Takarajat lasten saamiselle

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Onko teillä takarajoja, koska lapset haluaisitte viimeistään saada? Johonkin ikään mennessä ehkä?

Olisi hienoa, jos kaikki lapseni olisivat syntyneet ennen, kun täytän 31. Muutamia vuosia aikaa, joten oletan että onnistuu, ellei ongelmia ilmaannu. Ihan ehdottomana takarajana olen ajatellut, että ennen kun on 35v. Siihen vielä runsaasti aikaa. Näin olen suunnitellut ja toivonut, koska itsellä on iäkkäät vanhemmat (40+ syntyessäni) enkä kokenut sitä kovin hyvänä asiana. Tokihan elämällä on tapana tehdä tepposia, joten saa nähdä miten käy. Aina voi silti suunnitella. :)

Ei ole mitään takarajaa, kuin että haluan mielellään ettei ihan todella isoa ikäeroa tulisi lapsille. Itsellä 23v ikäeroa pikkuveljeeni.
Joskus nuorempana ajattelin että saisin lapset alle 30v. Neljännen laskettu aika on kun olen 29v, mutta en ole varma onko viimeinen :rolleyes:

Joskus ajattelin että olisi kiva jos ainakin kaksi lasta olisi tehty kun olen 25-vuotta. No olen nyt 28- ja täytän 29-vuotta ennen kun toinen lapsi syntyy. Enää en aseta takarajaa. Elämä vie miten vie. Jos vielä kaivataan kolmatta sille ei ole muuta rajaa kuin jos iän myötä ei enää onnistu.

Oli monta takarajaa. Luonto ja muut ihmiset eivät valitettavasti suostuneet noudattamaan minun laatimiani aikatauluja, joten aikatauluja ja takarajoja piti muuttaa, ja lopulta en enää edes laskenut mitään takarajoja. Näin jälkikäteen ajateltuna koko ajatus takarajoista on absurdi -- jos lapsen haluaa, niin ei se halu mihinkään häviä ja lapsettomaksi jääminen ole yhtäkkiä täysin ok ihan vain sen vuoksi, että on nyt ohittanut jonkun sellaisen iän, jonka nuorena veti hatusta.

Oli ja meni. Toivoin saavani lapset ennen kuin täytän 30, mutta se ei ole onnistunut itsestä riippumattomista syistä. Enää minulla ei ole asialla mitään väliä, koska asia ei ole minun käsissäni.

Tavallaan oli. 24v täytettyäni oli kaksi lasta,eli ajatus lapsista alle 30 vuotiaana toteutui. Vaan eihän se aina mene niin kuin ajattelisi.
3 syntyi kun olin 40v ja neljäs (viimeinen) kun ikää 41v. Nyt on lapsikiintiö kyllä täynnä.

Meillä saattaa lapsiluku olla tämän tulevan joulukuisen jälkeen täysi, täytin kesällä 28. Mutta mahdollinen optio neljännestä on jätetty ja ollaan sovittu, että neljän vuoden sisään tehdään päätös yritetäänkö neljättä vai ei. Eli tavallaan 32v on meillä takarajana.

Takarajoja tulee ja menee. Meillä Kuopuksen jälkeen perhe tuntui valmiilta ja niinpä ei enempää kuumeilla. Nuorempana kuvittelin, että lapset kannattaa yrittää saada ennen kuin täyttää 40 vuotta, mutta mieli muuttui. Sitten kuvittelin, että pitää synnyttää ennen kuin täyttää 45 vuotta. No sekin meni. Lapset tulevat silloin kun haluavat.

En ole juuri ajatellut takarajoja. Lapset ovat saaneet tulla, kun aika on tuntunut sopivalta - tosin kuopus ei tätäkään kysellyt. :) Nyt, kun olen synnyttänyt kolme lasta ja vielä välillä mietin, haluaisinko neljännen, tuntuu, että se päätös olisi hyvä tehdä esim. parin vuoden sisällä. Jos saisin päättää, mahdollinen neljäs tulisi 38 ikävuoteen mennessä, mutta voi olla, että lapsiluku jää nykyiseen - ja toisaalta aina on mahdollista, että vauvakuume iskeekin esim. 39-vuotiaana.

Toivoisin saavani lapset tehtyä, ennenkuin täytän 35.v. Jäisi sitten aikaa itsellekkin, kun on vanhempi.

Takarajaa lapsen teolla ei kuitenkaan ole, sillä se ei ole minun käsissäni milloin toiveet toteutuu. Pääasia olisi, että edes saisi tämän toisen aluilleen.

Ensin ajattelin 30 vuoden olevan takaraja, mutta mielen muuttuminen ja lasten saamisen vaikeus siirsi rajaa viidellä vuodella. Ei tullut perhe kokonaisen tuntuiseksi siihenkään mennessä.

Nyt ehdoton takaraja on terveydellisistä syistä 40 ja voi hyvinkin olla, että jäädään ilman kovin kaivattua iltatähteä. Periaatteessa rajahan on vain mun päässäni, mutta haluan olla kunnossa vielä lapsen teinivuosinakin ja synnynnäisen ”vian” vuoksi ikääntyminen tulee kohdallani olemaan todennäköisesti normaalia raskaampaa.

"Kyllähän minä sen ensimmäisen lapsen saan ihan viimeistään 25 vuotiaana."
Nyt 36 ja ensimmäistä odotan.

Tavallaan oli. 24v täytettyäni oli kaksi lasta,eli ajatus lapsista alle 30 vuotiaana toteutui. Vaan eihän se aina mene niin kuin ajattelisi.
3 syntyi kun olin 40v ja neljäs (viimeinen) kun ikää 41v. Nyt on lapsikiintiö kyllä täynnä.
Tuolla joulukuisissa kysellään välistä kovasti miten teillä on mennyt uuden tuhisijan kanssa :).

En enää ehkä 40v jälkeen lähtisi tekemään lapsia. Ehkä vain oman jaksamisen takia. Nyt 32v ja aivan poikki :D

En enää ehkä 40v jälkeen lähtisi tekemään lapsia. Ehkä vain oman jaksamisen takia. Nyt 32v ja aivan poikki :D
Minä olin Kuopuksen syntyessä 45-vuotias ja jaksoin paremmin kuin nuorena äitinä. En tiedä, olisiko tilanne sama, jos kyseessä olisi esikoinen, mutta kun on jo vanhemmuutta harjoitellut ja elämässä hyvin rauhallista ja seesteistä, on voimia ja jaksamista aivan eri tavalla kuin ennen. Eikä tämä kuopus ole mikään pulmaton tapaus, vaan on saanut olla sairaanhoitajana enemmän kuin ensimmäisten kanssa.

Voi myös olla et mun jaksaminen on kiinni siinä että täällä on 4 lasta, vanhin 9, sit 7, 4 ja 6kk :D veikkaan et jos ei olis ennestään lapsia niin en vetäis takarajaa ollenkaan :)

Toiveissa olisi, että samana vuonna, kun täytän 30, olis lapset tehty. Kahdesta on puhuttu ja toinen siis vielä haaveissa. Pari vuotta olis vielä aikaa. Mutta en ole mitenkään ehdoton, elämä kun menee niinku menee. En myöskään ole ehdoton tuon lukumäärän kanssa, mutta tuntuu, että hyvä olis, jos menis näin.

Takaisin