Synnytys mielessä?

Minsu

Vauhtiin päässyt keskustelija
Tässä pinossa voitaisiin jutustella synnytykseen liittyvistä ajatuksista, toiveista ja peloista. Itselläni synnytys rantautui ajatuksiini hiljattain unien kautta. Unet eivät olleet mitenkään pelottavia ja ne käsittelivät lähinnä hetkiä juuri synnytyksen jälkeen. Lasta en kuitenkaan unissa nähnyt. Ehkä unet ja masusta kantautuva elämä on saanut myös päivisin ajatukset siirtymään kohti synnytystä ja olenkin nyt lueskellut monenlaisia synnytystarinoita. Miten monella tavalla synnytys voikaan mennä!
 
Ennenaikaisen synnytyksen kannalta kriittiset viikot meidän kaikkien osalta alkavat lähestyä kovaa vauhtia. Sekin varmasti kirvoittaa ajatuksia monille, itselleni ainakin. Toivottavasti me kaikki päästäisiin hyväkuntoisina mahdollisimman isoille viikoille. Vau:n sivuilta otettua:
"Lapsilla, jotka syntyvät 22. - 23. raskausviikoilla, on vain pieni mahdollisuus säilyä hengissä. Seuraavien viikkojen aikana mahdollisuus kasvaa merkittävästi päivä päivältä ja 25. viikon jälkeen syntyvistä lapsista jo yli puolet jää henkiin. Useimmat 30. viikon jälkeen syntyneistä lapsista selviävät."
 
Ajattelen syksyllä häämöttävää synnytystä aika vaihtelevin mielin. Yhtäältä innokkaan odottavasti, onhan vauva kauan odotettu, mutta toisaalta pelonsekaisin tuntein. En pelkää kipua tai sitä, että synnytys ei sujuisikaan suunnitellusta, mutta ajatus siitä, että jotain menisi todella pieleen, on raskas. Kyllä tähän kyytiläiseen on jo niin kovasti rakastunut.
 
Toiveita synnytyksen suhteen mulla on aika vähän. Toki mieli voi vielä muuttua, mutta lähtökohtana se, että otetaan vain askel kerrallaan ja kokeillaan sopivia juttuja. Luomuna en aio yrittää, sen tiedän edelliseltä kerralta. Jos/kun koskee, niin asianmukaista lääkitystä käytetään. Toki voisihan sitä kokeilla esim. laulaen synnytystä, jos se tosiaan auttaa. Perhehuone olisi tietysti kiva.
 
Täällä hiukan pelottaa kun ei ole kauheasti synnytyskokemusta. Siis lähinnä pelkään, että jos joku ei menekään niin kuin suunniteltu (tosin mitään ei olla vielä suunniteltu).  Ajateltiin ilmoittautua r-ultran jälkeen Haikaranpesään (siis joka onkin jo huomenna), jossa on kait synnytysvalmennusta (ja neuvolassa on myös synnytysvalmennusta).
 
Täällä myös kivut hiukan pelottavat, tai repeämiset ja synnytyksen jälkeiset kivut. Jos pienokaisemme on perätilassa, niin kääntää en sitä anna, vaan sitten mennään sektioon.
 
Muuten avoimin mielin ja kun olen hiukan lisää tietoa saanut, niin varmaan niitä muitakin toiveita ilmenee.
 
Mulla alkoi tänään perhevalmennus, johon kuuluu synnäriin tutustuminen sitten lähempänä laskettua ja seuraavalla tapaamisella aiheena on myös synnytys. Vaikka tänään puhuttiinkin vasta parisuhteesta ja elämän muuttumisesta lapsen myötä, oli joillakin puolisoilla aika tiukkoja ilmeitä salissa. Mielenkiintoista nähdä, miten naaman käy synnytysvideota katsellessa :D
 
Joka tapauksessa synnytys viipyilee ajatuksissa päivä päivältä enemmän. Voi johtua siitä, että kasvava maha kirvoittaa työtovereita kertomaan omia synnytyskertomuksiaan. Lisäksi ystäväni sai juuri vauvan ja hänen ei niin helppo synnytys toki pistää miettimään lisää omaa napaa. Sanotaan, että synnytys voi usein mukailla oman äidin lapsivuodetta. Isoveljeni oli tehnyt äidilleni aikamoista jälkeä syntyessään, välilihan leikkaamisesta huolimatta repeymiä oli tullut paljon, kun taas minä olin tullut sukkana maailmaan. En sitten tiedä, voiko tuosta jotain ennakoida.
 
Ilmeisesti synnytys ei vielä ole kovin monen mielissä, mutta olisi kiva kuulla ajatuksianne ja aiemmin synnyttäneiden kokemuksia.
 
Moikka,

mulla olisi kovasti toiveissa, että saisin synnyttää normaalisti alakautta kuten aikaisemmatkin lapseni. Nyt vaan vähän jännittää miten käy kun istukka on osaksi kohdunsuun päällä ja jos se siitä ei nouse niin tulee automaattisesti sektio.
Toinen mikä vaikuttaa mulla on se, ettei mahdu kovin iso lapsi syntymään alakautta, joten koko arvioon mennään viimeisillä viikoilla.

taru80, älä ole huolissasi vielä siitä, että on perätilassa. Kääntyvät sitten myöhemmin raivotarjontaan. Meilläkin möykky on poikittain pää vasemmassa kyljessä ja jalat oikealla puolella[:)], vielä mahtuvat heittelemään kuperkeikkoja ym. kohdussa. Meidän neitiä kun odotin niin heitti volttia vielä viikolla 40+3 ja ihan oikeinpäin oli sitten 41+3 kun syntyi [;)]

Sateista tiistaipäivää kaikille

Tsuba
 
Hei!
Ensisynnyttäjille rohaksuksi, suurin osa synnytyksistä sujuu normaalisti ja kaikki päätyy hyvin. Avautumisvaihe on ns. pahin, minun mielestäni ainakin. Jos ottaa kivunlievitystä niin sekään ei liene niin kovin kauhea ole. Itse pelkään piikkejä niin paljon että olen käyttänyt ilokaasua ja lämpimiä suihkuja kivunlievitykseen. Kuopusta synnyttäessä olin vesialtaassa jonkun aikaa avautumisvaiheessa ja se vei kyllä kivuilta suurimmän kärjen pois. Vesi vain oli liian lämmintä ja minulle sekä lapselle tuli huono olo (sydämmet alkoi hakata liikaa) ja jouduin altaasta pois enkä päässyt siihen enää myöhemmin takaisin vaikka olisin halunnut. Nytkin haluaisin vesialtaaseen mutta laitan viileämpää vettä että ei ala sydän hakata kuumuden vuoksi. Meidän synnytysosastolla on vain yksi allas joten jos se on käytössä niin sitten en voi siihen päästä, no katsotaan.
Avautumisvaiheen jälkeen tulee ponnistusvaihe joka voi kestää ensisynnyttäjällä aika kauan, mutta kipu helpottaa avautumisvaiheeseen verrattuna koska työntäminen helpottaa kipua. Välilihan leikkausta tai repeämistä ei kyllä ennätä tunteä synnytyvaiheessa eli sitä ei kannata miettiä etukäteen. Minulla ensimmäisellä repesi aika pahasti eikä sitä huomannu, jälkeen päin vain oli istuminen ja kyykkyminen aika kivuliasta, mutta siitä paranee ja saahan sitä syödä kuitenkin särkylääkkeitä kipuun.
Toista lasta saavat: toinen tulee maailmaan paljon helpommin kuin ensimmäinen, meillä ainakin. Työntövaihe ensimmäisellä kesti tunnin ja toisella vain pari minuttia ja se oli siinä. Samoin kolmannen kanssa oli. Eniten kipua työntövaiheessa aiheutti vanha arpi joka ei antanut periksi (muistona esikoisen syntymästä). Piti voittaa työntö ja kipupelkonsa ja työntää vain vaikka tuntui että haava repeää uudestaan. Ei revennyt. Synnytysasennollakin kai on merkityksensä.
Ensimmäisen synnytin puoli-istuvassa asennossa, kätilö painoi vatsasta toiselta puolen mies toiselta puolen ja yksi kätilö otti vauvan vastaan. Normaalistihan näin ei tehdä, meillä vain oli napanuora esikoisen kaulan ympärillä ja aina kun työnsin sydän äänet laski (liikaa) joten siinä tuli kätilöillä vähän hätä lapsen puolesta ja oli kiire saada lapsi maailmaan sen vuoksi vatasan päältä työnnettiin samalla kun ponnistin ja juuri tämän vuoksi emättimen pohja repesi auki. Minut sitten nukutuksessa ommeltiin kasaan. Mutta harvoin käy näin eli ei kannata liikaa miettiä sitä etukäteen, nimittäin itse synnytysvaiheessa sitä ei todellakaan huomaa.
Keskimmäisen lapsen synnytin polvillani sängynpäätyyn nojaten, siinä oli jalkalihakset vähän kovilla mutta en muistaakseni tarvinnut ensimmäistäkään tikkiä alapäähän. Lapsen oma paino auttoi työntövaiheessa kun ei tarvinnut vastamäkeen tulla kuten makuuasennossa tai puoli-istuvassa asennossa. Lisäksi emätin ja synnytyskanava muutenkin antoi hyvin periksi jokasuuntaan kun lapsi syntyi. Tätä asentoa todella suosittelen työntövaiheessa.
Kuopus syntyi synnytys jakkaralla, tämä asento ei ollut niin hyvä kun polvillaan sängynpäätyä vasten, mutta parempi kuin tuo puoli-istuva asento. Muistaakseni alapäähän piti laittaa pari tikkiä eli synnytyskanava ei ollut niin elastinen jakkaralla ollessa kuin polviseisonnassa.
Eli nyt haluaisin synnyttää tämän neljännen lapsen taas polviseisonnassa tai seisovaltaan mikäli mahdollista. Kätilöille se on vähän hankalampi asento mutta mitäs heistä siinä vaiheessa.
Tietysti jos ottaa spinaali-tai epirudaalipuudutksen, voi olla ettei pysty polvillaan tai seisaallaan synnyttämään.
 
Ryppy,
Kiitos kokemuksistasi. Mun kaveri kehui kanssa kovasti tota polviltaan synnyttämistä.
Olen ajatellut pyytää epiduraalipuudutusta. Toivottavasti se sopii myös tuossa asennossa.
Tuleeko sinulle mieleen lihasliikkeitä, joilla tuossa asennossa tarvittavia reisi(?)lihaksia vois jumpata etukäteen?
 
Kiitos Ryppy, myös kaikki muut, tää on hyvä ketju ja rauhoittaa mieltä vaikka peloista puhutaankin [:)]
 
Jospa minäkin useamman synnyttäneenä kirjoittaisin omista kokemuksista, joiden takia toivoisin nyt vielä nopeamman sairaalasta kotiutumisen eli poliklinisen synnytyksen....

Ekan(04/98) synnytys kesti reilu 17h, joista ponnistusvaihe kesti vain 10min, koska synnytin epiduraalipuudutuksesta huolimatta polvillani. Neiti oli 3820g ja 50cm rv 37+6. Tikkejä pari, koska väliliha kaipaisi pientä viiltoa.

Toisen(11/00) synnytin syöksysynnytyksenä, onneksi sairaalassa...eli 2h15min vesien menosta(meni kotona) täysin vaakamakuulta ponnistin ja rinnalleni nostettiin "pienimies" 4740g ja 53cm rv 38+1 kivunlievityksenä pelkkä kauratyyny, kun muuta ei ehditty...anestesialääkäri ilmestyi paikalle kun "pienimies" oli vartin vanha....ponnistusvaihetta ei pahemmin ehditty kattoa...Tikkejä sain taas pari koska huonon hemoglobiinin(synnytykseen mentäessä 97) takia vähän isompi suoni repes.

Kolmas(01/06-01/08) syntyi "vasta" rv 39+1, kestoa oli sairaalassa ollessa kaiken kaikkiaan viitisen tuntia ja ponnistusvaihe kesti kymmenisen minuuttia. Kivunlievitykseen käytettiin ensin vesiallasta ja sitten spinaali. Ponnistin ekaa kertaa puoli-istuvassa asennossa. Ainoastaan "isännän"tikki[:D]....

Syy miksi haluaisin nyt poliklinisen synnytyksen on se, että
-kotonakin ehdin levätä, koska kotonani on isot 12v ja melkein 10v muksut.
- Sairaalassa on tylsää ja kotona ei tarvii miettiä huonekaverin oloa, kun sukulaiset ja kaverit tulevat katsomaan nyyttiä.
- Odotuksessa ei oo ollu mitään ongelmia, paitsi Miikan odotuksessa hb:n lasku
- synntyksissä ei oo ollu mitään ongelmia paitsi edellä mainitun odotuksen alhaisesta hb:stä johtunut vuoto.
- vauvoilla ei ole ollut mikään ongelmia, bilirubiiniarvotkin olleet alhaalla, vaikka mustahiuksiset lapseni ovat näyttäneetkin kellertävillä....
- lapsen ollessa 2vrk ollaan päästy kotiin(viikonloppuna), mutta koska sairaalassamme ei aina ole lastenlääkäriä paikalla niin olen joutunut viikonlopun jälkeen menemään kotiinlähtötarkastukseen...
- sairaala sijaitsee 3km päässä...
 
Lueskelin tuossa varhaisempien kuiden keskusteluja ja totesin, etten ole tullut ajatelleeksikaan, mitä kaikkea voisi olla järkevää ottaa mukaan synnytyssairaalaan. Jos jollakulla on hyviä vinkkejä, niin laittakaa tänne.

Enkelivauvamme kohdalla en tajunnut ottaa sairaalaan mukaan kuin jotain luettavaa ja puhtaat vaihtoalusvaatteet itselleni. Niillä selvisin ihan hyvin, mutta toki tilanne tuli meille yht'äkkiä ja sairaalassakin jouduttiin olemaan vain vähän toista vuorokautta. Tällä kertaa täytyisi varmaan miettiä myös kotiin lähtevän lapsen tarpeita.
 
Hei!

Jos minäkin kirjoittelen kokemuksiani, toivottavasti niistä on rohkaisuksi ensikertalaisille.

Minun ensimmäinen syntyi 33+6 oksennustaudin 'seurauksena' eli olin ollut mahataudissa sunnunaiaamusta. Oksennusten jälkeen tuli napakoita supistuksia, mutta illansuussa ne helpottivat kun oksentaminenkin loppui. Menin nukkumaan ja neljän jälkeen yöllä heräsin säännöllisiin suppareihin, tulivat noin 10 min. välein. Kun vedet menivat kuudelta, lähdimme sairaalaan, jossa todettiin että synnytys on käynnissä eikä sitä enää voida pysäyttää. Olo oli heikko, koska en ollut syönyt puoleentoista vuorokauteen mitään. Pyysin ravintotippaa, mutta jouduin odottamaan sitä yli kaksi tuntia. Yhdeksän jälkeen lääkäri lopulta tuli ja yritti laittaa puudutetta kohdunsuulle (olin auki jotain 7 cm siinä vaiheessa ja supistukset vähän heikkoja), koska katsoi minun olevan kipeä... Itse en sitä pyytänyt, halusin vain energiaa koska olo oli tosi heikko. Lopulta puudutusneuloja odottaessaan hän laittoi sen glukoositipan -ja sitten alkoi tapahtua: yhdellä supistuksella tapahtui loppu avautuminen, ja puolen tunnin päästä tyttö oli ulkona. Siinä vaiheessa salissa oli lääkärin lisäksi myös lastenlääkäri ja pari kandia, eli aikas ahdasta.
Väliliha leikattiin (vastustuksestani huolimatta), koska se oli kuulema tapana keskosten kanssa, ja jouduin ponnistamaan puoli-istuvassa asennossa. Avautumisvaiheessa kokeilin ilokaasua (josta en kauheasti huomannut apua) ja aqua-rakkuloita selkään. Ne auttoivat mutta laittaminen sattui ihan hirveästi. Synnytys kaikkiaan kesti kuutisen tuntia. Kokemus synnytyksestä jäi aika hämmentyneeksi: tunsin oloni POTILAAKSI. Jouduin maakaamaan enimmän osan aikaa seurantalaitteiden takia, toisaalta en kauheasti olisi jaksanut liikkua, kun energiat oli ihan nollilla (siinä vaiheessa kaikki suun kautta otettu tuli samantien oksennuksena ulos). Ja kun vielä olin ensikertalainen enkä ollut ehtinyt käydä mitään valmennuksia, en osannutkaan vaatia kauheasti. Jälkeenpäin päätin, että seuraavalla kerralla vaadin enemmän (minä todella tarvitsin sitä energiaa, en kivunlievitystä, joka oli kääkärin näkemys. Sitä puudutetta ei sitten ikinä edes ehditty laittaa kun sain sen glukoositipan). Vauva oli 2130 g ja joutui olemaan keskolassa melkein kuukauden. Minä kotiuduin kahdessa päivässä. Tikit olivat kipeitä pitkään ja välilihan arpi tuntui vuosia.

Seuraava synnytys oli paras mahdollinen, vaikka kesto oli pari tuntia edellistä pidempi. Täysin luomuna alusta loppuun, ihana kätilö ja koko ajan olo, että saan itse vaikuttaa asioihin. Rv 38+0 ja olin jo ihan valmis synnyttämään viimeiset pari viikkoa. Kohdunsuukin oli pari senttiä valmiiksi auki, eli aika jännät ajat silloin oli. Muutamana päivänä ehti olla supistuksia tunnin-kahden ajan, mutta ne loppuivat aina itsekseen. Lopulta tuli oikea päivä: heräsin poikkeuksellisen aikaisin, ja energiaa oli hirveästi: sinä päivänä vaihdoin ruukkukasveille mullat, kävin 1,5 vuotiaan kanssa mustikassa, ja touhusin muutenkin ahkerasti koko päivän. Illansuussa melkoisen aktiivisen päivän jälkeen supistukset lopulta alkoivat ja lähdimme melko pian sairaalaan (neuvolasta oli varoiteltu, että jos vedet menevät kotona, en välttämättä ehdi mihinkään kun tilanne oli niin kypsä). Sairaalassa alkurutiinien jälkeen pääsin ammeeseen, ja se oli aivan mahtava kokemus: kivut katosivat melkeinpä kokonaan, mutta synnytys eteni silti hienosti. Ehkä siellä altaassa oli liiankin mukavaa, koska supistukset taas loppuivat. Olin jo melkoisesti auki, eikä huvittanut mennä nukkumaan, joten pyysin kätilöä puhkaisemaan kalvot. Näin hän teki ja sitten mentiin vauhdilla loppuun asti. Sain ponnistaa jakkaralla hämärässä salissa, mies tuki takaa ja mun isoin lapseni (pisteetkin 10/10), 3180 g syntyi ilman minkäänlaisia repeämiä (tai korkeintaan ihan pinnallisia, joista ei jäänyt mitään muistoja). Ponnistussuunta tuntui oikealta ja helpolta toisin kuin edellisessä puoli-istuvassa. Kokeilin myös ponnistamista kontillaan mutta se ei tuntunut luontevalta minulle. Missään vaiheessa en kaivannut vettä kummempaa kivunlievitystä, ja jälkeenpäin muisto kokemuksesta oli pelkästään myönteinen. Kotiin pääsimme vauvan kanssa jo alle kaksi vuorokautta synnytyksestä (joka 90-luvulla oli tosi nopeasti).

Kolmas synnytys oli kokemuksena edellisten välillä. rv 35+0 tarkoitti taas melko tiheää seurantaa, eli jouduin useaan kertaan sängylle vöihin kiinni -mistä en pidä sillä kivut ovat paljon helpommat kun pääsee liikkumaan ja hakemaan sopivaa asentoa. Synnytys käynnistyi kotona, kun heräsin kahden maissa vessahätään, mutta kun nousin sängystä, alkoi lapsivesi tihkua reisille. Supistukset alkoivat sitten melkein samantien, ja tuntia myöhemmin lähdimme sairaalaan. Saliin sain kätilön, jota en huoli koskaan enää. Meidän kemiat eivät sopineet yhtään yksiin, mutta onneksi paikalla oli myös opiskelija, joka oli oikein mukava. Tipan laitosta ei tahtonut tulla mitään (piti laittaa antibiottia), vaikka mulla on helpot suonet. Kätilön toheloinnista jäi hirveät mustelmat, ja lopulta hän hermostui itsekin ja antoi opiskelijan yrittää (hän onnistuikin heti). Avautumisvaiheessa liikuskelin aina kun en ollut hihnoissa kiinni ja kävin suihkussakin. Ammeeseen en päässyt koska vedet olivat menneet. Ponnistusvaiheessa kätilö yritti käskeä mua sängylle puoli-istuvaan, vaikka halusin jakkaralle. Hän ei suostunut jakkaraan, koska se on HÄNELLE huono asento !!! Lopulta pääsimme kompromissiin, että sain olla kyykkyasennossa sängyllä, ja mies tuki kainaloista. Asento toimi vaikka oli vähän turvattoman tuntuista kapealla sängyllä -mutta eipähän kätilön tarvinnut kyykistellä!!! Tyttö 2440 g syntyi napanuora kaulan ympärillä, mutta muuten kaikki hyvin. Minä sain vain pinnallisia repeämiä limakalvoihin, eikä tikkejä tarvittu. Jälkeisvaiheessa kätilö yritti tulla painamaan vatsaani, mikä sattui, ja silloin taisi kiukkuni purkautua ja käskin hänet irti itsestäni. Nousin taas kyykkyyn ja ponnistin istukan kyykyssä alla olevaan maljaan -helppoa ja kivutonta. Vauva vietiin keskolaan varmuuden vuoksi (oli rajalla saanko vierihoitoon), ja minä olisin päässyt kotiin jo samana päivänä, mutta olin vielä toiveikas vierihoidosta ja jäin yöksi sairaalaan. Kotiuduin seuraavana päivänä, vauva oli keskolassa 10 päivää ja pääsi sitten nenä-mahaletkun ja kotisairaanhoidon kanssa kotiin (kotisairaanhoitaja kävi pari kertaa katsomassa), letkua ei tarvittu kertaakaan, koska neitonen jaksoi syödä hienosti.

Ja jokaisessa synnytyksessä olen avautumisvaiheessa oksentanut mahahapponikin moneen kertaan -ehkä se on minun tapani reagoida kipuun.

Nyt kun mietin tulevaa synnytystä, toivon tietysti samanlaista kokemusta kuin toinen oli, mutta toisaalta tiedän, että jos synnytys käynnistyy taas ennenaikaisena, ei kaikki ehkä mene niin luomusti kuin toivoisi. Nykyään ammeessa kuitenkin saattaa saada olla vaikka vedet olisivat menneet, eli ammetta toivon kovasti. Ja liikkuminen ja selän hierominen sekä lämmin vesi ovat tehneet minulla kivusta siedettävän, joten ehkä en tälläkään kertaa kaipaa muuta kivunlievitystä. Eniten mua jännittää etukäteen ajankohta, jolloin synnytys käynnistyy, ja toivon tietysti että mennään lokakuulle mahdollisimman pitkälle. Henkisesti varaudun kuitenkin jo syyskuullekin, koska se on kohdallani aika todennäköistä.
Kyykkyasentoa ajattelin treenata, venytellä ja vahvistaa samalla reisiä. Ehkä viimeiset viikot sitten istun sammakkoasennossa katsomassa tv:tä ;)

Ensikertalaisille antaisin ohjeeksi sen, että kuunnelkaa tuntemuksianne ja kertokaa ne synnytyksen aikana, ja vaatikaa tarmokkaasti, jos tuntuu, että muuten ei kuunnella. Minun mielestäni henkilökunta on siellä synnyttäjää auttamassa - ei niin, että synnyttäjästä tehdään potilas, jonka synnytyksen kätilö 'hoitaa' niinkuin se hänelle parhaiten sopii (vrt. mun kokemus eka synnytyksen kivunlievitysyrityksestä vaikka halusin energiaa tai 3. synnytyksen kätilön epämukavasta työasennosta). Ja kuten edellä sanottukin, repeäminen ei synnytyshetkellä tunnu, joten sitä kipua ei kannata siinä kohtaa pelätä. Uskon, että itselle sopivan ponnistusasennon löytäminen vähentää repeytymistä, helpottaa hommaa ja kaikkiaan tekee toipumisesta nopeampaa.

Tulipas pitkä juttu, mutta onhan tässä sentään kolme tarinaa...
 
Joo, en mäkään viiti edes paljoo ajatella. Meen periaatteella, et se tulee sit, ku se tulee, sattuu sen verran, minkä sattuu ja sit se on ohi.
Kaikki lääkitykset otan tietty, mitä on.

Ekakertalainen olen, mutta juttujahan oon kuullut jos jonkinlaista. No, kaikki on yksilöitä. Ja eihän se kovin montaa päivää pitäis kestää..heh!!
 
Tässä vaiheessa alkaa tulla kieltmättä se ajatus mieleen, että tämä pitää jossain vaiheessa sitten puskea ulos... Ja kokemusta ei asiasta ole. Mä olen valmistautunut lukemalla asiasta. Jotenkin ajattelen, että tieto lisää kivun hallittavuutta, kun ymmärtää mitä elimistössä tapahtuu. Ehkä pystyy paremmin pitämään paniikin poissa. Telkkarista oon kattonut kaikki mahdolliset synnytykset ja oon innolla lukenut täältä netistä synnytyskokemuksia. Haluaisin tuntea synnytyksessä olevani jollain tavalla tietoinen ja hallitsevani tilannetta (edes omia reaktioita), eikä niin että olen potilas, joka kuuntelee vaan kätilön ohjeita.

Olen ottanut selvää noista eri synnytysasenoista ja kivunlievityksistä (lääkkeistä ja luonnollisista) ihan sen vuoksi, että haluan tietää mitä voi kokeilla ja toivoa. Ainakin nyt tuntuu siltä, että en halua puoli-istuvassa yrittää, vaan esim jakkara avuksi.

En usko, että oikeesti pystyn valmistautuaan henkisesti asiaan täysin, mutta haluan edes aavistaa mitä on tulossa. :)
 
Vielä ei ole edes osannut oikein ajatella, että jossain vaiheessa olisi tosiaan synnytyskin vielä edessä..!!?? Ihan utopistinen ajatus. Just vasta tottunut ajatukseen, että on raskaana... [:D] En osaa pelätä, jotenkin vaan luotan asiansa osaavien ihmisten ammattitaitoon ja siihen, että kyllä se siitä. Hyvä juttu on se, ettei lähipiirissä ole kamalia kokemuksia ihmisillä kerrottavana, joten ei ole joutunut sellaisia kuuntelemaan. Telkkarista en ole katsonut mitään synnytysaiheisia ohjelmia, koska itse asiassa asia enemmän ällöttää kuin kiinnostaa. Se on näitä välttämätön paha asioita kai sitten. Sen verran ollaan puhuttu asiasta miehen kanssa, että ollaan molemmat sitä mieltä, että saa olla mukana seurana alussa, jos joudun paljon odottelemaan, mutta itse synnytykseen minä en häntä halua eikä hän sinne halua. 
 
Tänään neuvolassa varattiin aika jo neuvolalääkärille synnytystapa-arvioon rv 35. Ihan uskomatonta! Miten tämä aika on mennyt näin nopeasti. Kohta oikeasti täytyy alkaa varautua jo tositoimiin. Onhan meikäläisiä jo tositoimissa ollutkin, mutta silti itseään ei ole vielä nähnyt kuvitelmissaan synnärillä. Ensi viikolla pitäisi sinne Naistenklinikalle itseasiassa soitella ja kysellä tutustumiskäyntiä tuohon samoille viikoille kuin on tuo synnytystapa-arviokin. Huh!
 
Ulpukka77: Reisilihasten jumppaaminen tai vahvistaminen on tietysti eduksi jos pystyy niitä tekemään. Miten niitä sitten jumppais niin ehkä kyykkyyn ylös liikkeet ovat parhaita, selkä suorana ja napa mahdollisimman tiukkana polvet ja varpaat samaan suuntaan ylös noustessa. Ei kannata tehdä liian syvä kyykkyä, aloittaa vähä pienemmällä kyykyllä ja kun lihakset voimistuu voi syventää kyykkyä vaikka lattiaan asti jos haluaa. Toistoilla ja pidolla on enemmän merkitystä kuin sillä kuinka syvään kyykkää. Muista hengittää liikkeiden aikana.
Venyttely on sitten myös hyvä tehdä joka päivä, muutenkin kun vain synnytys asennon vuoksi. Minulla ainakin synnytyksen aikana meinaa jalat krampata joten ehkä venyttelyistä on edes vähän apua siihen. Minulla on itsellä jo iso maha enkä kykene venyttelemään lattialla istuen ja kumartuen eteen. Mieluummin nostan jalan pöydän reunalle ja venytän siinä jalkaa, taivutan vartaloa eteenpäin ja kallistan kroppaani jalan suuntaan ja vaihdan käsien asentoa jalkaterän ympärillä niin että parhaiten kirsistävät paikat löytyvät jalasta.
Ei vaan tule itsekään joka päivä venyteltyä vaikka tiedän että se tekisi tosi hyvää.... miksihän tuo venyttely ja jumppa tuntuu niin tylsältä puuhalta vaikka ei siihen montaa minuuttia tarvitsisi uhrata kun jo tuloksia syntyisi.
 
Ryppy,
Kiitos jumppa ja venyttelyvinkeistä. Kuvittelisin että multa löytyy eniten voimaa jaloista ja vähiten vatsa-, selkä- sekä käsivarsien lihaksista. Polvet tosin pitää aika ikävää rutinaa, joka voi haitata kyykkyliikkeitä tehdessä. Eivät ole kuitenkaan kipeät. Kova pitkäkestoinen (1/2 pvää) rasitus, johon yhdistyy kiertoliike saa ne kyllä kipeytymään ja turpoamaan (lumilautailu).
Venyttelyn suhteen olen aika laiska. Olen huomannut että parhaiten onnistuu altaassa. Siellä jaksaa venytellä pitkäänkin ja on helpompaa hommaa. Pitäis kai alkaa käydä useammin taas kun on mulla vähän niinkuin työsuhde-etuna :)

Minsu,
Olikos sulla LA aika lähellä mun aikaa (6.10)? Varasin synnäriin tutustumisen syyskuun ensimmäiseksi perjantaiksi klo13:30. Samana aamuna on myös perhevalmennus.
Toivon että siellä synnytyslaitoksella vieraillessa saa sitten vähän opastusta eri mahdollisuuksista. Kiinnostais tietää eri asentovaihtoehdot. Mietin myös esimerkiksi voiko avautumisen ajaksi mennä ammeeseen (jos vapaana) ja onko sieltä noustava jos haluaa epiduraalipuudutuksen?
 
Yleensä tossa epiduraalissa ollaan aika sidoksissa sänkyyn, mutta kuten niin monessa muussakin asiassa, niin tämäkin on varmaan paikkakuntakohtainen juttu. [:D] Jorvissa on ainakin mahdollista mennä ammeeseen avautumisen ajaksi ja synnyttääkin ammeessa. Viikkoja vaaditaan 37, että ammeessa voi olla.

Varmaan tietoa vois löytyä oman sairaalan aiheeseen liittyvältä sivulta...
 
Ulpukka77, me sit tavataan siellä synnärillä syyskuun ekana perjantaina :) Mä ajattelin vasta ensi viikolla soitella tuota aikaa, mutta sun innoittamana soitin sitten heti. Valinnanvaraa oli, joten ajattelin sitten, että hiphei, varaanpa samalle päivälle. Meillä tosiaan laskettuaika on vain vähän ennen teitä. Meillä perhevalmennus on ohi jo elokuun alkupuolella ja se jatkuu vasta sitten synnytyksen jälkeen leikkipuistossa.
 
Yllätyin muuten siitä, että synnäriin tutustuminen kestää niinkin pitkään 2-2,5 tuntia! Luulin, että se on vaan läpijuoksujuttu, mutta onneksi tossa asjassa tosiaan ehtii nähdä, kuulla ja kysellä kaikenlaista. Hoitaja kertoi puhelimessa, että siihen sisältyy ensin synnytyssaliin tutustuminen ja siellä käydään läpi niitä kivunlievityksiä ja apuvälineitä yms. Sen jälkeen tutustutaan lapsivuodeosastoon. Tosi kiva juttu. Mulla on samalla viikolla myös synnytystapa-arvio, joten tuo viikko taitaa kyllä laukaista jännityksen päälle. Toivottavasti kuitenkaan ei ennen tuota vielä ala mitään tapahtua.
 
Harmi vain, että mun mies ei pääse mukaan tutustumaan, mutta pääasia kuitenkin, että on sitten paikalla, kun tosipaikka tulee :)
 
Vähänkö hienoa, että pääsette tutustuun synnärille. Ite joudun Jyväskylään, ni sinnepä ei tehdäkään enää tutustumisia [>:]
 
annnie74 - mä kävin siellä Jyväskylän synnärillä ja vaikutti ihan ok paikalta. Kätilö vaikutti vähän tylyltä, mutta ei kaikki ihmiset voi miellyttää. [:D] Joku remppa siellä oli menossa, en tiedä mikä ja kauanko kestää. Ehkä se kätilö ei pitänyt, kun tungin sinne ulkopaikkakuntalaisena... [;)]

Avoimin mielin vaan, vaikkei pääsiskään tutustumaan. Mä olin viimeksi synnyttänyt pojan, kun piti mennä synnärille tutustumaan, että niinkin voi käydä. [:D]
 
Takaisin
Top