Syyllistytkö ulkonäkörasismiin?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Miyn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Miyn

Piirimestaruustason postaaja
Huhtimammat 2018
Päätteletkö älykkyysosamäärän ulkonäön perusteella?
Voiko gootti olla fiksu?
Onko blondi aina bimbo?
Uskotko kun joku toinen sanoo, että "se on vähän "sellainen"?"
Oliko uusi työkaveri, ujo hiirulainen, sittenkin täysin pätevä ja vieläpä mukavaa seuraa?
Oletko aina ennakkoluuloinen?

Kerro tarinasi.

Nuorempana paljonkin. Sitä vaan on oppinut, ettei voi tuomita ja ensivaikutelma voi olla todella väärä.

Haluaisin uskoa etten ole ennakkoluuloinen, mutta varmasti olen sitä itse tiedostamattani. Olen itse hyvin suvaitsevainen mitä tulee eri kulttuureihin ja myös alakulttuureihin (esim. gootit jne) mutta reagoin hyvin vahvasti siihen MITEN ihmiset ilmaisevat mielipiteensä. Tämä taas johtaa helposti väärinkäsityksiin ja luon joskus päässäni nopeasti väärän kuvan henkilöstä. Jos joku on vähän sellainen "töksäyttelijä" saatan tulkita ihmisen kommentit esim. töykeytenä tai halveksuntana. Tämä on tietenkin ihan turha ensireaktio.

Kyllähän ulkonäkö jotain kantajastaan kertoo. Esimerkiksi jos on kovin tatuoitu ja hiukset värjätty ja lävistyksiä, ei varmasti jaa minun kanssani samoja näkemyksiä kemikaaleista ja terveydestä. Silti voi kyllä olla hyvinkin älykäs.

Hiljaisista ihmisistä ensimmäinen oletukseni on se, että saattaa hyvinkin olla viisas. Joskus ennakkokäsitys rapisee pahastikin, kun suu aukeaa.

Pääosin ajattelen jokaisesta ihmisestä kauniita ajatuksia ja uskon hyvään. Enkä joudu usein pettymään.

Olen tuntenut niin monen näköisiä ja ikäisiä ihmisiä, että en ole koskaan ollut kovin ennakkoluuloinen.

Ehkä ainoa pukeutumistyyli, joka vähän epäilyttää ovat ne naiset, jotka pukeutuvat vain silmät näkyviin jättäviin kaapuihin, tai sellaisiin, joista ei näy edes silmiä sen ristikon takaa.

Pakko sanoa, että jonkinlaista ennakkoluuloa muodostan ihmisen yleisen olemuksen ja pukeutumisen perusteella. Tosin yleinen olemus on useimmiten vaikuttavampi tekijä. Päinvastoin kuin Lya sanoi, itselle on ennakkoluuloja muodostunut elämänkokemuksen myötä enemmän, aiemmin olen ollut huomattavasti ennakkoluulottomampi ja sinisilmäisempi. Mitä enemmän ja erilaisempia ihmisiä olen tavannut, sitä enemmän on muodostunut ennakkokäsityksiä. Osittain siksi, että ennakkoluuloni ovat saaneet vahvistuksen myöhemmin. Toki olen monesti törmännyt siihenkin, että jonkinlainen ensivaikutelma jonka olen muodostanut, on ollutkin väärä. Harvemmin silti näin päin. Toisaalta en olisi nykyisen kumppanini kanssa yhdessä, jos hänen luonteestaan saamani ensivaikutelma olisi pitänyt paikkansa. :grin

Stereotyyppisiä ennakkoluuloja saaattaa olla välillä, mutta usein ennakkoluuloni perustuvat lähinnä ensivaikutelmaan. En esimerkiksi ajattele että blondit tai gootit olisivat tyhmiä. Kuitenkin esimerkiksi suhtaudun hyvin varauksella ja negatiivisesti tukeviin, tummahiuksisiin, parrakkaisiin miehiin ja koen jopa jonkinlaista inhoa heti, mutta siihen on omat henkilökohtaiset traumat syynä. Tätä lukuunottamatta yleisesti ennakkoluuloisempi olen naisia kuin miehiä kohtaan. En tuomitse ketään kuitenkaan heti tyhmäksi tai vastaavaa, mutta ennakkoluulon päästyä syntymään, on se tietysti hieman hankalampi muuttaa.

Tarkoitus ei ole olla ennakkoluuloinen, mutta varmaan sitä tulee tehtyä ihan huomaamatta oletuksia ulkonäön perusteella. Harvemmin kuitenkaan mitään negatiivista. En pidä blondia, goottia tai hiljaista tyhminä. He voivat kaikki olla hyvinkin älykkäitä. Enemmänkin saatan tehdä oletuksia ihmisten arvoista, mitkä nekään ei varmastikaan mene aina oikein. Tuskin kaikki vaikka punkkareilta näyttävät kannattavat punk-aatteita. Negatiivisesti saatan arvioida ulkonäön (tai olemuksen perusteella) esim. alkoholistiksi. Tiedätte varmaan tämän esim. torien laidoilla notkuvan sammaltavan ja riitelevän ihmisjoukon? Heidät usein tunnistaa tai uskoo tunnistavansa olemuksen perusteella.

Takaisin