Taidan olla raskaana :)

~Hertta~

Silmät suurina ihmettelijä
Pelkään vielä ääneen sanoa, mutta meitä taisi onnistaa tällä kierrolla, eli yk2:lla. :)

Ja mistäkös niin päättelen? Olen turvonnut ilmapalloksi, alavatsaa juimii ajoittain molemmin puolin, ajoittain vain oikealta, päätä särkee ja seuranani on jatkuva kuvotus. Oksentaa ei ole tarvinnut, eikä rinnoissakaan ole mitään tuntemuksia. Eilen ja tänään on raskaustesti näyttänyt haaleaa plussaa, väriä on todella silmin havaittavasti, mutta kovin on haalea viiva. Ihmettelen vain, kuinka jo nyt näkyy, nyt siis menossa kp 29/32?

Ovulaatio bongattiin ovistestillä 14.7. ja ensimmäiset selkeät oireet alkoivat kolme päivää sitten eli 21.7. Tällöin kuvotusta ja alavatsatuntemuksia. Nyt näyttäisi oireiden hieman lisääntyneen, selkää särkee ja närästystä on etenkin iltaisin. Kaikesta huolimatta, ihanaa! :)

Olenko kuitenkin ikuinen pessimisti ja ylivarovainen, kun en uskalla vielä iloita? Pelkään keskenmenoa, ja alitajuisesti epäilen raskaustestin tulosta (siis kaikkien kolmen :D). Koska uskallan todella iloita?
 
Kuulostaapa ihanalta :)

Mulla on ihan samat fiilikset kun sulla, paitsi ettei me olla tarkoituksella yritetty. Tämä sattu olemaan vaan ilonen yllätys :D

Mulla oli ovulaatio7.-9.7. ja menkkojen olis pitäny alkaa 23.7. Sillon alkoikin ihan samanlaiset polttelut ja kivut ku kuukautisten alkaessa, mutta vuoto ei alkanu. Tätä kesti la ja su, maanataina mä olin, kuten sinäkin, turvonnu ilmapalloks :) Housut kiristi ja puristi ja alamahassa tuntui kova paine. 26.7 tein testin ja kahta viivaa näytti :D ihan mahtavaa!

Nyt mulla on aina vaan sama paine alamahassa, tissit alkaa oleen turvoksissa ja kurkussa tuntuu koko ajan pala. Viikon päästä pitää tehä testi uudestaan, sano neuvolatäti, ja siitä viikon päästä soittaa hänelle kun on palannu kesälomalta.

Mäkin pelkään koko ajan, että se tulee pois, mutta toisaalta mulla on kuitenki sellanen tunne, että se pysyy siellä kyllä. Nälkäkin on koko ajan, joten joku siellä on päättäny alkaa kasvamaan :) Iloitse siis vaan! Ja jos se tulee pois, niin ainaki sä tiedät että pystyt tulemaan raskaaks eli ei muutaku uutta putkeen :)

Niin, ja ainahan sä voit käydä viemässä näytteen labraan ja käskeä niiden tehä testi :)

Sulla alkoi tosi nopeasti oireet, mulla kesti paljon kauemmin. Onko tähän mennessä mitään uutta? :)
 
Tervehdys Heidi<3 ja tuhannet onnittelut teidän plussasta! Kaikesta tästä jännityksestä (ja ilmavaivoista) huolimatta on odotus kyllä ihanaa! :)

Mulla on jotenkin ihan uskomaton tämä oma raskautumistarina, en oikein itsekään jaksa uskoa että näin aikaisessa vaiheessa voi asiat edetä näin nopeasti! Kun ehkäisy jätettiin pois toukokuun lopussa, toivoin tietenkin supernopeaa raskautumista heti ensimmäisestä kierrosta. Kuukautiset kuitenkin tulivat ajallaan, ja seuraavalle kierrolle olinkin sitten jo varannut ovulaatiotestit avuksi oviksen metsästykseen.

Ovulaatiotesti oli positiivinen viimeisenä testauspäivänä 13.7. Näin ollen oletan, että ovulaatio tapahtui 14.7. Ensimmäiset oireet tulivat kuusi päivää ovulaation jälkeen (huimaus, kuvotus ja vatsan nippailut), ja seuraavana päivänä eli 21.7. näytti CM:sta ostettu PregCheck-testi hailua viivaa. Siis vain seitsemän päivää hedelmöittymisestä! :O Tein sen jälkeen testejä jokaisena aamuna aina eiliseen asti, ja hailukka viiva on vaihtunut tasaisesti tummempaan. Vieläkään se ei ole huutavan punainen, mutta uskon jo että raskaana ollaan. :D

Oireet ovat vaihtelevia, päivittäin kuitenkin ollut kuvotusta, vatsan nippailuja ja ajoittain hirmuisia repäyksiäkin, päänsärkyä, mieletöntä turvotusta sekä ilmavaivoja! Alavatsakivut ovat olleet yllättävän kovia, ja asiaa hetken tutkittuani tulin siihen tulokseen, että kohtukipujen lisäksi repäisykipua aiheuttaa luultavasti aikaisemmin leikattu umpilisäkkeeni. Sanovat, että leikkauksista muodostuvat kiinnikkeet venyvät ja voivat aiheuttaa suurtakin kipua. Vähän kummastuttaa, kun rinnat eivät ole kipeytyneet lainkaan! Ovat hieman painavamman oloiset,  mutta minkäänlaista arkuutta ei ole kovallakaan puristelulla havaittavissa. :D

Valkovuotoa riittää niin, että pikkuhousunsuojia on pidettävä, mutta onneksi verta ei ole näkynyt. Kuukautisten olisi pitänyt alkaa tänään, mutta ei ole näkynyt. :) Kuitenkin olen ikuinen pessimisti, elän jotenkin sellaisella vaihteella, että tämä ensimmäinen menee varmasti kesken ja seuraavaa pitää ruveta yrittämään. Yritän kai suojella itseäni  ja miestäni pettymykseltä. Repäisykivut oikealla saivat minut epäilemään myös kohdunulkoista raskautta, siksikin yritän asennoitua niin etten liikaa innostu... Toisaalta kyllä kiinnikkeiden aiheuttamat repäisykivut kuulostavat järkeenkäyviltä. :)

Yhtä kaikki, ihanaa olla raskaana! Nyt vain odotellaan, että kriittisimmät viikot on ohitse, ja pääsee vähän huolettomammin nauttimaan raskaudesta! :) Olisi jatkossakin mukava kuulla, että miten teidän "projekti" etenee! :)
 
Heip,

Hieno homma :) Toivottavasti ne kovat kivut johtuu siitä umpilisäkkeestä, niinku kerroit eikä se olis mitään vakavampaa :/

Mun alavatsakivut on helpottanu, välillä vähän puristaa. Mutta rinnat on kipeät aina vaan, ei kosketusarat kuitenkaan mut kipeät niinku ennen kuukautisia. Valkokvuodon kans mulla on sama homma, jatkuvasti pidettävä pikkarisuojia...

Toivottavasti ei mene kesken, kummallakaan :) Mä päivittelen sulle miten täällä asiat etenee, jos jotain uutta tapahtuu. Päivitä säki mulle :)
 
Kävin tänään äitiys- ja lastenneuvolassa hiipimässä, mun työpaikan toimisto sattuu olemaan juuri neuvolan kanssa samoissa tiloissa. Yritin mennä niin, ettei vahingossakaan kukaan työkavereista näe. :D "Virallinen" raskaustesti tehtiin, ja huutavan punaistahan se näytti. Ensimmäinen neuvola-aika on 22.8. ja nyt täytyisi miehen kanssa päättää, halutaanko osallistua sikiöseulontoihin vai ei.

Joko olet Heidi<3 käynyt neuvolassa? Jännittävää tämä raskaus! :) 
 



"Mäkin pelkään koko ajan, että se tulee pois, mutta toisaalta mulla on kuitenki sellanen tunne, että se pysyy siellä kyllä. "


Mullakin oli alussa pelko, että se tulee pois ja jokainen vessassa käynti oli aika pelottava. Nyt tuon kirjoituksesi luettua tajusin, että enää en tarkista vessassa käydessä, tuleeko verta. Ehkä tämän alkaa viimein uskomaan, vaikka ensioireet alkaakin juuri helpottaa (vkot nyt 11+4). Oireettomuudesta olen päättänyt olla ottamatta paineita, kun neuvolan täti sanoi, että noin viikot 10-20 ovat helpoimmat ja lähes oireettomat. Paitsi saattaa tuo masu vähän kasvaa...
 
Hertta:

Voi onneks olkoon huutavan punaisesta!:)) Mä en oo vielä käyny neuvolassa, koska neuvolatäti on lomalla. Se palaa lomalta 10.8 ja käski soitella sillon (jos oon vielä raskaana), niin sovitaan eka neuvola-aika :)

Anteeks tyhmyyteni, ensikertalainen kun olen, mitä on sikiöseulonnat?

Silveri:

Kerroppa vähän miten sun raskausoireet oikein eteni? Sä oot meitä 5 viikkoa eellä :) Mulla on nyt ollu vähän turhan hiljasta noiden oireiden kans. Tissit on enää aika vähän vaan kipeet, ja alamahassa ei tunnu juuri mitään. Nälkä vaivaa turhan usein, ja pahoinvoinnista ei tietoakaan. Enkä oo ees kovin väsyny. Ehkä himpun verran normaalia väsyneempi ja nyt olis se aika ku pitäs olla vissii tosi väsyny.
 
Heidi<3 Mulla raskausoireet alkoi vastaavilla oireilla kuin aina ennen menkkoja eli rinnat oli arat ja alavatsassa oli pieniä vihlaisuja paitsi, että tällä kertaa nuo oireet olivat hieman voimakkaampia kuin yleensä. Lisäksi huomasin autossa matkustajan paikalla istuessa normaalia herkemmin tulevaa pahoinvointia. Siitä ne oireet sitten vaan kovenivat eli rinnat oli hurjan kipeät niin etten voinut nukkua ilman liivejä moneen viikkoon - itse asiassa vasta viimeisen viikon ajan olen paremmin voinut nukkua ilman rintsikoita, arat on vieläkin, muttei enää kamalan kipeät kuten aiemmin. Alavatsassa on ollut semmoisia "nippailuja", jotka osin varmaan johtuvat leikkausarvestani (samanlainen viilto vatsassa kuin keisarileikkauksen jälkeen) ja sen kiinnikkeistä. Lisäksi vielä kamala väsymys ajoittain ja etovaa oloa (en ole oksentanut).

Tällä hetkellä (vko 11+5) tuntuu vatsassa vieläkin nipistyksiä silloin tällöin ja rinnat on tosiaankin hieman arat, mutta muuten alkaa olla ihan reipas fiilis. Aika hyvä säkä, että olen ollut lomalla melkein koko tuon pahimman ajan. On se toki hieman häirinnyt lomailua, mutta parempi niin kuin olla töissä umpiväsyneenä. Nyt on ainakin ollut aikaa nukkua!

Sikiöseulonnoista: Niissä tutkitaan, onko sikiöllä kehityshäiriöitä. Äidille tehdään enemmän verikokeita, ultraäänitutkimuksia ja mahdollisesti myös lapsivesipunktio/koepala istukasta. Osallistuminen on vapaaehtoista, mutta suositeltavaa hyvin nuorille tai vanhoille äideille, tietyille riskiryhmille jne. Minulle suositeltiin niitä ikäni puolesta ja olenkin juuri tänään menossa sairaalan labraan verikokeisiin ja perjantaina ultraan. En ole varma, montako ultratutkimusta täällä Lahdessa normaalisti tehdään ja missä ne yleensä tehdään, mutta minulle tulee nyt keskussairaalassa kaksi ultrakäyntiä, joka kuulostaa normaalilta määrältä. Neuvolalääkäri on jo kerran katsonut ultralla viikolla 8+6. Lapsivesipunktioon en välttämättä mene, ellei perjantain ultrassa ilmene jotain hälyyttävää. Punktiossa on 1% keskenmenoriski.
 
Heippa!

 Pakko vastata, sillä tuli tunne että täällä ollaan huolestuneita "oireettomuudesta" , ymmärrän asian koska esikoista odottaessa minullakaan ei ollut mitään oireita, ja raskauden huomasin vk 7 kun kuukautiset jäivät pois, olimme lomalla ennen tätä joten siksi vasta noin "myöhään" tajusin että jotakin on jäänyt tulematta. :) Muuten oireita ei koko raskaudessa oikeastaan ollut, aluksi kyllä olin ihmeissäni koska kaikkihan niistä raskausoireista aina puhuvat!

 Mutta nyt, pikkumies täyttää huomenna 6kk ja kuukautiset ovat noin viikon myöhässä, testit ovat tulossa kotiin (netistä olen aina tilannut) ja jännityksellä odotan onkohan pikkukakkonen tulossa! =)
 Noin viikon ajan on ollut tunne kun kuukautiset olisivat alkamassa siis ns. kuukautispistoja, mutta ei ole tullut ja ystävällä oli raskausoireena nämä olleet. Mutta intoilla en vielä aijo, vaikkakin pientä nuhaa ilmestynyt viikonloppuna sekä paikkopaikoin heikotusta mitä ei ole ennen tullut vaikka en olisi syönytkään. Vessassa tulee käytyä ehkä normaalia enemmän sekä turvotusta on masussa (niinkuin esikoista odottaessa).ja muita mahdollisia "merkkejä" .

 Jänskättelen siihen asti että testit tulevat, mutta ehkäpä nämä on vain jotain... :|
 
Takaisin
Top