synnytys/perhevalmennus

NtiKesäheinä

Satasella mukana keskusteluissa
Tänään tuli kutsu perhevalmennukseen joista ensimmäinen kerta on jo viikon päästä! argh. Noh mies on reissussa ja mullekin päivä on todella huono... ja ensimmäisellä kerralla on aiheena juuri synnytys. Kertoja ei ole tämän lisäksi kuin kaksi joista toinen käsitteli vauvan hoitoa ja toinen parisuhdetta.
Mitein että siinäkös se on meidän kunnan valmennus, varsinkin synnytyksen osalta. Ja mietin et jos jätän sen väliin (mikä on luultavasti vaan ajankäytön sanelema pakko..) niin saankohan neuvolan kautta sitten opastusta muuten...
 
Ainakin meillä, kun esikoista odottaessamme (2009) perhevalmennuksessa kävimme, niin synnytyksen käsittely oli lähinnä pintaraapaisu asiaan. Enemmän infoa asiasta sai synnytyssairaalaan tutustuessa, joka on joskus viikon 36 paikkeilla.
Neuvolasta saat varmasti ihan samat tiedot, mitä perhevalmennuksessa ja uskon että saat sieltä myös kirjasen ja dvd:n, jotka valmennuksessa jaetaan.
:)
 
Moi,

Meille tuli Espoossa kutsu jo aikaa sitten, täällä käyntikertoja on neljä ennen synnytystä. Aiheina: Parista perheeksi, Isäksi ja äidiksi, Synnytys ja kivunlievitys ja viimeisenä lapsivuodeaika ja imetys. Näistä 3 ensiksi mainittua on jo olleet, mutta emme ole menneet kuin tuohon synnytykseen liittyvään, kun niin paljon huonoa olen näistä kuullut.

Synnytysasiat kuitenkin kiinnostavat, joten päätimme osallistua siihen. Täytyy kyllä sanoa, että ihan ajanhaaskausta oli ainakin täällä. Katsottiin video (jossa ei oikeasti juuri nähnyt mitään) ja sitten sai esittää kysymyksiä, neuvolatäti oli vastaamassa. Varmasti samat tiedot olisi saanut normi neuvolakäynnillä, eikä olisi tarvinnut kuunnella ns. ylimääräsiä tai itseä kiinnostamattomia tietoja. Lisäksi vetäjä ei omannut esiintymiskokemusta (tai ainakaan -taitoa) lainkaan, ja se lähinnä häiritsi vain.

Varmasti, jos ei itse jaksa lainkaan perehtyä, niin voi tästä olla hyötyä, mutta netistä ainakin husin vauvamatkalla-sivustolta löytyy paljon enemmän ja yksityiskohtaisempaa tietoa. Toivottavasti muualla asiat paremmin :)
 
Meillä alkaa vajaan kahden viikon päästä perhevalmennus, ja sitä on yhteensä 6 kertaa (1,5h per kerta). Kestää siis kolme viikkoa, kun käynnit on 2krt/vko. Aiheet:
- Imetys
- Vauvanhoito
- Synnytys kahtena kertana
- Parisuhde ja vanhemmuus
- Isäryhmä ja äideille fysioterapia/rentoutus

Itse olen kyllä aivan into pinkeänä noihin kaikkiin menossa. Siitäkin huolimatta, että olen myös kuullut suurimman osan noista olevan aivan turhaa diipadaapaa. Toisaalta kukaan ystäväni ei ole käynyt juuri tässä valmennuksessa eli tällä meidän paikkakunnalla. Ja koska äitiysneuvolamme terkkarit on kivoja ja hyviä, elättelen toivoa että tuo valmennuskin olisi. Saa nyt nähdä, ja jos ei tunnu omalta jutulta niin skippaillaan sitten noita käyntejä.

Meillä ei ole ollenkaan tutustumista synnytyssairaalaan (paitsi netissä ohjeita ja videoita, hujee... :( ), joten ainakin nuo synnytys ja imetys kerrat kiinnostaa senkin vuoksi.
 
ihanalta kuulostaa toi fysioterapia/rentoutus äideille. Isäryhmät on kans ollu kuulemma kivoja.

Me ei välttämättä päästä perhevalmennukseen ku itellä jo yks mukelo, miehelle tää on tosin eka.. 
 
Meillä on kolme perhevalmennuskertaa, tutustuminen synnytyssairaalaan sekä tarvittaessa fysioterapiakäynti. Ensimmäinen perhevalmennuskerta oli mun mielestä aika turha. Olihan se kiva nähdä muita ihmisiä ja miehet tuntuivat innokkaasti juttelevan autoista (ei ehkä ollut ihan perheavalmennuksen tarkoitus).

Mitään uutta tietoa ei tuolta tullut ja veikkaan, että synnytyksen jälkeiset tapaamiset ovat mielenkiintoisempia, kun kaikilla osallistujilla on jo kokemuksia mistä jutella. Synnytyssairaalaan tutustumista odotan kyllä innolla. Fysioterapiassakin kävin, mut ei siitäkään oikein mitään jäänyt käteen - muuta kuin mielikuva, että oon rapakunnossa, jumppaamaan pitää alkaa heti nyt ja jatkaa heti synnytyksenjälkeen sekä synnytyskiloista pitää päästä 9kk sisällä synnyttämisestä eroon (ja jos on ylipainoa, niin nekin pitäisi karistaa). Että hirmuisen kannustavaa.

En tiedä johtuuko sijainnista (Helsinki), mutta tuntuu ettei ihmiset oli kovin innokkaita tutustumaan toisiinsa ja juttelemaan. Noiden valmennusten ja ryhmien parasta antia kun olisi kuulla muiden kokemuksia ja tuntemuksia.

Mut kyllä mä aion käydä niissä kaikissa valmennuksissa (ja mieskin tulee mukaan, ellei työt ihan mahdottomasti estä). Ei niistä mitään haittaakaan voi olla.
 
Meillä neljän tapaamisen perhevalmennus alkaa olla takana. Huomenna olisi viimeinen kerta, teemalla 'Parista perheeksi', mutta silloin emme pääse mukaan. Valmennuksesta jää kolmen kerran perusteella sekä hyvää että vähän huonompaa sanottavaa...

Ensimmäisellä kerralla teemana oli 'Äidiksi ja isäksi', minkä jälkeen muutama pariskunta jäi jo pois ryhmästä, ja minullakin oli vaikeuksia saada mies enää innostumaan. Katsottiin kasvatukseen liittyvää videota, minkä jälkeen jakauduttiin isien ja äitien ryhmiin keskustelemaan vanhemmuuteen liittyvistä odotuksista, peloista ja muista tunteista. Tulevilta äideiltä tämä onnistuikin ihan hyvin, ja jokainen sai olla äänessä sen verran kuin halusi. Isien ryhmässä oli sen sijaan ollut vähän tukalampaa... Miesten oli pitänyt ringissä vuoronperään vastata kysymyksiin, kuten "Minkälainen isä haluat olla?" Melkoinen terapiaistunto siis. Toivottavasti siitä jollekin oli hyötyä, mutta me koettiin eka kerta kyllä turhaksi, mieheni jopa ahdistavaksi.

Toisella kerralla teemana oli synnytys. Vieraana oli kolmen lapsen äiti, joka kertoi kolmesta varsin erilaisesta synnytyksestään. Tämä kerta oli tosi mukava ja hyödyllinen! Samoin kolmas tapaaminen 'Vastasyntynyt perheessä', jolloin vieraana oli pariskunta parin kuukauden ikäisen ihanan vauvan kanssa. Lisäksi suuhygienisti kävi kertomassa hampaidenhoidosta. Yllätyksekseni myös häneltä tuli uutta tietoa mm. sähköhammasharjoista.

Mukavaa oli myös nähdä muita alueen tulevia vanhempia, vaikkei keskustelua ihan hirveästi syntynytkään. Uskaltaa kuitenkin moikata, jos tullaan vastaan. Pariin pariskuntaan ollaankin jo törmätty vaunuostoksilla :)
 
Me käytiin esikoisen kohdalla perhevalmennuksissa. Taisi olla kolme kertaa. Nyt ei olla menossa. En kokenut esikoisenkaan aikana niitä kovin "fiksuiksi". Aika yleistä höpinää :). Se hyöty oli, että tapasi toisia raskaana olevia ja muutamat ystävyyssuhteet solmittiin.
Sairaalaan ollaan menossa tutustumaan, kun synnytyspaikka on vaihtunut esikon jälkeen.
 
Meillä on perhevalmennusta takana yksi kerta, aiheena oli vanhemmuus, isäksi ja äidiksi tuleminen & imetys (jota vaan vähän sivuttiin). Ohjaajina oli kaksi äitiysneuvolamme terveydenhoitajaa/kätilöä, joista toinen oli ihan ikioma terkkarini (josta pidän tosi paljon!). Esikoista odottaessa kaikki on kuitenkin niin uutta, ei meillä ole kokemusta vauva-arjesta vanhempina tai synnytyksestä. Siksikin olisi mielestäni ylimielistä suhtautua perhevalmennukseen jotenkin turhana höpöttelynä. Ovathan ihmiset saaneet kautta aikojen lapsia, mutta vasta viime vuosikymmeninä ja viime vuosina on opittu ymmärtämään pieniä vauvoja ja heidän kehitystään paremmin. Aika harvalla maallikolla kuitenkaan on käsitystä vaikkapa varhaisen vuorovaikutuksen toteuttamisesta käytännössä tai vaikkapa synnytyksestä. Onhan se usein sellaista höpinää, monet meidänkin ryhmässämme odottivat kalvosulkeista luentoa, mutta uskon silti, että omista tunteista ja peloista, odotuksista ja haaveista puhuminen ihmisten kanssa, jotka ovat samassa tilanteessa, on odotuksen kannalta hyödyllisempää ja tarkoituksenmukaisempaa. Jos haluaa tiukkaa tietoutta ko. asioista, voi kääntyä kirjaston puoleen. 

Itse yllätyin siitä, kuinka vähän sanottavaa muilla oli. Tai kuinka vähän he olivat pohtineet asioita. Vaikka kaikki muut osallistujat olivatkin meitä vanhempia, tuntui heille odotus ja esikoisen saaminen olevan vain uutuuttaan hohtavia Emmaljunga-vaunuja ja rakenneultran sukupuoliarvailuja. Ehkä tässä vaiheessa sellaiset asiat ovat konkreettisempia kuin vaikkapa vanhemmuuden ja oman muuttuvan identiteetin & sosiaalisen statuksen pohdinta. 

Meillä perhevalmennuskertoja on kolme (1,5h/krt). Toisella kerralla käsitellään synnytystä ja kolmannella kerralla vauvanhoitoa. Itse sain kutsun paria viikkoa ennen valmennusta, mikä oli aikataulujen muuttamisen kannalta hieman epämukavaa. Minulla on kaveri, jolla on LA toukokuussa, mutta perhevalmennus alkaa vasta huhtikuun alussa (kaiken lisäksi hän asuu samassa kaupungissa kanssani, eli luulisi, ettei näin suuria eroja tulisi). Hänelle ei edes ehdotettu aikaisempaa ajankohtaa. Omituista.
 
Meillä on nyt kaksi perhevalmennuskertaa takanapäin, ja olen kyllä itse ollut niihin todella tyytyväinen. Aiheina ovat olleet imetys ja vauvanhoito, ja molemmista olen kyllä saanut uutta ja hyödyllistä tietoa. Uskon kyllä että tässä kolmen kuukauden aikana ennen LA:aa, moni asia ehtii unohtuakin, mutta monet noistahan kerrataan sitten synnärillä kätilöiden kanssa. Ja kun esikoista odotellaan eikä ole minkäänlaista aiempaa vauvanhoitokokemusta, olen pitänyt noiden kertojen käytännönläheisyydestä. Sekä siitä että on puhuttu myös negatiivisista puolista, eli entä jos imetys ei sujukaan ja samoin että on aivan normaalia pienen vauvan itkiessä tuntea turhautumista ja vihaakin (oleellista on vain se, miten sen käsittelee). Tähän asti olen siis kokenut nämä hyödyllisiksi ja mukaviksi, vaikkakin paljoakaan ryhmäkeskustelua ei ole saatu aikaan. Ensi viikolla meillä on 2 kertaa valmennusta, molemmilla kerroilla aiheena synnytys.
 
Meillä ei täällä Jyväskylässä, tai ainakaan meidän omassa neuvolassa järkätä ollenkaan perhevalmennusta. Olen asiaan erittäin pettynyt :( minusta tuntuu että olisin "valmiimpi" lapsen tuloon jos saisin tietoa asioista, joita en välttämättä osaa kysyä neuvolassa. Olenko turhaan pettynyt vai oletteko kokeneet, että perhevalmennuksessa käynti olisi jotain hedelmää kantanut?
 
Heippa Zri!

Mäkin olen Jyväskylästä, missä neuvolassa mahdat käydä? Minä nimittäin käyn tuossa Tapionkadulla (eli keskustan neuvola) ja kysyin sieltä noista valmennuksista. Ne on lasketun ajan mukaan, mutta sullakin on siis kesäkuussa? Mulla on LA 16.6. ja meidän perhevalmennusajoiksi tuli:

27.4. Muuttuva elämäntilanne
3.5. Synnytys
9.5. Imetys

Oletko siis kysellyt omasta neuvolasta, että jos niitä ei vaan ole vielä teille ilmoitettu? (Mullekaan ei siis olisi noista ilmoitettu vielä, ellen olisi vartavasten kysynyt.) Voihan se tietysti olla, että jos olet muualta kuin keskustasta niin jostain syystä niitä ei ole teille, mutta kyllä se vähän kummalliselta kuulostaa, että saman kaupungin sisällä käytäntö eroaisi!
 
Palokan neuvolan palveluja käytetään ja terkkarilta kysyin asiasta, että millonkas ne alkaa. Sanoi ettei niitä ole ja syy millä perusteli kuuluin näin: "Perhevalmennusta ei ole Palokan alueella koska täällä syntyy niin paljon lapsia." 

Mä en ymmärrä tuota perustelua.

Menin sit neuvolan jälkeen nettiin etsimään tietoa perhevalmennuksesta, niin löysin Jyväskylän kaupungin sivuilta jutun jossa kerrottiin tällaisesta "Hyvä perhe" tms. projektista. Projektin tarkoituksena oli ajaa perheiden asioita ja panostaa juuri tällaisiin asioihin, kuten perhe- ja synnytysvalmennus. No, tämä oli siis vuonna 2006.
Vuonna 2007 oli joku kysynyt kaupungin sivuilla, että miksei ole perhevalmennusta. Siellä joku oli vastannut että piti karsia budjettia ja tästä säästettiin.

Joo, nyt on jo vuosi 2011, eikö vieläkään oo rahaa järkätä koko kaupungissa valmennusta. Kihisen kiukusta, kiitos :(
Lilypie Maternity tickers
 
No ohhhhoh!

Melkoista. Pyh. Luulis että tuolla perusteella että Palokassa syntyy niin paljon lapsia, niin olis järkevää siellä nimenomaan järjestää niitä! Raha on Jyväskylässä aina niin tiukalla kaikessa tällaisessa (esim. meidän alueella ei ole ollenkaan omalääkäriä...eli käytännössä lääkäripalveluja saa vain pää kainalossa tai yksityiseltä.), mutta kun aletaan rakentaa täysin turhaa konserttitaloa tai uutta hienoa Lutakkoa niin kas kas, rahaa löytyy miljoonittain.

P.S. Ties vaikka ollaan synnärillä yhtäaikaa, tuosta lilypiestä päättelin, että meidän lasketulla ajalla ei taida olla paljon eroa, onko jopa ihan 1 päivä? :)
 
Munkin mielestä terkkarin vastaus oli naurettava. Nimenomaan siksi sitä perhevalmennusta luulis olevan... Mä en ymmärrä, että jos ollaan niin pirun suuri ja vauras Jyväskylä niin miksei ole 4 vuoden jälkeenkään rahaa tällaiseen? Tai miks järkätään joissain kaupungin osissa?

Mä vaan mietin, kun oon vaihtanu elämäni aikana 3 eri lapsen vaipan, enkä tiiä vauvojen hoidosta mitään. Mulla ei ole siis yhtään kokemusta, niin olisiko perhevalmennus hyödyllinen? Jos jään paitsi perhevalmennuksesta, olenko sitten jäänyt jostain paitsi? Tekisi mieli tivata terkkarilta, että haluan perhevalmennukseen ja katsoa mitä se sanoo. Onko tosiaan osoitteella merkitystä palvelun saamisessa...

Tuo Lilypie heittää päivällä, eli neuvolakortin mukaan 23.6. la :)
 
Meidän perhevalmennus esikon aikaan oli, että käytiin katsomassa synnytysvideo joka oli tyyliin puuh,puuh ja vauva sylissä eli aika hienovarainen jokseenkin :D. Puhuttiin imetyksestä ja paikalle tuli neljän lapsen äiti vastaamaan kysymyksiin. Siis periaatteessa ihan hyviä juttuja, mutta tuskin kamalan monella asiat menee kirjan mukaan. Mielestäni tärkeää olisi, että äiti saisi neuvoa ja apuja synnytyssairaalassa ja neuvolassa lapsen synnyttyä, kun näkee missä apua tarvitsee ja missä kohtiin ongelmia tulee.
Toinen kerta oli suuhygienistin pitämä jossa oli suun hyvinvoinnin tärkeydestä ja lapsen suun hoidosta. Se mitä mieleen jäi oli, että pakotin mieheni sinne (oli käynyt viisaudenhammasleikkauksessa juuri ja oli tosi kipeänä) ja asia mitä luennoitsija jankutti oli, että ksylitol on tosi hyvä keksintö :D
Kolmannella kerralla katsottiin video jossa oli muistaakseni kolme isää ja heidän ajatuksiaan isäksi tulemisesta jne. Mielestäni se oli jokseenkin koominen...mutta mutta...nämä ovat vain omia ajatuksia aiheesta. Ja kuten sanoin parasta oli tavata samassa tilanteessa olevia ihmisiä.
 
Osa äideistä ketä tunnen niin on sanonut, että ihan turhaa ja osa sanoo, että oli tosi hyödyllinen. Toivon, että sitten laitoksella neuvovat ja kuulemma neuvovat...

Toiveeni olisi ollut myös tavata muita raskaana olevia. Olisi mukava tavata ihmisiä, jotka käyvät läpi samaa kuin minä. Voinhan minä puhua miehelleni, lapsettomille kavereilleni ja lapsellisille kavereille mutta tuntuu, että mies ei aina ymmärrä mun tuntoja. Lapsettomat kaverit ei jaksa kuunnella jos jauhan koko ajan vaan tästä raskaudesta. Lapselliset kaverit ei ehdi kuuntelemaan kun pienet pyörii jaloissa tai vähättelevät mun tuntoja ja fiiliksiä.
Lilypie Maternity tickers
 
Takaisin
Top