synnytys lähellä?

Saanuska

Vasta-alkaja
millaisia oireita muilla ollut ennen synnytystä ja kuinka kauan aikaisemmin?
Itsellä nyt toista viikkoa tuntuu pikkuhiljaa kovenevia kipuja mahassa, selässä ja kohdunsuulla. Neuvolassa sanovat vaan, että ei hätää soittele jos mahan kivut pahenee ja että kuvailemani kohdunsuun kivut luultavasti vain häpyluun löystymistä, mutta onko näin, koska kohdunsuun kivut kuitenkin tuntuu selkeästi kohdunsuulla semmosena aaltoilevana pistoksena. Selkäkivut on alaselässä samanlaista polttelua kun kuukautisten aikaan. Mahan kivut supistelua, mutta kuuluuko supistelun sattua ennen kun synnytys käynnistyy? Lisäksi päivällä väsyttää ja llalla, kun on menossa nukkumaan niin ei enään väsytäkkään ja on vaikea löytää asentoa, kun maha painaa ja sattuu, kivut on yleensä kovimpia illalla. Yölläkin olen muutaman kerran kipuihin herännyt ja nukun aina kun tukki enkä yleensä herää mihinkään. Pissalla tuntuu, että ramppaan yötäpäivää kokoajan ja kokoajan janottaa. kokoajan mietityttää, että koska synnytän. En oikeen tiiä mitä uskoo, kun neuvolassa sanovat että ei hätää eikä oikeen ees kiinnitä huomiota, mutta läheiset ihmiset ympärillä sanovat että ennakoi synnytystä ja aika hyvin tuntuu kuvailevankin mitä synnytysvalmennuksessa niistä ennakoivista oireista kerrottiin.
Eli osaisko joku sanoa, että kuvittelenko vaan vai onko synnytys lähellä?
Nyt RV 36
 
Tää ei sua kyllä yhtään auta, mutta sanon kummiskin. Voi olla et on lähellä, voi olla että ei [;)]...

Ensisynnyttäjällä kivuliaatkin supistukset voi kestää ihan sikakauan ilman että mitään kunnon edistymistä tapahtuu. Joillain taas edistymistä tulee heti vähemmilläkin kivuilla. Jos sua epäilyttää, mee neuvolaan ja vaadi että katsovat kohdunsuun. Yleensä niitä kipeitä supisteluja ei kauhean kauan ennen synnytystä tuu jatkuvasti, tässäkin voi olla eroja. Mut sun viikot on siinä et jokatapauksessa se synnytys on nurkan takana.

Mä itse sain esikoista synnyttäessä pari vuorokautta säännöllisiä supistuksia jotka sattui, tosin olin jo sairaalassa kun lapsivesien menolla alkoi mutta kuitenkin. Noista supistuksista olisin kyllä jo ollut yhteydessä sairaalaan muutenkin, koska olivat niin kivuliaita että ei voinut olla.

Mä väittäisin että siinä kohtaa kun tuntuu ettei millään pysty olemaan enää ja supparit jatkuu vaan, on synnytys käynnistynyt. Se että sattuu, ei ihan vielä riitä, vaan sit tositoimissa sattuu ihan sikana.
 
Moni sanoi mulle että kyllä sen tietää kun alkaa tulla oikeita supistuksia, ja oikeassa olivat. Oikeat supistukset tunnistin heti kun olivat säännöllisen rytmikkäitä ensin n. joka 15min ja siitä tihentyen. Alussa ei olleet kivuliaita edes mutta kun tulivat n. 5min välein alkoi jo käydä hieman kipeämmiksi vaikka siedettäviä edelleen. Siitä vauvan syntymään oli kuitenkin reippaasti yli 12h eli nopeaa ei edistyminen mulla ollut kuin muillakaan ensikertalaisilla useimmiten ole. Vedet kun meni sairaalassa niin edistyminen (ainakin kipujen)olikin siitä vilkkaampaa vaikka silti kesti sen 12h [:D]

Supistuksia tuli mulle kotona aiemminkin mutta useimmiten ne ei ole säännöllisiä vaan muutama siellä täällä ja monesti menivät ohi kun rentoutui ja lepäsi. Tuollaista polttelua ja kipua nivusissa, kohdun suulla ja alaselässä oli mullakin pitempään, mutta se todennäköisesti johtuu vaan paikkojen pehmenemisestä ja valmistautumisesta tulevaan synnytykseen, ja sitä tosiaan kestää viikkotolkulla. Jos on ongelmia rentoutumisen kanssa niin koita lämmintä kylpyä tai suihkua, se monesti helpottaa supistustenkin aikana ja kannattaa käyttää hyväksi kotona esim. sairaalaan lähtöä odotellessa.
 
Takaisin
Top