Mulla on ensimmäisestä synnytyksestä aikaa kohta neljä kuukautta. Mäkin mietin raskausaikana paljon tuota kivunlievitystä ja kuinka paljon haittaa vauvalle mahtaa olla lääkkeellisestä kivunlievityksestä. Olisin halunnut synnyttää luomusti, koska monessa paikassa toitotettiin kuinka nainen on siihen kyllä kykeneväinen ja kuinka puudutteita käytetään turhaankin.
Vaan toisin kävi. Synnytyskipu yllätti mut täysin. Avautumisvaiheessa sain olla ammeessa ja se toimikin ihan hyvin noin kaks tuntia. Akvarakkuloitakin kokeilin, mutta niitten laittaminen sattui ja teho kesti ehkä viis minuuttia, joten ne ei sitten olleet sen kärsimyksen väärti. Sinnittelin pitkään ilman lääkkeitä. Liiankin pitkään, kunnes yks ihana kätilö sanoi, että nyt olis kyllä hyvä ottaa se epiduraali, että saisin levättyä ennen ponnistusvaihetta. Olin siinä vaiheessa jo niin kipeä, että suostuin ja se on ollut yks viisaimmista ratkaisuista, joita olen tehny. Epiduraali vei kivut kokonaan pois multa ja pystyin nukkumaankin pari tuntia.
Synnytys voi varsinkin ensisynnyttäjällä olla pitkä ja raskas, niin kuin mulla (21 h). Epiduraalin ansiosta jaksoin ylipäätään synnyttää lapseni alakautta, mistä olen iloinen ja ylpeä, vaikka synnytys ei loppujen lopuksi mennyt juurikaan niin kuin toivoin. Terve tyttö kuitenkin tuli, enkä ole päivääkään epäillyt, että puudutus ym. lääkkeet joita sain, olis jotenkin vahingoittaneet häntä.
Tiedät kyllä itse sitten minkälaista kivunlievitystä tarvitset. Äläkä epäröi pyytää sitä. Mulla ainakin oli niin hyvät ja ammattitaitoiset kätilöt, että luotin heidän näkemyksiinsä täysin. Oli sellainen olo, että he kyllä tekevät kaikkensa, jotta mulla ja vauvalla olis kaikki hyvin. Toki tuo luomusynnytys tuntuu olevan kuuma puheenaihe nykyään ja on munkin mielestä hienoa, jos joku sellaiseen kykenee. Mutta kannattaa silti mennä synnyttämään avoimin mielin.
Tsemppiä kaikille oikein paljon loppuraskauteen ja synnytykseen! Ja se on ihan totta, että se kipu kyllä unohtuu, vaikka itse olin ihan varma, että tulen sen muistamaan koko loppuelämäni ;)