Töistä pois jäänti

Geysira

Vauhtiin päässyt keskustelija
Onko teillä muilla sujunut töistä pois jäänti miten sujuvasti ja kivuttomasti vai onko työnantaja ollut hankala? Itse luulin, että tämä päättyy hyvin, mutta nyt kun loppusuoraa kuljetaan, olen huomannut työnantajassa selviä kiristymisen merkkejä. Esimerkiksi ennen etätyö oli ok kun pyysin, ei tarvinnut juurikaan edes perustella, nyt en saanut lupaa olla viimeistä viikkoa etätöissä edes koska korona. Asun kuitenkin 3km päässä töistä ja olisin voinut tarvittassa tulla, mutta ei. Ehdotukseni eivät mene enää läpi, eikä niitä oteta harkintaan. Sijaiselleni on minua ihan dissattu suoraan, etten olisi hoitanut tehtäviäni, selvittelyn jälkeen ne eivät edes olleet minun töitäni, tai ainakaan kukaan ei ollut kertonut että minun pitää ne tehdä.
 
Kuulostaapa tosi ikävältä ja asiattomalta työnantajan puolelta. On se kyllä käsittämätöntä, että kokoajan Suomessa vauhkotaan liian alhaisesta syntyvyydestä ja sitten samaan aikaan edelleen valitettavan usein raskaana olevat naiset joutuvat epäasiallisen kohtelun kohteeksi. :sour:Saitko mitään selitystä, miksi ihmeessä etätöiden tekeminen ei ole ok? Sehän on jo monessa työpaikassa melkein pakollista, jos mahdolllista.

Mun esimies on tosi hienotunteinen ja hänelle tuntuu olevan tosi tärkeää, että työntekijät kokevat olevansa arvostettuja. Ja kun kumminkin selväksi tuli jo hyvin ajoissa, että mun toivotaan sitten aikanaan palaavan samaan tehtävään, niin olisin kyllä järkyttynyt, jos lopussa olis alettu kohdella huonommin. Mulla onneksi sujui aika kivuttomasti töistä pois jäänti. Ehdin hoitaa kk perehdytyksen ja sain siirrettyä tehtävät sijaiselle melko hyvin. Meillä ehti olla jo jonkun aikaa suositus etätöistä, mutta ei katsottu pahalla, että perehdytyksen takia olin sijaisen kanssa aika paljon vielä toimistolla.
 
Ihan kivuttomasti onnistui itse töistä poisjäänti. Mutta sitten näiden poissaolojen ilmoittaminen ei olekaan mennyt ihan putkeen. Mie sain kelasta tarkat päivät äitiyslomasta ja vanhenpainvapaasta vasta kun olin jäänyt lomalle. Meillä pitäisi työntekijän itse ilmoittaa poissaolopäivät järjestelmään, mutta sitä ei voi tehdä muualla kun työmaalla jonne ei tällä hetkellä saa edes mennä koska korona. Soittelin pomolle melkein kuukausi sitten ja kerroin suullisesti päivät sekä laitoin vielä sähköpostilla asian, lupasi hoitaa vaadittavat ilmoitukset. Nyt satuin vilkaisemaan työvuorojärjestelmää, että onhan varmasti merkattu, niin minulle on laitettu normaalisti töitä sairasloman jälkeen kun pitäisi jäädä äitiyslomalle...
 
Saitko mitään selitystä, miksi ihmeessä etätöiden tekeminen ei ole ok? Sehän on jo monessa työpaikassa melkein pakollista, jos mahdolllista.

Sain sellaisen selvityksen, että haluavat että olen paikalla JOS tulee kysyttävää. En jaksanut enää alkaa jankkaamaan, että samalla tavalla mailit ja puhelimet toimii kotonakin. Nytkin ollaan sijaisen kanssa vierekkäisissä huoneissa ja alaselkä kun vihoittelee, niin en edes nouse tästä tuolista jos ei ole pakko, joten tosi paljon asioita ollaan hoidettu silti virtuaalisesti. Kaksi lyhyttä palaveria oli alkuviikosta, muuten ei ole itse esimiestä edes paljoa näkynyt.

Melkein voi arvata jo onko esimieheni mies vai nainen...
 
Melkein voi arvata jo onko esimieheni mies vai nainen...

Mahtaako olla nainen?

Meillä mennyt kivuttomasti, vielä 6 päivää jäljellä ja olen ollut etätöissä jo ennen kun se virallinen määräys kunnanjohtajalta tuli. Myöskään ei ole enää mitään stressaavia tehtäviä, ainoastaan yksi juttu joka täytyy sijaisen kanssa saada selväksi ennen kun jään äitiyslomalle - mutta ollaan koko toimisto etätöissä eli kaikki hoituu virtuaalisesti.
 
Mä oon joutunut olemaan alkuvuodesta lähtien paljon pois töistä sairaslomalla vaivojeni kanssa, yritin palata töihin aina välillä ja ensin pomon kanssa katsottiin myös kevyempiä hommia mulle mutta ei niistäkään sitten oikein tullut mitään.
Esimies oli tosi joustava ja ymmärtäväinen, sitten kun neuvolalääkäri kirjoitti sairasloman äitiyslomaan asti niin tavallaan se helpotti meitä kaikkia. Sain hyvällä tavalla ja fiiliksellä jäädä pois töistä.
Nyt olisin koronan kanssa etulinjassa töissä ammattini vuoksi, eli senkin takia ihan hyvä etten siellä joudu olemaan. (Vaikka ei kuulutakaan raskaana ollessa riskiryhmään, mutta ihan eri asia altistua sille töissä joka päivä kuin tavallisessa elämässä missä rajoitetaan turhia kontakteja koko ajan.)

Mutta olen kuullut juuri tuollaisia tarinoita että aletaan kohtelemaan tosi tympeästi ja ihan asiattomasti, se on todella kurjaa ja kuormittaa ihan kaikkia :dead:
Ja tosiaan niin kuin Fantsu jo sanoi, tännehän toivotaan kai lisää syntyvyyttä niin se kyllä On ristiriidassa tuollaisen käytöksen kanssa. Niin pieniä hetkiä kuitenkin ollaan poissa työelämästä jos ajatellaan koko työuran pituutta :bag:
 
Itse vaihdoin työpaikkaa ennen kuin tiesin raskaudesta. En viihtynyt uudessa julkisen sektorin työssä, mutta hoidin työni silti erittäin hyvin. Ilmoitin johtajalle, että en palaa enää äitiysloman jälkeen töihin, että haluan tehdä jotain muuta. Työni oli asiantuntijatehtävä, ajattelin että teen työnantajalle palveluksen, he ehtivät etsiä seuraajan eikä tule yllätyksenä etten palaa. Sainkin kenkää koeajan loppumetreillä vähän ennen äitiyslomaa. Jälkeenpäin huomasin, että tosiaan tessin mukaan joutuisi maksamaan 3 kuukauden liksan, että sinäänsä irtisanominen oli perusteltua. Mielestäni silti raukkamaista. Arvostus julkkaripuolta kohtaan meni lattiasta läpi.
 
Onpa ikävä kuulla joitain teidän tapauksianne. Miesvaltaisella alalla yksityissektorilla työskentelevänä en ole koskaan joutunut kohtaamaan vastaavia tilanteita, enkä ole kuullut sellaista naispuolisilta kollegoiltakaan. Epäreilua ja pikkumaista kohtelua silti vielä selkeästi ilmenee. Toivottavasti koronan tuomat pakot edes vähän toisivat tähän työkulttuuriin positiivisempaa muutosta.

Etätöitä ollaan tehty nyt kolme viikkoa ja etänä jatkuu vielä viimeiset päivät äitiysloman alkuun asti. Esimies on ollut reilu ja tsemppaava ja projektinkin puotteissa kaikki ovat osanneet mukautua ja huomioida tilanteen, jossa en ole enää vastaamassa yhdestä osa-alueesta. Koitan saada nämä viimeiset sovitut hommani maaliin ja olen siinä sivussa perehdyttänyt toisella paikkakunnalla aloittanutta uutta työntekijää tehtäviensä alkuunpääsyyn. Vähän tuntuu jo haikealta jäädä pois töistä varsinkin kun on nyt päässyt tekemisen imuun myös kotikonttorilla. Muutenkin kun tämä yleistilanne on rajoittanut elämänmenoa, niin miten sitä saa aikansa kulumaan jos ei kerran tarvi töitä tehdä?
 
Nyt on palkkatyöt tältä vuodelta tehty! Vähän oudolta vielä tuntuu tämä kotona olo. Niin kuin olisi lomalla, muttei kuitenkaan. Tein listaa asioista, mitä pitää vielä tehdä ennen kuin pienokainen saapuu. Mm. turvakaukalo ja hoitopöytä ovat vielä hankintalistalla. Olin viime viikon vielä hirveän stressaantunut kaikesta, mitä töiden puitteissa pitäisi ehtiä
viimeistelemään ennen poisjääntiä. En tietenkään ehtinyt kaikkea tekemään. Mutta ihme kyllä, se ei vaivaa enää ollenkaan! Kyllä ne siellä pärjäävät ilman minua. Ja jos eivät pärjää, niin huomaavatpa ainakin kuinka tärkeä heille olinkaan!
 
Takaisin
Top