Mun mielestä kuulostaa vähän huolestuttavalta, jos tulee kipuja, kun on ensin ehtinyt voida hyvin. Tulee mieleen kohtutulehduksen mahdollisuus, vaikka puoli astetta lämpöä onkin vielä vähän.
Täällä on nyt 17 päivää synnytyksestä ja ihan normaali toimintakykyinen olo, vaikka tikit eivät ole vielä sulaneet (lievät toisen asteen repeämät). Haava toipui parissa päivässä sen verran kivuttomaksi, etten tarvinnut enää lääkkeitä. Vuoto jatkui hieman pidempään kuin missään oppaissa yms sanotaan. Runsaampaa veristä vuotoa taisi tulla vähän yli viikon ja sitten muuttui niukemmaksi ja rusehtavammaksi. Nyt kaksi päivää ollut aika niukkaa valkovuotomaista, seassa vielä veriviiruisuutta.
Meillä oli ensi alkuun imettämisen kanssa ongelmia. Vauva oli niellyt mahalaukun täydeltä rusehtavaa lapsivettä (yäk!) ja synnytyksen jälkeen imettiin useampaan otteeseen hengitystiet. Ensimmäisen vuorokauden aikana hän oksensi / puklasi rusehtavaa lapsivettä, ei ollut yhtään kiinnostunut syömisestä ja vasta lähes vuorokauden ikäisenä otti ensin pullosta imuotteen. Toinen vuorokausi oli yhtä tuskaa, kun yritettiin lastenhoitajien avustuksella saada rinnalle. Asiaa ei tietty auttanut, että olen ensisynnyttäjä, joten ei mulla ollut mitään käsitystä, miten se imetys lähtisi sujumaan. Mutta siis vauvaa tungettiin väkisin rinnalle, hän sysi rintaa kaikin voimin kauemmaksi ja suostui korkeintaan imemään pikkuisen rintakumin kautta, kun sinne ensin ruiskutettiin luovutettua maito. Vasta kolmantena vuorokautena alkoi imetys sujua, ensin rintakumin avulla, sitten ilman. Luovutettua maitoa hän sai pullosta etenkin yöaikaan, koska valvoi itkuisena pikkutunneille saakka.
Kuitenkin painonlasku jäi 7-8 prosenttiin ja neljän vuorokauden iässä paino kääntyi nousuun, vaikka maito nousi kunnolla vasta viidennen vuorokauden aikana. Sen jälkeen paino on noussut tasaisen varmasti, vaikka rinnat eivät alku pakotuksen jälkeen ole tuntuneet kovin täysiltä muuten kuin poikkeuksellisen pitkien syöttövälien jälkeen. Mun olisi vaikea luottaa, että maitoa tulee riittävästi, jos ei poika olisi kylläisen oloinen ja neuvolassa vaaka näyttänyt hyviä lukemia.
Oluwatobin neuvot maidon määrän ja painon seurannan suhteen kuulostivat hyviltä. Mitä neuvolassa on sanottu?
Täällä on kuluttanut sekä vauvan että äidin voimia runsas kakkaaminen. Meillä on tullut runsaimpina päivinä n. 20 kakkaa päivässä ja päälle kymmeniä rupsuja, joiden mukana pikkuisen kakkaa tai vähintäänkin ruskeaa lirua. Olisin varmaan ollut ihan hermona, jos ei tuotos olisi ollut ihan normaalia koostumukseltaan (heh, kun se lirukin lasketaan normaaliksi...). Kestovaipat on unohdettu suosiolla ja energia suunnattu vaippa-alueen ihon hoivaamiseen. Onneksi nyt näyttää kakkamäärä tasaantuneen reiluun 10 kertaan per vuorokausi + ne rupsauttelut. Olen ehtinyt karsia erinäisiä juttuja ruokavaliosta (mansikat, kahvi, tee, suklaa, kaali, ruisleipä, palkokasvit, sipuli) ja hankittuna on jo maitohappobakteeritkin, jotka otetaan ehkä kokeiluun alkuviikosta. Kyllähän noita vaippoja vielä itse vaihtaisi, mutta kun pienestä näkee, että ennen kakkaa vatsa kipristelee ikävästi, ja vaippa-alueen iho on välillä helottanut ikävän punaisena.
Vatsankipristelyt tekevät sen, että pikkuista on vaikea saada uneen. Vaunukävelyt ja pitkä kainaloon nukuttaminen (min. puoli tuntia) tuntuvat olevan ainoa keino saattaa vauva sikeään uneen.
Maaria