Yöllä 7.1 klo 4.30 heräsin supistukseen ja suuntasin vessaan pissalle. MInulla on ollut siis koko raskauden aikana supistellut, jos rakko on täynnä. Tyytyväisenä kömmin takaisin sänkyyn ja vähän aikaa kerkesin unta tavoitella, kunnes kuuluis napsaus (tai tuntui, en ole varma kuuluiko se myös. :D) jotain lorahti pöksyyn ja mietin, että nytkö se virtsankarkailu alkoi. :D nousin ylös mennäkseni vessaan, kunnes kylppärin ovella tulikin tunne, että tätä taitaa tulla enemmänkin ja käännyinkin kylppäriin. Siihen ne lapsivedet sitten tulivat ryminällä. Puoli unessa siinä mietin, että mitäs nyt. :D Huutelin miehelle sitten makkariin, että nyt taisi mennä lapsivedet. Mieheni, joka ei herää edes herätyskelloon, pomppasi kylppäriin sellaisella vauhdilla että. :)
Supistukset alkoivat vesien menon jälkeen heti melko tiuhoina. Ensimmäisen puolen tunnin aikana supistukset olivat lyhyntyneet jo 6min välein tulevista 3 minuutin välein tuleviksi. Huutelin suihkusta miehelle, että pitäisiköhän soittaa synnärille ja kysyä, mitä tehdään. Mies soitti ja toi puhelimen minulle. Siinä sitten kätilön kanssa juttelin ja kerroin tuntemuksia, hän kehoitti odottelemaan ja tulemaan heti, kun tuntuu ettei enää pysty olemaan kotona. Seitsemään asti kärvistelin ja supistuksia tuli 2 minuutin välein koko tuo aika. Päätettiin mennä synnärille katsomaan, mikä on tilanne. Käyrillä käytiin ja kohdunsuu tsekattiin. kohdunkaula oli lyhentynyt, mutta kohdunsuu ei ollut avautunut tuota senttiä enempää, jonka olin ollut auki jo rv 36 lähtien. Päätettiin mennä vielä kotiin kärvistelemään supistuksista. Asutaan siis 10 minuutin matkan päästä sairaalasta. :) Kotona jyväpussin kanssa sitten makoilin ja otin noita supistuksia vastaan. Lopulta klo 9 tuntui, että nyt on varmaan parempi mennä takaisin.
Päästiin omaan huoneeseen ja supistukset voimistuivat vähitellen. Aloin oksentaa kivusta, ja sain kipupiikin, joka toi helpotuksen niin, että sain hivenen nukuttua. klo 11 aikaan aloin oksentaa uudestaan eli ilmeisesti kivut taas kasvoivat yli vähitellen tuosta kipupiikin tehosta. klo 12 kokeiltiin laittaa kohdunkaulan puudute, mutta sillä ei ollut minulle tehoa. Tuossa vaiheessa olin todella kipeä... Tämä oli synnytyksessäni ehkä itselle se vaikein vaihe. Sain Epiduraalin klo 13 ja se vei kivut mennessään onneksi. :) Eli tunnin verran kärvistelin noita kovia kipuja. Epiduraalista puoli tuntia ja olinkin jo täysin auki ja vauva alkoi syntyä.
Aloitin ponnistamisen kyljellään ja kerkesin sitä tehdä jonkin aikaa. Kunnes minulta irtosi kanyyli. Sen laitossa oli ollut jo aikaisemmin ongelmia ja jouduttiin useampaan kertaan yrittää. Nyt sitten yritettiin kuusi kertaa lisää. :D Lopulta kolmas huoneeseen tullut kätilö sai sen laitettua takaisin. Ponnistelin tuo ajan sitten kevyesti itsekseni puoli istuvassa asennossa, kun kätilöt hääräsivät kanyylini kimpussa. :D Vihdoin 20 minuuttia myöhemmin pääsen ponnistamaan kätilön avustuksella. Ponnistaminen ei satu, vaan tuntuu omituiselta. En alkuun oikein tajunnut, milloin supistaa. Painon tunne tuntui kokoajan. Niinpä ponnistelin alkuu vähän summittaisesti.

Lopulta supistukset varmaan tiuketuivat, kun aloin tajuta, milloin kannattaa ponnistaa. Välillä iski epätoivo ja muistan kysyneeni, että edistyykö siellä ja tuleeko se ollenkaan. kätilö sanoi, että päälaki näkyy jo, että voit kokeilla. kosketin pientä päätä ja sain uskoa, että kyllä se sieltä syntyy. :) lopulta klo 15.35 syntyi pieni poika.<3 Koko synnytys kesti siis 10,5 h ja ponnistusvaihe lopulta vain 20 minuuttia (kanyylin laitto prosessia ei laskettu). Olin synnytykseeni erittääin tyytyväinen ensi synnyttäjäksi. Pelkäsin nimittäin, että synnytyksestä tulee pitkä ja siinä kestää kauan. Yllättävintä oli tuo oksentaminen... sitä en ollut edes osannut ajatella. Mutta jokaisen keho reakoi omalla tavallaan. :)