Tarvikehöpinöitä

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Suspaus
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Suspaus

Näppärä viestien naputtelija
Kesäkuunmammat 2014
Heippa!

Mitäs kaikkea olette pikkupaaperoisille jo hommanneet? Oletteko tilanneet vaunut ja minkälaiset?

Itse siis tilattiin vajaa viikko sitten vaunut, kun Baby stylessä oli alepäivät. Kuulemma 3-6 viikkoa kestää, eli onneksi ei heti saatu mukaan, kun käyttöön (ei toivottavasti) tarvita ennen heinäkuun alkua. Muuten tullut osteltua huonekalut käytettyinä huuto.netin ja työkavereiden kautta ja vaatteita ollaan saatu jo paljon kavereilta käytettynä. Niin ja äitiyspakkauskin tuli viikko siitä, kun jätin Kelalle hakemuksen =)

Vaunuiksi valikoitui lopulta Gesslein Future finit (F1-runko), kun haluttiin sekä kääntyvät että kääntymättömät renkaat. Ja muutenkin tuntuivat ja näyttivät kivoilta. Kaukalo ostetaan kaveripariskunnalta, joilla syntyi viime syksynä ja siirtyy juuri passelisti isompaan istuimeen meidän due-päivän lähestyessä.

Onko moni käyttänyt/hankkimassa Manducaa? Itseä kiinnostaisi juuri tuo nimenomainen kantoreppu sen pitkän käyttöiän vuoksi. Muut tuntuvat olevan vain joko vauvoille tai taaperoille suunnattuja...

Me ollaan mietitty, että hommattas phil & teds -rattaat sisaristuimella, kun esikoinen vielä istuu paljon rattaissa. Tosin nyt haluaisi kävellä paljon itse, mutta eihän siitäkään mitään tule ja seisomalaudalla tuskin vielä pysyy. Siihen haluttais sitten sopiva turvakaukalo, joten yritetään myydä vanha pois, kun sekin vielä oli säästössä ja siihen sopivat matkarattaat myös jäävät turhaksi. Mietinkin, että miksei ajateltu toista lasta, kun hommattiin ekalle juttuja, kun nyt joutuu sitten vaihtamaan. Toisaalta hommattiin aika paljon käytettynä, joten ehkä siksi. Onkin hieman hassua ostaa toiselle lapselle sitten kaikkea uutta :)

Pinnasänkyä oon kanssa miettinyt, kun poika nukkuu vielä siinä. Lapselliset: Minkäikäisenä ootte alkaneet nukuttaa tavalliseen lastensänkyyn? Poika kesällä 1 v. 9 kk. ja varmaan aiemmin pitäs alkaa opettaa. Nyt ei suostu jäämään siihen vaan nousee heti pois. Niin, että pitääköhän meidän hommata toinen pinnasänky...

Muuten meillä onkin aika paljon kaikkea valmiina. Tämä uusi tulokas on ilmeisesti tyttö, mutta tyttöjen vaatteitakin ollaan saatu kavereilta. Äitiyspakkauksenkin otin uudestaan, kun siinä on mun mielestä kaikkea hyödyllistä, vaikka niitä olisikin sit 2. Tilaa ei ole kyllä vaatteille missään. Nyt ne on jätesäkissä. Täytyy vähän miettiä miten saadaan kaikki järjestettyä. Hoitopöydäksi hommattiin kirpparilta nyt semmonen taitettava malli, kun makkariin ei muuta mahdu ja ei viitti öisin mennä vaihtamaan vaippoja pojan huoneeseen. Ja edellinen laitettiinkin jo kiertoon.

Luulen kyllä, että lapsi tulee vaan tähän kaaos kämppään ja sitten setvitään mikä mahtuu mihinkin :)

mek, täällä kanssa mietitään että mitä ihmettä tehtäs pinnasänkyasian kanssa. isoveikka on vauvan syntymän aikaan kaksi vuotta, mutta juuri taas kun kokeiltiin sitä isompien sänkyyn nukkumista niin eihän siitä tullu ei yhtään mitään. toinen nukkuu niin hyvin yöt pinniksessä niin mitä sitä turhaan alkaa venyttämään siitä poijjes.
eli uus pinnasänky ois ostoslistalla. meillä on nyt tollanen pinnis minkä saa kahteen eri korkeuteen mutta alalaitaaa ei laskettua. niin ehoton mikä seukki pinnikseen haluan on se mahdollisuus että saa toista laitaa laskettua ja kolmeen eri korkeuteen pohjan nostettua.

kaikki muut asiat meillä taitaapi olla jo ennestään. paitti että esikoinen oli poika ja tämä seuraava tyttö, niin vaatteet menee kokonaan uusiksi.

ja kaappiehin pitäs raivata lisää kaappitilaa. tässä meijän omakatotalossa on jotenki hirmu vähän säilytystilaa tai toisinsanoen vaatekaappeja tosi vähän. pitäs siis ostaa vaatekaappikin toiselle tai sit vaan koittaa raivata entisiin :P

ja seisomalauta vaunuihin on kanssa ostoslistalla.

vaippaa sun muuta "pikkusälää" tulee ostettua varmaan sitte ihan lähellä sektioaikaa vasta...

Meidän ei ole tarvinnut hankkia oikein mitään, melkein kaikki saadaan lapsen isän vanhemmilta :) Ainoa on juuri ne vaunut, ne pitää hommata, ja amme. Vaunut ostetaan käytettyinä mitä luultavammin.

Itse olen mietiskellyt sitä kantoreppua kanssa, olisi varmaan aika kätevä. Kantoliinaan en uskaltaisi vauvaa pistää, pelkäisin koko ajan, että se tippuu sieltä :DD

Sitten tietysti on hankinnassa niitä pienempiä ostoksia vielä, vaipat, tutit, tuttipullot jne.

Aika "viime tinkaan" ollaan jätetty nuo hankkimiset, ihan hyvä vaan. Olisi inhottavaa istua viimeinen kuukausi kotona niin että kaikki on valmiina vauvaa varten, vauva vain puuttuisi, siinä tulisi hulluksi :D Hyvä että on koko ajan jotain mitä vielä pitää tehdä tai hankkia, niin tuntuu siltä, että ei tartte vauvan tulla ihan vielä ;)

Mek meillä on nukutettu esikoista nyt isojen sänkyyn ehkä kuukausi? Ikää on 1v5kk ja hyvin on mennyt. 

Koska meilläkin ikäeroa tulee vain reilu 1,5v niin sisarusrattaat on hankittuna. Löysin käytettynä teutoniat ja olen nyt ainakin tosi tyytyväinen. On tilavat, kääntyvät pyörät ja muutenki vaikuttaa hyvältä. Jossain vaiheessa varmaan vaihdetaan joihinkin hiukan kapeempiin, sitten kun vauvalta jää pois kantokoppa. 

Esikoisella meillä on ollu Eljot vesper merkkiset vaunut jotka oli kohtuu hintaiset ja oon ollu niihinkin todella tyytyväinen! Kääntyvät ja lukittavat renkaat on ollu niin tarpeelliset. Laitan linkin :)

http://www.villenkello.fi/shop/kauppa10/products.php?&action=show&id=4214&show=all ;

Ehkä mekin yritetään sitten opettaa poika isojen sänkyyn ennen kuin toista pinnasänkyä hommataan. Täytyy varmaan vaan olla kärsivällinen ja kuskata poikaa takaisin sänkyyn :)

Meillä poika siirtyi pinniksestä jatkettavaan sänkyyn pääsiäisen aikaan (ikää silloin 2v). Kertaakaan ei ole sieltä lähtenyt pois itsekseen. Rasittavana puolena on se, että poika alkaa itkemään heti kun huoneesta poistuu. Huutaa naama punaisena "äiti/isi silittämään". Poikaa pitää silittää kunnes nukahtaa tai sitten olla muuten huoneessa "seurana". Oisko kellään vinkkejä tähän, huudattaakkaan en viitsi...

Meillä on esikoisen jäljiltä oikeastaan kaikki.

Kuitenkin ostoslistalle on päätynyt ammeen jalakset, itkuhälytin ja uusi sitteri.

Itkuhälytintä meillä ei esikoisen aikana ollutkaan ja nyt sitten suunnitteilla semmoinen et pääsee ulos tai omiin touhuihin tai toisen lapsen kanssa touhuamaan kun toinen nukkuu. Yritäppä siinä ravata edestakaisin jos toinen nukkumassa ja toinen "viipottaa" milloin missäkin. Ja tosiaan toimii niinkin päin jos isosisko nukkuu ja pikkusisarus on hereillä.

Ammeen jalakset nyt on ihan must saada kun ei ole enää tasoa mihin laskea ammetta ja ei kyllä yhtikäs haluta lattian rajassa kyykkiä ja sieltä nousta ja laskea vauvan kanssa eli ihan turvallisuus syistä.

Sitterihän meiltä löytyy ennestään mutta se alkaa olemaan niin huonossa kuosissa et mukava olisi ostaa semmoinen... Toisaalta se ei ole kauhean pakollinen jos lapsi viihtyy lattialla, tämähän kun paremmin myös tukee kehitystä kuin sitterissä istuttaminen. Esikoinen kun ei juuri muuten viihtynyt sitterissä kuin päiväunilla, joten se ostetaan vasta sitten kun koetaan et sitä ihan tarvisi eli joskus vauvan syntymän jälkeen.

Vaunuina meillä vanhat Brion yhdistelmät kovalla kantokopalla ja ihan hyvin ovat palvelleet meitä.

Nyt ajattelin tuunata vähän koppaa että leikkaan esikoisen saamasta äityspakkauksen patjasta sopivan alustan/patjan koppaan ja mahdollisesti ompelen siihen patjaa sitten päällisen. Katsoa sitten ajan kanssa kun vauva kasvaa JOS sitten ostaisi matkarattaat mut taitaa jäädä vain suunnitelmaksi.

Meillä ei ole kantoreppua vaan Pikku-Ruu Kantoliina. Rintareput kun tuottaa rintavimmille naisille hankaluutta niin siksipä näin ja muutenkin en kokenut sitä niin tarpeelliseksi.

Ja sehän menee et toinen kokee toisen tarvikkeen turhakkeeksi ja toinen puolestaan ehdottoman tärkeeksi. :) Kokeilemalla löytyy varmaan tarvikkeista ne parhaimmat.

Meillä kanssa on suurin osa tavaroista esikoisen jäljiltä, mutta kyllä silti ostoslistaa löytyy... Uusi sitteri tuli ostettua, pinnasänkyä etsiskelen. (Vanhasta pari pinnaa edellinen omistaja ottanut irti, ja eivät tunnu pysyvät liimallakaan paikallaan)
Aion nukuttaa pari ensimmäistä viikkoa vauvan äitiyspakkauslaatikossa, vuoraan jollain tummalla lakanalla laatikon. Näin tein esikoisenkin kohdalla, ja ihan toimiva ratkaisu oli. :-)

Myöskin itkuhälytin olisi hankinnan alla, haluaisin kokeilla moista laitetta nyt.

Kantoliinaa haluaisin kokeilla, koska omistamamme rintareppu on ihan pienen vauvan kanssa hankala, tuntuu, että ei tue niskaa tarpeeksi... Tietäisipä vain, mistä aloittaisi kantoliinan etsiskelyn, ja minkälainen sen kannattaisi olla jne, vaihtoehtoja tuntuu olevan ihan rutosti.

Vaunut löytyy vielä, Hoco-merkkiset. Oikein toimivat ollut mun mielestä, eilen kävin ostamassa seisomalaudan niihin. Harmittaa vaan, kun en tiennyt, että kyseisiin käy Brion tavallinen seisomalauta, ja maksoin uudesta itteni kipeäksi. Ja käytettynähän niitä netti pursuaa.. Perhana... 

Vaatteita olen laittanut älyttömät määrät eteenpäin esikoisen kasvaessa, mutta silti hain eilen jätesäkillisen verran toissapäivänä varastosta. Kaapeissa on lisää. Eli kyllä niitä tuntuu löytyvän. Jotain sukkia ja myssyjä varmaan pitää vain hankkia, pitäisi käydä läpi nuo kuteet...

Meillä on hankittuna sisarusrattaat. Britaxin B-Dualeihin päädyttiin ja niihin kiinnitettävä turvakaukalo ostettiin myös vauvalle.

Esikoisella on nyt käytössä EmmaLjungan CityCrossit ja ollaan päätetty, ettei myydä niitäkään pois. Ihan kätevät, jos lähtee vaan toisen kanssa jonnekkin ja eihän tosta esikoisesta tiedä, miten kauan suostuu rattaissa istumaan. Ite oon kuulemma lopettanu rattaissa istumisen heti kun osasin kävellä ja halunnu tökkiä ite paikasta toiseen.

Me ollaan kanssa mietitty pinnasänky asiaa. Esikoinen on siis vauvan syntyessä 1v 2kk, eli aika vauva vielä itsekkin.. Aluksi vauvaa nukutetaan sellasessa "pikku pinnasängyssä", joka kulkee suvussa. Siinä voi nukuttaa vauvaa ehkä n. 2kk ja sitten katotaan ostetaanko Micolle jo lastensänky vai päädytäänkö toiseen pinnasänkyyn.

Muut tavarat itkuhälytin, sitteri yms. on valmiina esikoiselta. Uudet harsot ja tutit ja muut tilpehöörit tietysti hankitaan, mutta varmaan sitten lähempänä heinäkuuta.

Vaatteita on jo tullut haalittua, vaikka ei kyllä tarvitsisi :D Meille kun tulee toinen poika niin kaikki Micon vaatteet menee tälle kakkosellekkin :)

Aika paljon halvemmalla kyllä pääsee toisen lapsen kanssa, kun on jo tavaroita niin paljon valmiina. Kauhistuttaa ees ajatella miten paljon Micon tavaroihin menikään rahaa, kun ostettiin kaikki alusta lähtien ja vielä uusina kaikki.. Huh sitä rahanmenoa.. Eipä sitä sillon niin ajatellu, kun raskaushöyryissä vaan osti, osti, osti :D Nyt on onneksi pysynyt järki päässä noiden hankintojen kanssa :)

Meillä alkaa isommat hankinnat olemaan jo kasassa. Vaunut on jo aikapäiviä sitten käyty tilaamassa ja ne toimitetaan nyt touko-kesäkuun vaihteessa. Päädyimme (tai siis mä olin päättänyt jo ennenkuin vaunuista ruvettiin puhumaan) että haluan Emmaljungan yhdistelmät. Eli nyt sitten odotamme Duo Edgejä. Ja parasta tässä oli se, että anoppi halus vängän väkisin kustantaa vaunut. :)

Pinnasänkyjä meillä on ollut niin paljon että oli varaa valita mitkä ottaa käyttöön. Tän vanhan rintamamiestalon oston yhteydessä löydettiin ullakolta about 60-luvun jatkettavan pinniksen ilman hienouksia. Päätimme sen ottaa alakertaan päikkärikäyttöön ja yläkertaan sit makkariin tulee isännän vanha pinnasänky. Parasta on vielä että pääsee itse tuunaamaan molemmat sängyistä :)

Turvakaukalo tuli "vahingossa" ostettua ihan heräteostoksena kun oli telakoineen tarjouksessa :)

Pikkutilpehöörin lisäksi meiltä vielä uupuu sitteri ja itkuhälyttimet. Ne varmaan on enään ne kalleimmat yksittäiset ostokset joita on ostoslistassa jäljellä. Meinasin ekaks ottaa mun ja mun sisarusten vanhan retro-sitterin, mutta veljentytön jäljiltä olivat heittäneet sen huonosti varastoon ja noh siihen päälle tietenkin oli kasattu painavia tavaroita ja nyt on kankaat ratkennu yms siitä yksilöstä. Kyllä siitä ehjätettyä saa varasitterin mummulaan tjms mutta ei sitä jokapäiväiseen käyttöön enään ole.

Onko kellään kokemusta Philips SCD505 Dect -itkuhälyttimestä? Sellaasta ollaan vähä aateltu.

Niin ja vaatteita tietenkin pitää ostaa. Niitä toki saadaan käytettyinäkin, mutta inhottavaa kun toinen joutuis kulkee toisten vanhoissa rääsyissä (olleet jo useammalla lapsella käytössä ja epäilen että saattavat olla jo hieman aikansa eläneitä..)

Apropoo, 
Minkä kokoosia vaatteita kannattaas ruveta hamstraamaan? (ja MITÄ vaatteita :D )

Meillä on tosi huono kuivatus mahdollisuus joten pitää varata melko monta kipaletta tarvittavia vaatteita :/

Hip hei, meillä poika nukkuu toistaiseksi onnistuneesti lastensängyssä, joten ei varmaan toista pinnasänkyä tarvita :) Siirtyminen kävi osittain pakon edessä, kun poika oli ripuloinut pinnasängyn patjan ja se ei ehtinyt illaksi kuivua, niin kokeilin sitten lastensänkyä pojalle. Nyt menee siihen hyvin itse ja luetaan satu. Kerran illalla tulee yleensä pois sängystä ennen nukahtamista, mutta olen vain kantanut takaisin sänkyyn ja kehottanut nukkumaan. Vähän aikaa kuuluu ölinää, mutta sitten hiljenee ja on ihan sängyssä nukkunut, kun oon käynyt kurkkaamassa. Toivottavasti jatkuu yhtä hyvin :)

Vaatteiden kokkoasioista: 50 cm vaatteet ei ikinä meidän pojalle mahtuneet, joten riippuu varmaan vauvasta paljonko niitä sitten kannattaa hommata. 56 cm mahtui kyllä mun mielestä aika pitkään, vaikka mua varoiteltiin, ettei niitä paljoa tarvi, mutta mä kyllä koin tarpeelliseksi. Sen sijaan 62 cm vaatteita ei juurikaan ehditty käyttää, vaan hypättiin melkein suoraan 68 cm vaatteisiin. Saiko poika sitten jonkun sortin kasvupyrähdyksen, en tiedä. Sen jälkeen koot ylöspäin mahtuneet aika kauan ja aloin kyllä jo isompia käyttää aiemmin. Pojalla oli aika pitkä selkä, niin bodeista joutui kuitenkin käärimään hihat ja housuista kääräisin lahkeet ja laitoin sukat päälle ettei valuneet. Hommasin vaatteita myös vähän sen mukaan, mitä huomasin hyödylliseksi, pojalle sopivaksi. Oli aika tuhti vauva, joten ihan kapeimmat vaatteet ei mahtuneetkaan päälle ja joissain liian pieni pääaukko. Ihan vauvana tykkäsin niistä kokonaan avattavita bodeista, kun ei päätä tarvinut pujotella. Potkuhousuissa ehdoton myös se, että saisi alakautta auki ja vaihdettua vaipan helposti, jos siis ulottuvat olkapäihin. Paidat oli vaikeita, kun ne aina rullautui ylös, joten melkeinpä bodeja vaan käytettiin ja käytetään vieläkin paljon, jos vaan olen 92 cm kokoisia löytänyt. Mutta nämä varmaan pitkälti makukysymyksiä :)

Meillä meni noi 50cm ja 56cm aika kauan, mutta toi poitsu olikin aika pikkunen :) Sellanen mitä kannattaa enemmän hamstrata niin alkaa varmaan olee 68cm. Ite en viimeks ostanu noita 50cm ennen kun muutama viikkoa ennen synnytystä, kun ultrassa selvisi että on pieni tuo poitsu. Koska joillekkinhan toi 50cm ei tosiaan mee missään vaiheessa. Saahan sitä vauvalle haettua lisää vaatetta sen syntymänkin jälkeen, jos näyttää ettei meinaa riittää :)

Pakko laittaa vielä kuva, kun oikein järkytyin miten hirveesti meillä noita pieniä vaatteita on :DD Tässä siis 50, 56 ja 62 cm! Ja yks muovipussillinen vielä puuttuu..

Oolalaa sara, teilläpä onki paljon vaatteita :) Mullaki varasto pursuaa poikien pikkuruisia vaatteita mut en hyväksyny niistä montaakaan tälle tulevalle tytölle.. vielä olis siis paljon hankittavanana. esikoinen tosin oli ihan kamalan kova pulauttelemaan niin tosi moni vaate meni melkeen käyttökelvottomaksiki..

Täällä kanssa sama tilanne kuin ylläolevassa kuvassa.. oikein nolottaa.. Meillä(kin) onneksi se tilanne, että nyt tulossa "uutta" sukupuolta: kaikki vaatteet ei passaa jne. Joten vähän pieneni kasa. Joskin edelleen se on luokattoman suuri..

Muutenkin kaikki käyttötavara löytyy jo valmiiksi. Vaunut, pinnikset, ammeet, itkuhälärit jne. Joskin mietin, että tuleva isosisko nukkuu myös vielä ulkona: tarvitaanko häläreitä kaksi?!

Sisarusrattaat hankittiin nyt. Ne Bumbleriderit mistä kerroin tuolla toisessa ketjussa. Ja autoon turvakaukalo jalustalla: viime kerralla oli lainassa ja nyt sit saatiin ostaa naapurilta oma.

Olis ihana hankkia kaikkea pientä ja kivaa, mutta rahapula ja tämä jo hankitun vauvatavaran määrä rajoittaa kovasti.. seuraava plääni olis varmaan raivata työhuone ja sisustaa pikkumiehelle valmiiksi.. mä en halua tehdä sitä sitten vauvan ja taaperon avustuksella. Taapero riittää avuksi

Meillä on hankittu jo lähes kaikki tarpeellinen, mitä vain tarvitsee. Amme, sitteri ja pinnasänkyyn patja puuttuu, mutta nuo nyt ovat sellaiset jotka voi sitten vauvan syntymän jälkeenkin vielä ostaa. Laatikossa se vauveli meillä ensin tulee nukkumaan, eikä sitteriinkään voi käsittääkseni laittaa alle 3viikkoista. Tosin jos synnyttäneitä äitejä on uskominen niin viikot menee nopeasti, joten ehkäpä hankinnat teen vielä ennen vauvan tuloa. :)

Lähes kaikki olen hommannut käytettynä, paitsi turvakaukalon halusin uuden (henk.kohtainen turvallisuus kysymys!) ja sitten pinniksen patja ja amme ostetaan uutena (en ole mikään ylihygienisti, mutta kuitenkin...) :D

Enemmän pojille sopivia vaatteita kokoa 50-62 on siunaantunut meillekin lähes yhtä paljon kuin *Sara*lla. Emme tosin tiedä pikkuisen sukupuolta, joten lajittelin niistä eroon sellaiset, jotka käy sekä tytölle että pojalle, ja sitten pelkästään pojalle käypäset. Kovasti tuntuu että masussa olisi neitokainen tuloillaan, joten saa nähdä tarviseeko kaikkia vaatteita käyttääkään! Ainuttakaan vaatetta en ole vielä itse ostanut ja tuntuu että kaapit jo pursuaa, mutta jos sieltä tyttönen tulee niin sit pääsen niitä kyllä ostelemaan. :)

Voi ei. Pikkuhilpetöörit kuten tutit yms on kyllä vielä hommaamatta! No ehkäpä nekin ehtii vielä heinäkuun loppuun mennessä hankkimaan. Kai se on ostettava kaikkia erilaisia tuttimalleja, vasta myöhemminhän se selviää mikä on sitten se meijän vauvan juttu.

Tsemppiä kaikille heinävauvojen odottelijoille, toivottavasti ei ole tuskallisen kuuma kesä tiedossa! :)

Takaisin