Synnytys kauhistuttaa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ancy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Ancy

Jostain jotain jo tietävä
Olen aina ollut sitä mieltä, että minähän en sitten synnytä kun sen aika tulee. Noh, nyt puolessa välissä mennään ja edelleen olen sitä mieltä.

Siinä pelottaa lähinnä se että kun olen kovin pieni/kaponen. Jos ensin punnerran/kärsin 30-40h, jonka jälkeen huomataan että kaskummaa, eipä mahdukkaan tulemaan, jonka jälkeen lapsi jää jumiin ja happi loppuu, jonka jälkeen lapsi on hapenpuutteesta aivovaurioinen ja molempien henki on vaarassa, jonka jälkeen leikataan pystyviillolla koko vatsa auki, ja siinähän sitä ollaan sitten...

Joo, vähän sekavaa, mutta... Kysymykseni kuuluukin, että maksaako sektio jotakin? Jos minä sen välttämättä haluan? Eräs tuttavani sanoi sen maksavan satoja euroja (Itse kyllä epäilen..).

Olenko asennevammainen? Itseäni ei haittaa jos parina ensimmäisenä päivänä täytyy ottaa iisimmi, ennenkun leikkaushaava alkaa paranemaan kunnolla. Isä pärjää kyllä varmasti ihan yhtä hyvin lapsensa kanssa. Ja niitä vaippoja kerkeää kyllä vaihtamaan...

Ja kyllä kuuemma lapsen takia täytyy kärsiä, tai olisi pitänyt miettiä ennenkun niitä alkaa tekemaan. Olen sitä mieltä että EI TARVII!

Kiitos ja anteeksi

Et sie mikkään asennevaimmainen oo! :) Pöh.. :) Ite olin alkuraskaudessa (ja varsinkin ennen raskautta) samaa mieltä, että synnytys on ihan varmasti iha hirveetä. Oon kuitenki lukenu tosi paljon juttuja synnytystekniikoista, kivunlievityksestä yms..eikä nyt niin hirveesti ennää pelota. :)

Sun varmaan kannattaa mainita asiasta neuvolassa, nii saat lähetteen vaikka pelkopolille. Siellä voit sit jutella rauhassa peloista ym huolista synnytyksen suhteen. Ja mun käsityksen mukaan sieltä voi saada päätöksen sektiosta. Muistelen lukeneeni jostain, etteivät leikkaa jos synnytys etenee hyvin eikä äidillä tai vauvalla ole hätää. (hätäsektio tietysti asia erikseen). Ja kyllähän sen vauvan vointia seurataan aika tiiviisti koko synnytyksen ajan, joten tuosta hapen loppumisesta ei tarvii olla huolissaan. :)

Mut suosittelen tosiaan puhumaan asiasta ihan reilusti neuvolassa..kyllä ne siellä ossaa auttaa. Sitä vartenhan siellä käydään! :) Tsemppiä! :)

Ja viimeisellä neuvolalääkärillä, sisätutkimuksessa tarkistetaan lantion koko ja häntäluun joustavuus, samalla arvioidaan vauvan painoa. Jos lääkäri on sitä mieltä että vauva on iso lantioon nähden, saat lähetteen äitiyspolille, jossa tehdään synnytystapa-arviointi :)

Eli se kyllä varmistetaan että vauva mahtuu tulemaan, todella harvinaisia poikkeuksia lukuunottamatta :) 

Itse pelkäsin synnytystä kivun vuoksi koko edellisen raskauden, sain hurjia itkukohtauksia ja raivosin miehellekin, että ei hän ymmärrä ku ei joudu synnyttämään... Noh synnytys kun käynnistyi, pelot jotenkin oudosti hävisi ja aloin vaan odottaa että alkaisi etenemään. Lapsivesien menosta meni 31h ennen kuin tyttö oli maailmassa, mutta silti tässä ollaan jo toista kertaa  eikä mitään traumoja ole jäänyt, oikein positiivinen mieli oli jo heti synnytyksen jälkeen! :) 
Joten pelot on ihan normaaleja raskauden aikana ja tosiaan kannattaa jutella neuvolassa, jotta pääsisit pelkopolille, siellä kätilöt osaavat asiaa käsitellä :)

Ja todellakin, saat kyllä lähetteen synnytystapa-arvioon, jos vaikuttaa siltä että vauva ei ehkä mahdu alakautta tulemaan. Mulla on yksi pikkuruinen (kapealanteinen) ystävä, joka on vallan hienosti, ilman ongelmia, synnyttänyt kaksi lasta. Toisaalta veljeni vaimo sai sektiopäätöksen, koska hänen kohdallaan todettiin, vauva ei alakautta sovi ulos.

Ja sektio ei maksa sen enempää kuin normaali synnytyskään. Sinä maksat vain sairaalapäivistä, eli et itse toimenpiteestä. Toisaalta sektion jälkeen haluavat usein pitää päivän-pari pidempään sairaalassa, joten se tietysti kasvattaa sairaalalaskua.

Mullakin oli viimeksi petikaverina tosi pieni nainen pituus jotain 150cm ja aivan suloisen pienen tytön oli pusertanut ilman ongelmia ja oli myös todella hoikka ja kapea lanteinen.
Naisen kroppa kyllä antaa periksi jos ei ole ihan rakenteellista vikaa ja senhän ne selvittää jo etukäteen kuten muut jo mainitsikin.

Moi. Synnytystä ei tarvii jännittää etukäteen kunhan muistaa neuvolassa mainita ja kysyä synnytystä koskevista asioista.Kyllä ne sieltä neuvovat.Ja pelko tiloissa saa sektion mutta voi olla etteivät tee kun eivät mieluusti sitä tee muulloin kuin hätä tapauksissa.Niin mulle sanottiin kun ite jouduin sektioon.

Kiitos kaikille vastanneille! Kolmas neuvola on ensi viikolla, ja siellä täytyy sitten ottaakkin asia esille... 

kyllä muakin synnytys kauhistuttaa, kun viimeks tehtiin sektio ja jotenkiin se olis nytkin se "tuttu ja turvallinen", kun sen on jo kerran kokenut, mutta en voi suunnitella etukäteen synnytystä kun ikinä ei voi tietää miten kaikki tapahtuu. Lähen siis sillä asenteella synnyttää, että tilanteen mukaan, ei se kauaa kestä mun elämästä, ja kunhan lapsi syntyis terveenä tällä kertaa. Mut tottakai mäkin miehelleni sitä toitotan, että jännittää, kauhistutta ja tää on sit viimenen kerta jne. Se kuuntelee ja nyökkäilee, mut sillä nyt varmasti on vaan yks vauvalehden otsikko mielessä kuinka alatiesynnytys parantaa seksielämää :D

Mun kauhuista suurin on joutua sektioon/lääkkeelliseen käynnistykseen. Luonnollisesti alkavaa synnytystä odotan innokkaana, avoimena ja toivottavasti h-hetken koittaessa hyvin valmistautuneena. :) 

Mulla on kokemusta tavallisesti käynnistyneestä synnytyksestä, käynnistyksestä, imukupista, vauvan ulkokäännöksestä ja täytyy sanoa, että nyt kolmannella kerralla ei pelota enää yhtään mennä synnytykseen! Ja suostuisin ilomielin kaikkiin toimenpiteisiin edelleen mitä aiemminkin on tehty, meillä meni käynnistetty synnytys paljon paremmin kuin tavallinen, vaikka epiduraalitkin jäi ottamatta (tai ehkä juuri siksi).
Ensimmäisellä kerralla jännitti eniten, ihan turhaan ;)

Kannattaa myös muistaa, että kahden sektion jälkeen ei enää anneta synnyttää alakautta, ainakaan tyksissä. Itselle tulossa neljäs sektio ja kyllä harmittaa, että en koskaan pääse(enkä päässyt, koska tämä viimeinen) koittamaan normaalia alatiesynnytystä.. :(

Tosiaan, jos yhtään epäillään ettei vauva mahdu tulemaan, tehdään joka lanteen kuvaus jotta selviää mahtuuko tulemaan. Ilmeisesti kaikille ensisynnyttäjille tehdään synnytystapa-arvio jossa arvioidaan vauvan koko ja lantion tilavuus. 

Itse olen pieni (152cm) enkä ihan kauhean lanteikas mutta silti lääkärit ovat sanoneet että mulla on synnyttäjän lantio. Eli hyvin on tilaa. Eli äidin koko ei mitenkään vaikuta siihen mahtuuko vauva tulemaan. 

Ja toki asia kannattaa ottaa puheeksi jo ajoissa neuvolassa jotta pääset aiemmin juttelemaan kätilön kanssa tai jopa lääkärin. 

Itse olen kokenut käynnistetyn synnytyksen sekä itsestään käynnistyneen, ekassa oli imukuppi vauvan väärän asennon takia ja toisessa oli oksitosiinitippa vauhdittamassa toimintaa. Molemmissa epiduraali. 
Joten synnytys ei pelota, enemmän mietityttää voiko kolmas olla enää yhtä "helppo" kuin edelliset. 

Takaisin