Mun synnytys oli positiivinen kokemus käynnistyksestä huolimatta. Viikkoja oli tasan 42, kun mentiin Kätilöopistolle käynnistykseen aamulla kello 8.00. Aluksi laitettiin ballonki, joka oli paikoillaan viitisen tuntia. Käytiin miehen kanssa kävelyllä välissä ja kun tultiin takaisin, kätilö sai ballongin vedettyä pois. Siitä ei ollut juurikaan ollut apua, olin edelleen noin sormelle auki. Päättivät kuitenkin puhkaista kalvot, josko synnytys siitä käynnistyisi. Olin käyrillä melkein koko ajan ja sikiö voi hyvin.
Mitään ei kuitenkaan tapahtunut koko päivän aikana. Illalla synnytyssaliin tuli tilaa, joten siirryin sinne joskus kymmenen aikaan. Mulle laitettiin oksitosiinitippa ja jäätiin taas odottelemaan. Aamukuuteen mennessä oli supistukset alkaneet, mutta olin vain noin 2 cm auki. Yöllä olin saanut kipulääkettä lihakseen ja käytin myös kuumavesipulloja, joten sain nukuttua ihan mukavasti pieniä pätkiä. Aamulla oksitosiini laitettiin pariksi tunniksi pois päältä, kun se ei tuntunut edistävän hommaa.
Sitten kahdeksan maissa aamulla oksitosiini laitettiin uudelleen päälle. Sitten alkoikin jo vähän tapahtua. Supistukset kovenivat ja avautuminenkin jatkui hitaasti, mutta varmasti. Yhdentoista aikaan supistuksen alkoivat olla jo todella kivuliaita eikä ilokaasu tai kuumavesipullot enää auttaneet. Olin silloin noin neljä senttiä auki, joten sain kipulääkettä selkäydinkanavaan ja epiduraaliputki laitettiin samalla valmiiksi. Tämä oli mun synnytyksen kipein vaihe. Oksensin kivusta enkä saanut mitenkään itseäni taivutettua kaarelle epiduraaliputkea varten. Onneksi paikalla oli ihana kätilöopiskelija, joka otti mua jaloista ja päästä kiinni ja veti mut pakolla oikeaan asentoon. Kipulääke vaikuttikin alle viidessä minuutissa ja olo oli tosi autuas sen jälkeen. Tätä onnea kesti kolmisen tuntia ja sitten lääkkeen vaikutus alkoi loppua. Olin noin kuusi senttiä auki, joten sain seuraavaksi epiduraalia. Se auttoi taas ihanasti toisen kolme tuntia. Sen jälkeen olin noin 7 senttiä auki. Kätilö kannusti kestämään kipuja vielä vähän aikaa, että avautuminen pääisisi hyvin loppuun asti. Sitkoilin ilokaasun ja miehen tuen avulla vielä jonkun aikaa ja sitten olinkin jo 9 senttiä auki ennen kuin sain seuraavan lääkeannoksen. Illalla seitsemän maissa olin täysin auki ja sitten odoteltiin ponnistamisen tarvetta. Kätilön avulla ponnistin pari kertaa kyljellään miehen tukemana. Sitten kätilö jätti meidät keskenämme ponnistelemaan vähäksi aikaa, että saatiin vauva laskeutumaan tarpeeksi alas. Kätilö tuli takaisin noin puoli kahdeksan aikaan ja tilanne oli edennyt hyvin. Käännyin puoli-istuvaan asentoon ja aloin ponnistella ihan tosissaan. Nopean 11 minuutin ponnistusvaiheen jälkeen meille syntyi terve poika (4150 g ja 51cm)
Oltiin oltu sairaalassa aika tasan 1,5 vuorokautta. Odotteluun nähden itse ponnistusvaihe meni ihan hämmentävän nopeasti. Olin jotenkin tosi hämilläni siitä, miten helposti kaikki lopulta meni. Jälkeisetkin tuli ihan huomaamatta siinä, kun miehen kanssa ihmeteltiin meidän poikaa. Sain pienen repeämän ja pari pinnallista haavaa, jotka kätilö korjasi ilmeisen hyvin, koska mitään kirvelyä tai särkyä ei ole ollut missään vaiheessa.
Kuten sanoin alussa, niin mulle jäi synnytyksestä tosi hyvä mieli. Kätilöt oli tosi ihania ja musta tuntui siltä, että mua kuunneltiin ja mun toiveet huomioitiin. Mies sai myös täydet kymmenen pistettä tukemisesta. Hän oli kannustava ja auttoi mua jaksamaan tosi hyvin. En osaa sanoa mitään huonoa tästä synnytyksestä tai mitään, mitä haluaisin muuttaa.