Teettekö ristikoita tai sudokuita?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Onko teillä tapana tehdä ristikoita, sudokuita jne.?

Mulla tulee joskus hinku tehdä ristikoita. Joskus olen ostanut helpon ristikkolehdenkin. Tosi vaikeaa silti yhä on useimmiten saatua ratkaistua koko ristikko!
Sudokuita en harrasta.

Eipä ole pitkään aikaan tullut tehtyä. Joskus kauan sitten kun tuli asuttua sellaisella alueella, josta löytyi aina metro lehti (onko sitä edes enää nykyään?), niin tuli aina työmatkoilla ristikot ja sudokut täytettyä.

Molempia, nykyään tosin suht harvakseltaan ja kausittain. Sanoma- ja aikakausilehtien ristikoita ratkoin paljonkin ala-asteella mummolassa.
Töissä netin päivän sudoku oli yksinäisen kahvitauon täyte toisten mennessä tupakalle. Meillä on työpaikan kahvihuoneen pöydällä usein ristikkolehti, josta jotakin tulee satunnaisesti täytettyä. Joitakin pikku palkintojakin olen joulu tms isoista iltapäivälehtien ristikkokisoista voittanut. Etsi kuvien eroavaisuudet on ollut myös hyvää ajanvietettä, etenkin suvussa nuorten kanssa yhteistä tekemistä miettiessä.

Minäkin tein aina Metro-lehden sudokut ja ristikot kun työmatkaa oli tunnin verran julkisilla. Nyt en ole nähnyt tuota lehteä pitkään aikaan, ainakin pikaisen Googlaamisen mukaan lopetettu 2020.

Voisi olla mukavaa ajanvietettä tehdä ristikoita tai sudokuja, mutta pitkään aikaan en ole niitä tehnyt.

Minäkin tein aina Metro-lehden sudokut ja ristikot kun työmatkaa oli tunnin verran julkisilla. Nyt en ole nähnyt tuota lehteä pitkään aikaan, ainakin pikaisen Googlaamisen mukaan lopetettu 2020.

Voisi olla mukavaa ajanvietettä tehdä ristikoita tai sudokuja, mutta pitkään aikaan en ole niitä tehnyt.
Tuolla netissä esim pelikone-sivustolla useita, eritasoisia sudoku vaihtoehtoja.

Muokattu viimeksi:
Joskus olen tehnyt niin ristikoita ja sudokuita kuin japanilaisia ristikoitakin. Nyt en ole kuitenkaan tehnyt varmaan useampaan vuoteen. Näin lapsiarjessa se aika kuluu ihan muuhun ja väsyneenä ei omalla ajalla tule ensimmäiseksi mieleen tehdä ristikoita. Voin kuvitella itseni sitten mummona keinutuoliin tekemään niitä.

Sudokut ja ristikot kuuluvat aikaan ennen lapsia, kuten virkkaaminen ja neulominen ja kaikki muukin kiva pieni ajanviete. Ei vain ole mihinkään tuollaiseen enää aikaa. Sitten vanhana taas voi palata noiden pariin, kun lapset eivät enää ole niin iso osa elämää.

Hurahdin pari viikkoa sitten killer-sudokuihin! Normaalit sudokut tylsistyttävät jo. Löytyvät usein sudokuvihkojen loppupäästä. En ole toistaiseksi onnistunut löytämään pelkkää killer-sudokuvihkoa 🧐

Sudokut ja ristikot kuuluvat aikaan ennen lapsia, kuten virkkaaminen ja neulominen ja kaikki muukin kiva pieni ajanviete. Ei vain ole mihinkään tuollaiseen enää aikaa. Sitten vanhana taas voi palata noiden pariin, kun lapset eivät enää ole niin iso osa elämää.
Mä totuin lapsena siihen aikuisilla on omat leikit (neule, ristikko, pienoismallit) ja meillä lapsilla oli samassa huoneessa omamme. Välillä aikuiset auttoi/ osallistui niin legojen kuin muidenkin leikkienkin kanssa. Oon asunut myös muksuja / koko taloutta (uusioperheen "äidin" rooli, lapset 2+3,5+14v) huomioiden/ hoitaen. Jäi siinäkin omaa aikaa kotipuuhien lomassa omaa aikaa.
Toki mulle tulossa vain yksi, jolloin kaikkea kotitouhuilua esim. kuljetusten, pyykkien ja tiskaamisen osalta on luonnollisesti vähemmän, kuten myös pikkunäpräämisapukäsiä. Ompelutyöt (niiden nuppi- ja silmäneulat)ovat taaperokodin vaarallisimpia juttuja. Yksikin huomaamatta lattialle tipahtanut neula voi tehdä suurta vahinkoa. Ne työt aion itseltäni toviksi kieltää heti kun pieni alkaa itsenäisesti lattialla liikkumaan.

Lapset taitaa olla yksilöitä sen suhteen, minkä verran vanhemmalle jää omaa aikaa. Meillä esikoinen on vaatinut paljon huomiota ja kun oli pieni tehtiin usein ruokaakin liinan kanssa. Kuopus on omatoimisempi. Joskin ehdottomasti enemmän valvontaa vaativa. Sitten tietenkin sekin, kuinka paljon haluaa touhuta lapsen kanssa. Toiselle se on luontevampaa kuin toiselle, mikä varmasti vaikuttaa siihen kuinka motivoitunut on opettamaan lapsen touhuamaan itsekseen. Ja tietenkin lasten ikä vaikuttaa. Pienempi vaatii enemmän valvontaa ja huomiota.

Sudokujen pariin minut opetti mummo ❤️ Ristikoita tehdään miehen kanssa yhdessä. Välillä olen ostanut myös ristikkolehden itselleni. Yhteishyvän ristikosta on aina kisa kumpi kerkeää aloittamaan ensin 😄 Tykkään myös nonogrammeista, eli niistä "väritysristikoista". Ne on parhaimmillaan puhelimella pelattuna, kun on helpompi laskea ja merkitä mahdollisia vaihtoehtoja

Sudokuja tulee edelleen joskus tehtyä, mutta harvemmin, esim.lentomatkoille ollaan miehen kanssa ostettu sudokulehti ja yhdessä tehty. Joskus tuli tehtyä myös ristikoita, mutta niitä en ole kyllä tehnyt vuosiin.

Joskus sillon tällöin teen ( saksankielisiä) ristikoita, mutta ovat aika vaikeita, kun ei ole hajuakaan heidän ”julkkiksistaan” :)

Netissä olen pelannut Mahjongia, silloin kun ehdin.

Sudokuista en oikein ole innostunut.

Sudoku, netistä puhelimen avulla rauhoitti hermoni eilen lääkäriä odotellessa.😀

Takaisin