Synnytys

Joo nyt kun vaihtu osastolla lääkäri nii johan hänkin sanoi että turhan aikasee mua nyt käynnistellään, että kotiin lepäämään ja ens viikolla näytille! Oikein ihmetteli miksi edellinen lääkäri teki päätöksen käynnistyksestä.. Vauvan suuri koko kun ei pitäisi riittää syyksi. Eli nyt olen kotona ja toivon todella että saan nyt mahdollisuuden spontaaniin käynnistymiseen. Voi ku tää on jännää! Mies ja anoppi tuntuu tosin hieman kärsimättömiltä mut ei se auta noille selittää ettei vauvaa voi hoputtaa pois masustalaughing6
 
Kokemuksia lääkkeettömästä kivunlievityksestä?
Moi huutelen täällä vieraisiin pöytiin, mutta ajattelin kertoa oman kokemuksen lääkkeettömästä synnytyksestä. Valmistauduin mahdollisimman luomuun synnytykseen, mutta halusin pitää itselleni mahdollisuuden muuttaa mieltäni tositilanteessa. Asiat eteni niin nopeasti, että pärjäsin ihan hyvin ilman. Väsyneenä kivun sietokyky huononee. Mun synnytys oli paperilla 5h.
Kivuttomat, mutta selkeät ja kellotettavat supparit alko 14:00. Pomputtelin jumppapallolla, hetkuttelin ja hytkyttelin, pidin itseäni vetreänä, iloisena ja rentona ja söin taateleita ja ananasta ja join synnytysteetä. Klo 11 yritin käydä nukkumaan, mutta supparit muuttui äkkiä kipeiksi ja säännöllisiksi, joten nousin ylös ja menin suihkuun. Pidin suihkua voimakkaalla ja osutin vesisuihkun alaselkään, jossa supistukset tuntui. Pomputtelin väjän aikaa jumppapallollakin suihkussa, mutta kylppäri meinasi tulvia, niin luovuin siitä. Olin tulossa pois suihkusta, niin vesi meni 12:cat:0. Sen jälkeen roikuin jumppapallon päällä ja pidin lantiota, selkää, alavatsaa sekä leukaa, kaulaa ja karvoja rentoina liikkumalla, keinuttelemalla, hytkyttelemällä ja hyräilemällä. Mies painoi voimakkaasti alaselkää supistuksilla. Tuntemuksia on minusta vaikeaa kuvata kivuksi. Poltoiksi kyllä. Tosi voimakasta tuntemusta oli, mutta jotain muuta, kuin kipua. Pyrin vaan rentouttamaan itseäni ja pysymään keskittyneenä ja luottavaisena. 2:00 rupes ponnistuttaan ja lähdimme sairaalaan. Tullessa olin kokonaan auki ja pääsin ponnistamaan. Olin kontillani ja molemmilla kyljillä ja lopuksi selällään. Ponnistaminen ei sattunut oikeastaan. Ainoastaan kudosten venyminen ikäänkuin kirvelee kovasti. Ponnistusvaihe venyi kahteen tuntiin supistusten lyhyyden vuoksi. Olin jo tosi uupunut, kun vauva syntyi 4:20. Puudutuksen otin tikkauksen ajaksi. Muuten synnytys meni kokonaan luomuna.

Onnea matkaan teille kaikille! Perästä tullaan pikku kakkosen kanssa!
 
Hei!
Pikku poikani syntyi vihdoin 12.11 rv 39+3 :Heartbigred
Mitat oli 3134kg/50cm.

Synnytys alkoi puolen yön jälkeen lapsivesien menolla. Supistukset alkoivat siitä tunnin päästä melko säännöllisinä ja suht kivuttomina. Sairaalaan pyysivät näytille aamulla klo 8. Pääsimme siitä melkein suoraan saliin ja poika syntyi klo 10.40. Supistukset tuntuivat vain vatsan puolella ja pärjäsin vain keskittymällä hengittämiseen keinutuolissa. Ilokaasun voimin mentiin ponnistusvaihe, mikä kesti 10min.
Mahtava kokemus kaikin puolin :Heartblue
 
Takaisin
Top