taistelu hammaspeikkoa vastaan

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vieras
Hei! Vähän tulen nyt nolosta aiheesta tänne valittamaan ja kysymään neuvoa mutta pakko se on. Ei nenä parkani kestä enään enempää. Mieheni henki haisee todella pahalle, sohvallakin jos istutaan vierekkäin niin joudun kääntämään pääni pois sen lemun vuoksi. Olen koittanut keskustella asiasta ja neuvonnut menemään hammaslääkärin pakeille, pesemään hampaansa kunnolla, ehdottanut eri tuotteita ja ihan suoraan lopulta tiuskassut päin näköä että hengityksesi lemuaa. Mutta ei niin ei! Häntä ei tunnu kiinnostavan ollenkaan, ja minä olen aivan raivarin partaalla kun joudun moista löyhkää sietämään vain siksi ettei hän jaksa pitää huolta terveydestään. Kaikenlisäksi tämä vaikuttaa myös seksielämään koska mikään ei ole pahempi halujen karkoittaja kuin tätä luokkaa oleva lemu...aaaargh!!!

Jotenka mitä keinoja tässä on enään käytettävissä sillä en enään kauaa kestä a) tuota hajua ja b) tätä puutteessa kärvistelyä moisen syyn vuoksi, neuvoja kaivataan jaa kipeästi!!

Tota, toimisko ihan semmonen yksinkertainen ratkaisu kuin puhuminen? Kerro suoraan miltä susta tuntuu ja sano, että jos ei terveydestä huolehtiminen innosta niin tämä juttu on sitten tässä. Ja jos sittenkään ei tapahdu mitään niin jätä mies kärvistelemään yksin. Jos taas et halua jättää miestäsi hajusta huolimatta eikä puhuminen auta niin eipä taida olla muuta keinoa kuin kestää asian kanssa.

Itse kärsin tästä samasta ongelmasta eli mieheni henki haisee :( Tosin plussaa on, että hän kyllä pesee hampaansa jos pyydän. En oikeen osaa sanoa, kun aikuista miestähän ei oikeen voi pakottaa, että sinänsä hankalaa :( Kävisiköhän tässäki kiristys, lahjonta ja uhkailu? ;)

Jos henki haisee ja vika todennäköisesti just suussa, niin siellä on oltava silloin tulehdus (ientulehdus, osin puhjennut viisaudenhammas).
Hoitamattomana siitä voi saada verenmyrkytyksen ja kuolla...
Tulisko mieheesi liikettä jos sanot tämän? Ei kai aikuinen mies hammaslääkäriä kuolemaa enemmän pelkää?

Ramsi aika hyvin tiivisti, mitä itse olisin sanonut...

Mutta joo on niitä muitakin syitä esim. itselläni pitkään kitarisat keräsi plakkia onteloihin mikä haisi todella pahalta. Pari vuotta sain harjata aina kitarisatkin yrjö kurkussa ja välillä kaivella plakkipalloja ulos. Nyt tuntuu loppuneen, ei siitä lääkärikään ollut huolissaan, tällaista vain tapahtuu.

Iltalehdessä oli joku aika sitten juttu, että jos ei huolehdi hampaistaan, kärsii todennäköisemmin erektiohäiriöistä. Kun omalleni laitoin linkin juttuun niin alkoi hampaidenpesu kiinnostaa enempi ja välillä muistuttelen että pidetään pikkuveikka kunnossa jos ei muuten meinaa kiinnostaa. ;) Eipä tuo taida aamuisin hampaitaan harjata mutta edes lähes joka ilta ja purukumia menee. Tosiaan ientulehdus jatkuvana aiheuttaa helposti tulehdusta ja muuta ongelmaa ympäri kehoa ja hampaiden kunto vaikuttaa yleisterveyteen muutenkin merkittävästi.

Törmään hammashoidon ammattilaisena kyseiseen ongelmaan aika usein.
Yleisin syy pahanhajuiselle hengitykselle on suun bakteerien aineenvaihdunnassa syntyvät rikkiyhdisteet. Eli kaikista tärkein ohje on bakteeripeitteiden puhdistus suusta. Nämä bakteeripeitteet aiheuttavat ientulehduksen.
Hampaat harjataan kunnolla aamuin illoin (mielellään sähköhammasharjalla) sekä hammasvälien puhdistus on yhtä tärkeää.
Kielen puhdistusta ei kannata unohtaa. Kielessä on hirvittävä määrä bakteereja, ja usein juuri tästä syystä henki haisee vaikka hampaat olisikin harjattu. Kielen voi puhdistaa hammasharjalla tai apteekissa myytävillä kielen puhdistajilla.

Apteekissa on Meridol Halitosis -merkkinen sarja, joka on nimenomaan tarkoitettu pahanhajuisen hengityksen hoitoon. Suostuisiko miehesi esim. aamulla hampaiden (ja kielen) harjauksen jälkeen purskuttelemaan Halitosis -suuvedellä? Suuvedellä voi purskutella milloin vain, muistaakseni se lupaa 12h vaikutuksen.

Itse olen huomannut, että ksylitolipastillien imeskely auttaa. Parhaita ovat mielestäni Fazein Xylimax -pastillit. Kun huomaan, että mieheni henki haiskahtaa, tarjoan vain hänelle xylitoli pastelleja. Toimii!! :)

Miehesi kannattaa käydä hammaslääkärin tarkastuksessa, näin mahdollinen ientulehdus, sekä hampaiden reiät voidaan hoitaa kuntoon.

Kannattaa puhua miehelle "vakavalla äänensävyllä", että hengityksen haiskahtaminen todella häiritsee sinua ja haluaisit, että asialle tehdään jotain. On hyvin todennäköistä, että vaikka sinun hengityksesi haisisikin pahalta, miehesi ei sitä haista. Nenä nimittäin tottuu aika pian oman hengityksen löyhkään eikä haista siis toisenkaan hengitystä.  

tiukka sävyinen keskustelu on nyt edessä ja otan vähän lisäpontta siihen mitä  te olette täällä pointteina sanoneet, nyt ongelma on edennyt jo niin pitkälle etten edes pysty nukkumaan hänen vieressään jos hän hengittää suun kautta. Tuntuu että se lemu leviää koko makuuhuoneeseen. Mutta kiitoksia paljon kaikista vinkeistä ehkä tästä haju suosta vielä ylös noustaan....toivottavasti :)

Takaisin