Mun ainoa synnytys oli käynnistetty yliajan vuoksi, pe 41+5 aloitettiin ballongilla, kalvot puhkaistiin seuraavana päivänä aamupäivällä. Siitä käynnistyi omat supistukset, mutta jostain syystä lääkäri halusi kätilön kertoman mukaan siihen lisäksi oksitosiinitipan. Hän ei käynyt siis tutkimassa mua, ilmeisesti vaan halusi varmuuden vuoksi tehostaa menoa. Vastustelin aikani, mutta eipä siinä ensisynnyttäjänä supistusten keskellä hirveän pitkään jaksanut vääntää. Oksitosiinitipan seurauksena supistukset muuttui hallitsemattomiksi ja lapsen sydänkäyrät alkoi poukkoilla niin, että alettiin harkita sektio-optiota tai vähintään imukuppia. Epiduraalin voimin sain lopulta ponnistettua vauvan itse ulos, mutta reppana oli kakkinut hädissään lapsiveteen.
Käynnistykseen lähden mielelläni, jos kovasti yliajalle menee, tai on joku lääketieteellinen syy, mutta oksitosiinitippaa en halua kuin vasta siinä vaiheessa, että kehoni ei enää ilman jaksa. Nyt koen, että sillä lähinnä haitattiin ja vaikeutettiin mun ja vauvan urakkaa ja tää on jäänyt vähän kaihertamaan, vaikken mistään luomumenosta sen kummemmin haaveillut. Mut asenne tuntui olleen, että oksitosiinitippa kuuluu käynnistyksessä asiaan, niin sehän laitetaan.