Tarpeellista tavaraa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja nobody
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jotain vinkkejä, joita oon kuullut näiltä juuri synnyttäneiltä:

-ostakaa lansinoh- lanoliinia! Sen lisäksi että lanoliini on monikäyttönen, sitä voi hieroa kipeisiin, haavaisiin ja tulehtuviin rinnanpäihin. Kuulemma AIVAN EHDOTON.

-hankkikaa RINNANLÄMMITIN. Rintatulehduksen välttää parhaiten kun suojaa liivit sisältä rinnanlämmittimillä ja voi lisäksi kääräistä ulos mennessään vielä villaisen kaulaliinan rintojen ympärille takin alle. muodista ja tyylistä viis, mutta rinnat ei saa koskaan paleltua eikä arastaa kylmässä. Siitä on hupi kaukana kun ne tulehtuu.

-KAPALO. Hommatkaa joku ohut, helposti taiteltava puuvillaviltti, johon vauvan voi kapaloida. Se tuo sille tosi paljon turvaa.

-Rintakumit, maidonkerääjät ja liivinsuojat. Ihan oikeasti kannattaa hommata etukäteen.

ja kuin tarkeentaakseni, siis näitä kannattaa ostaa jos on varaa. Mutta kuten säde jo mulle sanoikin, niin köyhä pärjää vähemmälläkin. Ei mulla ainakaan just nyt ole varaa ostaa mitään. 

Hyvä kun tuli puheeksi. Mä oon kokonaan unohtanut nuo rintakumit! Ja mulla meni kyllä esikoisesta rikki rinnat jo sairaalassa. Oli muuten aika hurja näky, kun en siis itse ensin tiennyt rinnan olevan rikki, kun olin imettynyt esikoista sairaalassa ja yhtäkkiä se pulautti sängylle moisen kasan verta! Mä olin ihan varma, että nyt se kuolee ja soitin hätääntyneenä kätilölle. Onneks kyse olikin vain siitä, että mulla oli rinta rikki ja poika hörppi verta. Mutta kyllä säikäytti!

Mä sain esikoisesta rintatulehduksen elokuun helteillä, vaikka yritin suojata aina rinnat tuulelta. Nyt sitten ostin villasen liinan ja pontsotyylisen viitan, millä yritän suojata rintoja pakkaselta ja viimalta. Ei todellakaan ole mikään miellyttävä kokemus tuo rintatulehdus!

Ja meillä myös kapalo oli aivan loistava keksintö vauvan ensi viikkoihin ja kuukausiin. Yksi hyvä konsti muuten saada vauva rauhottumaan sänkyy, on lämmittää kauratyyny mukavan lämpimäksi ja laittaa vauvan selkäpuolelle (jos nukkuu kyljeltään). Tämän mulle opetti edellisellä kerralla kätilö synnärillä, kun vauvalla oli vatsakipuja lapsenpihkan takia ja oli itkuinen. Lämpö tuo kuulemma "kohtuolosuhteet" ensisänkyyn ja antaa turvallisuuden tunnetta vauvalle. Meillä ainakin toimi!

Elämäni ensimmäistä kertaa aloin tänään kutomaan! Siis silleen ihan oma-alotteisesti :D Tarkotuksena ois tehä rintojen lämmitin. Sopivan yksinkertanen tehä koska ei tartte ku kutoa vaan sellanen kaistale. en todellakaan oo mitään käsityö tyyppiä nii tää on mulle just hyvä :D Kuluupahan aikaki nopeemmin.

No nyt olis kaikki (?) mitä emo ja peukkis tarvii enshätään. Tulikin oikein sopivaan saumaan kauppareissu tänään, kun saatiin Ainun ja Liberon tuotteista 15% alea [:)]

Vauskille
tutti
tuttipullo Mam anti-colic
hörpytysmuki
äidinmaidonvastiketta Nan ja Tutteli pari pientä prk molempia
hoitoöljy
talkki
pikkuniistäjä
pumpulipuikot ja vanulappuja
Plus se on olemassa mitä äitiyspakkauksessa tuli. Vaipat jäi kun ei mahtunu käsiin...ens käynnillä sitten.

Emolle
imetyspuseroita
imetysliivit Triumphin kaarituelliset ja tuettomat
liivinsuojia
maidonkerääjä
Purelan- lanoliini
siteitä
rintapumppu lainassa ystävältä

Rintakumeja en osannu ostaa kun niitä on kahta kokoa, kumpako sitten on sopiva[8|]höh. Noh, ne ehtii vielä. Nii, imetysliiveistä oli ystävän kans puhetta ja hän vinkkasi ottamaan osastolta sit kotiutuessa sitä "kinkkuverkkoa", jos sattuu että rinnat on niin arat ettei kärsi pitää esim. yöllä liivejä. Saa topata rinnukset maitoryöppyjen varalta[:D]

Ja ihan hirvee surina päässä että mitä vielä pitikö jotain unohtuiko nyt tärkeetä.....tää on niin tätä[:D]

Ja joo ja muokkis: Piti saada ystävältä itkuhälytin mutta hän TARVIIKIN SEN ITSE[:)][:)][:)]neljättä suloisuutta odotetaan siellä perheessä!

Lanoliinia? Siis mulla on villan käsittelyä varten lanoliinia (esim. kestovaippavillahousuihin) käykö se sama rinnanpäihin vai onko se jotain muuta??? Innostuin muuten ompelemaan ystävän kanssa kestovaippoja, kun sillä oli ohjeet ja kokemusta. Saan sitten siltä kaiken tuen ja neuvonnan niiden käyttöön [:)]

Säde, joo samaa lanoliinia se aine sinänsä on. Kannattaa kuitenkin ehkä ostaa oma tuubinsa rinnoille, niitä on erimerkkisiä kai, mä ostin Ainun Purelania.

Kävin tänään apteekista ostamassa vauvalle tarpeelliset ravintolisät ja pöyristyin yhteishintaa 40e muutamasta pienestä tippapurkista! Mutta nyt on siis valmiina Jekovit (d-vitamiini), Rela-tipat (maitohappobakteerit) ja Cuplaton (mahavaivoihin). Ainoa pakollinen taitaa olla tuo d-vitamiini, kylläkin. Mutta ajattelin ostaa kaikki jo valmiiksi, kun todennäköisesti tullan kaikkia tarvitsemaan kumminkin. Apteekkari esitteli kyllä jotain uutta d-vitamiinin ja maitohappobakteerien yhdistelmääkin, mutten kuitenkaan ostanut, kun noissa on monesti miinuspuolena mahavaivat ja tietääkseni Jekovit on vesiliukoisena paras vauvan masulle. Kai tässä on pikkuhiljaa kaikki jo valmiina[:)]

Moikka, teille varmaan sataa ohjeita joka tuutista, ovesta ja ikkunasta. Mut annan pari vinkkiä :)

Varatkaa sairaalaan mukaan ukolle lukemimsta tai ristikoita, jos tulee pitkä odotus. Ellei ukkelia kiinosta 90 luvun lopun vauva lehdet yms naistenlehdet :D

kotiin varaa siteitä. esim vuokkosten yösiteitä ja suosittelen siivellisiä koska voi hiertää reunat jos ei oo siivekkeitä :) ja miel pehmeitä :) on mukavampia ;)

Paljon tuttipulloja niin ei tarvi kokoaika olla pesemässä. :)
SÄRKYLÄÄKKEITÄ!!! 400 buranaa ja 1g paratabsia.. en olis selvinny ilman niitä.

rupee harjotteleen 3litraa vettä päivässä naamariin...

Löysiä housuja, älä lähe kotiin farkuissa :D

topseja, vanulappuja, paljon pieniä käsipyyhkeitä, siis frotee. jos tykkäät ommella niin vanhoista lakanoista hoitoalustan päällisiä. rievut toimii aika huonosti ei pysy paikallaan.

Rintapumppu varuiks! ei oo kiva jos tuntuu et räjähtää.

imetysliivit ja liivinsuojuksia :) huomaat että niitä tarvii :)

Ja lisäks laittakaa ajoissa kaikki valmiiks. hoitopistettä myöten. Ja sinne oma vaipparoskis :)

ja laitokselle mukaan ehdottomasti se kamera ?

anteeks jos neuvoja tuputin mut nää oli asioita mitä en tullu ajatelleekskaan, vaikka luulin että kaikki oli jo hoidossa. Ja tosiaan olis ollu mulle kullan arvoisia tietoja :)

eiköhän siinä jo aikalailla kaikki :)

ei oo enää pitkä aika teilläkään :) kohta se toukka on jo siinä tuhisemassa :) ?

ai niin ja Nan 1 stä ;)

eväistä en lähtis huolta kantamaan, voin sanoa että itellä oli ainakin ruoka viimesenä mielessä siinä tilanteessa kun sairaalaan päästiin. :) 

puolilta päivin sinne mentiin ja nyytti syntyi 19.52. aamiais munat söin 2 kpl ja välissä yhden jugurtin. synnytyksen, pesun, istukan, oman suihkubn yms jälkeen saatiin sitten vähän iltapalaa :) riitti oikein hyvin.

Totaalinen repeeminen [:D] Luin tuosta Nipsun textistä, että varatkaa ukollenne mukaan sairaalaan lukemista ja rintsikoita [:D] Luin sen varmaan kolme kertaa ja ihmettelin, että minkä ihmeen takia miehelle pitää varata rintsikoita mukaan [:D] Lopulta tajusin, että siin lukikin ristikoita..... Hyvä minä!

Oon tässä miettinyt toppahaalareiden hankintaa jotain 56cm,
Eli mites muut ootteko hankkinu pienenpiä haalareita ku ne äitiyspakkauksen haalarit on aikas isot vielä vatsasyntyneelle?
Tai onko jo kokemusta äp-haalareiden käytöstä?
Lueskelin netistä just aikasempia kommentteja talvivauvojen äp-haalareista ja moni ollut sitä mieltä että ekana talvena on ollu ihan liian isot. Vaikeuttaa mm. autossa kaukaloon laittamista (tukevasti) + sopivan kokoset on myös lämpösemmät ja vauvasta saa esim. nostellessa paremman otteen kun tietää missä ne pikku jalat ja kädet menee [:D] .

ALKUPERÄINEN: November10
Eli mites muut ootteko hankkinu pienenpiä haalareita ku ne äitiyspakkauksen haalarit on aikas isot vielä vatsasyntyneelle?
Tai onko jo kokemusta äp-haalareiden käytöstä?

On ihan liian isot, sillain huonoon aikaan syntyy nää kersat että tänä talvena tuo haalari on vielä ihan liian iso ja vauvaa saa olla kaivamassa haalarin uumenista koko ajan. Ens talvena sitten haalari on taas huono kun on jo liikkuvat vauvat ja haalari ei ole vedenpitävä :/ Tosin nyt kun talvihaalarin ostaa niin ei tarvitse todellakaan olla mikään tuulen/vedenpitävä, vaan riittää ihan semmonen kankainenki halvempi, kuhan on lämmin. Vauvathan on kuitenkin vaunuissa piilossa / kaukalossa lyhyen aikaa ulkona joten noi hi-tech superüberv*tunkalliit haalarit on ihan turhia.

Minäkin hommasin sellasen 62cm toppapuvun kun ei se 56cm kuitenkaan mahdu koko talvea ja se äitiyspakkauksen puku on tosiaankin ihan järkyttävän iso! Nyt pitäis kaikki tavarat olla kasassa! Eli tervetuloa vaan uusi perheenjäsen!

Mä löysin kirppikseltä 56 puvun nii se menee näin aluks. Kattoo sit ku vauva kasvaa et hankkiiko isomman vai alkaako käyttään äp pukua.. :) kääräsee vähän hihoja ja lahkeita [:D] 

Mulla on sellanen 62 cm haalari, on se äippäpakkauksen haalari ihan liian iso. Tuokin tulee olemaan aluksi iso. Kaveri kävi tässä männäviikolla 6kk poikansa kanssa kylässä, ja tällä pojalla (joka ei muuten ole mikään pieni, oisko normikoko 68) oli edelleen käytössä sille ostettu 56cm haalari ja hyvin mahtu edelleen! Että paljon riippuu valmistajastaki tuo.[:)]

Meilläkin saatuna käytetty 62 cm haalari. Jännä tuo äippäpakkauksen haalari, mielestäni aika vauvamainen noin isoksi haalariksi [8|]

Mä sain tänään vasta viimeisen lakkakerroksen vanhaan rottinkisänkyyn. Jääny vähän viimetippaan toi hoito- ja nukkumapaikan laittaminen vauvalle. Neuvolasta sitä jo kyseltiin viikko sitten ja olin silleen et "suunilleen" mut tossahan toi patjakin on vasta ulkona tuulettumassa. Hoitoalustakin tulee sitten joskus vasta mun äidin mukana. No, en ota paniikkia. Tänään sain serkulta vauvan vaatteita ja pienen haalarin koko 56. Olin niistä kyllä ihan onnessani. Mä oon vähän huono "hössöttämään", laitan varmaan joka päivä mihehen kylille ostaa jotain mitä puuttuu :D Onneks siihen mennessä on tulleet äitiyspäivärahatkin. Nim.merk. kaks kuukautta ilman tuloja.

Takaisin