Synnytys ja ruokailu

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Miten olette saaneet syötyä synnytyksen aikana ja sen jälkeen?

Minulla oli paasto, koska suunnitellut sektiot. Nälkä kyllä oli, ekassa jouduttiin odottamaan yli 8h leikkuriin pääsyä ja meinasin joutua tippaan. Tokassa sitten en päässyt syömään enkä juomaan synnytyksen jälkeen, koska komplikaatiot ja oli riski joutua leikkuriin jos olisi ollut sisäinen verenvuoto. Olikin ilmeisesti vain nestehukka. Tai eihän sektion jälkeen heti saakaan syödä kuin nestemäistä, mutta tokassa se vain pitkittyi ja pitkittyi.
 
Takana alatiesynnytys, joten mitään varsinaisia rajoitteita ei ollut. Yritin syödä synnytyssalissa jotain pientä, muistaakseni pähkinöitä ja kaurakaakaota, mutta eivät pysyneet alhaalla. Vettä tuli juotua. Söin sitten vasta vauvan synnyttyä, olihan tuossa ollut aika pitkä aika syömättä kun ensin supisteli tuntikausia ja sitten oltiin jo lähdössä sairaalaan. Kumma kyllä ei tullut ajateltua ruokaa sen enempää tuona aikana.

Mies taas jännitti niin, että unohti syödä ja lähestulkoon pyörtyi. Pitää varmasti varautua paremmin ensi kerralla ja patistaa hänet syömään edes jotain :rolling:
 
Siis mä en muista. Yöllä 12 jälkeen mut otettiin osastolle (lapsivedet tuli ensimmäisenä ja täällä pitää lähteä sairaalaan silloin vaikka ei vielä supisteliskaan) ja aamupalan söin sairaalassa. Aamupäivän aikana alkoi supistelut enkä yhtään muista söinkö koko päivänä mitään. Luulisin että sinne joku toi lounasta? :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: noh, illalla klo 19 jälkeen ponnistelujen välissä join sitten limua jonka mies oli tuonut, sen muistan. Edeltävänä päivänä olin syönyt ravintolassa ison annoksen ja kotona vielä jätskiä, se varmaan auttoi jaksamaan :tears:
 
Kahden alatiesynnytyksen aikana ei tehnyt todellakaan mieli syödä. Ihan synnytysten alussa taisin kotona ollessa vielä yrittää jotain syödä, mutta vasta sitten jälkeenpäin kun tuotiin synnytyssaliin kakkukahvit niin sain syötyä.
 
mulla alkoi supistukset melkein 3vrk ennen syntymää, ja sen kotonaoloajan yritin kyllä syödä sen mitä maistui. sairaalaan mentiin klo 23 ja sitä ennen olin syönyt jonkinlaisen iltaruuan. vauva syntyi seuraavana päivänä klo 13 eikä mulle ainakaan tarjottu mitään siinä välissä, paitsi mehua. ekan kerran sain ruokaa joskus klo 16.
 
Menin esikoisesta aamulla sairaalaan, kun lapsivedet oli menneet. Kotona olin syönyt aamupalan. Esikoinen oli yllätysperätilassa, joten siinä sitten tutkittiin mahtuisiko syntymään alakautta. Ensimmäinen ruoka jonka sain syödä oli sitten päivällinen, joka oli sosemaista sektioriskin takia. Siinä vaiheessa oltiin vielä odottelemassa supistusten voimistumista ja illalla mentiin synnytyssaliin. Salissa olisin saanut syödä jugurttia, mutta se oksetti. Synnytys päätyi lopulta sektioon. 2-3 päivää meni kipupumpun kanssa jolloin sai syödä vain sosemaista ruokaa.

Kuopuksen synnytys käynnistettiin ja se meni toiselle päivälle käynnistyksen aloittamisesta. Ensimmäisenä päivänä söin muistaakseni ihan normaalisti. Toisena päivänä söin salissa lounaan, joka maistui vähän niin ja näin. Seuraavaksi muistan syöneeni iltapäivällä synnytyksen jälkeen. Sain leipää saliin, jossa oltiin jonkin aikaa keräämässä voimia (menetin verta vähän reilummin). Siitä eteenpäin söin taas tavallisesti.
 
Olin osastolla 2vrk synnytyksen käynnistyksessä ja silloin söin 5 kertaa vuorokaudessa, pyysin öisin valvoessa myös lisää välipalaa. Synnytyssaliin päästyäni söin lounaan, jogurttia ja mehukeittoa ja join mehua. Syöminen oli kyllä välillä hidasta, koska supistusten ajan piti pitää hieman taukoa, mutta kaikki meni alas ja pysyi alhaalla. Synnytyksen jälkeen salissa join teetä ja söin leipää ja jogurttia.
 
Mä muistan että esikoisen aikaan vedin mehukeittoa kun muuta ei tehnyt mieli. Kätilö kyllä tarjosi evästä, useaankin otteeseen. Kakkosesta olin syöny lounaan ennekun siirryttiin saliin puhkasemaan kalvoja..ja siitä muutamaa tuntia myöhemmin oli likka sylissä.
Kuopuksen synnytyksen yhteydessä söin päivällistä salissa samalla ku oksitosiinitippa tippui. Ruoka on kyllä maistunu heti synnytyksen jälkeen. Etenkin leipä!
 
Esikoisen synnytyksen aikoihin söin kahviossa supistusten lomassa, mutta oli kyllä hankalaa keskittyä ruokaan.

Tässä tokassa supistukset oli samanlaisia, mutta vedin kahvia monta monta kuppia, sekä söin jotain pientä. Jotenkin tokalla kerralla sen kesti paremmin. Sit hetken päästä oltiinkin jo menossa saliin. Join sitä ennen vielä kahvin loppuun. :Smiling Face With Open Mouth
 
Tässä tokassa supistukset oli samanlaisia, mutta vedin kahvia monta monta kuppia, sekä söin jotain pientä. Jotenkin tokalla kerralla sen kesti paremmin. Sit hetken päästä oltiinkin jo menossa saliin. Join sitä ennen vielä kahvin loppuun. :Smiling Face With Open Mouth
Ihana, tästä tulee mieleen ihan yks kahvimainos telkkarista!:rolling::red-heart: Se jossa mm. kärrätään saliin supistelevaa tulevaa äitiä jolla on kahvi kädessä.:smiling-eyes:
 
Takaisin
Top