Tässä minun toiveeni synnytykseeni, joka tapahtui kesäkuun lopussa 2014. Ja täytyy sanoa, että TYKS:ssa ainakin minun toiveeni otettiin kyllä upeasti huomioon! Lista oli siis luettu ja painettu muistiin :) ReginaVeritakselta aikanaan tähän vinkkejä sain.
Olin siis kirjoittamut nämä sinne sähköiseen palveluun, joka ainakin meillä oli käytössä, eli menivät suoraan sen kautta synnärille tiedot. Lisäksi mulla oli vielä paperille tulostettuna lista mukanani, mutta sitä mun ei tarvinnut missään vaiheessa antaa.
Mä tein listan siis ajatuksella, että nämä ovat TOIVEITA mutta että mennään tilanteen mukaan. Ei siis ajatuksella että tämä olisi käsikirjoitus jota pilkulleen noudatettaisiin.
- En automaattisesti tahdo välttämättä kivunlievityksenä epiduraali- tai spinaalipuudutusta. Tahtoisin luultavasti kokeilla ilokaasua ensisijaisesti, ja myös jokin paikallispuudutus voisi tulla kyseeseen. Edetään siis kipujen ja tilanteen mukaan kipujen lievityksessä.
- Olen kiinnostunut myös ei-lääkinnällisistä kivunlievityksistä; kylpy/suihku, kauratyyny/kylmäpussi, jumppapallo, selkähieronta.
- En välttämättä tahdo vain makoilla paikoillani supistusten aikana; toivon, että mahdollisuuksien mukaan pääsisin liikuskelemaan ja kävelemään, mikäli koen sen helpottavan kipujani.
- Toivoisin, että ilmapiiri yritettäisiin pitää mahdollisimman rentona. Saatan haluta oleilla mieluusti hämärässä valaistuksessa.
- Olisin kiinnostunut käyttämään lämminvesihauteita (pyyhkeitä tms.) pehmittämään välilihaani.
- Mikäli olen itse niin poissaoleva, kivulias tai muuten sellaisessa tilassa, ettei kanssani pysty keskustelemaan, selitäthän asian miehelleni, kuten selittäisit minulle.
- Voisin olla kiinnostunut kokeilemaan synnytysjakkaraa. Muutenkaan en välttämättä tahdo pelkästään maata selällään paikoillani, olen avoin kokeilemaan erilaisia synnytysasentoja.
- Välilihaani ei leikata ellei se ole välttämätöntä! Ja välttämättömässäkin tilanteessa kiellän leikkaamisen ilman varoitusta!
- Minulla ei ole kiire, eihän siis sinullakaan? Synnytystä ei tarvitse vauhdittaa, ellen minä niin toivo, tai vauvalla tai minulla ole jokin hätä.
- Saatan haluta kuunnella musiikkia synnytyksen aikana (on minulla mukana).
- Toivon, jos vain on mahdollista, että vauva asetettaisiin syliini/vatsani päälle heti synnyttyään.
- Toivon, että napanuoran annetaan sykkiä loppuun asti ennen leikkaamista. Toivoisin, että mieheni saisi leikata napanuoran, jos hän vain haluaa / siihen pystyy.
- Toivoisin, että lapsi olisi luonani niin kauan kunnes olen saanut imetettyä ensimmäisen kerran.
- Luotan mieheeni ja hänen arvostelukykyynsä täysin. Hän tietää toiveeni ja osaa erittäin suurella todennäköisyydellä kertoa mielipiteeni, mikäli en siihen itse kykene. Tahdon mieheni olevan lähelläni koko ajan.
- Mikäli vauva kuitenkin joudutaan viemään pois luotani, haluan mieheni seuraavan vauvaa.
- Toivoisin vauvan pääsevän ns. kenguruhoitoon. Jos ei jostain syystä minulle, niin miehelleni.
- Toivoisimme saavamme perhehuoneen, jotta mieheni pystyy olemaan minun ja vauvan lähellä syntymän jälkeen, koko sairaalassaolon ajan.
- Toivon opastusta ja ymmärrystä imettämiseen.
- Vauvalle ei saa antaa tarpeetonta lisämaitoa ilman minun tai mieheni lupaa.
- Ymmärrän ettei synnytystä voi käsikirjoittaa ja kaikkea suunnitella etukäteen, eikä se olekaan tämän listan tarkoitus. Koen, että on kaikkien etu, että kerron suoraan toiveistani! En oleta, että kaikki toiveeni täyttyvät, mutta oletan että ne silti otetaan huomioon kunnioittaen.
- Minun ja vauvan terveys ajavat kaikkien toiveiden edelle!