Viime perjantaina alko aamulla vähän supistella, aika nopeasti kyllä tajusin ettei kyse oo enää mistään harkoista. Sillon oli siis 40+1 ja iltapäivälle oli aika synnärilääkärin kontrolliin. Soittelin sinne sitten että kannattaako tulla kun taitaa olla jo synnytys käynnissä. Käsky tuli kuitenkin mennä. Supistuksia oli 10-30min välein. Lääkäri ei osannut varmuudella sanoa onko synnytys käynnissä, koska olin uudelleensynnyttäjä niin olin saattanut tuon 2cm olla auki jo pidemmän aikaa. Sanoi että viikon päästä uuteen kontrolliin, jos ei mitään ennen sitä tapahdu.
Kotiin kun päästiin tuli supistuksia jo 4min välein. Matkaa synnärille kuitenkin melkein tunti, joten alettiin esikoiselle lapsenvahtia soitella että päästään samointein ajelemaan sairaalalle takaisin.
Synnärille saavuttiin n. klo:20, silloin olin auki 4cm. Esikoisen nopean synnytyksen takia mentiin suoraan saliin. Kivunlievitystä en halunnut, vaan painelin kuumaan suihkuun. Tunnin verran taisin olla siellä ja sitten tsekattiin tilanne uudestaan; olin 7cm auki. Tässä vaiheessa yritin hengitellä ilokaasua, mutta kipu oli niin järjetön ettei mistään tullut mitään.
Hetken päästä olinkin jo täysin auki, kätilö hiukan tökkäsi että saatiin lapsivedet ulos. Sitten tulikin stoppi, vauva vielä tosi korkealla eikä minkäänlaista ponnistustarvetta. Alettiin epäillä että lapsi olisi kasvot ylöspäin. Tässä vaiheessa tein jo kuolemaa ja kaduin etten ollut ottanut kivunlievitystä. Esikoisen synnytys oli tosi helppo ja täysin luomu, joten olin ajatellut ettei toinen ainakaan pahempi olisi -voi kuinka väärässä olinkaan
Lopulta suostuin nousta seisomaan ja siinä kun puolisen tuntia huusin kurkku suorana, saatiin vauva laskeutumaan. Ei siinä meinannut kätilöt paikalle ehtiä, kun kahdella ponnistuksella oli vauva ulkona, 3min on merkattu ponnistusajaksi. Ja vauva oli kuitenkin sitten ihan oikeinpäin.
Ja herranjestas se olikin poika
Olin ollut aivan 100% varma että saadaan toinen tyttö, mutta ei, saatiinkin maailman suloisin poikavauva, pisteet 3x10:) Pituus 53cm ja painoa 4158g. Juuri ja juuri mentiin keskiyön yli eli syntymäpäiväksi saatiin 20.1.2018.
Mutta sitten se helvetti vasta alkoikin. Istukka ei meinannut millään irrota. Herranjumala niitä supistuksia kun laitettiin tippa täydellä teholla huutamaan. Lopulta melkein kahden tunnin jälkeen, kun yksi kätilö piti kiinni käsistäni etten lyönyt ja toinen makasi mahani päällä, saatiin melkein kilon kokoinen istukka ulos.
Sitten kaikki oli hyvin
Oma olo tosi hyvä, ei minkäänlaisia repeämiä, ja vauva täydellinen. Tissillä oli koko tämän istukka-episodin ajan ja poikahan tiesi heti, mitä sillä tissillä tehdään
Maanantaina päästiin kotiin ja hyvin on lähtenyt arki rullaamaan