synnytys lähellä!

uusi elämä

Silmät suurina ihmettelijä
Asiasta on varmasti monen monta eri foorumia, mutta enskertalainen kun on niin katsotaanpa teidän mielipiteenne :)

Elikkäs mikä olisi järkevää ottaa "synnytyskassiin" mukaan ja mikä viisasta jättää kotiin?
Itsellä vasta huhtikuun 6. päivä la, mutta supistuksia jo sen verran paljon että saa nähdä tuleeko lähtö hyvinki nopeasti
vai antaako meidän papu vain varotusta tulostaan ja tulee 2 viikkoa yli lasketun ajan :D
 
Itselle tulee ensimmäisenä mieleen neuvolakortti, hygieniatarvikkeet, kamera ja imetysliivit. Lisäksi kannattaa ottaa esim. Bepanthenia rinnanpäitä varten, etteivät mene rikki.

Omat ja vauvan kotiinlähtövaatteet voi ottaa tai mies voi tuoda ne mukanaan, kun tulee hakemaan teitä kotiin.

Ajanvietteeksi voi ottaa lehden, ristikkolehden tai kirjan, jotain suht pientä kuitenkin. Vaikka todennäköisesti ajanvietettä tarvitsee todella vähän tai ei ollenkaan ;-)

Tavaroita pakatessa kannattaa ottaa huomioon, että säilytystilaa on todella vähän, eikä arvotavaroitaan välttämättä saa lukkojen taakse.

Tsemppiä tulevaan ja pitkää pinnaa, jos vauva päättääkin viihtyä masussa pari viikkoa yli lasketun ajan ;-) nimim. oma vauvani syntyi viikolla 42+1.
 
Vaikka tulisi ns. äkkilähtö sairaalaan niin eipä se juuri haittaa jos ei mitään kassia olisi valmiiksi pakannutkaan. Neuvolakortti nyt varmaan kulkee kaikilla muutenkin kaikilla kaikkialla mukana, itse en tyyliin lähde viemään ees roskia ilman neuvolakorttia. :D

Sairaalasta saa pesuaineet ja vaatteet, sairaalan kanttiinista/kahviosta voi käydä ostamassa hygieniatarvikkeita jos ei sairaalasaippua miellytä tai ei ehtiny kotoo lähtiessä ottaa omaa dödöä. Isoja siteitä (no siis lähes muotovaipoiksikin niitä voisi sanoa) löytyy, verkkoalushousuja jne, hammasharjat ja tahnat ja perusrasvoja, bepanthenia saa pyytämällä... Rintakumeja yms sellasia erikoisvälineitä nyt luonnollisesti löytyy sieltä, kun siellä ne imetysjutut opastetaan, ei niitä kotoo asti tarvi mukaan raahata.

Ehkä se oma kamera, neuvolakortti ja rahapussi on ne tärkeimmät. Muut ehtii hakea myöhemminkin, jos nyt siis on niin onnekas että asuu lähellä synnytyssairaalaa kuten minä (about 1km). Tietenkin jos asuu jossain kymmenien tai satojenkin kilometrien päässä niin sopii jo miettii aika tarkkaan etukäteen se kassi valmiiksi! Eli kumosin nyt ton viestin ekan lauseen kokonaan. :D Voi kamala tätä mun loogisuutta, anteeksi! Niin hei kännykkä ja laturi...

Kannattaa nyt jo ladata se kameran akku täyteen ettei käy vanhanaikasesti ja lopu kamerasta akku just sillä hetkellä kun ehdottomasti haluais valokuvan ottaa. Ja ottaa se kameran laturikin sinne mukaan!
 
Komppaan Vesimelonia!
Yllättävän vähän siellä mitään tarvitsee. Jos tietty haluaa just tutuntuoksuisen suihkusaippuan ja voiteen, ni mikäs siinä, mutta talon puolestakin kaikkea on. Mutta todellakin puhelimen laturi ja kamerassa sama juttu, kuten Vesimelonikin huomautti. Aivan helkkarin tärkeät välineet! :D

Pari juttua voisin ehkä vielä lisätä.

- Isille kannattaa vaatetta pakata, JOS siis on mahdollisuus jäädä perhehuoneeseen. Mutta tyyliin parit vaihtokalsarit ja paita, ei mitään viikon arsenaalia tietenkään.
- Lukemista/tekemistä molemmille. Se lepäily ja vauvaan tutustuminen ovat pääasia, mutta se epeli nukkuu aika paljon. :)
- Mukavat, pehmoiset (kaarituettomat) imetysliivit. Rinnat alkaa pingottua aika nopeesti synnytyksen jälkeen, joten liivien tuki on aika pop. Ja siinä kun harjottelee imetystä, niin tarkoituksenmukaiset luukkutissikset ovat kyllä hyödylliset. (Maito alkaa nousta kunnolla yleensä noin 3 vrk synnytyksen jälkeen, eli yleensä kotona, mutta kyllä sitä tulee vähäsen jo laitoksellakin.)
- Kotiinlähtövaatteet: kaikkea mikä EI kiristä! Sairaalalla on niitä verkkopöksyjä ja hyvin kelpasivat siellä, mutta itse tahdoin kyllä omat alusvaatteet kotiinlähtiessä. Mahdollisimman mukavat, semmoset mihin saa kunnolla siteen/vaipan.
- Sukat. Sairaalalla on niitä putkisukkia, mutta niissä on jotain ihmeellistä. Ne hiostaa jalkoja ihan kamalasti, ainakin mulla. Jotenkin ne ei tuntuneet yhtään mukavilta, joten tällä kertaa taidan ottaa omia sukkia (semmosia löysävartisia, tai step-sukkia, koska jalat ovat turvoksissa...) Ja omat tossut <3 Sairaalan sisäkengät oli mun mielestä ihan järkyttävän epämukavat, mutta sukkasillaankaan siellä ei oikein viiti hiihtää. Joten tällä kertaa ostan jotkut semmoset ihan halvat perus pehmosläpärit (esim Ikeassa myydään), jotka voi joko pestä tai heittää pois (en ehkä halua tuoda sairaalapöpöjä kotiin niiden pohjissa... En tiiä vielä.)


Tuolla aikaisemmissa luetteloissa mainittiinkin kaikki muu tärkeä, kuten vauvan kotiinlähtövaatteet (ite pakkasin ja pakkaan tälläkin kertaa useamman vaihtoehdon, kun säästä ei voi olla ihan varma. Eikä itseasiassa tulokkaan pituudestakaan :D). Turvakaukalokin jätettiin viimeksi vielä laitoksellelähtiessä kotiin ja appiukko sen sitten kävi hakemassa meille.
 
En nyt tiedä, onko ihan oikea paikka, mutta mulla ainakin kaveri huomautti, että synnäriltä lähdettäessä kannattaa niitä sairaalan isompia siteitä pöllästä muutama mukaan, oli kuulemma omalla kohdalla harmittanut älyttömästi, kun ei ollut kuin parit tajunnut ottaa, ja olivat kuulemma esim. öitä varten huomattavasti parempia kuin kauppojen siteet :D
 
Mulla kans kaveri sanoi että sieltä vaan niitä jumalattoman kokosia rättejä matkaan! :D
 
Iso kiitos kaikille vastanneille! :) Kyllä näillä tiedoilla nyt on mukavempi lähtiä punnaamaan ja ponnistamaan! :D
Itsellä kun tuota matkaa sairaalalle on sellaset 45 km :)
Ajattelin kans että otan muutamat vaate vaihtoehdot mukaan :) paino arvioksi lääkäri heitti 3-3,5 kg mutta mistäs sitä tietää kuinka paljon pituutta tällä kaverilla onkaan :)
 
Iso kiitos kaikille vastanneille! :) Kyllä näillä tiedoilla nyt on mukavempi lähtiä punnaamaan ja ponnistamaan! :D
Itsellä kun tuota matkaa sairaalalle on sellaset 45 km :)
Ajattelin kans että otan muutamat vaate vaihtoehdot mukaan :) paino arvioksi lääkäri heitti 3-3,5 kg mutta mistäs sitä tietää kuinka paljon pituutta tällä kaverilla onkaan :)
 
Takaisin
Top