Talvi tuli

minduli

Silmät suurina ihmettelijä
Heivain!
Mitä laitatte nyt pakkasten tullen pikkuisillenne päälle? Taisiis. Oletteko hankkineet toppapuvun pikkuisillenne? Se äitiyspakkauksen puku tuntuu jotenkin liian liian suurelta, niin oletteko ostaneet pienemmän ja jos olette, niin minkä kokoisen nyt ostaisi, jotta kestäisi kauemmin kun kuukauden? [:-]
 
Me laitetaan pakkasilla ulos mennessä sisävaatteet, siis body ja sukkikset tai porkarit, siihen päälle mummin kutoma villapuku ja sit vielä toppapuku. Päähän kypärämyssy ja villamyssy päälle. Jalkoihin toppapuvun mukana tulleet töppöset ja käsiin saman puvun rukkaset. Ja vielä fleeseviltti peitoks. Ei tuu ainakaan kylmä :) Mut ei oo kai ollu liian kuumakaan, kun ei oo tukka märkä ku riisuu.

Ostin hm:stä koon 62 toppapuvun, vaavi tuntuu hukkuvan siihen, mut menee ainaki hieman pidempään. Ja toistaalta ihan hyvä, et kädet jää viel hihojen sisään ja jalat lahkeitten, ni ei tuu kylmä :)
 
Mulla täällä etelässä (hki) on sama setti kun sormustimella, paitsi ei villapipoa kun kypärän päälle tulee jo kaksi huppua vaatteista. Oon ostanut 56cm haalareita kirppareilta. Yksi välilkausihaalari, yksi fleecehaalari ja yksi toppahaalari. Halvalla (muutaman euron maksoin) löysin täysin käyttämättömän oloisia. Laitan talteen tai kiertoon kun eivät enää mahdu.

Harmi kun äp harmaa villahaalari on niin iso. Se ois just meidän talvivauvoille hyvä. Nyt "jouduin" huutamaan huutonetistä villahaalarin pikkuiselle. Niitäkin tarvitsisi kaksi. Tuli sotkua ja huomaan että kestää tosi kauan kuivua. Mitähän tänään laitetaan päälle?
 
Olettepa te pukeneet lapselle paljon päälle, vai olenko mä jotenkin alipukenut lastani??? Mä laittaisin noin paljon päälle kovimmilla pakkasilla. Ei kuitenkaan tytöllä ole kylmä ollut, vaikka ihan normi sisävaatteiden päälle olen vain sellaisen kirpparilta eurolla löytämäni fleece-toppapuvun laittanut. Mullakin huppu toimii hattuna toistaiseksi, kun alla on kypärä (eikä mulla ole vielä noin pieneen päähän sopivaa päällyshattuakaan, joka ei hukuttaisi toisen silmiä alleen). Vaunuissa toki on lisäksi se äitiyspakkauksen makuupussi, joten lämmittäähän se lisää, ja turvakaukalossa taasen olen jalkojen päälle laittanut pienen viltin.

Jostain muuten luin, ettei alle vuoden ikäiset vauvat hikoile. Pitääkö se paikkansa? Tuon lukemani tähden olen yrittänyt tarkasti miettiä, etten pue liikaa päälle, mutta kuitenkin huolehtinut, ettei toisella ole sormet ja varpaat kylmät.

Nyt mä sain tästä hirmuisen dilemman itselleni ja huono äiti pohdinnat. Auttakaa kokeneemmat, pliis!
 
Minsu, eiköhän vauva valittaisi jos kylmä olisi? En ole kyllä mikään ekspertti pukemisjutuissa.
Mä en yhtään tiennyt mitä tolle käärölle pukea ja sain ohjeen neuvolatädiltä. Lisäksi odottajan Vau-kirjassa oli PolarnOPyretin mainoksen pukemisohjeessa suht samanlainen varustus mainittuna.
Mulla tuli vaunujen mukana talvimakuupussi ja sekin siis vielä vaatteiden lisäksi lämmittämässä :)
 
Mä olen laittanut tytölle ulos (yksi vaatekerta alla) lapaset (koska puvun käsien suuaukkossa ei ole käännettäviä hanskoja) kypärämyssy ja 62cm toppapuku. Toppapuku ei ole mikään hurjan paksu. Sitten typy makuupussiin, jos pakkasta niin joku peitto vielä päälle.

Minsu - kyllä mun mielestä sun pukema vaatemäärä on just hyvä. Kun enemmän pakkasta, niin sitten joku villapuku vielä alle. Vaunuissa on kuitenkin tuulensuojassa ja sen puoleen hirveä määrä vaatetta on ihan turhaa. [:)]

Kannattaa laittaa lämpömittari vaunuihin niin näkee mitä asteita siellä on... mittaa kasvojen läheltä lämpötilan ja sitten jostain vauvan kropan likeltä. [:)]
 
Olen pukenut maidän vauvan viimeksi eilen kun oli -4 astetta näin päästä varpaisiin: Kypärälakki ja pipo ja vielä osaksi tulee haalarin huppu suojaamaan (otsa ja korvat tärkeä suojata). Sisävaatteet on body,potkari,housut,paita,sukat. Laitoin toppahaalrin siihen päälle, kun tuossa haalarissa on fleece-vuori. Käsiin lapaset ja jalkoihin villasukat. Haalari on Prismasta ostettu 50cm, mutta tosi reilu niin että kädet ja jalat jää piiloon. Menee varmaan vielä muutaman kuukauden:) Autoon sitten niin siellä on ollut suht.lämmin niin peittoa en ole käyttänyt. Vaunuihin laittaisin vielä peitteen päälle, meillä on kannettava pehmytkoppa niin makuupussia ei tarvitse.

Itse kokeilen aina vauvan niskaa, jos se on nihkeä niin on liian lämmin. Mutta jos lämmin niin vaatetus on sopiva. Jos liian kylmä niin sen tietää käsien kylmyydestä.. olen ottanut asiaksi soittaa isännöintiin, että eikä meidän talon lämmitystä saa muka yhtään isommalle vaikka patterit nytkin täysillä, itsellänikin aivan jalat jäässä. Viime talvi oli sama homma, mutta en jaksanut valittaa. Nyt sentään pieni talossa.
 
Vauvan jalkojen ja käsien viileys ei kerro onko vauvalla kylmä.. vauvalla ei ole tuo ääreisverenkierto vielä kovin kehittynyt, niin siksi voi olla viileät. [:)]
 
Minsu: Varmasti on sunkin vauvalla tarpeeks päällä, mä en siis käytä makuupussia, siksi yks ns. ylimääränen kerros vaatetta. Oon aatellu säästää siis makuupussin koville pakkasille. Kevyt vaunupeitto vaan ton vaatetuksen päällä meillä...

Ja mitä tohon vauvan hikoiluun tulee, ni kyllä meitin vaavi ainaki nihkeentyy niskasta jos on kuuma. Jos on tosi kuuma, niin sit kastuu takatukka :)
 
Meillä on anopin ostama kevyttoppapuku,kait kokoa 60 ja sekin iso viä,vauvan lämpö koitetaan niskasta..kuten Riikka jo totesi jalkojen ja käsien ääreisverenkierto on vielä huono[:)]
 
Meillä kans samaa pohdintaa. Eilen vaunuteltiin niin, että normi sisävaatteet (Body, puolipotkarit) ja lisäksi villasukut, lapaset, pipo ja sitten hupullinen fleecehaalari. Sitten poika tässä paketissa sellaiseen kevyeen toppapussiin. Ihan hyvin viihtyi tunnin lenkin siellä ja oli takaisin tullessa niska lämmin. 
 
Kiitos kaikille vastauksista! Helpottivat kovasti mieltä, vaikka kyllä mä miehen kanssa siitä jo juttelinkin, että varmasti on ihan sopivasti tullut puettua, kun tyttö on aina tyytyväinen ulkoilun jälkeen, eikä yhtään kylmissään.

Käytiin äsken kirpputorilla ja mä löysin tytölle käyttämättömän Tutan toppapuvun koossa 62cm tosi halvalla, hienon pienen pienen karvamyssyn, pari neulepaitaa ja mekon. Ostosvimma taas hetkeksi tyydytetty :)
 
Eilen ratkaistiin tämä kylmän sängyn ongelma. Lapsi heräs aina kitisemään, kun oli sylissä nukutettu ja siirretty sänkyynsä. Nyt nukutettiin unipussissa ja kannettiin siinä nukkumaan.
 
Meilläkin vaavi nukkuu unipussissa ja vaununkantokopas,asutaan 2kerroksisessa asunnossa,vaunun kantokoppa on alakerras jossa nukkuu päivisin ja illalla kun alkaa nukuttumaan syötön jälkeen niin laitetaan kantokoppaan ja  kannetaan yläkerran mh vaunuihin,kun vauva alkaa yöllä itkemään niin mä kärrään pojan vaunuilla omaan huoneeseensa syötölle,tosi kätevää![:)]Pojalla on oma huone pinnasänkyineen ja äippälaatikkoineen mutta toistaseks ei olla viä sinne jätetty...[:D]
 
Mä nostelen, ja kyselen kuinka moni uskaltaa ulkoilla nyt kun pakkasta on reilut kymmenen astetta, ainakin täälläpäin siis. Meillä ulkoillaan, koska autottoman yksinhuoltajan on pakko päästä kauppaan, koiran kanssa lenkille jne. Ja pää hajois jos sisälle jäis.

Mut tosiaan pukemisesta, meillä päällä sama setti kuin pikkupakkasilla, eli body+potkarit, villapuku, kypärämyssy, villamyssy ja toppapuku rukkasineen ja töppösineen. Nyt on otettu lämpöpussi avuks, mulla on tollanen mielettömän lämmin http://www.ozbaby.fi/talvil%C3%A4mp%C3%B6pussi_heitmann_felle_pr_7965.html . Ei luulis kylmä kovin nopeesti tulevan...

Mites muilla?
 
Multa kyllä iiiisot peukut teille yksinhuoltajille! Just yks ilta mietin, et mun elämästä ei tulis kyllä yhtään mitään jos pitäs vauvan kanssa kaksin pärjätä. Ootte te vaan uskomattoman vahvoja ja mahtavia naisia[:)]

Kirjottelinkin jo tuonne marraskuun juttuihin et me ei olla vielä uskallettu ulkoilla ollenkaan, ja neuvolastakin sanottiin et kymmentä pakkasastetta vois pitää pakkasrajana et ei noin pienen kans lähdettäs pihalle. Mut nyt kun miehen isyysloma loppu ja mun talviautoilutaidot on mitä on, niin kai se on jossain vaiheessa uskaltauduttava ulos kun pitää kuitenkin neuvolaan päästä ja ruokaakin olis välillä mukava syödä... Ja muutenkin, olishan se ihanaa pikkuhiljaa päästä testailemaan noita upouusia, ihania vaunuja!! [:)]
 
Mä oon vienyt kyllä ulos nyt yli 10 pakkasellakin. Laitoin vaunukoppaan elektronisen lämpömittarin ja kas... sisälämpötila huiteli +26´c! Tosin toi lämpötila oli vauvan (haalarissaan) alta mitattuna... en siis paista vauvaa ihan sentään :)
En ehkä nukuttaisi ulkona montaa tuntia, mutta asioinnit hoidan eli kotoa bussiin ja bussista kauppoihin. Ja välillä tunnin lenkki kuntoiluksi. On kaksinkertainen harso tiukasti tuulentuojana yms.
 
Kyllä me ainakin uskaltaudutaan näillä ilmoilla ulos. Vaunujen sisälämpötila on reilusti plussan puolella, kun vähän tuulensuojaa laittaa siihen avoneiselle osalle. Eikä se vauvan nassu palellu pienestä hetkestä pakkasessa muutenkaan, jos ei ihan vastasyntynyt ole. Tänään odoteltiin ulkona turvakaukalossa varttitunti kyytiä (-11 astetta), enkä vetäissyt edes harsoa kaukalon eteen, kun tyttö niin iloisesti tarkasteli talvista maisemaa sieltä kaukalostaan ja alkoi heti kitisemään, kun yritin pakkasensuojaa vähän viritellä. Kun on toppavaatteet päällä, niin ei se vaavi hetkessä jäähdy. Ja tosiaan vaunuissa se lämpötila pysyy tosi hyvin pidempiäkin aikoja.
 
Tytöllä oli vaunureissulla lähikauppaan (noin 1 km) päällä body+sukkikset, villahaalari, ÄP:n kauluripipo ja toppapussi jossa huppu (kaukaloon tarkoitettu). Vaunukopassa tekoturkispohja. Kotiin kun tultiin oli nenä kylmä (en tajunnut laittaa mitään kasvojen suojaksi), mutta selkä hiestä märkä. Asteita oli tuo -10. Parempi yritys ensi kerralla...
 
Takaisin
Top