Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Minä laitan myös tälle puolelle ylipitkän ja sekavan selostuksen tapahtumien kulusta..
Viime sunnuntaina heräsin aamulla puoli kuuden aikaan supistuksiin, joita tuli epäsäännöllisesti 10-20min välein. Nopeasti supistuksia alkoi tulemaan kuitenkin alle 10min välein ja niitä kuuntelin ja ihmettelin johonkin klo 11 saakka jolloin soitin Jorviin kusyäkseni milloin sairaalalle kannattaa lähteä. Ohjeeksi sain että kun supistuksia tulee alle 5min välein tai kun kipu yltyy niin kovaksi ettei pysty puhumaan.
Jäin siis odottelemaan näitä kahta asiaa jompaa kumpaa. Ja kivut kyllä yltyikin mutta ei miksikään niin pahaksi etten olisi pystynyt puhumaan. Yöllä 23 jälkeen päätettiin miehen kanssa supistuskivuista huolimatta että koetetaan nukkua vähän. No supistuksia tuli edelleen välillä 20min välillä välillä 6min välein. Kumpikaan ei ehtinyt vaipua uneen kertaakaan ja sitten tulikin eka alle 5min välin supistus ja kun kolmas alle 5min välillä tullut supistus iski alkoi mies pohtia sairaalaan soittoa ja pukemaan päälle. Itselläni tuli kakkahätä ja päätin raahautua vessaan. Pöntöllä hetken istuttuani kuului poks ja lapsivedet lurahti pönttöön. Ehdin miehelle, joka jo soitti Jorviin, sanoa että nyt meni vedet ja silloin alkoi jäätävät kivut. Huusin vaan miehelle että älä jätä mua. Jorvista ilmoittivat ettei tilaa ole joten saimme valita menemmekö Lohjan sairaalaan (Juu ihan varmaan Tuusulasta asti sinne!) tai Kätilöopistolle. No seuraavaksi mies alkoi soittamaan kättärille ja minä yritin pukea päälleni. Saatiin lupa tulla synnytysosastolle 4.
Autossa en kyennyt istumaan etupenkille vaan menin kontilleni takapenkille. Oltiin ajettu varmaan 200m kun iski ensimmäinen supistus, jonka aikana tunsin lievää ponnistamisen tarvetta. Pohdin hetken käskenkö miehen pysähtymään ja soittamaan ambulanssin, mutta päädyin siihen että nopeampi voi olla omalla autolla.
Kun vihdoin päästiin kättärille oli käveleminen jo tosi hankalaa. Vastaanottava kätilö ohjasi meidät ensin odotushuoneeseen ja tuli sitten hakemaan meidät synnytys huoneeseen ja ohjasi vaihtamaan sairaalamekon päälle ja sanoi että jos on vessahätä niin voin käydä vessassa sillä välin kun hän hakee meidän kätilön paikalle. No minähän en hädästä tiennyt mitään mutta menin vessaan silti syystä jota en edelleenkään tiedä. Pöntöllä tajusin etten pääse siitä enää ominavuin ylös ja että vauva syntyy ihan pian. Kätilö tuli siinä vaiheessa sisään ja pyysi siirtymään sinne sängylle, totesin vaan etten pysty mitenkään ja että nyt tää lapsi syntyy. Kätilö kokeili sitten siinä vessan ovella ja totesi että näinhän se on ja että pää onkin jo tulossa. Vaivoin pääsin kätilön ja miehen tukemana kävelemään sängyn luo ja mies auttoi minut siihen sängylle kun en itse enää kyennyt nostamaan jalkaa.
Ponnistaa ehdin maksimissaan 5 kertaa kun poika syntyi jo maailmaan. Kaikki tapahtui niin äkkiä etten itse oikein pysynyt mukana koko jutussa ja olo oli todella epätodellinen.
Ainoa kivunlievitys mitä ehdin saada oli ilokaasu, joka ei kyllä helpottanut muuten kuin henkisellä tasolla. Välilihaan tuli pieni repeämä, joka tarvitsi vain muutaman tikin.
Poika syntyi siis rv 38+5 ma12.9. klo 2.04 ❤ mittaa hänellä oli 48cm, 3340g ja pipo 34cm.
Seuraavalla kerralla tiedän että mun on turha odotella "niin kovaa kipua etten pysty puhumaan" tai niitä alle 5min supistuksia... taitaa mulla olla aika korkea kipukynnys :D
Vaikka synnytys olikin noin nopea ja shokeeraava eikä yhtään sellainen mitä olin ajatellut, niin se oli kyllä elämäni hienoin ja voimaannuttavin kokemus ikinä.. mitään kammoa mulle ei jäänyt. :)