Minäkin voisin jakaa kokemukseni nyt kun (omg voitteko uskoa
) kakarat nukkuu yhtä aikaa.
Kello oli pari minuuttia yli puolenyön laskettuna päivänä, 9.4, kun havahduin veden lorahteluun. Kun pääsin ylös ja vessaan saakka niin housut oli jo likomärät ja pyttyynkin sitä vielä riitti. Samalla vessakäynnillä suoli tyhjeni. Soittelin siinä sitten sairaalaan ja käsky kävi lähteä sinne heti, koska vauvaa ei oltu neuvolassa todettu kiinnittyneeksi ja oli siis olemassa riski napanuoran luiskahtamiselle ulos. Herätin miehen ja odoteltiin lapsenvahdin saapumista, ehdittiinpä keittää kahvitkin, sitten kohti sairaalaa. Yhtään ei vielä supistellut.
Sairaalassa todettiin että vauva tosiaan on vielä varsin korkealla ja kohdunsuu vasta parille sormelle auki. Eli ei muuta kuin odottelua, seuraavana iltana alettaisiin käynnistämään jos ei sitä ennen rupea tulemaan. Streptokokki testattiin ja oli negatiivinen. Käyrää otettiin yön aikana muutamia kertoja mutta hentoisia supistuksia vain tuli. Mies lähti aamulla käymään kotona esikoisen aamutoimissa auttelemassa, minä jäin päivystysosastolle aamupalalle ja tapahtumia odottelemaan. Sain luvan liikkua mutta esim porraskävely oli kielletty juurikin napanuoran "syntymisriskin" takia.
Mies tuli ennen yhdeksää takaisin, siinä vaiheessa omat supistukset olikin jo alkaneet mutta niillä oli väliä vielä kymmenisen minuuttia. Kipeitä kyllä olivat jo. Aamupäivän edetessä supistusväli lyheni hiljalleen ja tokihan siinä vaiheessa teki vielä mieli perua koko synnytys
Siinä 10.30 aikaan tuli oksennuskin ja soitettiin kätilöä paikalle kun teki jo kovin kipeää. Iloksemme hän totesi että vauvan tukka tuntuu, eli hän oli viimeinkin laskeutunut ja olin auki noin 5 senttiä. Siirryttiin siis saliin.
Salissa oli kätilön lisäksi opiskelija, tästä olin tosi ilahtunut. Epiduraali tilattiin ja ilokaasun sain heti käyttöön, minulle siitä oli kyllä apua tälläkin kertaa. Epi auttoi myös hyvin mutta hidasti samalla supistuksia ja sen myötä annettiin oksitosiinia lisäpotkuksi. Siitäpä kaikki etenikin sitten aika joutuisasti. Rakko katetroitiin tyhjäksi siinä vaiheessa kun kohdunsuulla oli reunat vielä jäljellä ja samalla kätilö pisti pudendaalin (jonka hyödyllisyydestä en kylläkään ole ihan varma..) Paineentunne ja ponnistustarve alkoivat olla jo aika voimakkaita.
Ponnistusta jännitin jonkin verran koska esikoisen kohdalta minulla ei ollut siitä mitään muistikuvaa. Puoli-istuva asento tuntui ihan luontevalta minulle, kätilö ja opiskelija olivat molemminpuolin jalkatukina. Aika alkukantainen tunnehan se oli kun työnsi lasta maailmaan! Ja se suunnaton helpotus kun se viimein luisuu ulos, huhhei. Ponnistusvaihe oli kestoltaan 6 minuuttia ja sen päätteeksi sain syliin oman pienen tyttövauvani. Istukka nirhaisi tullessaan sen verran että pari tikkiä tarvittiin, muuten olisin selvinnyt ilman.
Synnytys oli oikeasti aika ihana kokemus ja siinä korjaantui myös pari traumaa jotka jäivät esikoisen syntymästä. Oli esimerkiksi aivan ihanaa saada vauva heti rinnalle sen sijaan että hänet olisi salamana juoksutettu virvoitteluun. Mies sai leikata napanuoran ja saimme olla rauhassa ainakin tunnin verran ennen mitään mittauksia, vauva tissillä ja vanhemmat onnesta soikeina
Toivoisin kaikille yhtä mukavaa synnytystä, paitsi taustalla vaivanneen flunssan jättäisin yhtälöstä pois.. Kestokin oli aivan sopiva, papereihin merkattu 2,5h -oma mielipiteeni kylläkin lähempänä kolmea tuntia. Hyvä viimeinen synnytys :)
Avvi ja baby 19vrk