Esikoisen synnytyksessä ei ollut muita toivomuksia kuin se, että saisin epiduraalin, varsin ehdottomasti tuon halusin. Ei toteutunut, vaan luomuna piti synnyttää, ja synnytys oli niin nopea ja raju ja kivulias, että henkisesti en siitä toipunut ennen toisen lapsen syntymää.
Toisen lapsen kanssa listaa ei varsinaisesti ollut, mutta toiveista oli keskusteltu sypellä ennakkoon. Nyt toiveina oli:
- että minua kuunneltaisiin eikä tuijoteltaisi oppikirjamääritelmiin siitä, onko synnytys käynnissä vai ei/ettei minua yritetä heittää sairaalasta ulos sillä perusteella, ettei synnytys muka ole käynnissä
- epiduraali mahdollisimman varhain, jotta ehdin sen saamaan, eikä haaskata aikaa tyrkyttämällä mitään lääkkeetöntä uskomuskivunlievitystä
- ettei minua jätetä yksin, koska sitten kun alkaa tapahtua, tapahtuu nopeasti
- ettei lasta pidetä nälässä vaan lapsi saa alusta alkaen mahansa täyteen joko luovutettua maitoa tai korviketta (esikoinen näki nälkää, ja vannoin silloin, etten enää ikinä kiduta vastasyntynyttä antamalla saman tapahtua uudestaan, mitään vauvamyönteistä ei ole siinä, että vastasyntynyt ei nälän vuoksi pysy tajuissaan)
- alatiesynnytys ja asentona selällään puoli-istuva oli esikoisenkin synnytyksessä hyvä, joten samaa toivoin nytkin
- (jos sektioon olisi pitänyt turvautua, olisin halunnut siihen nukutuksen tai humautuksen tai mitä siinä nyt sitten käytetäänkään, tajuissani en sellaista halua kokea)
Toisen lapsen synnytys meni tismalleen toiveideni mukaan, olin siihen erittäin tyytyväinen. Sektioon ei tarvinnut turvautua. Kuten esikoisen synnytyksen perusteella saattoi odottaa, ensin synnytys ei oppikirjakriteerien perusteella vaikuttanut olevan käynnissä, ja sitten avauduin varttitunnissa 3-4 sentistä täysin auki. Tässä synnytyksessä olin kuitenkin päässyt sairaalaan ennen kuin oppikirjakriteerit synnytyksen käynnistymisestä täyttyivät ja ehtinyt saamaan epiduraalin ennen kuin tuo räjähdysmäinen avautuminen tapahtui, joten synnytys oli lähes kivuton ja lähes kaiken aikaa hyvin hallinnassa, nappisuoritus hoitohenkilökunnalta siis. Ja kuten esikoisen kanssa, maitoa ei tullut nytkään, joten nyt saimme hakea maidot jääkaapista omaan tahtiin heti ensimmäisestä päivästä alkaen.
10+ hoitohenkilökunnalle!