Synnytysjakkara, onko kenelläkään kokemuksia?

Tiinatytti

Oman äänensä löytänyt
Hei,
kirjallisuudessa ja nettisivuilla olen törmännyt synnytysjakkaraan. Onko kenelläkään kokemuksia sen käytöstä? Voitko suositella? Entä onko niitä saatavilla yleisesti sairaaloissa (Lahti?) vai pitääkö olla oma mukana? Oon kuullut, että niitä saa vuokrattua jostain.

On kokemusta ja jos joskus vielä synnytän, toivon saavani taas synnytysjakkaran. Minulle kätilö ehdotti jakkaraa itse. Jakkaran päällä oli helppo ponnistaa ja se auttoi ponnistusta oikeaan suuntaan. Mies oli selän takana tukemassa, etten kupsahda kumoon ja kätilö oli jalkojen välissä tukemassa välilihaa ja ottamassa koppia. Kannustan kyllä ainakin kokeilemaan jakkaraa, jos sairaalasta sellainen löytyy, mutta eihän se tietenkään kaikille tunnu omalta.

Just Lahdessa olen kaksi lastani ponnostanut maailmaan. Voin suositella. :) sairaalassa on jakkaroita kyllä.
Nämä ponnistusvaiheet oli lyhyitä (8min ja 2min), joten jakkara oli ihan omiaan niissä synnytyksissä!! Vauvat syntyi nätisti ja helposti, mun oli mukava olla kun sain nojata puolisooni. :)

On kokemusta ja jos joskus vielä synnytän, toivon saavani taas synnytysjakkaran. Minulle kätilö ehdotti jakkaraa itse. Jakkaran päällä oli helppo ponnistaa ja se auttoi ponnistusta oikeaan suuntaan. Mies oli selän takana tukemassa, etten kupsahda kumoon ja kätilö oli jalkojen välissä tukemassa välilihaa ja ottamassa koppia. Kannustan kyllä ainakin kokeilemaan jakkaraa, jos sairaalasta sellainen löytyy, mutta eihän se tietenkään kaikille tunnu omalta.

Kiitos vastauksesta! Kuulostaa hyvältä, tää oli rohkaiseva kommentti! Jos vaan saan tilaisuuden, niin haluan kokeilla!

Just Lahdessa olen kaksi lastani ponnostanut maailmaan. Voin suositella. :) sairaalassa on jakkaroita kyllä.
Nämä ponnistusvaiheet oli lyhyitä (8min ja 2min), joten jakkara oli ihan omiaan niissä synnytyksissä!! Vauvat syntyi nätisti ja helposti, mun oli mukava olla kun sain nojata puolisooni. :)

Kiva kuulla, että Lahdessa niitä on käytössä! Kuulostaa unelmalyhyeltä ponnistusajalta! :woot: Entä saanko kysyä, miten repeämien suhteen? Tuliko pahoja tai koitteko että jakkaran suomalla asennolla olis ollu siihen vaikutusta?

Ei tullu juuri repeämiä, pari syvää ja pari pinnallista tikkiä. En tiedä kuinka suuri vaikutus jakkaralla oli siinä, koska aloitin varovaisen ponnistamisen seisaallaan ja siitä jakkaralle, kun alettiin kunnolla ponnistaa. Kyllähän jakkaran asento jo itsessään auttaa vauvaa alaspäin, niin ponnistamisessa pääsee vähä helpommalla. Ja kyllähän silläkin on merkitystä, että kätilö tukee välilihaa repeämien estämiseksi.

Jos jotain erityisesti haluaa, se kannattaa ottaa itse mukaan. Sairaalassa ei välttämättä ole juuri sitä juuri silloin vapaana.

Toinen mikä kannattaa tajuta jo hyvissä ajoin, on se, että käytännössä synnytys voi mennä hyvin eri tavalla kuin kuvitelmissa, elokuvissa tai oppikirjoissa, ja silloin suuret odotukset ja suunnitelmat aiheuttavat vain pahaa mieltä. Edes se ei ole varmaa, että synnärille otettaisiin sisään ennen ponnistusvaihetta, ja kivunlievitys ja erityiset apuvälineet jäävät tuon takia unelmaksi vain.

Eli suosittelen ottamaan oman jakkaran mukaan, ja suhtautumaan siihen siten, ettei sitä kuitenkaan välttämättä pääse käyttämään.

Kiva kuulla, että Lahdessa niitä on käytössä! Kuulostaa unelmalyhyeltä ponnistusajalta! :woot: Entä saanko kysyä, miten repeämien suhteen? Tuliko pahoja tai koitteko että jakkaran suomalla asennolla olis ollu siihen vaikutusta?
Kummassakin tuli vain yksi esteettinen tikki pieneen nirhaumaan. :) nämä oli mun 2. ja 3. synnytys. Eli oli jo paikat kertaalleen venytetty. (;
Ja olin valmistautunut synnytyksiin venyttelemällä alakertaa syväkyykkien ja öljyn kanssa.
Asento oli kyllä ehdottoman edullinen!

Phks on niin pieni synnäri, että surkea tuuri saa olla, jos ei jakkaraa ole vapaana.
Mä tsemppaan perehtymään vaihtoehtoihin ja toivomaan rohkeasti juttuja, jotka tuntuu hyvältä! Vaikka ei menisikään kuten on kuvitellut niin on aikakin mahdollisuus yrittää tehdä synnytyksestä mahdollisimman mieluinen/siedettävä kokemus. Mitään ei saa, jos ei osaa pyytää enkä lähtis kätilön "armoille" ihan siitä syystä, että kätilöitä on niin moneen lähtöön ja jotkut on valitettavasti hyvin... sanoisko vanhanaikaisia ja jäykkiä ja jyräävät mielipiteillään.

Jos jotain erityisesti haluaa, se kannattaa ottaa itse mukaan. Sairaalassa ei välttämättä ole juuri sitä juuri silloin vapaana.

Toinen mikä kannattaa tajuta jo hyvissä ajoin, on se, että käytännössä synnytys voi mennä hyvin eri tavalla kuin kuvitelmissa, elokuvissa tai oppikirjoissa, ja silloin suuret odotukset ja suunnitelmat aiheuttavat vain pahaa mieltä. Edes se ei ole varmaa, että synnärille otettaisiin sisään ennen ponnistusvaihetta, ja kivunlievitys ja erityiset apuvälineet jäävät tuon takia unelmaksi vain.

Eli suosittelen ottamaan oman jakkaran mukaan, ja suhtautumaan siihen siten, ettei sitä kuitenkaan välttämättä pääse käyttämään.

Jep, se on varmaan totta, että synnytys voin mennä eri lailla kun mitä on kuvitellu. Ja rehellisesti sanottuna tuntuu hankalalta kuvitella, et millasta se tulee sit oikeesti olemaan, näin ekakertalaisena. Mua on oikeestaan helpottanu se ajatus, et sit se menee niinkun menee, eikä sitä kannata etukäteen liikaa murehtia, eikä (ehkä sit) jälkikäteenkään liikaa harmitella. Mut saa nähdä, miten sujuu!

Kiitos vinkistä!

Kummassakin tuli vain yksi esteettinen tikki pieneen nirhaumaan. :) nämä oli mun 2. ja 3. synnytys. Eli oli jo paikat kertaalleen venytetty. (;
Ja olin valmistautunut synnytyksiin venyttelemällä alakertaa syväkyykkien ja öljyn kanssa.
Asento oli kyllä ehdottoman edullinen!

Phks on niin pieni synnäri, että surkea tuuri saa olla, jos ei jakkaraa ole vapaana.
Mä tsemppaan perehtymään vaihtoehtoihin ja toivomaan rohkeasti juttuja, jotka tuntuu hyvältä! Vaikka ei menisikään kuten on kuvitellut niin on aikakin mahdollisuus yrittää tehdä synnytyksestä mahdollisimman mieluinen/siedettävä kokemus. Mitään ei saa, jos ei osaa pyytää enkä lähtis kätilön "armoille" ihan siitä syystä, että kätilöitä on niin moneen lähtöön ja jotkut on valitettavasti hyvin... sanoisko vanhanaikaisia ja jäykkiä ja jyräävät mielipiteillään.

Toi onkin hyvä vinkki toi etukäteen venyttely. Oon kans öljyä käyttäny jo jonkin aikaa, mut venyttelyä voisin vielä tehdä enemmän, nyt kun vähän aikaa jäljellä..

Mitä oot mieltä, riittääkö jos laittaa toivomuksia siihen synnytyssuunnitelmaan/toivelistaan kirjallisesti, eli että luetaanko niitä siis tarkasti? Vai tarviiko olla tosi äänekäs ja kärkäs toivomusten suhteen sit itse tilanteessa? Vai käykö niin että kun tilanne on päällä ei enää itekään muista mitä on toivonu? :wideyed:

Mun synnytystoivelistat on luettu heti ja huolella ja toiveita on kunnioitettu auliisti. Kannattaa kirjata kaikki itselle tärkeä ylös, koska niitä ei välttämättä muista tai osaa kertoa enää siinä h-hetkellä. Itse kirjasin ekoilla kerroilla myös ihan vaan omia ajatuksia synnyttämisestä yleensä, että tiesivät millä asenteella olen liikenteessä/onko pelkoja tai huolia jne.

On tosi yksilöllistä kuinka kipeä on tai onko halua jutella supistaessa tms kun menee synnärille. Siksi se kirjallinen lista on hyvä. Mieluiten selkeä lista tai kirje, josta on helppoa tsekata pääjutut.

Kätilöstäkin riippuu millaisen vastaanoton saa (just kun on näitä vanhan kansan kätilöitäkin vielä). Mutta mun kohdalle kaikissa neljässä synnytyksessä sattunut vain toinen toistaan ihanampia kätilöitä. :) ja kätilöä SAA vaihtaa, jos tuntuu, ettei sävelet mene yksiin.

Tsemppiä synnytykseen!! :) toivottavasti siitä tulee sulle mieluisa ja voimaannuttava kokemus ja sun toiveita kuunnellaan! :happy: <3

Suosittelen meidän ihanan bloggaajan, Vauvantai-Siljan perinpohjaista artikkelia aiheesta. Jakkarasta on tosi huonosti tietoa netissä, joten pyysin SIljalta keväällä juurikin tästä aiheesta tekstiä :)

Jos tulee lisäkysymyksiä, otan niitä mielelläni vastaan ja täydennetään artikkelia sitten niitten vastauksilla!

Synnytysjakkara-artikkeliin tästä!

Suosittelen meidän ihanan bloggaajan, Vauvantai-Siljan perinpohjaista artikkelia aiheesta. Jakkarasta on tosi huonosti tietoa netissä, joten pyysin SIljalta keväällä juurikin tästä aiheesta tekstiä :)

Jos tulee lisäkysymyksiä, otan niitä mielelläni vastaan ja täydennetään artikkelia sitten niitten vastauksilla!

Synnytysjakkara-artikkeliin tästä!

Kiitos Pisaratar vinkistä!

Takaisin