Taaperon tissittely?

Miramaria

Tietävä tietäjä
Imetän vielä puolitoistavuotiasta tyttöäni aamuisin ja iltaisin. Eräs ystäväni oli kauhuissaan imettämisistäni, kun tyttöni oli vasta puolivuotias. Mummoni yritti saada minut lopettamaan imettämisen kun tyttö lähestyi vuoden ikää. Omasta mielestäni en ole mitenkään kummallinen, mutta en ole kyllä viitsinyt pitkään aikaan imettää seurassa, varsinkaan julkisesti. Kuulostaako tämä aivan oudolta?

Taaperoimettämisen puolustajat pitävät sitä lapsentahtisena. Vastustajat syyttävät äitejä jopa pedofiliasta. Neljä- ja puolivuotiasta poikaansa imettävä Hanna kertoo omista taaperoimetyskokemuksistaan päivän jutussa Äiti, minä pidän tissistä.

Mitä mieltä olette? Onko joku teistä imettänyt pitkään? Millaisia kommentteja olet saanut?
 
Jokainen tyylillään,mutta mielestäni iän karttuessa imetyspaikalla on väliä,varmasti saa paheksuvia katseita jo yli vuoden ikäistä lasta imettäessään ns.julkisilla paikoilla.
Ehkei Suomi on hieman takapajuinen imetysajan suhteen,eikä annetuista suosituksista sovi monien mielestä poiketa,miksi näin,ihmetyttää. Kysehän on lapsen hyvinvoinnista!
Itse olen tosin päättänyt jo alkuunsa,etten aio imettää muutenkaan jos paikalla on isoisää tai muita miespuolisia sukulaisia,rinnat ne ovat silti vaikkakin toimivat ruokintakäytössä..
 
Minä tunnustan ajatelleeni vielä viime kesänä, kun oma esikko oli vielä massussa, että haluan ehdottomasti imettää jos vain voin niin sinne vuoden korville, mutta sitten kun lapsi kävelee ja puhuu niin se käy oudoksi... toisaalta ihailin kaveriani joka imetti hyvin luontevasti esikoistaan 1,5-vuotiaaksi.

Nyt kun omien imetyshankaluuksien vuoksi olen päätynyt lukemaan imetyksestä enemmän, ramppaamaan imetystukiryhmässä ja arvostamaan imetystä läheisyyden muotona entistä enemmän, väkisin vuoden iässä vieroitus taas on alkanut tuntua oudolta :D Mutta luulen, että jos imetys jatkuu yksivuotispäivän jälkeen, valitsen tarkemmin seuran jossa imetän ja imetyksestä puhun - toisia se hämmentää, enkä näe tahalliselle vieraiden ihmisten hämmentämiselle tarvetta kun lapsi on sen ikäinen että voi sitä tissiä hetken odottaakin. Toistaiseksi imetän meidän vajaa puolivuotiasta melkein missä vaan, harso vaan tarvittaessa eteen :)

On ihan typerää puhua taaperoimetyksestä ja pedofiliasta samassa lauseessa. Toki taaperoimettäjä VOI olla lapseensa emotionaalisesti  ripustautunut ihminen joka ei haluaisi antaa lapsensa kasvaa isoksi, mutta niin voi olla ei-imettävä taaperon äitikin, ei se siitä imetyksestä ole kiinni. Mietin, että onko nämä pedofiliavihjalijat imettäneitä naisia tai sellaisten puolisoja? Itse kun en oman imetyskokemukseni jälkeen voi nähdä siinä mitään seksuaalista, oli lapsi sitten 3kk tai 3v.
 
Viisaita sanoja, Minttuliina :)

Itsekin ajattelin raskausaikana, että en varmasti imetä yli vuoden ikäistä - tai ainakaan sitten kun lapsi puhuu ja kävelee, sehän on ÄLLÖÄ! Mutta niin vain lensi sekin ajatus romukoppaan :D Saa nähdä, kuinka pitkään imetys vielä jatkuu. Leikki-ikäisen imettäminen tuntuu itsestä jo vähän oudolta, mutta mikäpä minä olen sanomaan emoticon
 
Imetin itse lastani vuoden ikäiseksi. Asumme täällä Suomen länsinaapurissa, ja tuntuu että täällä on jotenkin imetysavoimempi ilmapiiri kuin Suomessa. Esim. neuvolan äiti-lapsiryhmässä meitä oli kahdeksan kymmenestä jotka imettivät vauvojaan vielä puolivuotiaana ja paljon sen ylikin, kaksi äitiä antoi pelkkää korviketta - eikä kukaan koskaan kommentoinut imetystä tai imettämättömien kohdalla sitä miksi he antoivat korviketta. Jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee, samoin myös sen osalta kuinka pitkään haluaa imettää.

 
Hei,
Minulla on 1v ja 1kk ikäinen tytär jota imetän, mutta ongelma onkin yötissittely.
Eli nukutaan tytön kanssa perhepedissä ja tyttö tahtoo herätä 2-3 tunnin välein hörppimään maitoa, onko muilla taapero imettäjillä saman kaltaisia ongelmia ollut, että miten saisi tytön nukkumaan jo läpi yön. En tosin koe sitä itseni kannalta mitenkään raskaaksi, mutta entä tytölle haittaako häntä katkonaiset yöt kun vähän väliä täytyy herätä syöpöttelemään. Päivän mittaan pidän ateria ajat tasaisina ja ihan hyvin syö päivälläkin ja illalla kelpo iltapalan, läheisyyttä ja leikkiä on toki myös päivisin.

Mulla jotkut ystävät on ihmetelly, että imetetäänkö muka yli 6kk vauvoja ja useat sanoneet ettei missään nimessä saa imettää yli vuotta. Kuitenkin WHO:n suositus on 2-vuotiaaaksi ja siitäkin niin kauan kun se lapselle ja äidille on ok..

Tarkoitus oli itsellä imettää tuo vuosi, mutta julmalta tuntui yks vuotis lahjaksi lopettaa imetys, ehkä sitten 1,5 vuotiaaksi mennessä on uusi tavoite  :)  
 
Minä imetin poikaani 1v 9kk. Jossain vaiheessa mieheni alkoi kokea imetyksen kiusallisena muualla kuin kotona ja eipä noita tilanteita paljoa sitten tullutkaan ja isompi muksu osaa jo odottaa tai vaikka junamatkalla nukahti ilman tissiä.

RitaRi, meillä kävi samoin, eli yötissittely kävi raskaaksi. Poika nukkui omassa huoneessaan jo, mutta heräili pari kiertaa yössä, eikä rauhoittunut ilman tissiä nukkumaan. Lopulta ei enää tissilläkään, joten päätin, että nyt taitaa olla aika lopettaa koko touhu. Siinä vaiheessa sai maitoa enää nukkumaan mennessä päivällä ja illalla ja yöllä herätessä. Yöt rauhoittuivat välittömästi. Imetyksestä oli tullut ikään kuin valtataistelu. Poika huusi tahtoaan läpi yöllä, eikä sekään auttanut kun kunnolla heräsi, vaikka tissiä sai. Pari päivää poika oli isin kaveria ja sitten tuli takaisin äidin lähelle. Kaiken kaikkiaan isän ja pojan suhde läheni imetyksen loputtua ja arkitoimet hoituivat sujuvammin heidän kesken myös, mikä vapautti minua paljon. Näin meillä. Jokainen lapsi on omanlaisensa ja vanhemmat myös.

Nyt myöhemmin ipana muistelee kuinka joi tissimaitoa ja haikailee välillä :)
 
Itse imetin 9,5 kk.. Väkisin irtaututin pojan tissistä vähitellen, imetin 4 vk vain öisin ja sitten vähennettiin ja siirryttiin pulloon.
Olihan se mullekin vaikeaa, mutta.. Minua alkoi jo kun poika oli 6 kk hieman ällötämään imetys, koska poika aina pahan paikan tullen, kun esim. pelästyi alkoi repimään tissiäni paidan aukosta. Tissistä oli siis tullut lohdutusväline.

Mutten paheksu niitä äitejä, jotka imettävät pitkään. Omapa on asiansa ja työnsä sitten, jos uhmaikäinen lapsi ei haluakkaan luopua tissistä... Joillakin tietenkin onnistuu se, että imetys vain stopataan joskus 2 vuoden korvilla. Omalla pojallani on vaan ollut alusta asti sen verran omaa tahtoa, että ois maailma ratkennut hänellä, jos olisin 2 veenä alkanu imetystä lopettamaan :/ Yritin siis ajatella myös pojan luonnetta tässä imetysasiassa, mikä oli meille ja hänelle parasta.

Nyt hänestä onkin sitten tullut tuttipoika. Ja ehkä hyvä niin, että kun pahamieli tulee hän tarttuu tuttiin eikä minun rintaani.
 
Hei ja kiitos vastauksesta Miramaria!

Vai haikailee hän väillä tissimaidon perään :)

Katsotaan kauanko tätä imetystä jaksaa enään jatkaa, paras olisi varmaan pikkuhiljaa vähentää ja jättää sitten kokonaan pois, kun olisi ihan mukavaa jos yöt hieman rauhottuisivat!
Kyllä ne neuvolassakin juuri sanoivat, että tissiä ei enään tarvitse mut kukapa sitä tahtoisi saavutetuista eduistakaan luopua.  Ei kyllä varmasti tule helpompaa iän myötä tuon lopettamisen kanssa mutta mutta omalla kohdalla tuntuu juuri tuo uhman aika olevan myös luontevin aika luopua tissistä, koska silloinhan sitä muutenkin ruvetaan ensimmäistä kertaa itsenäistymään.. 
ja varmasti monta on oikeaa vaihtoehtoa ja perheet ja lapset erilaisia, täytyy löytää se oma tie.

hyvää kevättä mammat!! :)
 
Piti vielä tulla kommentoimaan aihetta. Itse lopetin imetyksen reilu kuukausi sitten neidin ollessa noin 1v 11kk. Itse imetyksestä en juurikaan ole saanut kommentteja paitsi omalta äidiltä, joka alkoi jossain vaiheessa vihjata, että voisi jo lopettaa. Lähinnä tuli muutama kommentti, että "oho, imetät vielä" ja se siitä.

Olin suunnitellut, että lopetan viime kesän lomareissun jälkeen, mutta en sitten osannutkaan vielä lopettaa. Välillä neiti imi edelleen useita kertoja päivässä, tosin ei varmaankaan nälkäänsä vaan tavan ja läheisyydenkin vuoksi. Aamuyöllä heräsi usein huutamaan ja koska mun mies on hiukkasen huono yöherääjä, nukutin neitiä edelleen aamuyöstä tissille.

Vaikka imetyksen lopetus meni periaatteessa hyvin, koin hirveitä tunnontuskia, koska maitoa olisi vielä tullut (ja tuli vielä pari viikkoa lopetuksen jälkeen) ja jotenkin koin itseni epäonnistuneeksi (olisiko ollut hormoneilla vaikutusta?) ja masentuneeksi, kun "petin" lapseni lopettaessani imetyksen. Vieläkin välillä tulee kurja olo, mutta toisaalta taas olen kokenut neidin kanssa ihan toisenlaista läheisyyttä, kun sylittely ei automaattisesti tarkoita myös tissittelyä. Vieläkin neiti harvakseltaan mainitsee maidon, mutta muistaa myös itse, että "maito on rikki" ja asia unohtuu pian. Olen lopetuspäätökseeni kuitenkin nyt tyytyväinen, koska yhtäkkiä arjesta jäi yksi stressitekijä pois. Siitä huolimatta, että imetys toki on ollut ihanaa ja se mielikuva rinnalla tuhisevasta lapsesta jää aina mieleen, on imetys välillä ollut hyvinkin stressaavaa.

Ja nämä yöt! Lapsi NUKKUU, kun ei ole tissittely mielessä!
 
Niin.. Jokainen tietysti tyylillään, meidän tyttöä en imettänyt kovinkaan montaa viikkoa kun ei tissimaito riittänyt. Vaikka olisi riittänyt, niin olisin sen katkaissut viimeistään 8kk iässä monestakin syystä; vierottaminen on vaikeampaa, lapsi vaatii tissiä joka välissä ja joka paikassa (kuten tuossa luin että öisin herää tissittelemään ???), ja kyllä mielestäni lapsi on jo sen verran "iso" kun kävelee tai puhuu, ettei siinä enää mitään tissiruokintaa tarvita.
Ja sekin kun sanotaan että on hyvä mennä lapsen tahtiin ja lapsen mukaan.. Eipä nuo tissimaitoa juomattomat lapset ole kuolleet tai sen huonompia ihmisiä tulleet, meillä ainakin täysin terve ja mahdottoman hyvin kehittynyt tyttö vaikka on ihan lehmän maitoa juonut.... Mutta vanhempia on tietysti erilaisia, kuten lapsia ....
 
Evelyn: se on niin helppo sanoa mita olisi tehnyt kun ei itse ole ollut samassa tilanteessa.

Itse olin varma kun olin raskaana etta alan lopettelemaan imetysta 6kk jalkeen. Alku oli hankalaa ja lapsi ei nukkunut ja aina piti olla rinnalla yota paivaa. Silti en antanut periksi vaan imetin sitkeasti. 4kk iassa alkoi kiinteat maistumaan ja vihdoin imettaminen alkoi tuntumaan ihan ok hommalta koska tajusin etta lapsi ei enaa ole niin riippuvainen minusta ja vatsan saa tayteen muutenkin. Kun 6kk tuli tayteen ei imettamisen lopettaminen enaa ollut paallimmaisena mielessa ja paatin jatkaa lapsen ehdoilla. Ongelmana meilla kuitenkin oli rikkonaiset yot ja se etta lapsi ei rauhottunut muuta kuin rinnalle. Syy tahan selvisi vihdoin 9kk iassa kun viimein saimme refluksi ja maitoallergia diagnoosin. Laakkeiden ja minun ruokavalion avulla lapsi alkoi nukkumaan yot silla enaa ei maitoa tarvittukaan saamaan ruokatorveen nousevaa happoa alas ja aitin laheisyytta helpottamaan kipua. Tasta lahtien meilla ollaan nukuttu paaosoin taysia oita sairauksia, hampaita ja mahanpuruja lukuunottamatta. Imetyksen lapsi halusi itse lopettaa 11kk iassa vaikka maitoa viela tulikin. Muu ruoka tuli tarkeemmaksi esim. vesimelooni ja aitin sylissa sai muutenkin olla tarpeeksi. :) Eli meilla yoherailyt eivat johtuneet imetyksesta vaan sairaudesta joten jos yoherailyihin ei ole syyta ja niita ei saa millaan pois kannattaa tutkia asiaa laakarin kanssa. Kylla imetyksesta itsessaan saa lapsen vieroitettua yon ajaksi vaikka muuten jatkaisikin viela.
 
Meillä juuri lopetettiin tissittely, poitsun ollessa 1 v ja 6 kk. Lopetin yötissin annon kun poika täytti vuoden, tätä ennen tissiteltiin 1-3 kertaa yö. Tämän jälkeen meillä on nukuttu yöt kokonaan. Päivätissin poitsu lopetti itsestään, olisko ollut tuolloin 1v ja 2 kk. Tämän jälkeen tissiteltiin aamulla herätessä ja illalla nukkumaan mennessä, en tarjonnut tissiä poitsulle vaan annoin jos halusi, eli saattoi mennä nukkumaan ilman tissiäkin. Yötissin lopetettuani poitsu tais "huutaa" ekana yönä tunnin verran ja tokana yönä heräs kerran ja kitisi varmaan 5 min. Ja nytkokonaan lopetettuani poitsu tais kahtena aamuna taputella tissiä ja se sinä. Joten ei tuo vierottaminen meillä aikakaan kovin vaikeaa ollut. Itse en ymmärrä miksi imttäminen pitää sunnitela etukäteen jo odotusaikana. Omasta mieestäni parasta olisi imettää niin kauan kun hyvältä tuntuu.... Etukäteen suunnitelu luo vaan paineita ja alussahan imettäinen on vaikeinta ja jos on suunnitellut imettävänsä esim. 6 kk ja ei heti ota onistuakseen tulee vaan stressi ja se vähäkin maidon tulo loppuu.
 
Takaisin
Top