Tässä oma tarinani esikoisen synnytyksestä. Pitkä selostus, kopioitu omista muistelmista, lukee ken jaksaa =)
Oli perjantai aamu ja oli sovittu aika neuvolaan, viikkoja 38+2. Neuvolassa kaikki jees, pahin turvotuskin oli lähtenyt. Terkka sanoi että näyttää siltä että vielä ei ole synnytys lähellä ja nähdään ensi perjantaina. Itsekseni siinä puhisin että toivottavasti ei nähdä, haluaisin lapsen jo ulos kun olo alkoi olemaan jo aika tuskainen. Kova paineentunne oli ollut jo muutamia päiviä tuolla alakerrassa ja se vaikeutti liikkumista. Lähdin kuitenkin iloisin mielin ystäväni kanssa shoppailemaan neuvolan jälkeen viimeisiä tarvikkeita vauvalle (niinkuin niitä ei olis muka ollut jo tarpeeksi =D ).
Tulin kotiin puoli neljän aikaan ja kyllä jaloissa tunsi että oli koko päivän ollut liikenteessä. Posti oli tuonut Vauva lehden ja innoissani nappasin sen ja heitin pitkäkseni sohvalle lukeakseni lehteä. Puolisen tunnin kuluttua (klo 16.30) kuului yhtäkkiä kova poksahdus, ihmettelin että mikä kumma se oli ja itse asiassa luulin että makasin kaukosäätimen päällä tms ja se meni rikki. Mielessä kävi et olisiko voinut lapsivedet mennä mut mitään ei tuntunut lorahtavan housuun. Noh, käännyin kyljelleni etsiäkseni rikkimennyttä kaukosäädintä niin samalla housuihin lorahti. En myöntänyt että kyse oli lapsivedestä, aattelin että nyt se pissa lorahti housuun kun sitä ei tullut paljoa. Kävin vessassa, vaihdoin vaatteet ja palasin pötköttään kunnes lorahti taas ja nyt lorahtikin niin paljon että pikapikaa nousin sohvalta ettei se kastuisi ja vettä vaan valui lattialle housun lahkeesta. Uudet vaatteiden vaihdot ja tällä kertaa ymmärsin laitaa sidettä pöksyyn ettei koko vaatekaappia tartte käydä läpi kuivia vaatteita vaihtaessa.
Siinä sit soittelin miehelle joka oli just lähtenyt töistä. Sillä meni pasmat sekasin kun sanoin että lapsivesi tuli ja se alko kyseleen että kerkiikö käydä tankkaamassa ja soita nyt jo heti sinne sairaalaan että täältä tullaan. Rauhottelin miehen, ja pian se rauhottukin ja käskin käydä tankkaamassa auton ja ajaan RAUHASSA kotiin. Mikään kiire ei ollut kuitenkaan kun ei tuntunut supistuksia ollenkaan. Soittelin synnärille ja ne neuvo tuleen aamulla kasilta sinne mikäli mitään ei tapahdu aiemmin. Olin varma että silloin nähdään kun supistuksia ei tuntunut.
Puoli kuusi sitten alkoi tuntua pieniä menkkamaisia kipuja alavatsalla/-selässä. Pystyin kuitenkin touhuumaan normaalisti, paikkailin sairaalakassia ja siivoilin näennäisesti. Tunnin ajan supistuksia tuli ja meni epäsäännöllisesti ja ne oli aika mietoja. Puoli seitsemän ne SUPISTUKSET sitten vasta todella alkoivat, kuin salama kirkkaalta taivaalta ne säännöllistyi ja kipeytyi huomattavasti. Niitä alkoi tulemaan 3 min välein, kesto reilu minuutti. Välillä ei edellinen supistus päässyt ees loppumaan kun seuraava alkoi. Nojailin aina hoitopöytään supistuksen tullessa ja keinutin lantioo puolelta toiselle. En tiiä auttoiko se niin kipuun mut oli helpompaa olla liikkeessä supistuksen tullessa. Kasin aikaan illalla päätin mennä kuumaan suihkuun, niinhän jossain oppaassa neuvottiin. Se oli kyllä hyvä päätös, kipua se ei poistanut mutta ehkä terävimmän kärjen vei supistuksilta. Lilluttelin siellä tunnin verran kunnes alko lämmin vesi loppumaan ja piti tulla pois.Tosin aika siellä tuntui lyhyemmältä. Siinä vaiheessa äiti soitti mulle ja mun oli tosi vaikee puhua puhelimessa kun supisti niin pirusti ja se pakotti meidät lähteen sairaalaan. Pukeutuminen oli vaikeeta, heitin miehen lököhousut jalkaani ja jonkun rääsypaidan päälle kun sattui eikä jaksanut alkaa panostaa siihen miltä näyttää. Olin varma että ne käännyttää mut vielä kotiin sieltä, enkä itsekään halua mennä liian aikaisin sinne kun mieluummin sit oottelen kotona avautumista.
Kymmenen aikaan oltiin sairaalassa, toi puolen tunnin ajomatka oli yhtä tuskaa kun ei pystynyt supistuksen tullessa liikkumaan. Lisäksi sen suihkun jälkeen mulle iski oksettava oli mut onneksi ei tarttenut autossa alkaa ykäämään. Mies vei mut synnärin oville ja lähti viemään autoo parkkiin pienen matkan päähän. Lähdin käveleen käytävää kohti ilmoittautumista ja se matka kesti, pysähdyin neljä kertaa nojaan seinään kun supisti niin pirusti. Mieskin sai mut kiinni siinä ja auttoi mut ilmoittautumiseen. Siinä sit hoitaja kyseli pakolliset jutut ja mut vietiin synnytysvastaanottoon jossa vaihdoin vaatteet ja ne tsekkasi lapsiveden värin siteestä.
Sisätutkimuksessa olin 7 cm auki ja kätilö kysyikin että haluisinko kipuun helpotusta, totta hitossa ja pian vastasin. Kävelin saliin, matka kesti ja kesti kun supisti parin min välein. Salissa pääsin makuulle, kätilö laitto mulle sen vyön jotta voidaan vauvan sykettä kuunnella ja sain heti ilokaasua. Mua ahdisti kovasti se maski, en oikein aluksi hoksannut kuinka mun kuuluis siitä hengittää mut lopulta löyty oikee rytmi. Ilokaasusta tosin ei ollu mitään apua ja jätin sen pois. Kätilö laitto mulle tipan epiduraalia varten jonka jälkeen teki sisätutkimuksen. Olin jo 9 cm auki ja sanoikin että ei tässä nyt enää epiduraalia keritä antaa, mut hakee gynekologin laittaan mulle kohdunkaulanpuudutteen. Lääkäri tulikin paikalle heti ja laittoi puudutteen, vaikeinta oli pystyä oleen selällään laiton ajan kun supisti niin usein. Eka pistikin puudutteen toiselle puolelle ja sit käännyin hetkeksi kyljelle supistuksen tullessa ja heti kun meni ohi niin takas seljälleen että pysty pistään toiselle puolella puudutteen. Sitten aukeni taivas. Puudute alkoi heti auttaa ja olin kuin puulla päähän lyöty kun en tuntenut yhtään supistusta. Kysyinkin tyhmänä et loppuko multa supistukset kun en tunne mitään, kyllähän ne siellä monotorilla näkyi sit. Kätilö poistui huoneesta ja sanoi että soittakaa kelloa kun alkaa olla sellanen tunne että olis kakkahätä. Olin puoli tuntia täysin kivuton ja se puoli tuntia lepoa tuli niin tarpeen, olin aika puhki niistä supistuksista. Sit alkoi tuntua tuon puolen tunnin jälkeen koko ajan lisääntyen supistukset ja otin ilokaasun käyttöön siihen ohelle ja sillon se autto kipuun, tai ainakin sain kivan humalatilan päälle ja kaikki nauratti =D Kauaa ei naurattanut kun alkoi tulla kakkahädän tunne ja mies soitti kelloa, kätilö tuli paikalla ja tutki, olin 10 cm auki mut vauva ei ollut vielä tarpeeksi alhaalla. Kätilä poistui ja sanoi että soittaa uudestaan kun tulee kovempi hätä. No kerkesi se kätilö varmaan kansliaan asti kun piti soittaa, iski ihan armoton ponnistamisen tarve. Tsekkasi taas tilanteen ja sano että ei muuta kun ponnistaan sit vaan, 10cm auki ja vauva hyvin laskeutunut.
Siinä sit päädyin jäämään selälleen puoli-istuvaan asentoon, en ees tiiä miksi juuri niin mut se tuntu hyvältä (olin ajatellu kyljelläni synnyttämistä mut toi tuntu sillon paremmalta). Ponnistin aina kun siltä tuntui ja aluksi tuntu että sieltä tulee vaan kakkaa ulos ja tulikin (en ollut ehtinyt saamaan mitään peräruiskeita), mutta kätilö hienosti hoiti tilanteen (pyllyn alla kroonari jonka sit poisti kun kaikki tavara oli tullut pihalle mitä oli tulossa) ja homma jatkui. Jännä miten sitä sit osasi ponnistaa vaikka aiemmin ei tiennyt mitä se synnytysponnistus on, luonto hoitaa kyllä hienosti homman. Ponnistus teki helvetin kipeetä, mutta ajatus siitä mitä sen kaiken jälkeen saa rinnalle sai mut ponnistaan vaikka sattui. Jossain vaiheessa kätilö käski mun olla hiljaa (kivuliaimmassa kohdassa aina uikutin) ja sanoi että sillon keskitän kaiken energian ponnistamiseen enkä puhumiseen. Käski ottaa reisien takaa kiinni jotta saisin lisää voimaa ponnistukseen. Ponnistin ja ponnistin. Lopussa käski olla ponnistamatta, koska napanuora oli kertaalleen vauvan kaulan ympärillä ja viimesellä ponnistuksella vauva pulpahti ulos. Lopulta 16 min ponnistuksen jälkeen klo 23.56 syntyi 9 pisteen poika, joka rääkäisi heti synnyttyään ja se rääkäisy sai itkukanavat multa aukeemaan. Sain pojan heti paidan alle rinnalle, isä katkaisi napanuoran. Istukka tuli jossain vaiheessa ulos, en muista ponnistaneeni sitä varten edes. Halusin nähdä miltä istukka näyttää ja rumahan se oli. Siinä sit kätilö paikkaili alakertaa, joutui tekeen episiotomian ponnistuvaiheessa ja sitä ompeli. Ompelua varten laitettu puudutus ei ollut täysin toimiva ja viimeset kaksi ommelta sattui mielettömästi. Mutta sekään ei haitannu kun maailman paras lahjamme makasi rinnalla ja availi silmiään. Ompelun jälkeen pieni pääsi sit maitoa imemään rinnasta tai ainakin yritti sitä, imetys ei oikein meinannut sujua.
Imetyksen jälkeen sain nousta ja kävellä viereiseen huoneeseen suihkuun. Tuntu jotenkin hassulta että mä just synnytin ja nyt meen suihkuun omin jaloin. Mutta oli se ihanaa päästä peseytyyn pienesti. Sillä välin kätilö ja isä putsasi pojan, mittailivat ja pukivat ja liityin heidän seuraan kun olin valmis. Mitoiksi pieni mies sai 50,5 cm ja painoa oli 3280g, päänympärys 34 cm. Saatiin pientä syötävää synnytyssaliin ja nelisen tuntia oltiin siellä. Pojan verensokerit oli aluksi matalat ja sai lisämaitoja pullosta jotta saatiin sokerit nousemaan. Neljän aikaan yöllä pääsin sit kävellen siirtymään synnyttäneiden osastolle. Eipä tullut nukkumisesta mitään kun piti tuota ihanaa kääröä tutkailla koko ajan <3
Synnytyksen kesto: 5h19min (vaihe 1: 4h55min, vaihe 2: 16min, vaihe 3: 8min). Nopeaa meni näin ensisynnyttäjäksi, olin valmistautunut sellaseen yli 20tunnin prosessiin. Synnytyksestä jäi tosi hyvä mieli, kokemuksena mieleenjäävä positiivisella tavalla :)