Synnytyssairaalan valitseminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pupsis
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Pupsis

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Elokuiset 2022
Toukokuiset 2025
Kiinnostaa kuulla, aiotteko valita lähimmän synnytyssairaalan vai lähteä kauemmaksi?

Itselleni lähin on Naistenklinikka ja toiseksi Jorvi. Mutta en ole varma haluanko synnyttää kummassakaan. Kaverit ovat pari viikkoa sitten synnyttäneet ja heidän oli kutsuttu Jorviin käynnistykseen mutta kuitenkin käännytetty kotiin ruuhkan takia. Olivat päätyneet ajamaan Kotkaan ja heillä oli pelkkää hyvää sanottavaa. Minun suurin pelkoni koskee perhehuoneen saamista ja olen valmis matkustamaan minne tahansa jos se vaan takaisi meille perhehuoneen.

Mitä ajatuksia teillä on synnytyssairaalan valinnasta vai onko kenties jollain etäysyydet niin pitkät ettei voi edes puhua valinnasta?

Mulla on sama matka yliopistolliseen sairaalaan ja pienempään sairaalaan. Olen valitsemassa pienemmän sairaalan koska siellä saa kaikki perhehuoneen. Ykkösen synnytin kans pienemmässä sairaalassa ja olin tyytyväinen. Hoitajilla oli aina aikaa kun painoi nappia. Ja tuolla pienessä sairaalassa pystyy hoitamaan kaikki synnytyksessä eteen tulevat tilanteet ja lisäksi siellä on vauvojen teho. Lapsen synnyttyä jos on ongelmaa niin saattavat sitte joutua laittamaan yliopistolliseen sairaalaan, mutta kesken synnytyksen ei. Oon kuullu yliopistollisista sairaaloista että siellä huomaa hoitajien kiireen ja ei saa niin yksilöllistä kohtelua.

Meillä myös Naistenklinikka on lähin mutta meiltä on melko sama matka Espooseen ja esikoinen syntyi Espoon sairaalassa, enkä silloin edes ajatellut Naistenklinikkaa vaihtoehtona kuulemieni huonojen kokemusten takia. Meillä jäi hyvät fiilikset Espoosta ja tämä tulevakin saa syntyä siellä.

Ekan kanssa oli tärkeää saada mieskin meidän kanssa yöpymään sairaalassa mutta olettaen että tokalla kerralla selvitään nopeammin kotiin, niin mies voi pyörittää arkea kotona sillä aikaa, kun mä olen vauvan kanssa sairaalassa.

Kolme olen saanut synnyttää Lohjalla, mutta nythän se ei ole vaihtoehto.

Jos pääsen käynnistykseen, valinta on varmasti Hyvinkää. Jos synnytys käynnistyy spontaanisti, painellaan kyllä ihan suorinta tietä Jorviin historiasta löytyvän syöksysynnytyksen vuoksi. Se olisi pettymys, mutta ei varmasti riitä rohkeus kokeilla yli tuplamatkaa Hyvinkäälle.

Mulla on toive synnyttää veteen ja yöpyä puolison kanssa, siksi luulen, että Jorvi on huono vaihtoehto.

Mä olen miettinyt vähän Hyvinkäätä. Mua pelottaa synnytyksessä eniten se, että henkilökunnalla on kiire ja sen takia tapahtuis jotain ja siksi Naistenklinikka huolettaa. Esikoinen syntyi ulkomailla, siellä yhdessä kaupungissa oli huomattavasti enemmän synnytyssairaaloita, joten hirvittää tämä Suomen keskitys. Mutta saa nähdä.

Mä olen synnyttänyt kaksi ensimmäistä Jorvissa, siellä oli jo silloin kiire. Saatiin kyllä esikoisen kanssa perhehuone, mutta kiire kyllä tosiaan näky.

Kaksi seuraavaa syntyi Lohjalla, ei mitään muuta kuin hyvää sanottavaa. Jos olisi ollut mitenkään mahdollista niin olisin kuopuksenkin halunnut synnyttää siellä😂

Kuopus syntyi Novassa Jyväskylässä. Jokainen saa oman huoneen, joten mies saa yöpyä jos haluaa. Mun mies ei yöpynyt ja tuskin yöpyy nytkään. Mä toivon mukaan pääsen nopsaan kotia vauvan kanssa. Eli tämä vauva syntyy myös Novassa. Se on meidän lähin paikka ja sinnekin tunti, joten nopeiden synnytysten naisena en lähde edes miettimään muita vaihtoehtoja. Ja paikkana tykkään myös järjettömän paljon, kiirehän tuollakin kuulemma on mutta ei se kyllä näy tai tunnu missään.

Ehtiiköhän kuulla talven aikana kokemuksia Naistenklinikasta nyt kun uusi siipi on auennut? Onkohan se auttanut yhtään tilannetta.

Mulle on tulossa suunniteltu sektio, niin on suoraan sanottu et se on joko naistenklinikka tai jorvi. Nkl:ssä olen kaksi edellistä saanut, esikoinen syntyi kättärillä. Mulle on ihan sama kumpi nuista kahdesta, molempiin suht lyhyt matka.

Meillä on tuo lähin Päijät-Hämeen keskussairaala Lahdessa. Sinne mennään. :Smiling Face With Smiling Eyes: Puolen tunnin matka. Joskus aiemmin sieltä tuli monelle huonoja kokemuksia, mutta mulla 3 vuotta sitten kaikki meni oikein hyvin, eikä kiire näkynyt ollenkaan, vaikka sellaisena päivänä mekin sinne päädyttiin. Nyt on lisäksi uudet tilat ja monet tulevat sinne kauempaakin eli kaikesta päätellen paikasta tykätään nykyisin. 👍 Esikoinen aikoinaan syntyi Taysissa. Neutraali kokemus itselle. Iso yliopistosairaala jo silloin, ja tänä päivänä vielä paljon massiivisempi laitos. Sinne joutuisin vain siinä tapauksessa, että tämä uusi ihminen päättäisi syntyä pikkukeskosena.

Eipä oikein oo vaihtoehtoja jos lähin joku 15 min ja seuraaviin useampi tunti. Eikä voi kuitenkaan kovin kauas lähteä isompienkaan lasten takia. Lisänä pelottaa että taas mene käynnistykseen ja viimeksi oli lopulta turha koko juttu.

En kyllä edes tullut mieleen, että sairaalan voisi valita. 😅 Paikalliseen Novaan mennään, kun on tuttu paikka ja hyviä kokemuksia kaikin puolin, ja pääsee nopeasti perille ja toisaalta kotiin, jos tuleekin väärä hälytys.

Mulla ei ole mitään kokemusta yhdestäkään sairaalasta. 😅 Pk-seudulla vaihtoehtoja vissiin löytyy, mutta kai ne sit ohjaa sinne missä on tilaa. Oma toive on lähinnä se, että kävisi tuuri eikä kyseisenä päivänä olisi suurta ruuhkaa.

Takaisin