tatuointi raskauden aikana?

evelyn_9

Vauhtiin päässyt keskustelija
Onko haitallista sikiölle? Pitäisi tuo vanha tatuointi värittää kun haalistunut, mutta jos on pienintäkään tutkimusta tehty että siitä haittaa on vauvalle niin kyllä tässä malttaa hyvin odottaa raskauden ja imetyksen.. :) Ei ole niin hengentärkeää, mutta jos jollain kokemuksia/tietoa ettei haittaa, niin vois sen ilmaista? [:D]
 
melkein kukaan ei suostu raskaana olevaa tatuoida koska siitä voi olla haittaa sikiölle. kannattaa suosiolla odottaa imetyksen jälkeiseen aikaan.
 
Mä en oo kuullu, että siitä ois mitää oikeesti selkeetä näyttöö, et siitä jotain haittaa olis... Ja kyllä ne vaan tatuoi, tosin saattaa sanoa et omalla vastuulla Tai sit tääl Tampereella on jokku omat juttunsa [:D]
Mulla pari kaveria, jokka ottanu tatuointeja raskaana ollessaan.. ite pitäs kans käydä ottaa juurikin lisää väriä vanhaan..
 
Kaipa siinä on lähinnä se tulehdusriskinsä, tai näin olen ymmärtänyt.. Et jos tatuointi pääsee tulehtumaan, niin se voi olla vaarallista sikiölle!? Itselläni oli lahjakortti tatuointiliikkeeseen, joka tietty meni umpeen raskauden aikana. Ei sit auttanu muu, kuin käydä pyytelemässä lahjakorttiin lisäaikaa, jotta ehtisin tatuoinnin ottamaan raskauden jälkeen. Sain nyt vuoden loppuun aikaa, joten tässä syksyllä ois tarkoitus käydä seuraava tatuointi ottamassa!
 
voivoi.. mitenhän tässä nyt.. :D hmm. jos jättäs mietintämyssyyn vielä, eikä kiirehtis ni ei tuu kaduttua. :) kiitokssie kaikille kuitenki kannanotosta :P
 
Itsessään pinnallinen infektio tatuoinnissa ei ole kyllä vaarallinen vauvalle, mutta jos tulehdus pääsee tekemään sepsiksen l. verenmyrkytyksen, on vauvakin erittäin suuressa vaarassa. Monilla monilla kavereilla on tatuointeja enkä ole koskaan kuullut kyllä tatuoinnin tulehtumisesta joten hyvin hyvin harvinaista tuo on. 
 
Yks ainakin mikä on niin kipu mikä siitä syntyy, vaikka äidillä olisi kuinka korkea kipukynnys niin silti sikiö ottaa sen stressinä ja näin sen syke ja muut kiihtyy turhan takia.

Itsekkin pitäisi ottaa tatuointi, kun ilmaiseksi sen saisin mutta odotan varmaan siihen että vauva syntyy. [:)]
 
Mäkin oon kuullut ton mahdollisen infektioriskin takia. En tiedä sitten onko sillä vaikutusta että mullakin on useampi eikä koskaan ole ollut ongelmia että tuskin se nytkään tulehtuisi mutta itse en kyllä ota sitä riskiä vaan uudet kuvat saa ootella syntymään asti. Ja onhan se vastustuskyky raskaana ollessa tietysti huonompi. Ja tosta oon kans lukenu et kovinkaan moni ei suostu tekemään ainakaan näissä isoimmissa firmoissa ja että se sikiö tosissaan stressaantuu sittä vaikkei itse niin tuntisikaan koko operaatiota. Suosittelevat kuulemma kaiken tollaisen ylimääräisen siirtämistä sitten raskausajan jälkeiseen aikaan.  
 
Joo en ottais riskejä ja turhaa stressiä kummallekaan raskauden aikana. Ja parempi kai se on sitten muutenkin syntymän ja imetyksen jälkeen ottaa kuvia kun oma iho ja kroppakin pääsee palautumaan, eiks ni ?[:)]
 
Hmm harvemminhan ne esimerkiksi noissa liikkeissä tekee verikokeita asiakkaille tarttuvien tautien varalta - joskin vaikkapa hivistä ja hepatiitista kysellään. Kaiketi niissä sitten on joku pieni tartuntariski? Ja ehkäpä myös ihon venyminen on semmonen yksi tekijä = kuva ei olisi tekijälleen kunniaksi tai voipi ehkä olla että hormonit saisi jotain värimuutosta aikaseksi tms.

Mulla ei siis ole mitään tietoa noista, kunhan hakuammuntana esitän arvelua...
 
Tällaista tietoa löysin: Tieteellisiä tutkimuksia raskauden aikana tai juuri sitä ennen hankitun tatuoinnin haittavaikutuksista sikiön terveyteen tai raskauden kulkuun ei ole julkaistu. Siksi mahdollisia haittoja raskautta ajatellen täytyy miettiä tatuointiin yleisesti liittyvien riskien pohjalta.Jokaiseen tatuointitapahtumaan liittyy tulehdus- eli infektioriski. Likainen neula tai epäpuhtaasti suoritettu tatuointi voi aiheuttaa paikallisen ihotulehduksen tai johtaa myös laajempaan infektioon, jossa bakteeri tai virus (esim. hepatiittia eli maksatulehdusta aiheuttava virus) voi päästä verenkiertoon ja aiheuttaa vakavan tulehduksen. Bakteeritulehduksista paranee useimmiten oikealla antibioottihoidolla, mutta virustulehdus voi pahimmillaan jäädä pysyväksi. Raskauden aikana tällainen tulehdus saattaisi olla kohtalokas sekä äidille että sikiölle, koska raskauden aikana naisen vastustuskyky yleensäkin on tavallista heikompi. Siksi en suosittele tatuoinnin ottamista raskauden aikana.Toisaalta jos jokin tulehdus seuraa tatuointia, niin jonkinlaisia oireita voisi olettaa tulevan viimeistään kolmen kuukauden kuluessa tatuoinnista. Siksi kannattaa huolehtia ehkäisystä ainakin kolme kuukautta tatuoinnin hankkimisen jälkeen.
 
Tuollaisen linkin löysin imetykseen ja tatuoinnin ottoon liittyen: http://www.llli.org//FAQ/tattoos.html

Ja sit tuolla oli et "There is no evidence that getting a tattoo will affect breastfeeding. There should be no harm to mom or baby from the dyes injected. If you get a tattoo, the biggest concern for anyone (not just nursing moms) is infection (hepatitis or HIV)-- so make sure the place you go has good references and is clean. " (http://www.kellymom.com/health/lifestyle/mom-activities.html#Tattoos)

Niin ja tuolla; http://www.llli.org/llleaderweb/LV/LVFebMar05p3.html

En nyt suomeksi löytänyt mitään kunnon infoa, mutta jospa noista olisi apua. Itselläni tosiaan toinen tatuointi harkinnassa. Tai siis pitäis ottaakin, kun lahjakorttini umpeutuu vuoden loppuun mennessä ja sain siihen jo raskauden takia vuoden lisäaikaa..[:)] Kuva on jo suunniteltu ja paikkakin mietitty, joten nyt sit vaan odottelen syksympää. Imetys on vielä käynnissä, joten en ole vielä uskaltautunut tatuointia ottamaan, vaikka toisaalta mitään isompaa riskiä ei pitäisi olla.
 
Takaisin
Top