Syyslasten neuvolat

Meillä ensimmäinen neuvolakäynti nyt torstaina samalla kun poistetaan tikit.. Kiva tietää pojan paino että uskaltaako mennä ulkoilemaan [:)]
 
Me ollaan keretty jo kahteen otteeseen.[:D][:D]

Ekalla kerralla todettiin että paino on nousussa, vaikka vielä oltiinkin alle 4kg (s.paino 4,2kg)
Poika terve ja terhakka tapaus.
Himppasen oli keltasuutta tullut, sanottiin että kannattaa pitää valoisalla paikalla
ja syöttää usein (ihan ko joku kasvi[8D]).

Tokalla kerralla paino oli jo päälle 4 ja kaikki hyvin valtakunnassa, keltaisuuskin vähentynyt.
sain vinkiksi aroille tissinpäille että antaa oman maidon kuivahtaa siihen ja sitten lansinohia päälle ja jos on haavoilla nin sitten bepanthenia.
Mut hyvillä mielin kaikinpuolin.
Tänään läks napatynkäkin[:)]

Kolmas kerta ensi maanantaina[:D][:D]
 
Me ollaan käyty neuvolassa jo kolmeen kertaan ja kotona on käyty kolme kertaa. Vähän tiuhempaan seurattiin tota painoa. Maanantaina saivat tuberkuloosia vastaan rokotteen. Oon kyl aika pettyny neuvolaan, koska Turkki ei edes thl:n mukaan kuulu niihin maihin, että rokotus olisi kannattanut ottaa [:@] Toi rokote vaan kehittää helposti tuberkuloosin lähellä olevaan imusolmukkeeseen.
Ja nyt vasta, kun enemmän siitä luin niin en olisi sitä ottanut. Eikä sillon eka kerralla, joskus raskauden alussa edes tarpeeksi puhuttu siitä. Nyttekki neuvolatäti vaan totesi sivuvaikutuksista, että "turvonnut imusolmuke voi olla yksi oire, mitä tietysti toivotaan että ei tule". Itse sitten kotona tutkin asiaa ja se on se tuberkuloosi mikä sinne imusolmukkeeseen tulee ja joskus voidaan joutua poistamaan koko solmuke. [:@][:@][:@]

Mut muuten on kyl neuvolatätit ollu ihan mukavia. Meidän vakkaritäti on sama ketä on ollut mulla sillon 28 vuotta sitten [:D] tosin ei me sitä olla vielä kertaakaan nähty, kun tekee osa-aikaista.

Nyt kun meidän lapset saa sen uuden rokotteen, jota kesäkuusta 2010 syntyneille aletaan antamaan ilmatteks, niin meinaatteko sen ottaa??
 
Tiko: Meillekin laitettiin se tuberkuloosirokote sairaalassa, mut mulle neuvolassa sanottiin, että kannattaa se ottaa jos sellaseen maahan menee, missä sitä voi tavata. Ja Viro kuului listalle kuulemma. Mä en pahemmin ole lukenut siitä, ajattelin vaan että hyvä, jos se suojaa sitten siltä.. Toivottavasti ei tule mitään ongelmia [&:][&:][>:]
 
Niin siitä uudesta rokotteesta..Itse olen kahden vaiheilla. Toiset puoltaa ja toiset ei, niin ei oikein itsekään tiedä sit..Vaikeeta..[&:]
 
Yllättävää kyllä et Viro kuuluu niihin maihin, mutta Turkki ei. No pientä noi loppujen lopuks on noi sivuoireet itse sairauteen verrattuna. Hermot raastaa tänä aamuna muutenkin, niin vitutti taas koko rokotus [:D]

Se oliski kun olis tosta uudesta rokotteesta tietoa enemmän niin helpottais päätöstä. Mut kyllä mä nyt sen verran rokotteisiin luotan, että sen otan. Eihän se kuitenkaan ole kiireellä tehty rokote, kuten esim. sikainfluenssan rokote.
 
Pakko kysäistä, mistä uudesta rokotteesta puhutte?
Mä oon ihan kuutamolla, vaikka kyllä se varmaan huomisen neuvolassa selviää..
 
Siis ilmeisesti toi BCG rokote (Calmette)? Meiä tyttö sai sen jo synnärillä, koska isänsä on kotoisin Nigeriasta, missä tuberkuloosia on edelleenkin.. En mä siitä ajatellu mitää stressata, muitaki stressin aiheita liittyen tyttöön, kun on meneillään tällä hetkellä.. eli siis paino edelleen [;)] Huomenna neuvolaan kattomaan onko yöllä annetut Nanit auttanu vaiko eikö... Ja oon itte koko viikon tunkenu tytölle tissiä suuhun aina ku on vähääkään näyttäny siltä et vähän saattais maistua...
 
Noniin, laitetaan tämä asia tänne minne se kuuluukin [:)]

Elikkäs meiän painokontrollista... Neiti vetässy tässä vajaan 2viikon aikana pituutta lisää sen 1,3cm!!!
Sit noi painot on menny näin:
(Syntymäpaino 3870g)
7.9 3532g
10.9 3560g
13.9 3525g
16.9 3735g

Elikkä neiti vetäs tossa 3 päivän aikana painoa 210g!!! Mikä sitten tarkoittaapi sitä, et ei oo ainaskaa mun munuaishässäkkää periny[:)][:)] Saan huokaista helpotuksesta ja ens maanantaina mennää uudelleen kontrolliin, katotaan ilmeisesti vaan, että kaikki on edelleen kunnossa ja paino nousussa tai pysyny vakaana... Mut toi on noitte Nanien kanssa vetässy enempi painoa kolmessa päivässä, ku mitä on viikon nousun minimi [:D][:D] Kohta ne alkaa salee sanoo mulle, et on ylisyötetty tyttö[;)]

Mut ihanaa, kun ei tartte enää tosta stressata[:)]
 
Purri

Aivan mielettömän upeaa kuultavaa että rinsessan paino on lähtenyt nousuun. Iso tuuletus sille.

Meillä oli painoa kanssa tullut ~33 g/vrk
Syntymäpaino oli 3086g
Kotiutuspaino 2898g
Paino nyt 3030g
Eli saadaan lähteä ulkoilemaan.. Jee [:D]

Onneksi tänään oli toi neuvola, pojalla alkoi aamulla silmä rähmimään tosi pahasti ja saatiinkin neuvolasta lekurilta resepti silmätipoille.. Toinen raukkaparka ei saa kunnolla toista simmua auki kun on ripset rähminy poskeen kiinni, oikein sääliksi käy [:o]

Ite sain tikit pois, muuten siisti ventti mutta yhdessä kohdassa oli tikki ollut pikkasen liian tiukalla ja haavassa on n. 1 cm matka mistä näkyy sidekudokset ja muut sisälihat.. hitto kun sen näin niin tuli senverran paha olo et neuvolatäti joutu laittaa lavetin pääpuolen alas ja nostin jalat ylös. Hassua kun en oo ikinä aiemmin voinut pahoin oli kyseessä millainen haava tahansa. Kauhulla aattelen kun mun pitäis tota suihkutella ja kuivailla mut kai siihen tottuu [:'(] Neukkutäti sanoi että paranee kyllä hienosti että siihen kohtaan jää vaan vähän leveämpi arpikudos... se ei mua haittaa, hirvittää vaan haavan ulkonäkö nyt..
 
Meillä kävi myös tänään neukkutäti kotikäynnillä :)
 
Painoa oli tullut neljässä päivässä 210g lisää ja saatiin myös ulkonaliikkumislupa [:)][:)] Ja heti mentiinkin pienelle vaunulenkille ja oli kyl ihanaa päästä pikkusen kanssa ulkoilemaan [:)]
 
Meillä napa alkoi eilen haista ihan kamalalle ja tänään neuvolatäti sanoikin, että pitää septidinillä puhdistaa 3x päivässä, kun vähän verestää [&:] Ens tiistaille antoi uuden ajan, että mennään käymään neuvolassa navan takia, ettei vaan mitään tulehdusta tule. Joka ilta ollaan putsattu ja kuivattu hyvin, mutta silti ei ihan kunnossa [:(] Toivottavasti paranee, koska tuntuu, että pikkuista se vähän aristaa.. Tynkä navassa enää vähän kiinni, jos lähtisi irti, niin pääsisi kuivumaan kunnolla...
 
Purri: Kiva kuulla, että paino niin hyvin noussut, eikä huolta ole [:)]
 
Meillä punnitus takana ja:

melkein saatu syntymäpaino jo ja viikon päästä taas uudestaan.
Kaikki hyvin siis.[:)][:)]
 
Meilläkin punnitus takana ja alle viikossa tullut 270g painoa, joten taitaa jätkä tosiaan olla kova syömään [:)][:)] Napakin parantunut tosi hyvin sen jälkeen kun se irtosi ja putsattiin puhdistusaineella. Huomenna olis taas neuvolakäynti, kun vauvalla takaraivossa sellanen patti, joka näyttää siltä, että olis imukupilla otettu, vaikka ei sitä tehty..Must tuntuu, et se olis isontunut, niin huomenna ylimääräinen käynti jossa katsotaan sitä. Hieman pelottaa, et miksi se ei ole laskeutunut jo [&:][:(][&:] Toivottavasti kaikki olis kunnossa..
 
Piristipäs mukavasti... tänään kävimme kärreillä neuvolassa, eli mamma ja poju sai ulkoilmaa YES![:)]
Lisukkeena pojun paino on noussut hienosti, eli tuosta 1-1½h välein tissittelystä on ollut hyötyä,
ja nyt otetaan jo 2 kertaa vuorokaudessa 3 tuntia tirsaa yhteen menoon[:D]

(Syntymäpaino 3300g)
Tänään 3330g [:)]

Kotiin lähtöpainoa en nyt muista, ja se neuvolakortti jätettiin neukkuun mun lekurintarkistukseen asti. Mutta kovin oli yllättynyt,että pojan paino on noin nopeesti noussut. [;)]

Niin synnärillä ei saatu tuota kuulokoetta otettua ulkopuolisten häiriöiden vuokis, sillon Lauantaina joten joudumme poliklinikalle käymään ens viikolla [>:] Musta aivan turhaa rahastusta, kun selkeesti poika kuulee. Mutta mentävä on....
 
Helou! Täällä 1kk neuvola takana, aika menee liian nopeeta!!

Vauvan paino noussu aikas kivasti sitten viime käyntien..

21.8 syntymäpaino 2710g ja 25.8 kotiuduttiin 2700g
30.8 2760g sitten saatiinkin neuvot että lisää pitää syödä, eli pumppasin tissit tyhjäks ja annoin ns. helpot maidot imetyksen jälkeen:)
3.9 2900g
22.9 3940g [:D]

pituuttakin on kivasti tullu, 49cm -> 54cm

Onhan sen kyllä huomannu että kasvanut on mutta en olis uskonu noin paljoa..
Nyt voidaan nukkua yöt ilman herätyskelloa[:D] Eli sitten kun tuolla on nälkä ni sitten saa maitoa [:)]

Onnea muillekkin painon nostajille[:D]
 
Nonni,. nyt olis käyty ylimääräsel neuvolakäynnil tarkastuttaa se "patti" päästä ja lähete tuli lastenklinikalle ultraan [&:][&:] Lekuri sanoi, et luultavasti ihan normijuttu, mut kannattaa tarkastaa viel..Kaikki muu oli kunnossa ja sanoi, et patti laskee luultavasti, koska aukileet vielä auki hyvin..Huomenna sit vaan soittelemaan aikaa ultraan..Vähän pelottaa kyl, et mikä pikkusella on [:(][&:][:(]
 
 
Kiva lukea, et monilla neuvolat menneet hyvin ja huimasti on kasvaneet vauvat jo [:)]
 
Meillä kävi tänään terkka kotikäynnillä jo kun ei ens viikolle voinu jättää tätä ekaa käyntiä. Painoa seurataan meidän perheessä nyt tarkasti sillä tämän hetkinen paino 2770g ja s.paino oli 2930g. Ei sais enempää mielellään tippua ja tissiä suuhun vaan koko ajan. Just tossa keittelin nuo pullot ja pumpun niin saa syöttää useammin sitten. Tissit alkaa mulla oleen jo tosi arat. Lansinohia käytän myös, loistava keksintö. [:D]
Meillä seurataan myös pikkuisen vasenta kättä, sillä solisluussa saattaa olla jotain pientä murtumaa tai jotain. Ei oikein nosta kättä ylös kunnolla ja on hieman itkusempi kun on vasemmalla kyljellä. Jos tulee selkeitä liikerata-eroja verrattuna oikeaan käteen niin täytyy mennä fysioterapeutille näytille. Pikkuinen tuli niin vauhilla, että vähemmästäkin jotain kävi.. hehehe[:D][:D][:D]

Maanantaille sain tosiaan jo uuden ajan neuvolaan ja punnitukseen. [:)]
 
Amanda, toivotaan että pikkusen paino nousee, ettei teiänki tartte samaa rumbaa käydä läpi, mitä me ollaan käyty neidin kanssa.. Ei nimittäi oo mitää herkkuu ravata 2-3kertaa viikossa neuvolassa vaan kuulemassa et "enemmän pitäis nousta"... 
 
Aikamoista tarkkailua on Amandalla ja Purrilla..onko teillä, siis vauvoilla [;)], kuitenkin paino noussut verrattuna synnäriltä lähdettäessä mitattuun painoon?

Mitenkäs Vesselin ultra-uutiset?
 
Takaisin
Top