Tammivauvojen arki alkaa

Yamacraw

Näppärä viestien naputtelija
kokoonnutaanko tänne sitten keskustelemaan näistä tissi, pissi ja kakka jutuista.
meillä on eka yö omassa kodissa takana ja se meni yllättävän hyvin. matka oli mulle itselle aika rankka. jotenkin tärinä ja kaikki touhuaminen sai väsymyksen aikaiseksi. Miltsu nukkui kyllä autuaan onnellisena koko matkan.[:D]
illalla meinas hiukan paniikki iskeä kun tämä tyttö on aika ahkera tissittelijä ja jossain vaihees yleensä iltapuolella touhu menee siihen tissitetään koko ajan mut sit kumminkaan ei meinaa kelvata vaan hän riehuu ja huitoo ja hankaa itseään rintoja vasten. mut oletan tämän olevan normaalia....

mites teillä muilla on sujunut

ja nyt mietin tässä et mikä on yleinen käytäntö kun synnärillä kaikki vauvat nukutettiin kyljellään ja taas kaikki opukset sanoo et ehdottomasti mahallaan. [8|]
että miten te muut olette toimineet

sorry et puuttuu isot kirjaimet ja huutomerkit kun tätä kirjoitetään yhden käden menetelmällä kun sattuu olemaan tissibaarissa asiakas[:)]
 
Kiva kuulla teidän ensihetkistä kotosalla. [:)] Jäin miettimään tuota vauvan nukuttamisasiaa, hmm. Itsellä on sellainen mielikuva, että suositus olisi, että vastasyntynyttä / vauvaa nukutettaisiin nimenomaan joko kyljellään tai selällään... [8|]
 
Ei mahallaan eikä selällään! Itse olen antanut nukkua mahallaan tai selällään vain jos olen itse kokoajan vieressä. Ja vauvalla en ole ikinä käyttänyt tyynyä. vasta 2v vuoden iässä tyyny käyttöön. Sängyn päätä olen vain nostanut koholleen. Auttaa ilmavaivoihin ja ehkäisee korvatulehduksiakin. Meillä vastasyntyneet nukkuneet aina kyljellään. Selällään en ole nukuttanut ennen ku on itse kääntynyt ettei tukehdu mahdolliseen oksennukseen tai pukluun kun ei osaa liikkua vielä itse.
 
Mietiskelin eilen itsekkin että tällänen olis hyvä meille jo vauvautuneille ja muillekkin, jotka tahtovat tietää jo vauvautuneiden elämästä! :)

Meillä ollaan oltu vilkkaita tänään, poika on syönyt 1-2 tunnin välein, pikkuinen on ollut paljon hereillä ja ollaan käyty kylvyssa. Eka kotikylpy (pikkuinen ei tykännyt.....)

On tää vaan niin ihanaa vaikka onkin toosi väsynyt olo.
Salkkarit aattelin ainakin kattoon ja saas nähä sitte meenkö jo nukkumaan.
 
Nukkumisesta,, meillä nukutaan kyljellään ettei pullautuksia tuu ja pikkunen vedä vahingossa henkeen niitä. Synnärillä sanottiin että pikkuinen voi nukkua selällään, ko se on röyhtäytetty hyvin ja pikkunen voi olla masullaan ko se on kokoajan valvonnassa, mielellään hereillä.
Muuten meillä on päikkärit nukuttu omassa sängyssä ja välillä öisin imetyksen jälkeen sängyssä meitin kanssa.. Ihana nukkuun ko on pikkumies viekussa ja mies on ihan samaa mieltä,, + helpompi herätä imettämään ko en oo vielä ketterä ko gepardi ja täytyy aina nousta ylös kyljen kautta.
 
eikö olekin hankalaa nousta sektiohaavan kans sängystä! varsinkin parina ekana päivänä. mut nyt jo viidentenä päivänä alkaa aika hyvin sujua!!
eikä enää tarvita kauheesti edes särkyläkettä, muutama burana päivässä.
tänään meillä on ollut todella rauhallinen päivä. mä olen vaan istuskellut, lukenut uusinta vauva-lehteä, katsonu telkkaria ja Miltsu on tietty ollut tissillä melkein koko päivän.
Annettiin tytölle lempinimeksi Miltsu kun hän on melkoinen milkisti! ja tulee se lemppari vähän hänen tulevista oikeista nimistäänkin...
 
Mä oon kyllä myös lukenut / kuullut, että mahallaan nukuttamista ei enää suositella lisääntyneen kätkytkuolemariskin vuoksi, ennen muinoin se kai oli yleistä. Mut kyljelleen ajattelin itse sitten enimmäkseen nukuttaa, selän taakse voi laittaa tueksi vaikka pyyhkeen tms... Kun vaan sais ton vauvelin eka ulkopuolelle... [;)]
 
juu kyljellään meilläkin makoillaan. huomenna on eka neuvolakäynti. hauskaa alkaa optella tuota kulkemista pienen kans.
 
Yamacraw jooh, sektio haavan kanssa sängystä nouseminen,,
ekoina päivinä se oli yhtä helvettiä, mutta onneks mies jakso auttaa mua liikkeelle, ja se liikkuminenkin oli todella vaikeaa ja selkäkivut olivat kamalia...
mutta nyt välillä tuntuu, etten enään meinaa muistaa nousta sängystä kyljen kautta. paraneminen on onneksi nopeaa kun se lähtee käyntiin!
Eilen neuvola täti kävi meillä ja poisti tikit..
Jännitin eilen paljon että haavarepeää ko ei oo tikkejä..

noh hemmo heräs...
 
eka neuvolakäynti takana ja kaikki oli hyvin. paino oli kylläkin noussut vain 30g 3 päivässä. olis kuulemma voinut nousta enemmänkin ja terkkari suositteli et annettais pullosta lisää maitoa aamulla ja illalla. miltsu imee kyllä hyvin mut ehkä ei sit kuitenkaan saa tarpeekseen. olen täs selaillut nettisivuja imettämiseen liittyen ja todennut et siinäpä vasta viidakko. sairaalan henkilökunta ainakin täällä suunnalla on sitä mieltä et lisää maitoa pullosta jos ei tisseistä tarpeeks tule ja sit jos menee imetystuki sivuille niin sitten on taas eri ohjeet.
mut nyt jos pystyis ottamaan tähän sen kannan et ruokin omaa lastani just niin kuin tykkään kunhan tule kylläiseksi ja kasvaa. ei kai sekään maata kaada jos sitten käy niin että tottuu pulloon ja ei halua enää tissiä. ja nytkin joudun imettämään toisesta rinnasta vallan kumin kans kun se on niin kipeä ettei kestä yhtään imeä ilman.
mut tänään siis pullotellaan illalla...
 
Miekin oon käyttänyt nyt rintakumia ko kumpikin tissi oli niin kipee ja ihan halki.. nyt on alkanut helpottamaan ja tissi maistuu ihan luomunakin! :)

Jospa ens yönä nukuttais kunnolla, ko hemmo o herättänyt nyt kahtena viime yönä muutamasti aina pariksi tunniksi ja on niin virkee poika ko herää ja laittaa rähinän päälle jos ei saa olla tissillä. päikkärit on taas jäänyt väliin ja sen kyllä huomaa ja aamulla kostautuu taas... Jospa sitä alkais opettelemaan nukkumaan sillo ko on aikaa.
 
meidän pitikin eilen illalla maistaa pullomaitoa mut ei ehditty kun miltsu nukahti. ja paineli samantien sellaset 5h unta ja jossain vaihees olen vaan työntänyt tissin suuhun ja jatkanut unia taas. klo 5 tienoilla alkoi taas tuhista ja sit tissiteltiin. noustiin jossain vaihees olkkariin et miues sais hetken nukuttua viel ennen kun lähti töihin.
sit söin aamupalaa ja mentiin takas nukkumaan viel pari tuntia! on melko ihmismäinen olo kun on nukkunu hyvin! ei paina kaikki murheet niin paljoo.

oltiin päivällä vaunukävelyllä isovanhempien luona. sujui hyvin ja taisin laittaa vähän liikaakin vaatteita hänelle päälle...
 
Heippa! Meillä täällä eka yö kotona takana. Oliver nukahti vasta kahdelta yöllä piiiiitkällisen rauhoittelun-imettelyn-seurustelun jälkeen, ja heräsi viideltä. Lohduttomaan itkuun ei auttanut mikään, ja seitsemältä painuin itse nukkumaan ja annoin vauvan isälle. Oli kuulemma nukahtanut aamulla vasta tutti suussa (siis vauva, ei iskä)... voi ressua. Tuttia ei ilmeisesti suositella näin pienille, mutta minkäs teet... Lisämaitoa ollaan annettu, koska oma maidontuotanto ei lasta miellytä - jää siis aina selvästi nälkäiseksi monenkin tunnin imetyksen jälkeen, tai sitten ei edes suostu ottamaan rintaa. Tai kenties se on jonkinlaista koliikki-itkua mitä en vielä tunnista.

Eli siis aikamoista opettelua on meillä vielä vauva-arki, mutta eiköhän se tästä pikkuhiljaa lähde lutviutumaan. Sitä vielä haluaisin kysellä teiltä muilta, että miten paljon teidän vauvat seurustelee/ valvoo päivän aikaan? Tuntuu että tuo on hereillä ja valppaana puolipäivää, en kyllä oo laskenu että mikä on todellinen tuntimäärä. Öisin varsinkin silmät selällään vaan napittaa meitä ja ympäristöään, ellei itke niitä ulos päästään!

Kuulostaapa negatiiviselta tämä viesti, mutta oikeasti olen kyllä valtavan onnellinen tuosta pienestä nyytistä! Tänään se hymyilikin ekaa kertaa, varmaan vahingossa, mutta olipa suloinen näky! Isikin oli vastaanottanut hymyjä yön aikana, kuulin kun se itsekseen olohuoneessa nauroi. [:)] Noniin nyt pikkukaveri jo heräileekin, täytyy mennä!
 
kuulosti aika hektiseltä tuo teidän yö lauranen! mut sellaista se on ja toivotaan et joskus parin vuoden[8D]päästä helpottaa!
meillä on alettu oikeestaan nyt vasta seurustelemaan sillai enemmän. mut kyl silti lyhyitä hetkiä, ehkä max puoli tuntia kerrallaan...
tänään annoin sitä pullomaitoa ekan kerran ja sillä saatiin 4h päiväunet! mahtaako nukkua yöllä ollenkaan[:o]
 
Meitin pikkuinen nukkui viime yönä melkein 4 tunnin unet putkeen!
ja silloinkin mies nosti äijän tissille ja sain jatkaa makoilua ja syötyään pikkuinen nukahti ja niin nukahdin minäkin.. Aamulla levättiin pitkään äijän kanssa sängyssä, kello oli melkein 11 ko noustiin ylös, toki monta kertaa välissä syötiin ja iskä kävi vaihtamassa vaipan, mutta sain levättyä todella hyvin.. Iha tunne ollut päivän kun olen ollut virkeä.
Tänään kaveri ja hänen tyttöystävänsä kävivät kylässä, ja kaverimme suostui mielellään vauvan kummiksi.. hänelläkin on hirmuinen vauva kuume joten saavat tulla meille aina harjoittelemaan! ?

Valvomisesta,, meillä valvotaan ihan miten sattuu. välillä pikkuinen jaksaa seutustella melkein pari tuntia ja välillä nukahtaa heti ko massu on täynnä.
 
Ihana kuulla teistä "vauvautuneista"![:)]

Itseäni vaivaa miten maito tulee riittämään, kun aiemmat imetykset on menneet pieleen lisämaidon antamisen takia..

Tähän mennessä minulta ei ole herunut pisaraakaan(eli onko tää ihan normaalia kun opukset sanoo et maitoa voi tulla jo tyyliin rv 20 lähtien..?), onko muilla tullut maitoa ennen synnytystä ja kuinka nopeesti sitten on synnytyksen jälkeen nousuut, ja riittääkö nyt kun ootte jo kotiutunut?

Haluisin niiin kovasti nyt onnistua, saas nähdä..
 
Moi kaikki!

Ihanaa lueskella kaikkien juttuja [:)] On ne  niiiin ihania! Mä en valitettavasti vielä osallistu tähän arkikeskusteluun mutta toivotaan että pian!
Nuutti voi tosi hyvin, saa jo pieniä määriä maitoa ja kakkaakin tulee eli suoli vetää. mut ei vielä ihan kaikkea joten lepäilee edelleen sairaalassa. Oon ollu sen vierellä kaikki päivät, pitäny sylissä ja hoivannut<3 se on kuulemma hoitajien lellikki osastolla ku on nuorin [;)] ikää tänään 1vko! Tuntuu ku synnytyksestä olisi ikuisuus!!!!

Lähen taas koht sairaalaan päin! TSEMPPEJÄ kaikille!! LEvätkää silloin ku nyytitki nukkuu ni jaksatte nuo yöt! Liityn pian seuraanne [:D]
 
Maidon tulosta
Itelleni alkoi tulemaan maitoa puristamalla noin viikolla 15. mut vaan puristamalla. Ko pikkumies synty niin heräämöstä tultuani pääsin imettämään.
Ensimmäiset päivät tuli ternimaitoa niinko yleensäkki ja sitten maito nous ihan yllättäen kunnolla tisseihin ja tissit alkoivat tirskumaan oikeaa maitoa..
huh sitä tunnetta ja kuinka nopiasti se kävikään. (särki...)
Yleensä kuulemma menee sektion jälkeen kauemmin, mutta meillä näin.
Jouduin jo sairaalassa lypsämään iltaisin ylimäärästä pois että sain nukutta, ja kotona ekat päivät lypsin, nyt tosiaan ei oo onneks tarvinnut lypsää vaan pikkunen on suoraan imenyt ylimääräiset pois.. :D

Eiköhän se maito Viivi sinullekkin nouse kun pikkuinen on iho kontaktissa.

[/align][/align]
 
Ensimmäinen yö kotona takana..ja sehä meni sairaalaan verrattuna mielenkiintoisesti...neiti ei suostunut yhtään omassa sängyssä nukkumaan kun oli tuoksut äänet ja kaikki niin outoa. Sairaalassa nukku iha hyvin omassa sängyssään että ei ollu ku syötöt vieressä. Nyt oli pakko sitten ottaa viereen ku rupes välillä puolen tunnin välein vaatimaan ruokaa ja ku ei meinanna syödä kuin 10-15min. Ja nyt sitten valvotuttaa ku o nii kiva ollu äitin kainalossa nukkua :D äiti nukku kyl aika huonosti mutta siihe o totuttu jo sairaala sängyn takia.

Kakkaa tulee joka vaipalle ja monesti myös heti kun olet saanut uuden päälle! JEEE JEEE...iloitsen asiasta siksi että se bilirubiini poistuu siis paremmin elimistöstä kun mitä enemmän kunnon satseja tulee hoosuun.

Mutta nyt syöttämään tirpanaa..
 
Takaisin
Top