Synnytyksen alkaminen

K

Kiire?

Vieras
Olen melko aktiivinen ollut koko raskauden ajan eli paljon menossa treeneissä ja milloin missäkin. Aloin pohtimaan sitä, että kuinka kiire on lähteä sairaalaan esim lapsivesien spontaanin menon jälkeen jos näin siis kävisi ja sattuisi olemaan juuri sillä hetkellä esim treeneissä tai kampaajalla? Ehtiikö siinä vaihtaa vaatteet tai pestä raitalaput hiuksista pois ennen sairaalaan lähtöä? Toki tilanne eri jos supistuksilla alkaa, kun silloinhan kotona voi olla hieman pidempään käsittääkseni.
 
Jos raskaus on ollut normaali, etkä ole saanut mitään poikkeavia ohjeita, lapsivesi on mennessään kirkasta tai vaaleanpunertavaa eikä ole kovaa jatkuvaa kipua tai kuumetta, voi supistuksia käsittääkseni odotella 12 tuntiakin kotona. Jos on todettu B-streptokokki, voi olla että haluavat synnärille mieluummin hieman aiemmin, jotta voivat aloittaa antibiootin hyvissä ajoin. Mikään hätätilanne lapsiveden meno ei siis ole.
 
Joo tällainen käsitys itselläkin oli asiasta hiukan mutta kiitos kuitenkin, kun viitsit vielä käydä tähän antamassa oman tietopohjasi. :)
 
Mulla GBS positiivinen ja lapsivedet menivät aamulla klo 6. Soitin synnärille, jossa sanoivat, että hyvin voin syödä aamupalan ja käyttää koiran ulkona ennen sairaalaan lähtöä. Olin synnärillä n. klo 8 ja antibiootit sain varmaan vasta lähempänä klo 10. Ei siis ollut mikään kauhea kiire, kun vauvan pää oli jo hyvin kiinnittynyt ja muuten kaikki hyvin. :smiling-eyes:
 
Ihan riippuu ihmisestä. Jos supistuskivut ovat kovat jo alkuun, kannattaa synnärille mennä rivakasti. Koskaan ei oikeastaan voi etukäteen tietäö, meneekö synnytys hitaasti vai nopesti. Yleensä ensisynnyttäjillä synnytys etenee hitaasti ja on paljon aikaa pakkailla kasseja, mutta aina sitten joku on se onneton harvinainen tapaus, jolla synnytys etenee niin nopeasti, että lapsi syntyy kotiin tai matkalle ja sen jälkeen pitäö mennä ambulanssilla sairaalaan ommeltavaksi.

Eli kuuntele olojasi, ja jos sinusta tuntuu, että on syytä olla sairaalassa, niin sitten menet sinne, ja jos yrittävöt käännyttää kotiin, jää vaikka kahvioon. Synnytyksen etenemisestä ei ole mitään sellaista sääntöä, joka pätisi kaikkiin synnyttäjiin.
 
Täällä ohjeena on lähteä sairaalaan asap jos synnytys alkaa lapsivesien menolla. Ei siis hengenhätää ole jos lapsivesi on normaalia jne mitä tuolla aiemmin jo joku mainitsikin, mutta en odottelisi kotona supistuksia koska itselläni ainakin todettiin se streptokokki ja tarvitsin siihen antibiootit.

Mutta juu, koskaan sitä ei tiedä miten se synnytys alkaa, mihin aikaan vuorokaudesta ja missä. Itselläni alkoi rauhallisesti lapsivesien menolla ja tällaista toivon seuraavankin kohdalla :D Suttaavaa se kyllä oli.
 
Mulla alko kanssa lapsivesien menolla, josta soitin sairaalaan klo 05 paikkeilla. Ohje oli saapua päivän aikana, eli ei mitään kiirettä ollut. Eli ilmeisesti vaihtelee käytännöt. Kannattaa siis olla yhteydessä synnytyssairaalaan, jos alkaa vesien menolla😊
 
Takaisin
Top