Synnytyksen käynnistäminen - kysymyksiä ja kokemuksia

Asteroidi

Jostain jotain jo tietävä
Miulla on 'muutamia' kysymyksiä käynnistämisestä:

- Onko jollain kokemusta siitä, että synnytys käynnistettäisiin suoran salissa kalvojen puhkaisulla ja oksitosiinitipalla?
- Onko mahdollista, että puhkaistaisiin vain kalvot, eikä tarvitsisi laittaa oksitosiinia ollenkaan? Synnytyshän voi lähteä käyntiin pelkällä kalvojen puhkaisulla kylläkin, mutta odottaako ne sitä sairaalassa?
- Jos oksitosiinitippa laitetaan, niin tiputetaanko sitä koko ajan vai vaan aluksi joku määrä ja pystyykö sen kanssa liikkumaan salissa? Saako mennä suihkuun, jos on se oksitosiinitippa?
- Tiputetaanko jotain muutakin kuin oksitosiinia (esim. nesteitä) aina automaattisesti sen oksitosiinin kanssa?

Sitten ballonkista:
- Kun se vehje teipataan reiteen, niin onko se letkuhässäkkä kuinka iso, mahtuuko farkkujen alle, collegehousuihin vai pitääkö olla hame :) ?
- Jos se ballonki putoaa pois, niin pitääkö heti lähteä sairaalaan vai voiko jäädä odottelemaan synnytyksen käynnistymistä kotiin? (Miulla on sovittu, että jos se laitetaan niin saan lähteä kotiin sen kanssa eli osastolle en joka tapauksessa jää, itse asiassa se laitetaankin (jos laitetaan) äitiyspolilla.)
- Onko kokemuksia ballonkista, kun se laitetaan jo aika valmiissa tilanteessa ikäänkuin potkaisemaan synnytys käyntiin, kuinka kauan kestää ja auttoiko?

Ajattelin mennä saman kysymyslistan kanssa käynnistykseen, mutta jos vaikka täällä olisi jo tietäväisempää porukkaa :)
 
Tää on hyvä ketju!

Huomenna mennään käynnistykseen ja hyvin todennäköisesti käytetään ballonkia, joten voin kertoilla kokemuksia siitä sitten :)
 
Mulla käynnistettiin toinen synnytys suoraan salissa rv 41+6 ja oksitosiinitipalla. Kalvot puhkaistiin vähän myöhemmin, johtuen siitä, että en ollut avautunut sinne mennessä yhtään. Vasta kun tippa oli hieman alkanut pehmittänyt paikkoja, niin kalvot puhkaistiin. Tippa oli kiinni koko ajan ja annostusta lisättiin säännöllisin väliajoin.
Suihkussa käynnistä en tiedä kun en suihkussa käynyt.
Liikkuminen myös aika rajoittunutta, koska lapsen sykettä seurataan tarkemmiin pinnillä mikä laitetaan lapsen päähän siinä vaiheessa kun tarpeeksi avautunut, sitä ennen mahan ympärille laitettavalla "mittarilla."
Oksitosiinin kanssa tuli samalla myös jotain muuta tipasta.
 
Mulle laitettiin balonki vesien menon jälkeen, kun synnytys ei ollut itsekseen käynnistynyt vesien menosta.
Asentaminen tuntui suoraan sanottuna kivuliaalta ja epämiellyttävältä. Noh, siitä kyllä jäi tosi turhautunu mieli koko vehkeestä, eli koita rivien välistä saada jotain infoa, eikä pelkästään inhoa.
Mulle kerrottiin, että sen annetaan olla paikoillaan 8 tuntia ja sitten poistetaan, mikäli ei ole poistunut itsestään, eli asut ilmeisen lähellä synnytyssairaalaa...
Se reiteen teipattu härpäke tuli jotain 15-20 cm pihalle ja oli kyllä tosi hankala vessassa käynnin kanssa. Ei se ihan minkään pillifarkkujen kanssa mene, suosittelisin collegeja. Pikkareiden riisuminen vessaan mennessä oli myös tarkkaa; multa irtosi se letkun päässä ollut korkki ja eritteet valui pitkin reisiä, mutta eipä siinä muuta kun korkki uudestaan kiinni.
Ilmeisesti siitä olisi pitänyt vedellä ja ärsyttää kohdunsuuta itse ulkoa käsin, mutta se tuntui myös aika pahalta.
Suihkussa sai käydä ja pompinkin pallollakin siellä balongin kanssa, sitä touhua se ei haitannut.
Mutta eipä se mitään auttanutkaan. Tai no, poistettiin sen kahdeksan tunnin jälkeen, olin avautunut sen 3 senttiä, minkä se saa avautumaan (3-4 cm on kai se mitä se voi tehdä, älä ota tätä faktana) ja sen olin sitten auki, kunnes lopulta Cytocec-lääkkeenkin (suun kautta ja kohdunsuulle laitettuna) jälkeen laitettiin oksitosiinitippa syntymähuoneessa 2 vuorokauden jälkeen, joka sitten räväyttikin kohdunsuun tunnissa 7 cm auki.
Sen tipan kanssa ei saanut mennä suihkuun eikä ammeeseen.

Mulla siis käytettiin kolmea käynnistystapaa. Lähtisin tällä kokemuksella oksitosiinitipalla uuteen koitokseen.
 
Kiitos paljon kommenteista! Asun tosiaankin 15-20min ajomatkan päässä sairaalasta, lapsi on meidän kolmas ja minulla on ennen käynnistetty cytotecilla. Sairaalaankin saan kuulemma jäädä ballonkin kanssa, mutta valitsen kyllä kodin, kun se vaihtoehtona on.

Tuosta 3-4cm avautumisesta ballonkilla olikin jo puhetta synnytystapa-arviossa, sen jälkeen kuulemma putoaa itsestään pois. Ja täällä annetaan olla noin vrk, jonka jälkeen sitten poistetaan, jos ei ole muuten lähtenyt. Riippuisikohan aika vähän myös syystä miksi käynnistetään. Meillä ei periaatteessa ole päivän päälle sen syntymän kanssa, koska vauva on pienempi (alle 3,5kg veikattu) kuin edelliset ja laskettuaikakin vasta häämöttää.

Cytotec-käynnistyksessä miulla puhkesi kalvot toisen neljäsosatabletin jälkeen (suun kautta), eikä laitettu oksitosiinitippaa missään vaiheessa, koska synnytys lähti siitä käyntiin ja eteni vauhdikkaasti. Nytkin on sovittu, että synnytys käynnistetään kalvojen puhkaisulla, jos se on mahdollista tai sitten kypsytellään ballonkilla. Haluaisin vaan niin kovasti muodostaa jonkun mielipiteen mitä itse toivon, jos sitä minulta kysytään :)

Oksitosiinia voi saada muuten myös nenäsuihkeena. Ei ole niin tehokas varmaankaan (ei perustu faktaan), eikä varmaan ole samaa potkua, kuin tipassa, mutta miulla on jomman kumman ponnistusvaiheessa sellaistakin laitettu.

Ehkä tällä hetkellä toivoisin, että laiteisiin 'palloska' ja synnytys lähtisi siitä itsekseen ilman kalvojen puhkaisua / oksitosiinia, mutta kyllä se nyt on jo nähty, ettei näissä synnytyksissä paljon kannata etukäteen suunnitella ja toivoa. Täysi luotto sairaalan henkilökuntaan vaan.

Kiitollisena collegehousuvinkistä ja mielelläni kuulisin lisääkin kokemuksia.
 
mulla oli hetken omat housut jalas mutta pääosin se sairaalan kaapu ja kyllä mä hameen/mekon laittaisin sen ballongin kanssa jos vielä pitäis joskus.
vrk sai olla se ballonki, eka avas mullaki sen 3cm paikkoja, tokana päivänä oksitosiinitippaan jossa sai olla max 6 tuntia, ei vaikutusta synnytyksen suhteen. isompi ballonki sai sitten synnytyksen käyntiin vaikka sekin jouduttii poistamaan vrk jälkeen. Asentaminen ei sattunu sen metallivälineen avulla mutta käsikopelolla tuntu epämiellyttävältä eikä siis ees pysyny paikoillaa näin. Ekan ballongin kans olo oli just sellanen pallo jalkojen välissä fiilis, mutta toinen ei tuntunu missää ja sillon multa lähti teipit reidestä joten se vaan roikku jalkojen välissä ku en halunnu pyytää uuttakaa teippiä ku inhoon sen liimaa.
Mä taas suosittelisin ballonkia, onhan se lääkkeetön menetelmä ja kivempi kun kanyyli kädessä ja tippateline mukana. Ottaisin siis sen jos olis alatiesynnytys vielä edessä, 2 sektioo kuitenkin nyt takana niin se olis muutenki sektio.
 
Täällä osastolla maataan edelleen yhtenä kappaleena.. :sad001 tunnen itseni niin epäonnistujaksi synnyttäjänä. Vkt nyt 42+1. Ei tää lähde varmaan koskaan käyntiin..

Ballonki laitettiin eilen puoli kolmen aikaan päivästä, ja se aiheutti heti alussa mulle omasta mielestäni kivuliaita supistuksia ja kovaa menkkajomotusta. Sain panadolia (ei apua) ja jotain toista lääkettä, joka poisti menkkajomon, mutta supistukset jatkuivat napakoina ja parin tunnin ajan suht säännöllisinä (n. 6-10min) . Olin jo optimistisena, että ehkä tässä pääsisi jossain vaiheessa tositoimiin tai että ballonki edes lähtisi pois, mutta supparit loppuivat kuin seinään illalla kasin ysin aikaan. Sain nukuttua koko yön ilman mitään kummempia tuntemuksia.

Nyt ballonki edelleen tiukasti tuolla sisuksissa roikkuu ja mulla on paha aavistus, että kun tuossa puoli kolmen aikaan lääkäri tsekkaa, niin tuskin mitään kalvoja päästään puhkomaan. Jos ei, niin sitten sitä zytoteciä vai mitälie annetaan ja siinä voikin sitten parhaassa tapauksessa mennä taas useampi päivä ;( mä en jaksa tätä odottamista enää, mieskin vaan joutuu töröttämään tuossa ja tunnen itteni ihan turhaksi kun mitään ei tapahdu.
Yöllä itkin sitä, että mua pelottaa ne tulevat kivut, nyt itkettää tää kauhee paine, kaikki sukulaiset, tutut kaikki ihmettelee miksei mitään tapahdu/minusta kuulu mitään.
Mut vittu en osaa näköjään edes synnyttää!
Anteeksi tämä tilitys, mutta ahdistaa niin paljon.. :sad001
 
Voi Mara!!!
Kyllä se lähtee käyntiin!! Ihan varmasti! Kipuihin saa apua -ja kannattaa ottaa sitä vastaan. Mulla helpotti pallon päällä oleminen kuumassa suihkussa ja lämpöpussi alaselällä huoneessa ollessa. Turhauttihan se kun ei ballonki tai ne zytotecitkään käynnistänyt ja pelotti minuakin tulevat kivut, kun ne ballonginkin aiheuttamat kipuaallot oli sattui jo ja sanottiin ettei käytänössä mitään ole tapahtunut. Ja siinä vaiheessa hiipi mieleen se ettei homma ole enää omissa käsissä.
MUTTA !! Kivuista selvittiin ja niin kliseistä kun se onkin sanoa, mutta kyllä se vaan paikkaansa pitää, että se itkevä ihmeellinen kinan peitossa oleva vauva, joka annetaan rinnoille ja joka sinua silmiin katsoo unohduttaa kaiken kivun, turhauman ja ahdistuksen, mitä synnytyksen varrella on ollut. Mulla oli se kokemus, että kun annettiin lupa ponnistaa, homma palautui taas omiin käsiin.
Voimia ihan hirmuisesti sulle!!
 
Kiitos Moondancer ja Mursutartar ihanista tsempeistä :hug013

Lääkäri kävi äsken tsekkaa tilanteen, ja: TADAA saatiin ballonki pois ja kalvot puhki! Oli ehkä astetta riuskempi venäläinen lääkäritäti, joka nykäisi varmoilla otteilla ballongin veks. Meikä ja kätilö taidettiin olla vähän liian hellävaraisia.. :D

Nyt makaan käyrillä "omissa nesteissäni" (hirvee määrä lapsivettä hulahti tähän sängylle), mut EI HAITTAA!

Sit suppareita odottelemaan.. Kyllä tää tästä! Prkl :laughing025
 
Millä perusteilla ja millä viikoilla synnytys käynnistetään aivan viimeistään? Mietin vain, että jos nyt ihan tappiin asti tässä mennään, niin mikä on se viimeisin päivä kun voi odottaa vauvaa kotiin?

edit. Ja millä perusteilla synnytys käynnistetään jo ennen sitä viimeisintä deadlinea? Oon hieman hukassa kun joillakin käynnistetään 40+ viikoilla ja joillain 42+ viikoilla.
 
Onkohan tuossakin eroja sairaanhoitopiireittäin? Täällä tehdään yliaikaiskontrolli äippäpolilla viikolla 41+ ja käynnistetään vasta kun la on sen 14 päivää yli. Eli käynnistys siinä viikon 42 kieppeillä. Sittenhän käynnistellään tietysti aiemmin, jos epäillään ettei vauvalla kaikki ole kunnossa tai vauvan epäillään olevan kovin suuri.
 
Mara: Tsemppiä! Kyllä se siitä lähtee! Hienoa että pääsivät puhkaisemaan kalvot! Myöhemmin tuo puuduttava odottelu unohtuu ja vauva kultaa kaiken vaivan.
Meillä ei ekassa käynnistetyssä synnytyksessä (Cytotec) isä tullut edes mukaan vaan meni töihin ja soittelin vuorokauden päästä, kun piti tulla sairaalaan :) Luin hyviä kirjoja ja kävin kahvilla. Siellä osastolla oli niin ruuhkaakin, että en kaivannut sinne ketään seurakseni. Esikoinen oli tuolloin päiväkodissa.

En tiedä mikä on vihonviimeinen käynnistysaika, kuulemieni juttujen perusteella uskoisin että riippuu äidin voinnista esim. jos ei pääse enää sängystä ylös liitoskipujen takia tai jos on diabetes ja vauva on iso tai jos istukan virtaukset heikkenee tai vauva ei liiku tai on raskausmyrkytys. Itselläni käynnistetty ja käynnistetään taas viikolla 39, koska ensimmäiseni sai hermovaurion ja solisluun murtuman synnytyksessä (hartiadystokia ja erbin pareesi). Periaatteessa siis siksi, ettei kokoarvion epämääräisyyden mukaanottaenkaan kasva isommaksi kuin ensimmäiseni ja toinen olikin pienempi, eikä vaurioitunut synnytyksessä.
 
Mulla käynnistettiin 41+6 kalvojen puhkaisulla kun olin 2cm auki. Ei ollut ollut mitään supistuksia aiemmin. Kävelin toiseen huoneeseen käyrille ja supistukset alkoi tuntua melkein heti 10 min välein. Ei oksitosiinia. Sitä käytettiin vasta myöhemmin kun olin junnannut 9cm useamman tunnin.
 
Tsemppia Maralle! Itse alan olla jo karsimaton kun olen 39+1 (viime lapsukainen tuli tasan 39+0). En osaa edes kuvitella milta tuntuu maata sairaalan petissa ja vaan odotella. Varmasti hirvittavan turhauttavaa. Mulla oli eilen neuvola ja tatsy sanoi saavansa viela paan hieman liikkumaan joten eipa se taida olla ihan kiinnittynyt viela. Pitaa ruveta joogailemaan, etta se menis alaspain... :) Itse toivon, etta vauveli alkaisi pikkuhiljaa tulla eika menis kauhean pitkaksi tama odottelu. Sita kai kaikki toivoo! Hirveesi tsemppia kaikille, jotka viela odottelee!
 
Moi!
Mulla käynnisteltiin synnytystä oksitosiinilla. Mulla meni siis lapsivedet tiistaiaamuna 2.7 ja tuli pieniä supistuksia. Sairaalaan otettiin osastolle ja samana iltana n.17.30 alkoi kunnon supistukset, mutta eivät tarpeeksi tiheään jotta paikat olisivat auenneet. 3.7 klo 11.00 alettiin antamaan oksitosiinia ensin 15 ml tunnissa ja lopulta sitä annettiin ymmärtääkseni 350 ml tunnissa kun oltiin jo puolen yön tietämillä... Valitettavasti mulla ei tepsinyt ja aukesin vain lopulta 4 cm vaikka supistuksia koko ajan tulikin. Eivät vain jostain syystä olleet tarpeeksi "tehokkaita". Lopulta sitten päädyttiin sektioon mikä hyvä asia koska olin jo aikasta poikki 1.5 päivän supistelujen jälkeen.
 
Lyhyestä virsi kaunis. Balongi laitettiin ti ja se lähti itsestään pois ke. Ke käynnistettiin kalvojen puhkaisulla, kun näytti tosi valmiilta ja oksitosiinia alettiin tiputtamaan 30min puhkaisun jälkeen. Noin 1,5h kalvojen puhkaisemisesta olin auki 7cm (lähtö 3cm) ja alle 2,5h vauva oli syntynyt. Oksitosiinia meni muistaakseni parhaimmillaan 45ml/h. Lisättiin vasta ihan lopussa tuohon määrään. Hurja meno ja tiukka etukeno.
 
Hei, tiedättekö voiko synnyttäjä itse vaikuttaa siihen käynnistetäänkö sytotecilla vai oksitosiinitipalla? Kätilöopistolla alkun käynnistellään ballongilla, mutta kuinkahohan usein se pelkästään riittää ja ehkä kalvojen puhkaisu?
 
moikka! huutelen viime vuoden tammikuisista ja aattelin kommentoida, kun käynnistys tuli koettua. synnytin itse Naistenklinikalla. mulla oli käynnistyksessä koko arsenaali eli cytotecit, ballongi, oksitosiinitippa ja kalvojen puhkaisu. mulla todettiin yliaikaiskontrollissa epäkypsä kohdunsuu, joka oli ehkä 1cm auki. oon ymmärtäny et ballongi voidaan laittaa vasta ku kohdunsuu on 1,5cm auki, sitä ennen käynnistellään cytoteceilla (joita mulla ehti mennä kaksi eikä mitään tapahtunu). mulla ballongin ulostulon jälkeen synnytys pysähtyi ku seinään, joten sit salissa laitettiin oksitosiinitippa ja kalvot puhkaistiin, jolloin synnytys käynnistyi ihan kunnolla.
 
Balongi on tosiaan nykyään ensisijainen menetelmä käynnistää, mutta vaatii tarpeeksi kypsän kohdunsuun. Sen jälkeen JOS kohdunsuu on auennut tarpeeksi ja kalvot saadaan puhki, niin mennään siihen suuntaan, muuten kypsytetään vielä cytotecillä (paitsi aikaisemmin sektiossa olleilla ei mielellään käytetä cytotecia ollenkaan). Jos kalvot saadaan puhki, niin kuulemma lähes aina laitetaan myös oksitosiinitippa ainakin varmuuden vuoksi, jos näyttää että synnytys jää paikoilleen, niin sitä voidaan vauhdittaa, mutta todella maltillisesti lähdetään oksitosiinia tiputtamaan.

Minulla on siis takana nyt yksi käynnistys cytotecilla (balonkia ei ollut vielä käytössä sairaalassa ollenkaan) ja kalvot puhkesivat vahingossa sisätutkimuksen yhteydessä, ei oksitosiinia. Sekä yksi käynnistys kalvojen puhkaisulla salissa ja vähän vauhditettiin oksitosiinitipalla. Toivoin, että oksitosiini laitetaan vaan jos se tarvitaan ja kaksi lääkäriä oli sitä mieltä, että laitetaan pienellä menemään jos puolessa tunnissa ei lähde syöksysynnytys käyntiin. Turhaan epäröin oksitosiinia, kurjaa sen sijaan oli olla tippapullossa kiinni, eikä päässyt suihkuun! (Tosin en olisi ehtinytkään, jos tarkemmin ajatellaan :) ) Minulla oli siis jo supistuksia, kun kalvojen puhkaisu tehtiin ja lääkärit sanoivat, että todella valmiilta näyttää ja silti oksitosiinia laitettiin vähän.
 
Takaisin
Top