Vastaa ketjuun

Minulla on ollut salissa mukana tällainen:

Yleisiä toiveita synnytykseeni:

- Normaali fysiologinen synnytys, joka saa edetä omalla vauhdillaan ja ilman lääketieteellisiä toimenpiteitä mahdollisimman pitkään

- Toivon, että minua kannustetaan liikkumaan mahdollisimman paljon ja kokeilemaan erilaisia asentoja helpottamaan kipua ja auttamaan vauvoja liikkumaan alaspäin

- Haluan kokeilla lääkkeettömiä kivunlievitysvaihtoehtoja, tarjoa niitä ensisijaisesti. Pyydän lääkkeellistä kivunlievitystä, kun muut keinot eivät enää tunnu auttavan. Ilokaasua haluan kokeilla.

- Selitä minulle tehtävät toimenpiteet ja perustele, miksi ne tehdään

Synnytyksen käynnistys:

- Toivoisin, että synnytystä yritetään käynnistää luonnollisin menetelmin, ennen kuin otetaan avuksi lääkkeet tai kalvojen puhkaisu. Toivon saavani liikkua vapaasti.

Synnytysympäristö:

- Toivon, että synnytystila pysyy rauhallisena, hiljaisena ja hämäränä. Huoneeseen tulijat koputtaisivat, ennen kuin tulevat sisään. Esittele itsesi ja puhuttele hiljaa ja rauhallisesti.

Avautumisvaihe:

- Haluaisin liikkua vapaasti minulle sopivissa asennoissa ja valita ne itse. Kannusta minua liikkumaan.

- Toivon avautumisen saavan edetä rauhassa ilman kiirettä

- Toivoisin, että tutkimukset voidaan tehdä siinä asennossa, jossa minun on hyvä olla

- Kannusta minua käyttämään ääntäni ja hengittämään

Ponnistusvaihe:

- Haluaisin valita ponnistusasennon itse. Toivon saavani kokeilla olla kontillaan tai kohotettua sängynpäätyä vasten, jos se on mahdollista.

- Toivon, että minua kannustetaan käyttämään ponnistaessa ääntäni ja hengittämään. Haluaisin käyttää hengitykseen perustuvaa ponnistustekniikkaa.

- Episiotomiaa ei saa tehdä. Jos toimenpiteeseen päädytään, on sen oltava synnytyksen etenemisen ja äidin/vauvojen terveyden ja hyvinvoinnin kannalta välttämätön. Toivon välilihaani tuettavan repeämien ehkäisemiseksi.

Synnytyksen jälkeen:

- Haluan saada vauvat mahdollisimman pian ihokontaktiin rinnalle

- Toivon ensi-imetyksen tapahtuvan ennen vauvojen punnitusta ja mittausta vauvojen valmiuksien mukaan

- Vauvoja ei saa pestä vedellä

Imetys:

- Haluan imettää ja toivon saavani siihen paljon tukea ja kannustusta

- Vauvoille ei saa antaa lisäravintoa ilman lääketieteellistä perustetta ja asiasta on keskusteltava ensin kanssani. Jos lisämaitoa joudutaan antamaa, toivon sitä annettavan tavalla, joka mahdollisimman vähän vaikuttaa vauvan imemisotteeseen.

Kaikki mahtui yhdelle A4:lle. Pidempää ei kannata tehdä. Oksitosiinia meni, epiduraalin lopulta sain ja vauvat vietiin heti lääkärin tarkistukseen, kun napanuora oli leikattu. Sen aikaa saivat olla vatsan päällä. Toisen ponnistin kylkimakuulla ja toisen selällään sektiovalmiuden takia. Riskisynnytyksen vuoksi piti ponnistaa sängyllä. Myös lääkkeet menivät, koska synnytys oli monikkosynnytys. Liikkuminen oli rajattua tipan ja antureiden takia.

En muuttaisi toivelistasta mitään seuraavaa synnytystä varten. :)

Takaisin