Tampere vai Jyväskylä (ja matka synnytykseen)?

  • Ketjun aloittaja Ensisynnyttäjä89
  • Aloituspäivämäärä
E

Ensisynnyttäjä89

Vieras
Asutaan miehen kanssa maalla tasan Tampereen ja Jyväskylän välissä. Molempiin ajaa 1 h. Kysyisinkin mielenkiinnosta kumpaa kaupunkia/sairaalaa suosittelette synnytykseen? Vai onko väliä? Olen ymmärtänyt, että molemmissa tilat ovat aivan uudet, joten sen osalta ei varmaan merkitystä. Laskettu aika on joulukuun puolivälissä, eli silloin kummassakaan sairaalassa tuskin on suurempaa ruuhkaa synnytysosastolla 😅

Lisäksi kysyisin miten olette toimineet synnytyksissä, joissa synnytyssairaala on sijainnut 1 h ajomatkan päässä. Oletteko varanneet läheltä hotellin hieman ennen laskettua aikaa vai odotellut loppuun saakka kotona? Miten synnytyspäivä on lopulta mennyt?

Kiitos jo etukäteen neuvoista ja vinkeistä! 😊
 
Synnytin 3/23 Tampereella eikä ole mitään pahaa sanottavaa, voin lämpimästi suositella. Tosiaan synnytyssalit ovat ihan uudet ja tosi hienot, niin epäsairaalamaiset kuin on mahdollista olla. Ammemahdollisuus järjestyy lähes aina jos tuo toiveen heti ilmi jne. Myös raskaana olevien osasto (käynnistykset yms.) ja vastasyntyneiden teho ovat siellä uudella puolella hienoissa tiloissa.

Sen sijaan äitivauvayksikön eli vuodeosaston tilat ovat vanhat. Tampereella ongelmattomasti synnyttänyt (kriteerit löytyy Taysin nettisivuilta) pääsee halutessaan potilashotelliin, jossa tukihenkilö saa olla 24/7 mukana, on hotelliruoka eikä sairaalaruokaa jne. Sektiosynnyttäjät, riskiraskaudet ja tiettyjen komplikaatioiden jälkeen taas kutsuu se vuodeosasto. Me oltiin vuodeosastolla perhehuoneessa (oma tilanne oli vähän rajatapaus, ei kuulemma ehdotonta estettä hotellille, mutta kätilö lämpimästi suositteli kehnohkon vointini vuoksi osastoa) ja se oli aivan huippu kokemus. Sen sijaan jos olisi jaettuun huoneeseen joutunut, niin ei välttämättä yhtään niin kiva...

Henkilökunnasta ei ole mitään pahaa sanottavaa minkään yksikön osalta, oltiin yksi yö tarkkailuhuoneessa, vuorokausi synnytyssalissa ja 2 vrk vuodeosastolla. Kiireen tuntua ei ollut yhtään ja osastolla sai tosi kivasti neuvoja vauvan hoitoon.

Itse olen aika turvallisuushakuinen ihminen, joten synnyttäminen yliopistosairaalassa tuntui hyvältä vaihtoehdolta. Siellä kuitenkin on osaamista harvinaisempiinkin juttuihin ja isot volyymit tuovat kokemusta. Toki paljonhan vauvoja Jyväskylässäkin syntyy, ja toisaalta monia maakuntasairaaloita kiitellään tosi asiakaslähtöisestä meinigistä.

Itse tarkistaisin ehkä Jyväskylänkin perhehuonetilanteen, jos asia on tärkeä, koska Tampereella sitä ei voida kaikille järjestää, jos "joutuu" osastolle eikä hotelliin. Toki joulukuu taitaa olla se kaikista hiljaisin synnytyskuukausi, joten silloin mahdollisuudet ovat parhaimmat.

Tunnin välimatka lienee vielä aika tavanomainen, enkä ole kuullut, että sen takia hotelliin pahemmin mentäisiin. Enemmän se on tuolla ihan pohjoisessa, jossa tiet voivat olla tosi huonoina ja matka Rovaniemelle tai Kemiin kuusikin tuntia.
 
Meidän esikoinen syntyi taysissa. Synnytyssali oli hyvä ja mukava, kuten harsokukka sanoi :) pääsin ammeeseen, kätilö itse ehdotti sitä kivunlievitykseksi kun sairaalalle tullessa kyseli mun toiveita ja oloa yms. Osastolla oltiin synnytyksen jälkeen päivä ja yksi yö, ei saatu perhehuonetta vaikka esikoinen ☹️ tuore iskä lähti sitten aamulla kotiin nukkumaan ja tuli iltapäivästä seuraksi. Oli kyllä meidän seurana yli virallisen isien vierailuajan, kun ei ollut toista äitiä kuitenkaan samaan aikaan huoneessa, ja mä en ollut nukkunut puoleentoista vuorokauteen vaikka vauva oli jo pihalla aamuyöllä ja kaikki hyvin, kävin vähän kierroksilla. Sain nukahdettua pariksi tunniksi vasta illalla kun vauva oli ihokontaktissa ja mies valvomassa. Sitten päästiin hotelliin, mikä oli tiloilta kiva ja parempi ruoka. Meitä vaan ei meinattu päästää kotiutumaan, kun olisivat varmaan halunneet tilastoihinsa merkitä "kotiutuu täysimetyksellä" eikä "kotiutuu lisämaitojen kanssa". Imetyksen kanssa oli haasteita, ja koska tays on "vauvamyönteisyys"sertifioitu, niin eivät meinaa antaa lisämaitojakaan. En saanut imetykseen tukea, vauvan paino laski melkein liikaa, hän oli itkuinen ja nälkäinen. Viime tingassa aloitettiin sitten kuitenkin lisämaidot, mutta niiden aloituksen aikaan vuorossa ollut vanhempi hoitaja aiheutti kommenteillaan ja asenteellaan sen verran syvät henkiset haavat, että koko imetystaival ja sen myötä vauvavuosi on meillä ollut henkisesti erittäin vaikea. Niin ja kotiinlähtiessä ei kuitenkaan saatu ohjeistusta lisämaitojen määrästä tai opetusta pulloruokintaan.. Trauma on vahva sana, mutten keksi kuvaavampaakaan termiä tuolle imetyskokemukselle ja sen aiheuttamille seurauksille. Jostain täältä foorumilta löytyy varmaan ketju, missä näistä vauvamyönt.sertifikaattisairaaloista on ollut juttua ja itsekin viime syksynä kerroin tuosta kokemuksesta enemmän.
 
En ole kuullut että 1h ajomatkan takia kannattaisi hotellia ottaa. Eihän sitä tiedä millon vauva päättää syntyä. Jos raskaudessa on jotain erikoista ottavat sairaalaan ennen synnytystä. Tai jos on syöksy synnyttäjä niin voi saada käynnistyksen. Normaali tapauksissa kerkeää 1h sairaalaan. Itse asutaan 1h sairaalasta ja olen vain hyvissä ajoin lähtenyt sairaalaan. Oikeastaan heti ensimmäisistä kipeistä supistuksista lähtenyt. Kolmannen kohdalla tuli kyllä yksi turhakin käynti kun supistuksia tuli enemmän ja vähemmän ennen kuin synnytys oli kunnolla käynnissä.
 
Takaisin
Top