Kai minullakin on synnytyspettymys. Pakko varmaan ollakin jos arvoasteikolla annoin koko synnytykselle 4.
Esikoisen synnytys oli aivan ihana ja voimaannuttava kokemus! Synnytin hänet perätilassa ja tavallaan, menin vain siinä tilanteen mukana koska en ollut osannut toivoa tai odottaa mitään ensi kertalaisena.
Alunperin mulle oli varattu sektio, joka sitten vaihdettiin käynnistykseen, joten se oli jo todella iso asia että pääsin yrittämään alateitse.
No tähän kuopuksen synnytykseen lähdin tietysti listoineni ja toiveineni, joista juuri mikään ei toteutunut.
Kaikki alkoi todella lupaavasti kun synnytys käynnistyi lapsivesien tihkumisella ja sairaalaan päästyä loputkin menivät.
Alkuun tuntui että tilanne etenee juuri suotuisasti. Meillä oli miehen kanssa mukavaa yhdessä.
Sitten jossain kohdin se kaikki vaan "levisi käsiin".
Mua ei tuettu tarpeeksi lääkkeettä, neuvottu, ohjattu opastettu kuten toivoin. Epiduraalin laitto oli myös yksi tavan show!
Sitten kun se itse ponnistusvaihe tuli niin mun käskettiin olla ihan ihme asennoissa. Jossain kohin mun mieskin jo huudahti että antakaa sen nyt kokeilla niinkuin parhaaksi näkee. Ja siis mä uskon, että mun keho pyrki asentoon jossa vauva ois voinut korjata omaa asentoaan.
Koska lopputulema oli että tunnin huhkin ja ponnistelin, oksitosiinia vaan lisättiin ja lopulta lääkäri auttoi hänet imukupilla ulos. Syynä että hän oli avosuisessa tarjonnassa.
Sitten joku ynseä kätilö riuhtoi mun istukkaa n. 15 min synnytyksestä (vaikka ei pitänyt olla kiire) ja lopulta siitä jtn paloja kai puuttuikin (mietin väkisinkin että tuon riuhtomisenko takia) Vuoto ei lakannut ja jouduin kaavintaan suoraan.
Poika oli viety lastenteholle tarkkailuun ja hän siis syntyi 7.30, näin hänet vasta iltapäivällä klo 16
Kaiken tämän päälle sain vielä kohtutulehduksen .
Kuitenkin on minulla ihan positiivisia fiiliksiä myös synnytyksen alkupuolelta ja tietysti loppuen lopuksi kaikki meni hyvin!
Meidän mieslääkäri oli myös aivan huippu ja hän oikeastaan pelastikin koko tilanteen.
Aluksi podin suurta pettymystä kehoani kohtaan. Mutta nyt näin jälkeen päin musta tuntuu että jos olisin saanut mahdollisuuden, ehkä vähän avustusta, olisin osannut kuunnella kehoani paremmin.
Joskus jos vielä kolmas meille suodaan niin aion ehdottomasti pyrkiä voimaannuttavaan kokemukseen ja tahdon doulan jakamaan tuon kaiken kanssani!