Tulostin listan mukaan sairaalaan. Ja pääpiirteissään meni kuten toivoin. Ei lääkkeitä, sain ammeen, ei episiotomiaa, ponnistin puoli-istuvasti mut oli ok, ei saanut tuttia eikä lisämaitoa ja yksi yö oltiin potilashotellissa. Just passeli! Teen ehdottomasti listan ensi kerralla myös. Synnytin Taysissa.
· Toivon että mukana saa olla mieheni
· Toivon että synnytyksen annetaan mennä omalla painollaan
· Haluan pystyä liikkumaan mahdollisimman vapaasti
· Antureita vain jos on pakko, sisätutkimuksista haluan kuulla että paljonko olen auki
· En haluaisi kuin välttämättömät toimenpiteet
· Kipulääkkeitä haluan vain pyydettäessä
Jos haluan kipulääkkeitä, haluan että mulle kerrotaan eri lääkkeiden huonot puolet vauvan kannalta, jotta voin vertailla vaihtoehtoja
· Minua ei häiritse toiset ihmiset, eli myös opiskelijat ovat tervetulleita ja synnytystä voi kuvata opetuskäyttöön
· Toivon saavani hyödyntää ammetta ja mahdollisesti synnyttää veteen
· Toivon saavani kannustusta henkilökunnalta ja ohjeita esim. äänen käyttöön
· Haluaisin välttää makaavaa ja puoli-istuvaa asentoa ponnistusvaiheessa, jotta lantio olisi mahdollisimman auki, (synnytysjakkara kiinnostaa)
· Toivon että välilihaa tuetaan ja saisin ohjeita ponnistaessa, jotta väliliha kerkeää venymään rauhassa ja vältytään episiotomialta
· Haluaisin koskettaa lapsen päätä kun se on syntymässä
· Haluaisin lapsen heti päälleni ihokontaktiin
· Toivon että napanuora saa sykkiä loppuun ja että isä leikkaa sen
· Istukkaveren ja istukan saa antaa hyötykäyttöön
· Toivon että saamme olla ihokontaktissa rauhassa ensi-imetykseen asti ja sen jälkeen vauva punnitaan yms. Kinaa ei tarvitse pestä pois.
· Jos minua tarvitsee ommella, niin haluan siihen puudutuksen
· Lapselle ei saa antaa tuttia ja lisämaidosta pitää keskustella kanssani
· Toivomme pääsevämme mahdollisimman pian kotiin. Mikäli se ei käy, niin sitten potilashotelliin.
· Jos lapsi vaatii lääketieteellistä hoitoa, toivon että isä voi olla lapsen kanssa
· Jos minä tarvitsen hoitoa, toivon että lapsi on ihokontaktissa isän kanssa
· Toivon saavani imetysohjausta ja että lapsen imuote tarkistetaan