Synnytys ja puolison reissutyö

Dalmation

Oman äänensä löytänyt
Onko täällä muita, joilla mies tekee reissutyötä eli synnytyksen lähestyessä joutuu miettimään ja toivomaan, että puoliso ei ole reissussa (ulkomailla)?

Oman puolison työ suuntautuu kokonaan ulkomaille ja olen nyt näin rv12 alkanut pohtia, että mitenköhän tuo synnytys menee. Puolison haluaisin mukaan, mutta ei hän toki kuukautta voi olla tekemättä töitä, kun vauva tuskin syntyy täsmälleen laskettuna aikana.. Tukipiirit on ja esimerkiksi oman äitini saan mukaan tarvittaessa, mutta eihän se sama ole..

En ole samassa tilanteessa ollut, mutta eräs tuttavaperhe ratkaisi asian niin, että lapsi syntyi suunnitellulla sektiolla silloin kun puoliso ei ole reissutöissä. 🤔

Meillä mies oli viikot muualla töissä keskimmäisen synnytyksen aikaan. Kotimaassa kylläkin, mutta useamman tunnin päässä, kyseessä oli kausityö. Olin tehnyt päätöksen, että jos synnytys käynnistyy viikolla, niin menen synnyttämään yksin. Mies olisi saattanut ehtiä synnytyksen loppuvaiheeseen, mutta se olisi ollut epävarmaa. Ajattelin, että mieluummin menen sitten yksin, kun lähistöllä ei asunut sellaisia ihmisiä, jonka olisin voinut kuvitella ottavani mukaan.
Loppujen lopuksi kausityö loppui juuri ennen synnytystä. Mies oli vielä edellisen viikonlopun töissä, jotta saisi työt etenemään, kun näytti siltä ettei synnytys vielä käynnisty. Ehti siis mukaan synnytykseen.

Onko teillä ensimmäinen lapsi tulossa? Itse olisin ollut ensimmäisen kohdalla varmaan jotenkin stressaantuneempi asiasta. Kun oli toinen kyseessä, niin oli helpompi ajatus.

Muokattu viimeksi:
Meillä mies oli viikot muualla töissä keskimmäisen synnytyksen aikaan. Kotimaassa kylläkin, mutta useamman tunnin päässä, kyseessä oli kausityö. Olin tehnyt päätöksen, että jos synnytys käynnistyy viikolla, niin menen synnyttämään yksin. Mies olisi saattanut ehtiä synnytyksen loppuvaiheeseen, mutta se olisi ollut epävarmaa. Ajattelin, että mieluummin menen sitten yksin, kun lähistöllä ei asunut sellaisia ihmisiä, jonka olisin voinut kuvitella ottavani mukaan.
Loppujen lopuksi kausityö loppui juuri ennen synnytystä. Mies oli vielä edellisen viikonlopun töissä, jotta saisi työt etenemään, kun näytti siltä ettei synnytys vielä käynnisty. Ehti siis mukaan synnytykseen.

Onko teillä ensimmäinen lapsi tulossa? Itse olisin ollut ensimmäisen kohdalla varmaan jotenkin stressaantuneempi asiasta. Kun oli toinen kyseessä, niin oli helpompi ajatus.
Ensimmäinen lapsi kyseessä, joten senkin takia toki tosiaan jännittää. Synnytyksessä kaikki uutta niin puolison tuki olisi tärkeää. Toisaalta myös se periaate, että yhdessä tähän ryhdytty niin toki olisi mukava että molemmat on paikalla :D Voihan sitä firma ehkä joustaa, jos saisi sellaisia vuoroja, että olisi suhteellisen lähellä.. Nyt tekee eri maissa töitä eli sieltä nyt hankala keretä..

Ensimmäinen lapsi kyseessä, joten senkin takia toki tosiaan jännittää. Synnytyksessä kaikki uutta niin puolison tuki olisi tärkeää. Toisaalta myös se periaate, että yhdessä tähän ryhdytty niin toki olisi mukava että molemmat on paikalla :D Voihan sitä firma ehkä joustaa, jos saisi sellaisia vuoroja, että olisi suhteellisen lähellä.. Nyt tekee eri maissa töitä eli sieltä nyt hankala keretä.
Joo ihan ymmärrän. Ihan samoja mietteitä ois mulla ollut ekan kohdalla. Ja toki on aivan eri asia se, että puolison on mahdollista ehtiä synnytyksen loppuun, kuin se, että tietää varmasti, ettei hän ehdi ollenkaan. Jospa firma tosiaan pystyisi vähän tulla vastaan järjestämällä töitä lähemmäs.

Mun puoliso on läpi raskauden tehnyt töitä ulkomailla ja nyt on viimeistä kertaa reissussa. Palaa mun 37. raskausviikolla ja toivotaan, että se riittää. Jos ei, synnytän yksin. Mukaan tuolta ei ehdi, vaikka toki hän lähtisi heti jos näin kävisi.

Mulla miehellä oli kuukautta ennen la viimeinen reissu. Nyt oikeastaan huvittaa miten sitäkin stressasin niin paljon, taisi olla jossain Euroopassa se. Ehkä enemmän siinä stressasin niitä lumitöitä, talon lämmitystä ja ison koiran ulkoiluttamista yksinään.
Koska työmatka oli ollut jo jonkun aikaa tiedossa niin olin henkisesti siihen varautunut ja miettinyt miten toimin jos jotain sattuisi, se auttoi.

Tämä nyt oli vähän eri tilanne kun jos oikeasti enemmän reissua kokoajan, mutta ehkäpä yritän sanoa, ettei se miehen paikallaolo, tai etenkään siitä stressaaminen tunnu tärkeältä sen jälkeen kun se lapsi on maailmassa. Ajattelin myös itse, että mulle on tärkeä että mies on mukana synnytyksessä. Nyt ajattelen mieluummin niin päin, että paikalla oleminen oli hänelle paljon tärkeämpi kuin mulle.

Mutta ehkäpä nyt ajattelen miehen läsnäolon tai työmatkojen ajoituksen niin lepsusti, koska synnytys meni kaikkiaan niin hyvin, ja vauva syntyi 6pv ennen la ♥️
Toisella voi olla ihan erilainen kokemus kun mulla, tai tiedä mitä ajattelisin jos mies ei olisi ollut mukana 🤷🏼‍♀️

Mun puoliso asuu ja työskentelee Euroopassa. Kummallekin toivottu esikoinen, joten kummallekin olisi tärkeää puolison läsnäolo synnytyksen aikoihin. Niinpä @Dalmation pohdinnat kuulostaa kovin tutuilta.

Puoliso palaa Suomeen, kun rv 37+3. Kovasti aikatauluja suunnitellessa yritettiin googletella todennäköisyyksiä synnytyksen ajankohdalle, mutta eihän näistä voi tietää 🤷‍♀️ Tähän kompromissiin päädyttiin ja kovasti toivotaan, että tämä riittää. Toki hän lähtee heti tulemaan, jos jo aiemmin homma aktualisoituu, mutta takeita ehtimisestä ei ole.

Kirjoita tähän...
Takaisin