Tammikuisten synnytystarinat:)

Laitanpa tällekin puolelle oman tarinan:)

Heräsin aamulla 27.1 n klo 5.30-6 supistuksiin, jotka oli heti melko säännölliset ja kipeät. Oltiin kotona vielä 11 saakka jolloin lähdettiin synnärille.
Tehtiin tutkimukset ja olin vasta vajaa pari senttiä auki ja supparit laantui.
Onneksi oli tehty lähete neuvolasta sf-mitan kasvun loppumisen vuoksi joten pääsin lääkärin ultraan n klo 14. Todettiin että vauva tippunut kasvukäyriltä ja lapsivettä aivan liian vähän. Oli varmaan tiputellut sen viikon mitä olin epäillyt vaikka testi nega. Vaihtoehtona synnytyksen käynnistys jos ei ala tapahtua itsekseen.
Kuitenkin lääkärin tehdessä sisätutkimusta vedet meni 14.20.
Takaisin käyrille, joilla jouduin olee koko synnytyksen ajan kun tarkkailtiin jaksaako vauva kestää synnytysstressin.
Säännölliset synnytyssupparit alkoi klo 16, siirryttiin synnytyssaliin. Kanava hävinnyt, muutamalle sormelle auki edelleen, olo alkoi olla tosi tuskainen ja sain ilokaasua josta en huomannut mitään apua olevan. Koska olin niin kipeä, ei paikat lähtenyt aukeamaan joten laitettiin spinaali klo 18. Kun vaikutus lakkasi auki vasta kolmelle sormelle ja laitettiin epiduraalia 19.55.
Ensimmäisestä annoksesta ehti mennä muutama milli kun maistoin lääkkeen ja huomattiin et olikin epiduraalikatetri siirtynyt verisuoneen, ja lääkkeen anto keskeytettiin. Olo oli hirveä, päässä pyöri ja oksetti.

20.31 anestesialääkäri tuli laittamaan katetrin uudestaan ja laittoi lääkkeen jotka meni hyvin epiduraalitilaan. Kuitenkin lääke pääsi leviämään koko kehoon, jolloin myös ylävartalo puutui. Seurasi mm. Hornerin syndrooma, silmäluomi roikkui, pupilli ei supistunut ja alkoi mennä kurkku tukkoon. Pahempaa ei tullut joten vastahoitoa ei aloitettu. Synnyttäjistä 0.4-2% kokee saman, oli aika surkea tuuri mulla!
Epiduraali kuitenkin auttoi supistuskipuihin, ja kymmenessä minuutissa aukesi paikat 8 senttiin.
Potalle piti päästä mutta vauvan sydänäänet tippui samantien ylösnoustessa, joten katetroitiin.
21.30 paikat täysin auki ja vauvan pää aivan alhaalla kanavassa, ei vielä ponnistuttanut, mutta alkoi jo mennä hermo kun niin stressi vauvan voinnista ja aloin kuulostella ponnistustarvetta.
21.51 aloin ponnistaa ja vauva syntyi 22.10. Ei tullut kovaa ponnistustarvetta laisinkaan.
Vauva sai pisteet 9/10/10.

22.55 istukkaa odoteltiin vielä, mutta verenvuotoa 2100ml joten leikkaussaliin käsinirroitukseen, jossa poistettiin käsin nukutuksessa. Irtosi hyvin ja heräsin 23.30. Tikattiin pinnalliset repeämät myös samalla.

Pari tuntia heräämössä ja sitten osastolle klo 2 vuodelepoon vauvan kanssa. Mies oli sylittänyt vauvaa mun pois ollessa, mut lähtenyt kotiin puoli kahden aikaan kun oli sanottu ettei tiedä meneekö mulla aamuun ennenkuin tuodaan osastolle. Olo oli vielä tosi masentunut ja järkyttynyt kun tuntui et kaikki meni vikaan. Onnellinen olin kuitenkin et sain synnytettyä alateitse.

Loppu hyvin kaikki hyvin, tärkeintä et vauva oli terve!
 
Takaisin
Top