Synnytyksestä palautuminen ja virtsankarkailu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Qkkuu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Qkkuu

Oman äänensä löytänyt
Moikka,

En löytänyt ihan tähän kysymykseen sopivaa osiota, joten laitetaan tänne synnytys-palstalle. Eli onko teillä minkälaisia kokemuksia virtsankarkailusta paranemisesta (toisen tai kolmannen) synnytyksen jälkeen? Millaisia oireita oli ja mitä teitte kuntoutuaksenne virtsankarkailusta? Tehtiinkö teille jotain leikkauksia? Pääsittekö hoitoon julkiselle vai pitikö hoitaa yksityisen kautta?

Oma tarinani on sellainen, että ekan synnytyksen jälkeen mulla ei ollut mitään ongelmia, mutta nyt tokan jälkeen ihmettelen mitä oikein on tapahtunut. Mulla nyt synnytyksestä kohta 5kk ja alkukesällä en huomannut ollenkaan virtsankarkailua, mutta nyt muutaman viikon tai kuukauden ajan on tuntunut, että alushousuja vaihtaessa illalla tulee sellainen pieni virtsan haju. Ilmeisesti sitä tulee tihkumalla pitkin päivää, koska tulee niin vähän, ettei ole tarvinnut edes pikkuhousunsuojaa, mutta tuo haju tottakai häiritsee.

Muokattu viimeksi:
Minulla on kokemusta sekä virtsa-, että ulosteinkontinenssista toisen synnytyksen jälkeen. Lapset tulivat pienellä ikäerolla joten toipumisaika oli liian lyhyt ainakin minun keholleni. Tilanne tuntui ihan mahdottomalta, mutta ulosteinkontinenssi helpotti jo muutamassa kuukaudessa lantionpohjan treenaamalla. Gynellä kävin noin pari vuotta sitten jolloin hän sanoi että minulla on ainoastaan ponnistusinkontinenssi jäänyt, eli yskiessä ja juostessa voi karata. Eli kyllä se pahin yleensä helpottaa lantionpohjaa treenaamalla.

Ongelma on se että ponnistuskarkailu on vähentynyt, joka tarkoittaa joko sitä, että lantionpohjan kunto on parantunut, tai virtsarakko on tippunut entisestään jolloin ponnistuskarkailu vähenee kun virtaputki jää sopivaan kulmaan puristuksiin. 😅

Ponnistusinkontinenssi on kuulemma helppo korjata kirurgisesti nauhaleikkauksella ja lähes kaikki pääsevät vaivasta eroon jos se haittaa elämää. Sen sijaan muut laskeumat ovat ongelmallisempia ja onnistuvat pysyvästi paljon pienemmällä prosentilla…

Lohdutuksena vielä, gyne sanoi että lantionpohja palautuu oikeasti jopa kaksi vuotta synnytyksen jälkeen eikä vain kuukausia. Treenaat ja annat asialle aikaa jollei se kovasti häiritse elämää. Tuo kuullostaa niin lievältä vielä että voi hyvinkin ajan kanssa parantua itsekseen. ❤️

Tuo mitä @Pingviiniemo tuossa sanoikin. Ja itse olen lukenut, että myös liian kireät lantionpohjanlihakset voivat aiheuttaa tuota virtsankarkailua. Itsehän kirjaimellisesti pissasin housuun 3-4kk synnytyksen jälkeen kun olin tankkaamassa autoa kun en vain pystynyt kontrolloimaan kehoani jonka jälkeen pyysin lähetettä äitiysfyssarille.

Kiitos tsempeistä molemmille!
🧡
Oon itsekin miettinyt onko vajaa 2v synnytysten välillä riittävä toipumiseen. Varsinkin kun olisi kolmas toiveissa samalla aikataululla.

Millaista lantionpohjatreeniä teille @Pingviiniemo ja @Helpsuli ohjattiin ja kuka ohjasi? Mä oon käyny tosiaan äitiysfyssarilla 2 kertaa, kuukausi synnytyksestä ja sit tossa 4kk kohdalla eli kuukausi sitten. Mulla kävi niin, että synnytyksen jälkeiset pari kk en huomannut tota virtsankarkailua, mutta sitten yhtäkkiä tajusin joku kuukaus pari sitten ton hajun, että vissiin tihkumalla alkanut virtsaa tulemaan. Samalla keskivartalo alkoi särkemään vaikka esim reippaita vaunukävelylenkkejä tein paljon vähemmän kuin kesällä. Fyssari arveli, että olis ollu liikaa rasitusta lantionpohjassa ja sen lihakset ois väsyny treenistä liikaa niin etteivät jaksaneet enää toimia normielämässä refleksinomaisesti niinkuin niitten pitäisi (esim. aivastaessa ym.). Tuolloin olin tehnyt kuukauden 5x viikossa Nordic fit maman lantionpohjan ohjeiden mukaan jumppaa, jossa 2 kertaa päivässä tehtiin 10 toistoa 5-10sek kerrallaan. Lisäksi kävin 2 kertaa viikossa jumpassa, toinen oli fyssarin ohjaama, joka keskittyi keskivartaloon ja vielä kerran viikossa itse 10min keskivartalojumpan.

Ehdin siis kuukauden tehdä noita Nordic fit maman jumppia plus noita 3x viikossa jumppia ennen toista fyssarikäyntiä. Sen jälkeen eli nyt vajaa kk sitten pidin 1,5 viikkoa taukoa tekemättä lainkaan jumppia eikä pitkiä kävelylenkkejäkään. Sitten aloin vähitellen lisäämään ja nyt fyssarin suosituksesta viime viikosta alkaen tehnyt vain 3x viikossa yhden 10 toiston lantionpohjaharjoituksen 5sek kerrallaan (tosin tainnut unohtaa jokusen kerran tehdä) sekä 2x viikossa keskivartalojumppaa. Äsken vessassa käydessä huomasin, että tuota hajua ei enää ollut ainakaan just sillon.

Onkohan siis tosiaan kuten se fyssari arveli, että tuli liikaa rasitusta ja kroppa prakasi? Oon aina luullut, että niitä lantionpohjan lihaksia pitäisi harjoittaa jotenkin ihan älyttömän paljon tyyliin 10-15 minuuttia päivässä ja kokenut huonoa omaatuntoa että tässä nyt laistan harjoituksista ja aiheutan itselleni ongelmia kun en oo jaksanu tehdä. Ja nyt olisikin niin että vähemmän on enemmän. Kyllä tää on vaikeeta löytää sopiva harjoittelumäärä :D

Kiitos tsempeistä molemmille!
🧡
Oon itsekin miettinyt onko vajaa 2v synnytysten välillä riittävä toipumiseen. Varsinkin kun olisi kolmas toiveissa samalla aikataululla.

Millaista lantionpohjatreeniä teille @Pingviiniemo ja @Helpsuli ohjattiin ja kuka ohjasi? Mä oon käyny tosiaan äitiysfyssarilla 2 kertaa, kuukausi synnytyksestä ja sit tossa 4kk kohdalla eli kuukausi sitten. Mulla kävi niin, että synnytyksen jälkeiset pari kk en huomannut tota virtsankarkailua, mutta sitten yhtäkkiä tajusin joku kuukaus pari sitten ton hajun, että vissiin tihkumalla alkanut virtsaa tulemaan. Samalla keskivartalo alkoi särkemään vaikka esim reippaita vaunukävelylenkkejä tein paljon vähemmän kuin kesällä. Fyssari arveli, että olis ollu liikaa rasitusta lantionpohjassa ja sen lihakset ois väsyny treenistä liikaa niin etteivät jaksaneet enää toimia normielämässä refleksinomaisesti niinkuin niitten pitäisi (esim. aivastaessa ym.). Tuolloin olin tehnyt kuukauden 5x viikossa Nordic fit maman lantionpohjan ohjeiden mukaan jumppaa, jossa 2 kertaa päivässä tehtiin 10 toistoa 5-10sek kerrallaan. Lisäksi kävin 2 kertaa viikossa jumpassa, toinen oli fyssarin ohjaama, joka keskittyi keskivartaloon ja vielä kerran viikossa itse 10min keskivartalojumpan.

Ehdin siis kuukauden tehdä noita Nordic fit maman jumppia plus noita 3x viikossa jumppia ennen toista fyssarikäyntiä. Sen jälkeen eli nyt vajaa kk sitten pidin 1,5 viikkoa taukoa tekemättä lainkaan jumppia eikä pitkiä kävelylenkkejäkään. Sitten aloin vähitellen lisäämään ja nyt fyssarin suosituksesta viime viikosta alkaen tehnyt vain 3x viikossa yhden 10 toiston lantionpohjaharjoituksen 5sek kerrallaan (tosin tainnut unohtaa jokusen kerran tehdä) sekä 2x viikossa keskivartalojumppaa. Äsken vessassa käydessä huomasin, että tuota hajua ei enää ollut ainakaan just sillon.

Onkohan siis tosiaan kuten se fyssari arveli, että tuli liikaa rasitusta ja kroppa prakasi? Oon aina luullut, että niitä lantionpohjan lihaksia pitäisi harjoittaa jotenkin ihan älyttömän paljon tyyliin 10-15 minuuttia päivässä ja kokenut huonoa omaatuntoa että tässä nyt laistan harjoituksista ja aiheutan itselleni ongelmia kun en oo jaksanu tehdä. Ja nyt olisikin niin että vähemmän on enemmän. Kyllä tää on vaikeeta löytää sopiva harjoittelumäärä :D
Vitsit kun muistaisin ne tarkat ohjeet. 😂
Muistaakseni aluksi tosi paljon ja sit kun lihaskunto tuntuu itsestä hyvältä, niin sit kerta viikkoon loppuelämän ajan. Näin oon tehnytkin.

Kuullostaa kyllä aikas paljolta toi sun treenimääräsuositus. En mä ihan noin pitkiä sessiota tainnut koskaan tehdä

Mut siitä oon varma, että sanoi mulle kerta viikkoon sit kun lihaskunto on hyvä. Ei sen enempää tarvi

Tein/teen illasta 10 x supisteluja 5-10s ja sit perus salitreenit päälle. Äippäfyssarin kans tää katottiin

Tosi hyvä kuulla, kiitos kommenteista! Uskon nyt näiden kommenttien jälkeen ehdottomasti tota mun äitiysfyssaria, että 3x viikossa 10 toistoa 5sek kerrallaan riittää. Jännä kuitenkin, et toi Nordic fit mama tarjoaa tota nettivalmennuskurssia, missä suositellaan 2x päivässä noi treenit. No, ehkä tässä(kin) asiassa on niin monta lähestymiskulmaa, että jollekin toi voi olla ihan hyvä. Itellä vaan tosiaan näköjään toi 3x viikossa 10 toistoa näyttää riittävän paremmin kuin hyvin.

Tosi hyvä kuulla, kiitos kommenteista! Uskon nyt näiden kommenttien jälkeen ehdottomasti tota mun äitiysfyssaria, että 3x viikossa 10 toistoa 5sek kerrallaan riittää. Jännä kuitenkin, et toi Nordic fit mama tarjoaa tota nettivalmennuskurssia, missä suositellaan 2x päivässä noi treenit. No, ehkä tässä(kin) asiassa on niin monta lähestymiskulmaa, että jollekin toi voi olla ihan hyvä. Itellä vaan tosiaan näköjään toi 3x viikossa 10 toistoa näyttää riittävän paremmin kuin hyvin.
On tosiaan eri ohjeistuksia. Itse tein viime talvena äitiysfyssarin ohjeilla: 5 päivänä viikossa, 2-4x/pvä, n.10x pitkä pito (puoliteho), 10x keskipitkä pito (voimakas teho), 10x lyhyt napakka. Se kävi kyllä työstä. Mutta oli kyllä tehokasta. Itselläni oli kyllä eri ongelmaa kuin sinulla.

Takaisin