Eli keskustelua tulevasta. Jokainen
varmasti on päättänyt jotain omasta kasvatustyylistään tai -aikeistaan,
tämä aihe on sille keskustelulle vapaa. Joku on saattanut päättää, että
"meidän Maija ei sitten tule saamaan karkkia yhtään kahtena
ensimmäisenä elinvuotenaan", toinen ajatellut että "minä opetan lapseni
maanläheiseksi ja ekologiseksi ja ostan kaiken käytettynä tai teen
itse", jossain joku perhe varmasti suunnittelee jo lapsen ensimmäistä
reissuakin.. Älä ujostele, kerro itsestäsi! Täältä voi sitten lapsen
synnyttyä tulla katsomaan, että mitä tuli luvattua ja mitä tuli
toteutettua.
Itse inhoan hössöttämistä ja liikaa krääsää ja vaatteita. Olemmekin jo miekkosen kanssa keskustelleet, että laadimme lähisuvullemme (sieltähän ne pahimmat hössöttäjät tulevat) kirjeen, missä kerromme toiveistamme lapsen suhteen. Jos he väkisin haluavat ostaa leluja, toivomme, että meiltä ensin kysytään, tarvitsemmeko ja millaisia. Jos lapsi ei tarvitse lisää leluja ja niitä silti halutaan ostaa, niin ohjaamme heitä viemään lelut esimerkiksi vähäosaisille.
Sama pätee vaatteiden kanssa, eli ensin kysytään ja sitten ostetaan tai lahjoitetaan.
Emme ole mikään rikas perhe, mutta kohtuullisen hyvin tienaava ja me saamme omilla rahoillamme ostettua lapselle sellaisia vaatteita mitä hän milloinkin tarvitsee. Tilaa ei kuitenkaan tule olemaan niin paljoa, että alkaisimme tälläisiä säilömään. Pienessä kaksiossa ilman kellaria, tilaa ei vain ole.
Sukulaiset kuitenkin haluavat jotain lahjoittaa, ja vaate- ja lelukiellon voi hienosti kiertää sillä, että laittavat lapselle avattavalle säästötilille rahaa vaateostoksen verran esimerkiksi, tai tulevia syntymäpäiviä varten. Rahoja lapsi voi käyttää sitten vanhempana, esimerkiksi ajokorttiin tai muuhun isoon hankintaan.
Hoitokuluvakuutusvarauksen käyn heti tekemässä vakuutusyhtiöön, kun mahdollista (RV 16 eteenpäin). Siten vakuutus on voimassa lapsen syntymähetkestä lähtien.
Kirkkoon emme kumpikaan vanhemmista kuulu, joten lasta ei tulla papin toimesta kastamaan. Nimiäisiä en ole vielä ehtinyt googlettelemaan, mutta sekin aikanaan sitten joskus. Lapsi toki saa osallistua uskonnontunneille mikäli haluaa, ja jos haluaa liittyä kirkkoon niin sitten teemme tarvittavat toimet. Itse kävin lapsena ja nuorena seurakunnan leireillä, jotka olivat erittäin mukavia eikä sitä jeesustelua ottanut yhtään jeesusteluna. Se oli yhdessäoloa, harrastamista, ulkoilua. Tottakai omallekin lapselle semmoista haluaa suoda mikäli hän sellaista haluaa harrastaa.
Karkin syöttämisestä lapselle en ole päättänyt muuta kuin että hänelle tulee olemaan karkkipäivä. Milloin sellainen alkaa, sitä ei vielä tiedä.
Jatkan kirjoittelua, kunhan nyt ajan myötä tulee suunnitelmia lisää :)