Synnytyskertomuksia

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eemi03
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Eemi03

Kommentoinnin ninja
Eli nyt kun tilanne on se, että synnytykset jokaisella alkaa lähenemään olis kiva kuulla toisten jo synnyttäneiden synnytyskertomuksia. Vaikka onhan niitä joissain yhteyksissä ollut jo puhettakin, mut tässä olis kokonaan oma palsta niiden kertomiseen.
 
Musta kaikki kertomukset oli ne sit hyvistä tai huonoista kokemuksista olis hyviä ja niist olis kiva kuulla. Koskaan ei varmasti tiedä miten se oma tuleva synnytys menee, eikä siihen voi etukäteen edes hirveästi vaikuttaa. Mut kertokaahan mammat miten teillä on aikaisemmin käynyt? Menikö suunnitelmat ollenkaan nappiin vai onnistuiko jokin oikeasti tekemään tämän asian juuri niin kuin meinannutkin?
 
Pitääpä sitä nyt sitten itse aloittaa:
 
Lasketun päivän aamuna sanoin äidilleni, et ei tunnu missään. Mist ihmeest sen tietää sit ku se tulee? Äiti vaan sanoi, et kyllä sä sit tiedät. Noh illalla koiran kanssa käydyn hikilenkin loppumatkasta tunsin ensimmäistä kertaa siinä raskaudessa varmasti miltä supistus tuntuu[:)]. Se ei kuitnekaan vielä sattunut. Sitä jatkui koko illan epämääräisin väliajoin mut jatkuvasti kuitenkin. Ja ens kertalaisena mä olin tietty ihan tulisilla hiilillä kattomas kelloa iha jatkuvasti ja laskemas välejä. No loppujen lopuksi nukahdin yöllä pariksi tunnniksi, kunnes heräsin siinä ennen kuutta siihen et ne supistukset alkoi todella sattumaan.
 
Klo 6 aamulla olen merkannut säännölliset supistukset alkaneeksi. En herättäny ukkoa heti vaan lähdin koiran kanssa tekemään pienen lenkin. Tosin euskaltanut mennä kovin kauas. Kotiin palattuani supistukset eivät juuri olleet muuttuneet, joten menin suihkuun. SÖin vähän herätin viimein miehen aamupalalle. Sillä ei ollu mihinkään kiire ja musta alkoit untumaan et nyt nää todella sattuu.
 
No noin klo 11 oltiin naistenklinikalla. Mä ajattelin et nyt ollaan varmaan jo hyvässä mallissa kun käyrätkin näyttää hyvää supistelua ja kätilö sanoi et silmään näkee vatsan päältä kui hyvin supistelee. Vauvan jalan ja pyllyn piirteet siis näkyi aina supistuksella[:D]. Sit kuitenkin vasta hetkenpäästä päästiin katsomaan kohdun kaulan tilannetta. Ensin kätilö sanoi et joo oikein hyvin 7cm auki jo! Ja voi kun hyvä!!! Mut sit se vielä kattoi et voi ei se olekkaan. Tää onki vasta 2cm!!![:@][:'(]. Mä ajattelin et ei voi olla totta. Jos tää tuntuu nyt jo tältä nii miltä se tulee tuntumaan. Ja ei kun kävelyllä naistenklinikan ympäristöön. Oltais päästy kyllä synnytyssaliin mut kätiö sanoi et ehkä kannattaa vielä lähteä kävelylle, koska aikaa voi mennä vielä kauan.
 
Kadulla kun kuljettiin niin muistan vaan kuinka sumein silmin katselin ja laskin ohiajavien bussien numeroita. Mies kävi syömässä essolla. Mulle ei mastunut ku ennemminki teki pahaa.
 
Sit ku palattiin jouduttiinkin odottelemaan kätilöä ja synnytyssaliin pääsyä omasta mielestäni liian kauan. Sain jotain kipulääkettä kankkuun, mistä ei kyllä kipuihin ollut mitään apua mut ei vituttanu yhtään[:D]. Ennen saliin menoa avautumistilanne tarkastettiin ja ajattelin et nyt on ihan varmasti auennut paljon. Niin paljon sattui ja itkukin jo meinas tulla. 4cm[:o]. Mä olin ihan tyrmistynyt.
 
Matkalla synnäriin sitten alkoi tuntumaan vielä enemmän vaikka kuvittelin et tää ei voi tästä enää paheta. Sit tuli itkukin ja mä anelin lääkettä. Ai et se ilokaasu tuntui siinä vaiheessa taivaalliselta[:D]. Siitä oli vähäksi aikaa apua kun odoteltiin epiduraalin laittoa. Sen laittaminen oli inhottavaa. Piikin työntäminen selkään aiheutti mulle refleksin omaisen potkun jalkoihin ja siitäpä suivaantuneena hoitaja otti mua kiinni jaloista ja päästä piti selkää kaarella. Mut mulla jäi ilokaasumaski naamalle enkä voinut hetkeen hengittää muuta kuin ilokaasua sen kautta. Kun hoitaja viimein irrotti otteensa olin ihan sekaisin ilokaasustan eikä edes puhetta meinannut saada ulos suusta. Niin sekaisin olin, että en meinannut itse päästä kääntämään kylkeä, jotta puudute leviäisi tasaisesti.
 
Tiedä sitten mistä johtui, mutta puudute ei mennyt ollenkaan oikealle puolelle. Vasen puoli puutui hyvin ,mutta kohta kivut olivat ihan mielettömät oikealla. Onneksi kohdun kaulaa tarkastettiin ja edetty oli vihdoin nopealla harppauksella 8cm. Epiduraalia ei voinut uusia vielä, joten vedin ilokaasua kuin hengenhädässä. Tässä vaiheessa ei ole mitään käsitystä ajan kulusta.
 
10cm auki oltiin jossain vaiheessa, siihen ei hirveän kauaa mennyt, mutta ponnistuslupaa en saanut,koska vauva ei laskeutunut. Yli puoli tuntia odoteltiin (tarkastin myöhemmin kertomuksesta) ja tämä aika oli pahinta. Sen ajan huusin varmaan suoraa huutoa[&:]. (tältä haluaisin välttyä tällä kertaa). Jossain vaiheessa kätilö lupasi tarkastaa vauvan pään asentoa. Ja hänen mukaansa se oli vähän huono. Ja sain luvan aloittaa pikkuisen ponnistelemaan.
 
Jaloista piti ottaa kiinni ja vetää jalat tosi koukkuun sivuille, mikä tuntui musta vähän kummalliselta asennolta. Siinä oli aika vaikea ponnistaa. Ja vielä kun olin siinä huutaessa ja odotellessa kiertäny käteni poikkilakanaan niin, että en saanut sitä irti ensin. Supistukset olivat niin kovia ja niin kivuliaita, että ponnistuksen alkuun en koskaan saanut oikeasti kunnolla voimaa. Vaan jatkoin vielä yhden kunnon ponnistuksen siihen kohtaan kun pahin kipu oli ohi. Vaikka kätilö kuinka sanoi, että vain supistuksen aikana saa ponnistaa. Kipu oikealla puolella oli ihan mieletön, sitä ei sanoin kuvailla. Vasen jalkakin oli ihan lämmin ja mukava, mutta oikea kylmä ja tärisevä. Tämä siis johtui siitä, että epiduraali toimi vain toisella puolella.
 
En muista varmasti oliko se tässä vaiheessa kun puhkaistiin kalvot. Ehkä se oli vähän aiemmin.
 
vauva onneksi lähti ponnistusten myötä laskeutumaan. Jossain vaiheessa ajattelin ja sanoin ääneenkin, että mä en jaksa enää. Mut sit joku mun päässä sanoi et kukaan muu ei sitä ulos saa. Sisuunnuin ja jatkoin vaikka en olis jaksanutkaan. Ehkä se on jokin yliluonnollinen voima, joka saa synnyttämään? Vaikka itestä tuntuu siltä, että ei sitä ei voi enää jatkaa.
 
Välilihaakin leikattiin jossain vaiheessa auki, jotta vauva mahtuu paremmin ulos. Se ei mielestäni tuntunut missään samoin kuin ei vauvan ulos tuleminenkaan. Se kipu oikeassa alavatsassa oli kaikkein pahinta. Vähän reilu puoli tuntia oli mennyt aikaa. Tämäkin siis jälkeen päin tarkastettuna. Mitään hajua itsellä ei todellisesta ajankulusta ole. Vauvan syntymäajaksi on merkattu 17:47. Ja naistenklinikallehan me ilmottauduttiin n. klo 11 aikaan.
 
Mut kumma kyllä kaikki kipu tosiaan katosi ja väsymys myös siihen paikkaan kun sain pojan ulos ja masun päälle köllimään[:D].
 
Se minkä olin kokonaan jättänyt ajttelematta edes etukäteen oli istukka. Mut se miten se hoidettiin ulos aika hyvä näin jälkeenpäin ajatellen. Kätilö otti napanuorasta kiinni ja sanoi ole ihan rentona. Sit se kouras nopeesti mun vattanahasta, joka oli tosi löysä[:D], kiinni ja kiskas istukan ulos. Se tuntui kamalalta mut oli tosi nopeasti ohi. Mä en oikein ehtiny edes tajuta ku vasta jälkeenpäin, et mitä tapahtui.
 
Kauheeta kui pitkä kertomus tuli. Mut tälläsiä aika tarkkoja kertomuksia toivoisin tänne tulevan. Joku on ehkä jo kerinny omansa kirjoittamaankin ku mä teen töitä täs samalla koko ajan nii ei voi ihan putkeen kirjottaa.
 
 
 
 
Elikka tassa tulee minun:

LA viimeksi 3.6. Torstaina 22.5. kavin illalla kylassa ja ajattelin, etta kylla tama kavely on kaynyt hitaaksi. Kotiin tullessa ja suihkussa kaydessa tuntui ettei kroppa taivu kylla mihinkaan suuntaan. Silloin ajattelin, ekaa kertaa, etta alan olla vahan kyllastynyt tahan raskaan olemiseen. Olin ihan tyytyvainen siihen ajatukseen, koska halusin olla tosi kyllastynyt ennen synnytysta. Miehelle sanoin illalla, etta mennaan viikonloppuna ulos syomaan viela kun voidaan menna kahdestaa noin vain. Sille sopi mainiosti, joten aloin odottelemaan innolla. Mieli ilmeisesti muutenkin parani, koska heiluteltiin peittoja oikein kunnolla - oikein hyvilla mielin kavin sitten nukkumaan[;)].

Havahduin ehka siina 23:n kieppeilla aikamoiseen supistukseen. En siita juuri hatkahtanyt. Niita sain aina pari kolme hyvan seksin jalkeen, ja ajattelin taman olevan sita samaa.. Torkuin kai siina valissa, mutta supistukset ei loppuneetkaan vaan jatkui vain. Ekaa kertaa nousin ylos kun oli pakko menna kakalle[:-]. Muistin neuvolan kurssilla kuulleeni, etta ripuli voi olla yksi merkki synnytyksen alkamisesta ja ajattelin, etta taa voikin olla sita. Menin takaisin nukkumaan ja niita supistuksia tuli vaan tasaiseen tahtiin ja herasin viela ainakin 3-4 kertaa kakalle. Alkoi pontolla istuminen olla hankalaa, kun suonta veti jalasta ja supisti, mutta olin tyytyvainen, koska en halunnut sontia katiloitten paalle.

Kahden aikaan en enaa saanut nukutuksi, jannitti ja ne supistukset jatkui epamiellyttavina, muttei tosi kipeina. Nousin ylos ja pakkailin vahan kamoja laitokselle. (En ollut viitsinyt pakata mitaan etukateen, koska LA:aan oli viela NIIN pitka aika ja odotin menevani yliaikaa..) Turhamainen kun olin, menin suihkuun, pesin tukan ja ajelin saaret ja kainalot, koska ajettelin, etta voi menna jokunen paiva, ennenkuin jaksaa ulkonaosta huolehtia seuraavan kerran[&:].

Lueskelin papereitani, jotka olin saanut neuvolan synnytysvalmennuksesta, etta supistusten vali pitaisi olla vahemman kuin 5 minuuttia ja niiden kesto yli minuutin (saattoi olla kaksi - heitin ne paperit menemaan..), joten mittailin supistuksia kellon kanssa kaittiossa. Olkona lauloi joku lintu, olisiko ollut satakieli, ja ajattelin, etta tasta tuleekin hieno aamu syntya. En herattanyt miesta ennenkuin alkoi nayttaa silta, etta supistuksia tulee tarpeeksi usein ja kestavat tarpeeksi pitkaan, koska kipu oli yha siedettavaa ja mieheni saa helposti migreenin jos ei nuku. (Ajattelin, etta ma en kesta jos silla on joku migreeni silloin kun MINA tarvitsen tukea).

Heratin miehen siina varttia vaille viisi ja sanoin, etta kay suihkussa, tanaan synnytetaan. Koskaan en ole nahnyt sen ponkasevan niin noppesti sangysta ylos [:D]. Se kavi suihkussa ja soi aamupalaa - ma en syonyt mitaan koska en halunnut a)oksentaa enka b)kakkia synnytyksen aikana. Supistukset oli kipeempia, muttei sietamattomia, kun soitin sairaalaan. Kuultuaan kuinka usein ja kuinka pitkaan supistukset kesti, sanoivat, etta saa tulla. Sitten mentiin.

Perille saavuttiin varttia yli viisi, ehka puoli kuusi (koska sairaalaan ajaa noin 5 minuuttia). Jannitti ja supistukset tuntuivat vahemman. Katilo tuli hakemaan ja kysyi oliko mulla varmasti supistuksia, kun vaikutin niin rauhalliselta. Sanoin, etta joo. Piti sitten kavuta poydalle, niin tati kattoi kuinka paljon olin auki (aika kovakouraisesti tokki, aloin vuotaa verta ja sattui pirusti - ajattelin, etta eikos tama jokatapauksessa tule sattumaan, ei tartte lisata karsimysta). 3 cm olin silloin auki. Susta tulee aiti tanaan se sanoi ja sain jaada[:D]. Kaydessani veskissa mieheni kysyi katilolta, etta tamako se on hanen paikka (ja osoitti tuolia sangyn vieressa) Tati sille tiuskaisi, etta taalla ajatellaan naisia ensin, etta saas nahda[:@]. Onneksi mieheni kertoi taman vasta jalkeenpain - arsyttaa tollainen feministipaska [:'(]- onhan se isakin tarkea (mulle ainakin).

No, kello seitseman tuli vahdin vaihto (onneksi - feministista paastiin). Meilta kysyttiin saako opiskelija tulla mukaan synnytykseen ja sanoin, etta siita vaan. Saatiin mukava vanhempi tati ja ehka ikaiseni opiskelija Tanskasta. En tajunnut mitaan mita se sanoi, kunnes alysin selvittaa, etten ole norjalainen jolloin opiskelija hiljensi puhetahtia ja kommunikointi onnistui. Se olikin jo melkein valmis katilo ja oikein osaavainen. Supistukset vain jatkui samaa tahtia, kuljeskelin ympyraa "saarnastuolissa" (sellainen korkea rollaattori jossa voi roikkua) ja toivoin, etta kohta synnytetaan. Sain peraruiskeen, ja vaikka mielestani olin tyhjentanyt kaikki takapuolelta jo yon aikana, tuli silti ponttoon aika paljon tavaraa. Ikava oli odotella se vartti, minka piti antaa kulua ennenkuin sai kayda pontolle - olin ihan varma, etta tulee housuun.

Aika tuntui pitkalta ja sain akupunktuuria vauhdittamaan synnytysta ja antamaan voimia. Ei auttanut yhtaan. Klo 11 olin vain 4 cm auki. Sitten mitattiin sikion liikkeita - sain sellaisen nauhan mahan ymparille ja napin jota pita painaa joka kerran kun sikio liikkui. Juuri silloin sai vauva ekan kerran mahassa ollessaan hikan, joten painelemista riitti.

Supistukset jatkuivat samaan tahtiin ja sain tarjouksen kylvysta, johon vastasin myontavasti. Siella sitten lilluin vaikka kuinka kauan - useaan otteeseen piti nousta pissalle ja sitten taas lillumaan. Kysyin katilolta, etta joko kohta synnytan ja han sanoi, etta sun ei tee tarpeeksi kipeaa viela, etta silta vaikuttaisi. Tuntui, etta olen epaonnistunut synnyttaja, etta se vauva ei tuu ikina ja pelkasin, etta mieheni mielesta olen hidas ja tyhma kun kestaa niin kauan.

Paasin takaisin synnytyssaliin ja kun tilanne katsottiin olin auki vain 5 cm!! Voi mika pettymys[&o] - Eras ystavani oli edellisvuonna kuollut synnytykseen ja katilo arveli, etten ollut surrut valmiiksi ja kehotti paastamaan tunteet valloilleen. En tieda oliko totta, mutta itkin seka ystavaani, etta pettymysta siita, ettei synnytys onnistunut[:(]

Ennen seuraavaa vahdinvaihtoa klo 15 jarjesti katilo laakarin puhkaisemaan kalvot. Vetta tuli ihan sikana - en olisi ikina uskonut, etta sita on niin paljon! Sitten katilo lahti ja jain kavelemaan ympyraa silla rollaattorilla varmana, etta menee viela monta tuntia, ehka jopa paivaa, ennenkuin vauva tulee.. Toisin kavi. Supistukset alkoivat vahvistua hurjaa vauhtia. Ja alkoi kayda vaikeaksi kavella ympyraa - tormailin seiniin rollaattorin kanssa ja yritin hengittaa supistellessa. Uusi katilo ja opiskelija saapuivat, eivatka kyselleet yhtaan milta tuntui - kasipaivaa piti sanoa, vaikka utskat olivat jo aika suuret[:@].

Supistukset pahenivat entisestaan ja sanoin, etten voi seista enaa. Ajattelin, etta kuolen ehka, jonkun pitaa tehda jotain, en kesta!! Tuli paha olla ja kaduin juoneeni mehua, mutten oksentanut. Opiskelija kaytti ikuisuuden sakkituolin lakanoimiseen ja jouduin seisomaan viela pari supistusta. Sitten paasin sangylle puoliksi sen sakin paalle. Supistukset vain paheni ja se opiskelija lassytti, etta hengita nyt ja ota rauhallisesti. Ja joka valissa sanoi mun nimen - teki mieli kumauttaa!

Sitten tuntui, etta on pakko ponnistaa tai ma rajahdan. Sanoin opiskelijalle, etta nyt pitaa ponnistaa. Se vain katsoi kelloaan ja sanoi, etta on kulunut liian vahan aikaa kalvojen puhkaisusta, ei sun viela tartte. Anelin, etta se tarkastai tilanteen ja lopulta se kavi hakemassa sen katilon. Ja tiesinhan mina - sain alkaa ponnistaa. Supistukset kavi helpommiskis sietaa, kun sai tehda niinkuin kroppa halusi, eli ponnistaa. Tuntui, etta homma etenee aika hitaasti, mutta ponnistin hulluna. Kun kysyin, etta nakyyko jo, niin katilo kysyi etta mita pitaisi nakya. Tiuskaisin, etta no vauva, johon katilo sanoi, joo, ei tassa enaa kauan mene. Se antoi lisaa voimia - ponnistin minka jaksoin. Opiskelija sanoi, etta viela ehka viisi ponnistusta jaljella - ajattelin, etta paskanmarjat ja ponnistin viela kovempaa - lopussa tuntui, etta nyt ma repean ja odotinkin sellaista repeamisaanta, mutta sita ei tullut - sen sijaan ponnistin repeamisenkin uhalla ja karjuin mika kurkusta lahti (mieheni kutsui myohemmin sita mun viidakkohuudoksi) ja ulos tuli tytto!!

Sain hanet tosi pian syliini ja voi miten kaunis - ihana tumma tukka ja niin silea iho[:)][:)]

Aika pitka. Mut sillai meni.
Istukka tuli aika pian sen jalkeen, piti vahan ponnistaa, mutta se ei ollut mitaan lapsen ponnistamiseen verrattuna. Tikkeja tuli pari ja niiden ompeleminen sattui ihan sikana[:@]. Tyhma katilo kyseli, etta mika sattuu kun valitin - neula vai lanka - sanoin, etta enhan mina naa, mutta sattuu!! (Todella allo akka[:'(]) Ja samaan aikaan painostettiin imettamaan. Sanoin, etta sitten kun ne tikit on paikallaan.

Lopulta oli ompelut valmiit ja katilo lahti pois. Ihana tytto tuli! Toivottavasti eri katilo talla kertaa!
 
En ny tiiä onko tällei ensisynnyttäjänä sitte loppujen lopuksi kovinkaan fiksua lukea näitä tarinoita... [8|]
Rupee ehkä liikaa jännittämään... [;)]
 
Vähän Josefinan kanssa samoilla linjoilla [&:] Istun nyt sit täällä jalat ristissä kauhuissani - no hengissä olette tekin selvinneet, mut voi tuska! [:@]

Taidankin olla ihan tyytyväinen vielä tähän raskaana oloon [;)]
 
Älkäähän mammat säikähtäkö! Musta toi Maisanin teksti oli ihana. Mua ainakin nauratti monessa kohtaa[:D]. Anteeksi Maisan, mut musta se teksti oli vain niin kivasti kirjotettu.

Sen verran vielä pakko kommentoida et mä en missään vaiheessa kokenut tarvetta ponnistamiseen. Et tiedä miltä se tuntuu. Ja sit Noi pissa ja kakka jutut. Mä en pissannu enkä kakannu kertaakaan koko aikana. Ja sit ne olis synnytyksen jälkeen halunnu kateroida ku rakko oli navassa asti, mut mä en antanu vaan lupasin pissata heti ku pääsen suihkuun.
 
Okei,mä huutelen toukokuisista. Mutta Maisan mua rupes pelottaa heti sen jälkeen,kun luin kuinka sun ystävä kuoli synnyttäessään! [8|]
Itse siis ensisynnyttäjä. Ja ei ole paljoa tässä aikaa jäljellä,olipa hyvä kun luin tuon. [;)][:D] Saan varmaan paskahalvauksen.
 
Tarinat on tarinoita vaikka ne totta onkin. Ajatelkaas kuinka moni äiti synnyttää Suomenmaassakin päivittäin ja lähes kaikki selviävät siitä suuremmitta traumoitta. Et ottakaahan ihan rauhallisesti.
 
Mun yhen ystävän kertomus siitä miten hänen synnytyksensä meni, meni suunnilleen näin. Supistukset alkoi ja sanoin miehelle et jotenki tuntuu siltä et voitas lähteä. Olivat menneet samantien, Tyttö syntyi 2 tuntia supistusten alusta ja hänen kokemuksensa synnyttämisestä oli se, et aivan kuin olis tullu iso paska[:D].
 
Ajattelinkin, etta ehka ei olisi pitanyt mainita sita kuolemaa.. (hitsit, nyt olen pelotellut kaikki [:(]) Sellaista sattuu kylla TOSI harvoin taalla meidan leveysasteilla. Ikava kylla en tieda tarkkaa syyta, koska en tuntenut ketaan muuta siita perheesta - en oikein uskonut, etta ne haluaa selitella kaikille.. Kyselin katiloltani - han oli sita mielta etta ehka raskausmyrkytys, josta ei tiedetty tai veritulppa. Jokatapauksessa aniharvoinhan noita tapahtuu. (ja tama tapahtui Oslossa, joten ehka Suomessa viela harvemmin??)

Ja tekihan se synnytys tosi kipeaa, mutta palauduin tosi nopeaa tahtia jalkeenpain (seuraavana paivana jo istuin normaalisti). Eniten harmitti ne tyhmat katilot siina loppuvaiheessa.

Sellaisen neuvon annan, etta kannattaa odotella kotona niin kauan kuin pystyy, sairaalassa on tylsaa.. Ja luulen, etta jos olisi ulosteita tullut, olisin siitakin selvinnyt. Talla kertaa ajattelin syoda - olin tosi heikkona heti jalkeenpain kun olin niin hienosteleva, enka syonyt..

Arvokas kokemus ja niinkuin Eemikin mainitsi - jotkut meista/teista varmaan synnyttaa ultrahelposti - saadaan me muut sitten kadehtia..
 
Takaisin
Top