Synnytys Jyväskylässä

alina

Näppärä viestien naputtelija
Itsellä on reilu 3kk vielä aikaa synnytykseen, mutta alkaahan sitä jo miettiä [:)] Olisi kiva kuulla kokemuksia Jyväskylässä synnyttäneiltä.

Henkilökunta? Huoneet? Vuodeosasto? Yms. Mitä nyt mieleen tulee! Kertokaa mamat [:)]
 
mulle jäi ihan hyvät kokemukset ainakin synnytyksestä[:)] Henkilökunta oli ihan ok, jopa muutama extra mukava tapaus sieltä löytyy[:)] Mä olin ensin huoneessa jossa oli 4 muuta mammaa, synnytyksen jälkeen sitten kahden hengen huoneessa. Huoneissa ei ollut valittamista. Kätilöt oli kanssa mukavia ( mulla vaihtu ne aika moneen kertaan kun synnytin illalla/yöllä niin vuorot vaihtu jne) ja synnytyssali oli oikein viihtysä. Tai ainakin siis sillä tavalla että odotin jotain ihan muuta[:D] 
 
Minunkin pitäisi synnyttää esikoiseni marraskuussa Jyväskylässä. Tämän tilaston http://www.bebesinfo.fi/tiedoston_katsominen.php?dok_id=712 mukaan siellä välilihan leikkausprosentti on ollut 82 % ensisynnyttäjillä vuosina 06-07. Eli ihan rutiinina kai sit tehty. Onkohan siellä asenteet muuttuneet yhtään nykyaikaisempaan suuntaan, eli siihen, että väliliha leikattaisiin vain tarpeen todellisen tarpeen tullen, ei varmuuden vuoksi? Minä en ainakaan mitään varmuuden vuoksi leikkauksia halua.
 
Minulla leikattiin väliliha 1,5 tunnin ponnistamisen jälkeen, koska olin niin poikki etten olisi jaksanut enää kauaa. Ja ei kyllä siinä vaiheessa enää haitannut, koska sen jälkeen tyttö syntyi seuraavalla ponnistuksella. Että ei ihan vaan varmuuden vuoksi leikattu vaan hyvästä syystä!
 
Multa ei leikattu vaan repes ittekseen. Varmaan riippuu kätilöstäkin paljon. Synnytysvalmennuksessa ainakin kätilö sanoi että se leikataan rutiinilla mutta ei multa ainakaa[8|]
 
Synnytin jyväskylässä ja ihan positiivinen kuva jäi kaikesta [:)] Kätilö oli tosi mukava ja mukana oli myös opiskelija joka jaksoi tsempata todella hyvin. Väliliha leikattiin koska päädyttiin imukupilla avustamiseen avotarjonnan vuoksi.
Osastolla olin kahden hengen huoneessa (oli toiveena ja näköjään pystyivät sen toteuttaa [:)]) ja siinäkin oli toinen äiti vain yhden yön ja itse sain olla toisen yön vauvan kanssa kaksin. Ainoa miinuspuoli minkä annan oli se, että hoitajat olisivat voineet paremmin ottaa huomioon että olin ensisynnyttäjä.. Eli apua en juurikaan saanut ellen pyytänyt. Eli kannattaa olla aktiivinen itse ja pyytää heti apua esim. imetykseen jos sille tuntuu!

Onnea synnytykseen! [:)]
 
Synnytin Jyväskylässä toukokuussa, hyvä mieli jäi koko hommasta. VÄlilihan leikkauksesta olin kanssa ennen synnytystä sitä mieltä, että ei muuta kun jos on ihan pakko, esim lapsen tilan takia. No, ponnistusvaihe ei kestänyt "kun" 46min, eli ei kai ihan järkyttävän pitkään kuitenkaan, mutta kun kätilö sanoi hieman ennen tytön syntymää leikkaavansa, ei kyllä siinä tilanteessa tullut mieleenkään estellä. Siinä häipyi kaikki ajatukset, että vain ihan ihan pakko saa mut myöntymään leikkaamiselle, kyllä mielessä oli, että kun sen "meloonin kokosen" saa sieltä rööreistä pois ni ihan sama.. [:D][;)]  Aika rutiinileikkaukselle se mielestäni tuntui, vaikka kätilö jälkeenpäin sanoi että olisin revennyt muuten saman verran, en tiedä. Yhtään kaveria en tiedä, kellä EI olisi täällä leikattu väliliha ensimmäistä lasta synnyttäessä..

Ainoa miinus musta oli osastolla ollessa sitten se, että joka vuorossa oli eri kätilö. Jo tutuksi tulleita kätilöitä näki kyllä käytävällä mutta hoitivat sitten eri huoneita.
 
Tämä keskustelu on alkanut jo elokuussa, mutta lisäänpä oman kokemukseni sekaan. Eli synnytin vuosi sitten marraskuussa ja silloin sattui olemaan hirveä vauvabuumi ja saleihin jonotettiin, joten ei ihan tavallinen tilanne. Silti olo oli ihan turvallinen. Salissa ei ollut mitään muuta mahdollisuutta omaan kivunhallintaan, asentojen ottamiseen, kuin keinutuoli ja sänky. Välilihan leikkaamiseen varauduttiin, mutta repesin ihan itse, ei tarvinnut. Kätilöiden vaihtuvuus osastolla oli suuri ja olisin ihan aluksi ensi kertaa synnyttäneenä kaivannut enemmän ohjeita osaston käytännöistä ja aikatauluista, mutta selvisihän sitä kun kyseli itse perään. Sitä vaan voi aluksi olla niin tilanteen lumoissa, että kaipaisi vähän peräänkatsomista[;)]

Se, että jouduin sairaalaan jo monta päivää ennen synnytystä, aiheutti sen, että jouduin olemaan melko loppuvaiheeseen asti ihan vain osastolla, monen muun saliin jonottavan kanssa samassa huoneessa. Omaa rauhaa ei ollut.

Anyway, vauva tuli ja hyvä mieli jäi[:)]
 
"synnytin" sektiolla 23.10 ja ihan hyvät fiilikset jäi:) Osa henkilökunnasta mukavia,osa ei..Itse sain olla yhden hengen huoneessa ja ainoastaan yhden vaihdon koin ja jouduin kahden hengen huoneeseen(olin melkein 3 viikkoa osastolla) Suurin osa on kahden hengen huoneita,mutta muutama kolmen ja neljän hengen huonekin on..Aika täyttä näytti tällä kertaa olevan osastolla..Imetystä tyrkyttävät liikaa ja apuja ei saa jos ei pyydä..Minulle ei näytetty edes kylvetystä saati pyllyn pesua(onneksi teholla näyttivät)..Eli kaikkea kannattaa pyytää ja kysyä:) 
 
Nadia synnytin Jyväskylässä vuonna 08.. tosi mukava kätilö ja olin kahden henkilö huoneessa ( huone kaverikin oli tosi kiva).. en viipynyt sairaalassa kuin yksi yö mutta mukava fiilis siitä jäi :)
 
Vastaanpa nyt itselleni :D Ja muille joita asia kiinnostaa.

Tosiaan, marraskuussa tuli synnytettyä tuolla. Kaikki meni hyvin, kätilö & opiskelija osas tsempata tosi hyvin! Välilihan leikkausta olin aatellut vältellä viimeseen asti, mutta kun sen lähemmäs puoli tuntia siinä olin puhissut jonkin sortin paniikissa niin koin vaan mahtavan helpotuksen, kun kätilö sanoi että nyt leikataan. Eikä muuten tuntunut missään siinä rytäkässä.

Ainut asia mikä otti päähän, oli sen vastaanottavan kätilön asenne. Kello kun oli jotain 4-5 paikkeilla yöllä ja kivut helvetilliset niin tämä kyseli että "sattuukohan sua nyt ihan oikeesti?" Muutenkin oli hieman työhönsä kyllästyneen oloinen nainen, mutta onneks vietin vaan puolisen tuntia sen seurassa.

Osastolla oli sen verran väljää että sain olla yksin kahden hengen huoneessa. Opastusta sain paljon, kunhan tajusin kysyä.

Kaikinpuolin hyvät fiilikset jäi. :)
 
Elokuussa synnytin Jyväskylässä,ja todella ihana henkilökunta oli,kätilö oli mahtava ja autto erittäin hyvin ettei repeämiäkään tullut eikä tarvinnu välilihaa leikata,muutama hiertymä tuli vain.15min päästä ponnistuksesta oli 3246g 49cm poika pihalla.
Ensin kun menin sinne pääsin kolmen hengenhuoneeseen,tosin olin siellä yksin mieheni kanssa,olivat jopa nii ihania että mieheni sai olla yötä siellä aulassa kanssani kun matka oli nii pitkä kotiin ja potilaskotiinkaa ei päässy ku ei ollut avaimia eikä ollut auki se mistä sellasen saa.Synnytyksen jälkeen pääsin kahdenhengen huoneeseen.Vaikka oli eka synnytys ,pääsin kahden päivän päästä pois kun lapsella oli kaikki hyvin vaikka olisi pitänyt olla se kolme päivää.
 
Onko kellään tietoa Jyväskylän tilanteesta synnytysosaston osalta. Siellähän on hometta ja kuulemma aikovat siirtää jotain osastoja muualle? Synnytys alkaa lähestyä ja huolettaa jonkin verran että millainen tilanne Jyväskylässä on...
 
Narsku78; Mun pitäis kanssa helmikuussa synnyttää Jyväskylässä. Oon itse pohtinut samaa, että missähän se sitten ihan oikeasti pitäis tapahtua, mutta oon saanut vain sellasia tietoja että vuodenvaihteesta siirtyis synnäri muualle. Sitä en sitten  tiedä että minne ja että joutuuko sitä lähtemään aikanaan Kuopioon vai mitä tapahtuu, toivottavasti tiedottaisivat asiasta pian.
 
amyna: Kiitos valaisusta :) Eli näillä näkymin mä ehtinen synnyttämään ihan osastolla - mun synnytys osuu tässä kuukauden sisään.

Hirvittää vaan että millasta siellä on olla, kun oon astmaatikko ja allergikko, samoin myös mies... No jos ei muuten niin aivastellen :D
 
Luin juuri, että synnytys osasto suljetaan toukokuussa, ja osastolle avataan väliaikaistilat keskussairaalan yhteyteen. Eli Kuopioon nyt ei näillä näkymin ole tarvis lähteä :D

Oma kokemus Jyväskylän synnäristä oli yleisesti positiivinen - ainoat asiat mitkä häiritsi oli seinän takaa kuuluva remontti (iskuporakoneen ääneen ei ollut kovin kiva herätä aikaisin aamulla kun yöt valvoi vauvan kanssa..) ja yksi vähän..no, ei niin mukava yökkö. Mutta muuten henkilökunta oli ihan loistavaa, tosi mukavaa ja avuliasta :)
 
Takaisin
Top