Teetkö käsitöitä?

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Millaisia käsityöihmisiä täältä löytyy? :) Mitä käsitöitä teet? Mitä on nyt tai viimeksi ollut työn alla? Kuvatkin töistä on kivoja. :)

En ollut tehnyt pitkään aikaan mitään käsitöitä, mutta kaivoin nyt puikot esille. Parhaillani neulon vauvalle lapasia. :) Oikein muita käsitöitä kuin neulomista en ole tehnytkään sitten yläasteen tekstiilityötuntien. Virkkaaminen on unohtunut täysin ja vaikka meillä on ompelukone, sitä on käytetty todella vähän.
 
Mulla lähti ihan lapasesta, kirjaimellisesti. Tässä on talven aikana tullut kudottua useammat sukat ja tumput perheelle ja vähän muillekin. Sitten löytyi virkkuukoukku ja nyt on tusattu sitten minitossuja, tuttinauhoja, helistimiä, vaunuleluja, pehmolelu-unirättejä sun muuta. Opettelin myös makramee-solmuja ja niistäkin tuli tuttiketjuja...
Näitä on kyllä kiva tehdä kun tulee nopsaan. Olen kyllä aina tykännyt käsitöistä mutta aiemmin ei ole inspiraatio riittänyt kuin pariin tumppu-tai sukkapariin.
 

Liitteet

  • 85247405_3058657640876619_7290692944133622773_n.jpg
    85247405_3058657640876619_7290692944133622773_n.jpg
    67.4 KB · Katsottu: 96
  • 20210326_205913.jpg
    20210326_205913.jpg
    41.7 KB · Katsottu: 92
  • 20210328_183232.jpg
    20210328_183232.jpg
    43.9 KB · Katsottu: 92
  • 20210322_231033.jpg
    20210322_231033.jpg
    42.2 KB · Katsottu: 101
  • IMG_20210313_211039_123.jpg
    IMG_20210313_211039_123.jpg
    41.5 KB · Katsottu: 99
Kaivoin myös pyöröpuikot esiin, kun neulotaan / kudotaan tuttavan kanssa neliöistä seinävaatetta eristämään ääntä isossa tilassa. Saa nähä valmistuuko...:grin

Olen YouTuben ja ohjeiden avulla opetellut virkkaamaan mm. Afrikan kukkia, isoäidin neliöitä, vauvanpeiton ja muutaman pyöreän maton.

Lemppari mulla on ristipistotyöt. Olen niitä tehnyt usein kortteihin äitienpäiväksi tms. IMG_20210403_013948.jpg IMG_20210403_015006.jpg
 
Viime aikoina olen pääosin tehnyt villasukkia ja lapasia, tarpeeseen tilauksesta myös kaulureita ym pientä.
Virkkaan myös mielelläni. Epämieluisaa on ompelukonehommat, mutta välillä on sekin pakko. Viimeksi, kun lyhensin housuja, lapsi innostui aiheesta ja jotta sain lyhentää housut rauhassa, oli pakko keksiä, mitä lapsi voi opetella ompelemaan minun jälkeeni. Niinpä korjattiin yhdessä kaikki pyyhkeiden puuttuvat ripustuslenkit ja ommeltiin talousliinoja.

Ristipistoista ja kirjomisesta tykkään, mutta ne on jääneet vähälle, kun olen tehnyt enemmän käyttötuotteita.
 
Kädet eivät oikein kestä enää näperrystä reuman vuoksi, mutta virkkaan, neulon, ompelen ja kehrään tilanteen ja mahdollisuuksien mukaan. Viime vuonna tuli ommeltua paljon lapsille ja itselle vaatteita, kun oli monta lopettavaa käsityökauppaa netissä. Sai laadukkaita kotimaisia kankaita halvalla.

Rukkia ajattelin seuraavaksi kaivaa esiin ja kehrätä koirankarvalankaa, josta neulon ranteenlämmittimet itselle.
 
Aikaisemmin neuloin ja virkkasin paljon, mutta nyt kun on pieniä lapsia, ei sellaiseen ole aikaa. Kymmenen vuoden päästä lapset eivät enää halua istua sylissä, tai edes halua olla vanhempien seurassa, sitten voi noita harrastuksia jatkaa.
 
Muutamia vaatteita olen lapsille ommellut, lähinnä kivojen kankaiden takia. Tarpeeseen tulevat vaatteet on parempi ostaa, koska valmistuminen saattaa välillä viedä liikaa aikaa :rolleyes: neuloen on myös valmistunut sukkia, lapasia ja pari vauvan villahaalaria.

Molemmille lapsille olen myös vauvapeitot tehnyt, toiselle neuloen, toiselle virkaten isoäidin neliöistä. Nyt taas työn alla isoäidinneliöt, niistä tarkoituksena valmistua ehkäpä torkkupeitto. Niitä on niin nopea tehdä, vähän missä välissä vain. Mutta peitoksi asti saaminen vie tietysti reilusti aikaa ja siinä mielessä tuntuu ikuisuusprojektilta. :grin
 
Toisen sukan syndrooma *check*

Eli liian monet sukkapuikot pussissa. Pari kauppapussillista lankoja... jepjep. Aina kun tulee syksy ja uudet kivat sävyt lankoihin niin "näistä tulis tosi hienot sukat".
Viimeksi olen kutonut sukkia silloin kun Anelmaiset oli uusi juttu.
Ehkä joskus vielä ehtii rauhassa istumaan ja kutomaan.
 
Ei, ei ikinä enää puikkoja :) Sain niistä kouluaikoinani vasenkätisenä ihan tarpeekseni. Itselleni ompelin aikoinani paljonkin vaatteita, mutta nyt ei ole konetta, eikä kyllä tilaakaan.
 
Ei, ei ikinä enää puikkoja :) Sain niistä kouluaikoinani vasenkätisenä ihan tarpeekseni. Itselleni ompelin aikoinani paljonkin vaatteita, mutta nyt ei ole konetta, eikä kyllä tilaakaan.
Minäkin olen vasenkätinen. Äitini on käsityöopettaja ja opetti minut hyvissä ajoin ennen kouluikää neulomaan oikeakätisesti. Opetti kuulemma kaikki vasurit niin, ettei tule ongelmia neulomisen kansssa. :cat:
 
Yleensä teen paljon käsitöitä mutta nyt sairaslomalla taaperon kanssa on kyllä jääneet vähemmälle.

Virkkaan, kirjailen, maalaan, teen helmitöitä, piirrän, askartelen, rakennan... :)
 
Eniten neulon, mutta nyt kotiin on kulkeutunut myös ompelukone ja herättelen niitä taitoja pikkuhiljaa. Molemmat viehättää ja viihdyttää, mutta eri syistä. Neuloessa aikaa menee itse neulomiseen ja ommellessa tuntuu että valmistelu on kaavojen piirtämisineen ja muokkaamisineen aikaa vie in osuus. Itse ompelu menee hujauksessa
 
Minäkin olen vasenkätinen. Äitini on käsityöopettaja ja opetti minut hyvissä ajoin ennen kouluikää neulomaan oikeakätisesti. Opetti kuulemma kaikki vasurit niin, ettei tule ongelmia neulomisen kansssa. :cat:

No, meillä ei opetettu. Meidän käsityönopettaja sanoi käytännössä, että ”opettele peilikuvana”.
 
En tiedä mikä iski, mutta päätin opetella virkkaamista ja tehdä perhosen. En edes pitänyt koulussa virkkaamisesta. Perhosen alkupuolella tunne oli sama, mutta päätin tehdä edes sen yhden perhosen valmiiksi. Työn edetessä se alkoi kuitenkin sujua ja nyt kun se on valmis tekeekin mieli tehdä toinen. Jäin koukkuun? :woot:
 
Eniten tulee itse neulottua. Lähinnä sukkia mutta tulee sitä muutaki välillä tehtyä. Esim huiveja yms.
Virkkailen välillö silloin tällöin isoäidinneliöitä jos sattuu huvittamaan virkata.
 
Kädet eivät oikein kestä enää näperrystä reuman vuoksi, mutta virkkaan, neulon, ompelen ja kehrään tilanteen ja mahdollisuuksien mukaan. Viime vuonna tuli ommeltua paljon lapsille ja itselle vaatteita, kun oli monta lopettavaa käsityökauppaa netissä. Sai laadukkaita kotimaisia kankaita halvalla.

Rukkia ajattelin seuraavaksi kaivaa esiin ja kehrätä koirankarvalankaa, josta neulon ranteenlämmittimet itselle.
Voi äh, mulla mennyt ihan ohi tuollaiset tsäänssit!
 
Hei käsityöihmiset! Te, jotka harrastatte vaatteiden ompelua joko alusta loppuun tai vaatteiden korjausompelua, niin mitä suosittelette ompeluharrastuksesta kiinnostuneelle: pelkkää ompelukonetta, ompelukonetta ja saumuria vai pelkkää saumuria?😅 Mistä olet itse tykännyt ja kokenut hyväksi?
 
Takaisin
Top