Synnytysvalmennuksen tarpeellisuus

Paapu

Oman äänensä löytänyt
Hei kaikille!

Olisin erittäin kiinnostunut kuulemaan teidän mielipiteenne synnytysvalmennuksen tarpeellisuudesta. Itse asun Pirkanmaalla eikä meillä järjestetä synnytyssairaalan toimesta synnytysvalmennusta. Ensisynnyttäjille järjestetään satunnaisesti neuvoloissa valmennuksia, mutta ryhmät ovat täysiä eikä niihin osallistuminen täten kaikille mahdollista.

Synnytyspelon käsittely jätetään täten liian usein odottovan parin käsiteltäväksi. Synnytysvalmennuksen tavoitteena on käsitääkseni synnytyspelon lievittäminen tai jopa poistaminen, synnytystilanteen harjoitteleminen sekä valmistautuminen tulevaan koitokseen. Nykyään synnytysvalmennus ei tosin ole sitä mitä elokuvista näemme, vaan videon katsominen ja kysymyksiin vastaamista, mutta itse olen kaivannut sitä valmennusta mitä elokuvista on nähnyt ja mistä vanhemmat synnyttäjät ovat kertoneet.

Miten sinä koet synnytysvalmennuksen, onko se sinun mielestäsi tarpeellista vai ei niinkään olellinen osa synnytykseen valmistautumista?
 
Vastaisin tuohon kysymykseesi niin, että ensisynnyttäjien kohdalla varmasti tarpeellinen. Silloin ainakin itse koin sen hyväksi, kun odotin ensimmäistäni. Nyt en enää menisi, kolmas tulossa. 
 
Esikoista odottaville todella tarpeellista.. Itse ainakin joutunut kaiken tiedon kaivamaan kyselemällä ja nettiä tutkimalla. Menisin kyllä jos tarjottais.
 
Samaa mieltä täällä, että esikoista odottavalle varsin tärkeä, mutta useamman lapsen saaneelle ei välttämätöntä. Tosin ite en käynyt esikoltakaan valmennuksessa, ko pari kertaa. Seuraavilta en ole käynyt ollenkaan - nyt nro 4 tulossa [:)]
 
Mä olin jopa innolla odottanut näiden alkamista, mutta sitten kun saatiin ohjelmarunko käteen, niin eipä näyttänytkään niin hyvältä.. En oikein tiedä, mitä olin odottanut, mutta jotenkin sitä vähän pettyi. Alkavat siis syksyllä, ainakin ensimmäiseen ja imetykseen keskittyvää aattelin käydä pällistelemässä, muista en tiedä...

Toisaalta kuitenkin ihanaa, että tarjotaan! En osannut siis oikein vastata galluppiisi, joten tässä sanallisena :)
 
Mielestäni oli tarpeellinen sieltä sai hyvää tietoa tulevasta eikä tietoa ole koskaan liikaa[;)] varsinkin kun on kyse esikoisesta..
 
 
 
 
Mielestäni synnytysvalmennus on varmasti oikein hyödyllinen ja erittäin tärkeä synnytykseen valmistautuessa! [:)] Minusta synnytysvalmennys on myös yhtä hyödyllistä tulevalle äidille kuin myös isälle.. Isän osa on hirvittävä jos ajattelee että hän joutuu seuraamaan "hyödyttömänä" sivussa kun oma elämän rakkaus kärsii tuskissansa..jos hän ymmärrä mitä tapahtuu ja missä mennään..[&:]
Synnytysvalmennuksen jälkeen isäkin ymmärtää mitä synnytyksessä tapahtuu ja osaa olla tukena ja kannustajana myöhemmin synnytyksessä..panikoitumatta totaalisesti rakkaansa supistuksista ym.
 
Takaisin
Top