mää ainaki olin esikoisen kanssa niin "laiska", että meillä syötiin kaupan purkkiruokia. tottakai aluksi, kun alettiin maistelemaan, niin keitin itse perunat ja porkkanat ja sitten kun ruokaa alkoi enempi menemään, niin ostin kaupasta. olen niin surkia kokkaaja, että oli helpompi ostaa kaupasta eri maku-vaihtoehtoja, mitä koittaa itse keksiä ja keittää...
meillä esikoinen ei noista velleistä välittänyt, muutaman kerran kokeilin eri makuja ja aina työnsi kielellä tutin pois suusta, joten meillä ei velliä syöty. enkä oikein tiennyt edes missä välissä sitä velliä olisi "pitänyt" antaa. kuitenkin pelkällä maitolinjalla mentiin 4kk ikäiseksi asti ja sitten alettiin kiinteitä maistella ja pian saikin ruveta antamaan puuroa, joten sitä syötiin aamupalana ja iltapalana.
voisinhan tälle vauvalle kokeilla iltoisin antaa velliä.
meillä esikoinen oli viime yön mummulla ja pappalla hoidossa ja minun oli tarkoitus mennä vauvan kanssa rattailla hakemaan esikko yökylästä pois. mutta kuinkas ollakkaan, mittari näytti aamulla -23 astetta ja edelleen on 20 astetta pakkasta, joten autoiluksi meni tämä homma... nyt vain odotetaan, että auto lämpenisi...
pitkästä aikaa olisi ollut nätti talvikeli, aurinko paistaa, eikä sada lunta tai ole muuten harmaata, niin sitte on niin paljon pakkasta ettei päästä ulos... =(
tuossa aikaisemmin oli puhetta töihin paluusta.
mulla loppuu mammaloma toukokuun loppupuolella, kun aloitin äitiysloman sen 50pv ennen laskettua aikaa, että sain jäädä esikoisen kanssa kotiin. äitiysloman jälkeen pidän kesäloman ja tarkoitus olisi sitten jäädä hoitovapaalle. itse haluaisin olla hoitovapaalla siihen asti, että poika täyttää sen 3v, mutta saa nähdä miten meidän rahat riittää...
toisaalta taas sitten, kahden lapsen hoitomaksuihin uppoaa 500€ ja työmatka-polttoaineisiin 200€ (jos edes riittää kun tuo dieselin hinta nousee koko ajan...), niin vähintään 700€ saisin maksaa siitä että pääsisin kauppaan hyllyttämään tavaraa.
että kotihoidontuki +sisarkorotus on melkein yhtä suuri, mitä palkasta jäisi minulle hoitomaksujen ja polttoainekulujen jälkeen, että kannattaako sitä sitten lähteä ehkä satasen tai kahden takia töihin, kun kuitenkin haluaisi olla lasten kanssa kotona.
on se vain kurjaa, että meitä äitejä, jotka haluaisivat olla kotona lastensa kanssa, niin rankaistaan sillä, että rahat minimoidaan. on melkein pakko lähteä takaisin töihin, että saa asuntolainan maksettua, autovelan maksettua +kaikki muut normaalit kulut.
sitten kun talo ja auto on maksettu, niin sitten olisi varaa jäädä kotiin, mutta lapset ovatkin jo niin isoja ja mahdollisuutta ei enää ole...