Mä voisin myös jakaa mun ihanan synnytyskokemuksen esikoisesta :) Esikoisen syntymä on aina hyppy tuntemattomaan ja itseäkin jännitti odotusaikana, mutta toisaalta takaraivossa oli uteliaisuus, että pääsen vihdoin itse kokemaan, millaista on synnyttää. Mulla ei ollut ainuttakaan supistusta koko raskausaikana ja olin ihan varma, että muksu joudutaan häätämään voimakeinoin rv 42
Heräsin kuitenkin rv 38+2 aamulla menkkajomoihin. En ajatellut niistä mitään ja kävin aamulla neuvolassa normaalisti ja th vain totesi, että sitten vain soittoa sairaalaan, jos alkaa tuntua siltä. Nauroin, että eiköhän tää tästä lopu ja pääsen seuraavan viikon neuvolaan mahan kanssa. päivä puuhailtiin ihan normaalisti miehen kanssa, käytiin asioilla ja mentiin iltapäivästä mun vanhemmille, koska mun piti ommella äitiyspakkauksen laatikkoon lakanat. Kovalla tuolilla istuminen tuntui epämiellyttävältä ja jomottelu jatkui tasaisesti. Viiden jälkeen mun vanhemmat lähti mökille ja me lähdettiin kotiin. Kotona menin suihkuun ja mies laitto Tens-laitteen mun selkään ja keinuttelin jumppapallolla. Kello oli jotain kuuden jälkeen illalla ja aloin, miettiä, että näinköhän tässä tulee lähtö synnyttämään. Soitin Kättärille ja kätilö sanoi olemaan kotona, kun pärjään niin hyvin ja pystyn puhumaankin supistusten aikana. Noh, olot jatku samanlaisina ja mietin, koska kehtaan soittaa Kättärille uudestaan
vajaa puol kasi soitin uudestaan ja kätilö kysyi, että mikä tässä tilanteessa nyt on tunnissa muuttunut. Mä sanoin, että tää muksu syntyy nyt
Vähän pitkin hampain sain luvan lähteä Kättärille suoraan synnytyssaliin. Soitin taksin ja heti olo tuntui paremmalta. Taksissa juttelin kuskin kanssa niitä näitä ja olin varma, että Kättäriltä käännytetään pois saman tien. Synnytyssalissa kätilö teki heti sisätutkimuksen ja olinkin 4cm auki ja synnytys käynnissä
Kello oli vajaa 9 illalla, kun kirjauduttiin sairaalaan. Hyvin pärjäsin kipujen kanssa pelkällä Tensilla. 6-7cm kohdalla kokeilin ilokaasua (raskausajan ainoat oksennukset lensi myös tässä kohtaa), mutta se ei auttanut, kun keskityin enemmän tensiin. Puolen yön jälkeen ilmotin, että voisin nyt alkaa nukkumaan, kun väsyttää
Olin 9cm auki ja vauva vielä korkealla. Kätilö sanoi, että jos haluan, hän voi puhkaista kalvot, että vauva pääsee laskeutumaan. Lähdin vielä käymään vessassa ja kätilö alkoi valmistella kalvojen puhkaisua. Kävelin takas vessasta ja tuli iso supistus, jonka voimasta jäin nojaamaan sänkyyn. Poks! Vedet kirjaimellisesti räjähti lattialle. Mies meinas saada sydärin
Kiipesin takas sänkyyn ja anelin jotain kivunlievitystä. Kätilö ehdotti kohdunkaulan puudutusta, joka ei auta supistuskipuihin, tosi hyödyllistä joo. kaikki keinot vaan käyttöön. Puudutusta ei kuitenkaan saatu laitettua kun toiselle puolelle, koska supistuksia tuli ihan jatkuvasti. Vähän ennen puolta kahta sain luvan alkaa ponnistamaan ja kätilö lupasi, että vauva on ulkona ennen kahta. Kätilö ohjaili ponnistamista todella hyvin ja kipu ei tuntunut enää yhtään pahalta, kun pääsin taas itse tekemään jotain. Ihana poikavauva synty 1:53 yöllä
Tikkejä laitetiin kolme pinnallisiin nirhaumiin. Niitä en koskaan edes huomannut. Sesikoisen syntymä oli elämäni upein kokemus ja en malta odottaa, että pääsen uudestaan synnyttämään. Nyt aion nauttia koko matkasta ja keskittyä hommaan ihan täysillä
Mun valmistautumisessa isona apuna oli tieto. Luin hypnosynnytyskirjan, jossa kerrottiin tarkasti, mitä synnytyksen aikana tapahtuu, mistä kipu johtuu ja mitä voi itse tehdä, että oma ja vauvan vointi pysyy hyvänä mahdollisimman pitkälle. Asennoiduin synnytykseen niin, että tämä on minun kokemus ja minä synnytän yhdessä vauvan kanssa. Pärjäsin yllättävän hyvin ilman lääkkeellistä kivunlievitystä. Kipu oli pahin vasta ihan lopussa 8cm kohdalla ja kätilö lohdutti silloin, että siitä se ei enää pahene. Se ei sillä hetkellä paljon lämmittänyt. Ponnistusvaiheessa taas en kokenut kipua niin pahana, koska joka supistuksella piti ponnistaa. Pahinta oli vain olla tekemättä mitään supistusten ajan. Pohdin paljon, mikä minulle on tärkeintä synnytyksessä, mikä voi mennä pieleen ja miten siihen suhtaudun. Kävin mielessä läpi kaikki mahdolliset vaihtoehdot luomusynnytyksestä hätäsektioon. Päätin myös luottaa sairaalan henkilökuntaan. Jos jotain olisi mennyt pieleen niin tiimi ammattilaisia oli lähellä. Olo oli luottavainen, kun päätin keskittyä omaan tekemiseen ja jättää huolehtimisen ammattilaisille. Synnytys sattuu, mutta kyllä siihen apua saa, jos haluaa. Kivulla on kuitenkin tarkoitus ja palkinto saa sen unohtumaan silmän räpäyksessä