Töissä jaksaminen

Eelu

Oman äänensä löytänyt
Miten olette jaksaneet töissä fyysisesti ja henkisesti?

Itselläni on välillä ollut rankkaa töissä henkisesti, koska työni on aika vastuullista. Tällä hetkellä henkisesti on hyvä tilanne, kun olen saanut töihin "seuraajan" jolle voin delegoida töitä, mutta nyt sitten on alkanut fyysiset vaivat.. Mulla on nyt viikon ollut hirveä kiristys mahassa.. en tiedä onko nuo jotain kasvukipuja vai supistuksia. Suurimman osan päivää joudun kävelemään tai seisomaan ja se tuntuu mahassa pahalta, ei vaan jaksais seistä. Istumiseen kun  ei ole aikaa. Mä en nyt tiedä mitä mun pitäis tehdä? Olen jo ajatellut että jos siirtyisi tekemään 30 tuntista viikkoa, mutta sekin sit vaikuttaa aika paljon palkkaan yms. nyt kun niitä menojakin olisi. Ja sitten kun olen niin keltanokka, että en osaa sanoa mikä tunne on pahasta ja liikaa? Pelottaa vaan jos se vaikuttaa jotenkin pienokaiseen ja mä en vaan tajua. Pitäis varmaan soittaa neuvolaan. Miten teillä onko ollut nyt jo fyysisiä oireita? Itse menen nyt Rv 21.
 
Itselläni alkoi myös raskausvaivat suunnilleen noilla viikoilla. Vähän aikaa kattelin töissä miten jaksaa ja sitten joskus Rv. 26 eteenpäin olin sairaslomalla äityslomalle asti. Jos alkaa huolettaa, vaikuttaako vaivat vauvaan, kannattaa jäädä rohkesti sairaslomalle. Neuvolalääkäreiltä yleensä saa ymmärrystä, mutta itselläni ainakin tuli vain paha mieli käytyäni työpaikkalääkärillä, joka vain syyllisti.
 
Täällä mennään samoilla viikoilla kuin Eelu eli 21+1. Teen toimistotyötä ja koko päivän istuminen puuduttaa jalkoja ja liitoskivut nivusissa on iltaisin aika pahoja jo. Äkkinäiset liikkeet tuntuu lähinnä puukoniskuilta. Turvotusta ei ole vielä ollut mutta istun koko ajan jalat ylhäällä ja yritän nousta ylös vähintään kerran tunnissa ja kävellä vähän. Iltaisin on aivan poikki eli illat menee aika pitkälle sohvalla torkkuessa. Täälläkin tuntuu varsinkin iltaisin alavatsassa jonkunnäköistä painetta. Ajattelin kysyä siitä neuvolassa ensi kerralla.


Pahinta kuitenkin omasta mielesä on motivaation totaalinen katoaminen. Ei huvita työnteko enää ollenkaan. Lisäksi törmään enemmän ja enemmän siihen että: "ei varmaan kannata sinun tulla tähän projektiin tai palaveriin kun jäät kohta pois" Töissä pitäisi vielä olla kolme kuukautta mutta epäilen vahvasti etten ole loppuun saakka.

Nyt on kuvioihin tullut väsymyksen lisäksi jatkuva päänsärky. Ei mitenkään paha mutta koko ajan vähän. Menen huomenna tarkistuttamaan verenpaineet, valkuaiset ja HG:n. Saa nähdä joutuuko rautakuurille. Eka neuvolassa oli 154 ja seuraavassa 130. Nyt viime mittauksesta on reilu kuukausi.
 
Mä nyt päädyin siihen toistaiseksi, että yritän priorisoida töitä ja tehdä sellaista missä sais vähän istuakin, jos ei onnistu niin katsotaan uudestaan.

Motivaatiokin tietty alkaa jo kärsimään, mutta minulla onneksi ei sanota, että ei sun varmaan kannata enää.

Väsymys muakin on alkanut vaivaamaan uudestaan ja kans noi päänsäryt. Päänsärky on monesti jo aamulla kun herää, mutta kupillinen kahvia auttaa yleensä siihen emoticon Täytyis toi hemoglobiini kans tarkistuttaa.

Mä en uskonut, että töissä jaksaminen näinkin paljon muuttuis, mutta kyllä sitä vaan mieli ja kroppa jyllää niin paljon. Tsemppiä ja jaksamista kaikille muillekin näiden asioiden kanssa painiville. Katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
 
Mä oon sitä mieltä, että sen oman olon ja jaksamisen kanssa ei kannata liikaa leikkiä. Raskaus rasittaa kehoa jo itsessään ja lisänä tulee psyykkinen rasitus. Invalidiksi ei tarvitse heittäytyä, mutta myös tiedostaa, että liiallinen rasitus raskausaikana voi olla oikeasti vaarallista. Eli jos töissä alkaa tuntua ylivoimaiselta ja vie mehut muulta elämältä totaalisesti ja varsinkin jos tulee supistuksia, kipuja ja muita hankalia vaivoja, sairaslomalle. Se ei ole mikään "huonouden" merkki, vaan järkevyyden! Nyt tärkeintä on lapsi, työt ovat täysin toissijaisia. Rahanmenoa on aina, siitäkään ei kannata huolia liikaa. :) Itse olen sairastanut burnoutin aikoinaan ja nyt olen täysin yliherkkä stressille. Niinpä kieltäydyn itsekkäästi kaikesta, mikä aiheuttaa liiallista stressiä. Niin muutenkin, mutta varsinkin nyt. Stressi ja raskaus eivät sovi yhteen.
 
Täällä olen selän takia ollut töistä poissa 3viikkoa ,ei tule työnteosta mitään. Minun työni kun vaatii 6tuntia seisomista,kokoaikaista liikkumista ja taukoja ei ole ( hyvä jos ehtii syödä,juoda jne) sitten voit pitää tauon jos asiakkaita ei ole. Nyt tänää ja huomenna menen iltavuoroihin kokeilemaan mutta minulle on laitettu keittiövuoro tänään ja kassa huomenna ja lääkäri nimenomaan kieltänyt varsinkin keittiötyöt koska rasitus on silloin suurinmahdollinen. Noooh eipä voi mitään,kokeillaan jos ottaa kipeää ei auta kuin lähteä kotiin ja maanantaina sanoa sitten lääkärille ettei tule mitään. 

On se kyllä jo tiedossa että sairalomani jatkuu maanantaina koska vasen jalkani voi yhtäkkiä lähteä alta ja koko selkä puutuu lapaluuhun asti, lääkärin veikkauksella töihin en enää ole kykenevä, että saikulla mammalomaan saakka oman ja vauvan hyvinvoinnin vuoksi. 
 
Mira88, hui! Onko sulla rankka työ vai onko muuten vaivat raskaudesta noin "pahoja"?
 
Työ sen aiheuttaa koska kokoajan pitäisi olla jalkojen päällä,liikkua kovalla tahdilla (kiertoliikkeet,askeleet,nosto jne.) Mulla ollut aina selänkanssa ongelmia ja nyt raskaudessa pahentunut vain . Ja kuten tuossa edellä mainitsin meidän työmaalla ei tunneta sanaa TAUKO jos ei ole hiljaista että ehdit istua ja huilata hetken. mutta sekin hiljainen aika menee yleensä paikkojen täyttämisessä ja seuraavaa ruuhkaa tai päivää valmistellessa.
 
Heippa,
Itse olen myös työssä, jossa pitää seisoa koko ajan. Vain jos on rauhallista, eikä asiakkaita niin saa istua. Työhön kuuluu kaljakorien ja limukkakorien nostoa yms.
Tähän mennessä olen ihan hyvin jaksanut töissä, mutta nyt on selkäkipu alkanut rasittamaan työntekoa. Oon myös saanut kärsiä pitkien työpäivien jälkeen yöllä kauheasta suonenvedosta, joka iskee oikeean pohkeeseen. Yks yö heräsin siihen, kun itkin unissani kun kävi niin kipeää. Nyt on lisäksi ollut rankat ajat töissä kun on ollut hiihtolomat (meillä kiire) ja lisäksi tullut paljon saikkuja jolloin töitä on enemmän kuin ehtii tehdä. Nyt onneksi kun lomat loppuu niin tilanne rauhoittuu. Mulla onkin tarkoitus jäädä 50pv ennen laskettua äippälomalle.emoticon
 
Takaisin
Top